Alleen fietsen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gebruikersavatar
Timmioo
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 5 oktober 2015, 10:23
Mijn mountainbike: Assen

In 1996 heb ik mijn enkel gebroken bij een val, midden in het bos, ik kon geen kant meer op omdat de enkel gedisloceerd was. Dit was nog vóór het mobiele tijdperk. Gelukkig had ik mijn fietsmaat mee, hij is als een speer naar het dichtstbijzijnde huis gefietst en de hulptroepen ingeschakeld. Ik heb zeker een half uur in shock op de grond gelegen totdat de ambulance-broeders mij wisten te bereiken. Sindsdien, laat ik het thuisfront altijd weten waar ik naar toe ga en hoe laat ik denk thuis te zijn.

Tegenwoordig behoort mijn mobiele telefoon tot mijn standaard-uitrusting. Tevens heb ik altijd mijn Camelbak mee met: derailleurpad, tigh-ribs, klein EHBO-setje, energy-gel, voldoende drinken, biba, plaksetje, multitool met kettingpons, tangetje, 2x missing-link, windjackje en remblokjes. Ook heb ik sinds kort een SOS-sticker met QR-code op mijn helm. Zie linkje:
http://www.sosinternational.nl/nieuw-so ... kHL3rcvfIU" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik laat mij nog steeds niet weerhouden om alleen op pad te gaan maar fiets wel iets bedachtzamer dan wanneer ik niet alleen ben. Angst verlamt immers de weg naar geluk.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Timmioo schreef:Angst verlamt immers de weg naar geluk.
De quote van de dag. Mooi gesproken!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Timmioo
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 5 oktober 2015, 10:23
Mijn mountainbike: Assen

Kapitein Iglo schreef:
Timmioo schreef:Angst verlamt immers de weg naar geluk.
De quote van de dag. Mooi gesproken!
:-q
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Timmioo schreef: Tevens heb ik altijd mijn Camelbak mee met: derailleurpad, tigh-ribs, klein EHBO-setje, energy-gel, voldoende drinken, biba, plaksetje, multitool met kettingpons, tangetje, 2x missing-link, windjackje en remblokjes.
Je bedoelt denk ik tiewraps. Het water loopt mij haast in de mond bij het lezen van tigh-ribs, doet mij denken aan een zomerse BBQ. :lol:
Gebruikersavatar
Timmioo
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 5 oktober 2015, 10:23
Mijn mountainbike: Assen

Bowiex schreef:
Timmioo schreef: Tevens heb ik altijd mijn Camelbak mee met: derailleurpad, tigh-ribs, klein EHBO-setje, energy-gel, voldoende drinken, biba, plaksetje, multitool met kettingpons, tangetje, 2x missing-link, windjackje en remblokjes.
Je bedoelt denk ik tiewraps. Het water loopt mij haast in de mond bij het lezen van tigh-ribs, doet mij denken aan een zomerse BBQ. :lol:
hmmmmm, lekkere tigh-ribs met bbq-saus....op een bedje van rucola en gebakken krieltjes on the side :tong

Ik heb de officiele spelling maar ff opgezocht en kom op: tie-wraps, ook wel kabelbinders genoemd... :winkie:
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Miker V
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 285
Lid geworden op: za 23 augustus 2008, 01:45
Mijn mountainbike: Xtrail X0, Canyon Nerve CF 9.0
Contacteer:

Timmioo schreef:
hmmmmm, lekkere tigh-ribs met bbq-saus....op een bedje van rucola en gebakken krieltjes on the side :tong
Ojee, wordt het zo'n topic..?? :D :D

Mijn vrouw heeft ook liever niet dat ik alleen ga fietsen, en zeker niet alleen in het donker. Ze is altijd bang dat ik ergens in een bedje van rucola terecht kom waar ik niet meer zelf uit kan. :winkie: Maar je moet wel heel gek vallen, wil je niet meer in staat zijn om iemand te bellen voor hulp.
EHBO setje is leuk, maar ik weet niet hoe gemakkelijk het is om jezelf te verbinden... iemand ervaring mee?
Gebruikersavatar
Timmioo
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 5 oktober 2015, 10:23
Mijn mountainbike: Assen

Mijn gebroken enkel stamt nog uit het tijdperk zonder mobiele telefoon en ook dat heb ik overleefd. Als mij hetzelfde was overkomen in de tegenwoordige tijd, dan was ik echt nog wel in staat geweest om de telefoon te bdienen, hulpdiensten kunnen tot 5 meter nauwkeurig bij een gsm komen. Ik ben er niet zo bang voor. Mijn ehbo-setje bestaat uit een paar pleisters, verband om een lelijke snee in je knie of arm snel te kunnen verbinden om het bloeden te stelpen en een rolletje tape (multifunctioneel). Ik heb mijn scheen weleens lelijk opengehaald aan mijn trapper na een val. Jezelf verbinden is niet zo moeilijk, soms wordt je ook wel eens doorverbonden maar dat is natuurlijk heel iets anders :-{ Ik heb ook overwogen om een brancard mee te nemen op mijn rug, maar ja, daar heb je niet zoveel aan als je in je eentje in de rimboe ligt te creperen... :roll: maar goed, er werd een serieuze vraag gesteld, laat ik maar on-topic blijven.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Dat is te doen, ligt ook aan de aard van de verwonding, de staat van jezelf, situatie en je handigheid/ervaring ermee en de noodzaak tot. Zou zeggen gaan eens oefenen, zo'n setje is sowieso handig om te hebben en wil je er wat aan hebben is het handig als je weet hoe een en ander moet. En anders word het gezellig een avond doktertje spelen met vrouw/vriendin...

Heb meestal wel een setje in de tas zitten, voor groepsritten en in het buitenland eigenlijk altijd. Verband, pleisters, mitella, schaar, pincet en reddingsdeken. Meeste daarvan voor de kleinere verwondingen waar je nog mee door kunt, serieuzere zaken laat ik als het kan aan de professionals over.

Voor het buitenland ook een fluitje, papieren kaart en kompas, lampje, dat soort spul. En als de nood echt aan de man komt een reisverzekering met bergsportdekking, dan hoef je de helikopter niet zelf te betalen.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Ik heb ook 2 EHBO sets. 1 heel erg basis en 1 completere.

Wat ik erg makkelijk vind zijn zogenaamde vingerpleisters. Hiervan is 1 (of 2) plakkant(en) een heel stuk langer waardoor deze goed om een vinger heen te wikkelen is. Zo kan je redelijk gemakkelijk met een kleine pleister een wat grotere snee verbinden. Ook in combinatie met een gaasje goed te gebruiken.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Kapitein Iglo schreef:Ik heb nu die RoadID-app geïnstalleerd. Best geinig, en het thuisfront vindt het ook wel werkbaar. Niet dat ik niet zou gaan zónder, want dat deed ik altijd al.
Hoe werkt die app, moet het thuisfront die app dan ook installeren en kunnen zij dan precies zien waar je fietst? (en hoe hard je op dat moment gaat)
Word je niet gek van de meldingen?
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

Naast alle eerder genoemde items draag ik altijd een zilveren nooddeken bij me zoals die uit de link.
Zelf nog nooit nodig gehad maar toch al een paar onfortuinlijke fietsers mee kunnen helpen. Een ervan was OTB gegaan en daarbij een hersenschudding en klaplong opgelopen. Onderkoeling is hem bespaard gebleven hierdoor
http://nl.aliexpress.com/item/Waterproo ... 48085.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Jan Willem schreef:
Kapitein Iglo schreef:Ik heb nu die RoadID-app geïnstalleerd. Best geinig, en het thuisfront vindt het ook wel werkbaar. Niet dat ik niet zou gaan zónder, want dat deed ik altijd al.
Hoe werkt die app, moet het thuisfront die app dan ook installeren en kunnen zij dan precies zien waar je fietst? (en hoe hard je op dat moment gaat)
Word je niet gek van de meldingen?
Nee, de app geeft je de mogelijkheid een linkje te sturen naar een emailadres. Via dat linkje zie je in Google Maps waar je bent, maar het is denk ik niet real-time. We dachten een vertraging van een aantal minuten te kunnen waarnemen. En je moet verversen wil je de verschillen zien. En er zijn verder helemaal geen meldingen hoor.

Overigens werkt het vaker niet dan wel, lijkt het, maar misschien is dat omdat ik Strava ook aan heb staan.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

Dan kun je net zo goed via whatsapp je locatie delen
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Timmioo schreef: Ik heb zeker een half uur in shock op de grond gelegen totdat de ambulance-broeders mij wisten te bereiken.
Natuurlijk pijnlijk en vervelend maar gelukkig geen Shock :bier: :wink:

http://ikehbo.nl/eerste-hulp-bij-ongelu ... kennen.php" onclick="window.open(this.href);return false;


Shock wordt heel vaak in de verkeerde context gebruikt.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Timmioo
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 5 oktober 2015, 10:23
Mijn mountainbike: Assen

yo-eddy schreef:
Timmioo schreef: Ik heb zeker een half uur in shock op de grond gelegen totdat de ambulance-broeders mij wisten te bereiken.
Natuurlijk pijnlijk en vervelend maar gelukkig geen Shock :bier: :wink:

http://ikehbo.nl/eerste-hulp-bij-ongelu ... kennen.php" onclick="window.open(this.href);return false;


Shock wordt heel vaak in de verkeerde context gebruikt.
Dat is een shock voor me, dat hebben ze mij destijds wel verteld in het ziekenhuis;"...een lichte shock". Maar dat is al zo lang geleden, mijn geheugen laat me ook wel eens in de steek. Daar heb ik wel eens pilletjes voor gehad, maar ja, die vergat ik dan weer in te nemen....
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Plaats reactie