Een keuze tussen twee hardtails.

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
semmieboy
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: do 8 januari 2015, 17:58
Mijn mountainbike: Trek Mamba(Gary Fisher) 29er

Hey allemaal,

Ik wil aanstaande zomervakantie een nieuwe fiets aan gaan schaffen maar ik zit nog te twijfelen nog twee fully's en een hardtail.
Ik zou eerst even introduceren. Nou ik ben Sem en fiets minimaal 1 keer per week(meestal in het weekend) op de routes in de omgeving(Lemele, Holten, Hellendoorn, Schalkhaar, Hattem en Heerde). Ik ben 195cm lang en weeg ongeveer 80kg. Ik zit dus te twijfelen tussen twee fully's dat is de Canyon Nerve Al 29 7.9 of de Cube Stereo 140 HPA 27.5. (https://www.canyon.com/nl/mountainbikes ... tml?b=3663, http://www.cube.eu/nl/bikes/fullsuspens ... ized-2015/. Wat denken jullie over een fully met 140mm veerweg? En is het überhaupt wel handig om een fully te kopen voor de dingen die ik ermee doe en fiets het wel fijn in Nederland(Ik hoor er verschillende verhalen over) . Als ik toch niet handig is om een fully te kopen dan zit ik zelf te kijken naar een Trek x-Caliber. Ik hoop dat jullie mij hiermee iets verder kunnen helpen, ik sta open voor veel vragen dus stel ze gerust.

Gr, Sem
Laatst gewijzigd door semmieboy op ma 18 mei 2015, 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Vincent32
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: di 28 oktober 2014, 19:11
Mijn mountainbike: Orbea Oiz H10-2024

Misschien een klein beetje scheef vergelijk? Maar een X-Caliber van TREK is toch uit een veel lagere serie dan de Fully's. Ik rij deze routes regelmatig met een HT Trek en kan me niet echt voorstellen dat je hiervoor een fully nodig hebt.

Alleen als je bijvoorbeeld last van je rug hebt dan zou een fully een goede optie zijn lijkt mij?
semmieboy
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: do 8 januari 2015, 17:58
Mijn mountainbike: Trek Mamba(Gary Fisher) 29er

Vincent32 schreef:Misschien een klein beetje scheef vergelijk? Maar een X-Caliber van TREK is toch uit een veel lagere serie dan de Fully's. Ik rij deze routes regelmatig met een HT Trek en kan me niet echt voorstellen dat je hiervoor een fully nodig hebt.

Alleen als je bijvoorbeeld last van je rug hebt dan zou een fully een goede optie zijn lijkt mij?
Ik heb geen last van mijn rug als ik een van deze routes rij en verder heb je wel een punt dat was ook eigelijk nog een vraag of het het eigelijk wel waard is om een fully te kopen aangezien ik hem toch maar eens per week gebruik.
Gebruikersavatar
arjanvanwoudenberg
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 562
Lid geworden op: za 11 april 2015, 15:40
Mijn mountainbike: Scott Spark 900 RC Team

Ik zou voor een hardtail gaan. Zeker gezien de routes die je rijd. Voor de prijs van de gemiddelde fully koop je een mooie hardtail.
Wat zal ik zeggen...…..
Erik76
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 17 april 2015, 21:01

Ik rijd deze routes ook vaak en dan op een HT. Probeer eens een HT of een fully te testen ( bijv. Kokkie in lemele of Vd Put in Heerde) op een van deze routes. Het gaat om het gevoel dat jij bij de fiets hebt en welke fiets jou het meeste plezier geeft. En eenmaal besmet, dan blijft het niet bij 1 keer in de week tenzij het niet anders kan.
semmieboy
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: do 8 januari 2015, 17:58
Mijn mountainbike: Trek Mamba(Gary Fisher) 29er

Erik76 schreef:Ik rijd deze routes ook vaak en dan op een HT. Probeer eens een HT of een fully te testen ( bijv. Kokkie in lemele of Vd Put in Heerde) op een van deze routes. Het gaat om het gevoel dat jij bij de fiets hebt en welke fiets jou het meeste plezier geeft. En eenmaal besmet, dan blijft het niet bij 1 keer in de week tenzij het niet anders kan.
Kan je bij Kokkie een fully uittesten? Want zo ver dat ik weet kan het bij Kruiper in Raalte niet een fiets uittesten op een route. Maar ik kan niet meer dan 1x in de week fietsen ivm met school en werk. Ik ben verder wel een iets sportievere rijder die veel van snelheid houd en van jumps (Ik doe ook aan downhill). Maar ik denk dat ik morgen maar eens naar kruiper ga en een fiets uitgaan zoeken want nu ik dit allemaal hoor ben ik wel gaan nadenken of het bedrag van een fully het wel waard is. In mijn ogen dus niet
semmieboy
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: do 8 januari 2015, 17:58
Mijn mountainbike: Trek Mamba(Gary Fisher) 29er

arjanvanwoudenberg schreef:Ik zou voor een hardtail gaan. Zeker gezien de routes die je rijd. Voor de prijs van de gemiddelde fully koop je een mooie hardtail.
Even een toevoeging dat ik ben gaan nadenken of het wel waard is om een fully te kopen voor dat geld aangezien ik "maar" 1x per week fiets. Dus net zoals ik zei in de vorige post dat ik morgen even bij de plaatselijke fietsen winkel ga kijken voor een HT want zoals ik zei ik vind een fully het geld niet waard.
NatteKrant
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 879
Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 19:58
Mijn mountainbike: Wilier 501 XN

Eigenlijk noem je 3 compleet verschillende fietsen.

- Cross Country (XC) Hardtail
- XC/Trail fully met 110mm veerweg
- All mountain (AM) fully met 140mm veerweg

Niet lullig bedoeld maar op basis van dit allegaartje aan "kandidaten" lijkt het alsog je (nog) geen idee hebt. Puur voor NL is een AM fully sowieso overkill. XC HT of fully is een kwestie van smaak. De een vind een ook een XC fully overkill terwijl de ander het verhoogte comfort belangrijker vind dan een PR op het lokale rondje.

Nu gaat het nog maar alleen over het inzetbereik/categorie maar ook daarbinnen zijn er nadrukkelijke verschillen. De een wil een luie balhoofd hoek, de ander weer niet. De een houd van korte chainstays, de ander niet. De een.... enfin allemaal voorkeuren.

Als je voorjezelf nog geen beeld hebt van welke geometrie je zoek dan is testen de way to go. Probeer gewoon een riedel merken/types die je aanstaan en laat je keuze afhangen van je gevoel.
semmieboy
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: do 8 januari 2015, 17:58
Mijn mountainbike: Trek Mamba(Gary Fisher) 29er

NatteKrant schreef:Eigenlijk noem je 3 compleet verschillende fietsen.

- Cross Country (XC) Hardtail
- XC/Trail fully met 110mm veerweg
- All mountain (AM) fully met 140mm veerweg

Niet lullig bedoeld maar op basis van dit allegaartje aan "kandidaten" lijkt het alsog je (nog) geen idee hebt. Puur voor NL is een AM fully sowieso overkill. XC HT of fully is een kwestie van smaak. De een vind een ook een XC fully overkill terwijl de ander het verhoogte comfort belangrijker vind dan een PR op het lokale rondje.

Nu gaat het nog maar alleen over het inzetbereik/categorie maar ook daarbinnen zijn er nadrukkelijke verschillen. De een wil een luie balhoofd hoek, de ander weer niet. De een houd van korte chainstays, de ander niet. De een.... enfin allemaal voorkeuren.

Als je voorjezelf nog geen beeld hebt van welke geometrie je zoek dan is testen de way to go. Probeer gewoon een riedel merken/types die je aanstaan en laat je keuze afhangen van je gevoel.
Prima informatie dankje.

Maar jongens ik heb nieuws ik ben eruit. Ik neem toch een HT maar ik kan nu kiezen uit twee verschillende: http://www.trekbikes.com/nl/nl/bikes/mo ... caliber_8/ of de http://www.cube.eu/nl/bikes/mtb-hardtai ... blue-2015/. Ik vind de fietsen allebei top maar qua afmontage weet ik het niet omdat de trek veel sram heeft en de cube meer shimano. Bijvoorbeeld heeft de Cube Shadow XT en de Trek SRAM X7 als Achterderailleur. Dus wat is jullie mening hier over? BTW ik krijg bij de Trek waarschijnlijk wel wat korting aangezien wij de eigenaren prima kennen dus reken dat ook mee. En dat bij de Trek ook betere service zit m.b.t. de dealer. Ik hoop voor morgen nog een antwoord te ontvangen van jullie, dus Fingers Crossed.
NatteKrant
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 879
Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 19:58
Mijn mountainbike: Wilier 501 XN

SRAM, Shimano... andere "feel" maar beide goed. Kwestie van voorkeur.

X-caliber 8 zou ik laten staan vanwege de voorvork (XC32 spiraalveer) vs XC32 luchtveer in de Cube. Een spiraalveer kan prima werken maar is zwaarder en niet zo eenvouding af te stellen als een luchtveer.

De x-Caliber 9 is 100 euro duurder maar komt qua specs veel meer overeen met de Cube. Ik zou eens op beide een ritje maken en kijken welke je qua houding en fietsbeleving meer bevalt.

Oh ja.... de x-caliber 9 heeft wel een zeer fraai kleurtje :P
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Ik bezit 1 machine met x9 en 1 met xtr shadow plus.
Persoonlijk vind ik het shadow plus beter presteren dan de x9 type 2.
Vooral hard naar beneden over een bochtig wortelpad is er een betere prestatie te bespeuren.
Echter schakelen de gripshifters x0 op de x9 weer fijner dan de xt shifters op de xtr.
Weet niet of je van plan bent je kilometers de komende tijd uit te breiden, zo ja dan kan het gewicht ook een rol gaan spelen bij je beslissing.
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

De vork in de Cube is een stapje hoger dan die in de Trek.
Trek frames zijn langer dan de frames van Cube, dus kies je voor een Trek zal de maat kleiner zijn dan die van Cube (framehoogte).
Waarom kies je nu voor een minder afgemonteerde HT?
De fully's waren de eens zo duur dan de fietsen waar je nu naar kijkt.
Voor de prijs van de fully's kun je al bij Trek naar de Superfly serie kijken.
semmieboy
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: do 8 januari 2015, 17:58
Mijn mountainbike: Trek Mamba(Gary Fisher) 29er

NatteKrant schreef:SRAM, Shimano... andere "feel" maar beide goed. Kwestie van voorkeur.

X-caliber 8 zou ik laten staan vanwege de voorvork (XC32 spiraalveer) vs XC32 luchtveer in de Cube. Een spiraalveer kan prima werken maar is zwaarder en niet zo eenvouding af te stellen als een luchtveer.

De x-Caliber 9 is 100 euro duurder maar komt qua specs veel meer overeen met de Cube. Ik zou eens op beide een ritje maken en kijken welke je qua houding en fietsbeleving meer bevalt.

Oh ja.... de x-caliber 9 heeft wel een zeer fraai kleurtje :P
Over die vering, ik heb nu ook een solo air XC32 op mijn Trek zitten maar is er een zo groot verschil tussen de spiraal en de luchtveer aangezien ik de kleuren op de caliber 9 niks vind :P, dan moet ik dus echt overwegen om toch voor de Cube te gaan. Ik zou morgen even kijken bij de winkel of ik nou echt de cali-8 wil of toch met luchtvering
semmieboy
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: do 8 januari 2015, 17:58
Mijn mountainbike: Trek Mamba(Gary Fisher) 29er

reaction 67 schreef:De vork in de Cube is een stapje hoger dan die in de Trek.
Trek frames zijn langer dan de frames van Cube, dus kies je voor een Trek zal de maat kleiner zijn dan die van Cube (framehoogte).
Waarom kies je nu voor een minder afgemonteerde HT?
De fully's waren de eens zo duur dan de fietsen waar je nu naar kijkt.
Voor de prijs van de fully's kun je al bij Trek naar de Superfly serie kijken.
Ik kies toch voor een HT die minder is aangezien ik toch besef dat ik mijn geld beter ook aan andere dingen kan spenderen ipv van fietsen aangezien ik ook nog student ben maak ik daarom die keuze.
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Jij bent voer voor een verkoper zo te lezen.
Plaats reactie