De grote jongens?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Geralt schreef:LBS heb je soms toch nodig, niet enkel de webshops!
Ik ben anders heel blij dat de (voornamelijk duitse) internetboeren nu laten zien wat een fiets moet kosten. Naar mijn idee staken zowel de fietsenproducenten als de LBS veel te veel geld in hun broekzak, waar ze, en daar zit de crux, verdomd weinig voor deden.

Hoe kan het de specialized net zo duur is als boutique merken? En waarom hebben zo veel fietsenmakers zo weinig toe te voegen?

Ik vind het prima wat meer te betalen, maar verwacht daar dan wel wat voor terug. En voor die 1 keer per jaar is het niet nodig dat er 4? fietsenmakers in Utrecht zijn die gespecialiseerd zijn in sportieve fietsen. Dan is eentje genoeg...
Geralt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 09:22
Mijn mountainbike: Fatbikers are better bouncers

Weet jij de inkoopprijs per merk dan?
Dan is het moeilijk om te bepalen of de lbs teveel in de broekzak steken of dat de importeurcq fabrikant de prijzen hoog houden. Denk namelijk niet dat t deze tijden voor de lbs een gouden tijd is. Waarom niet 4 lbs in Utrecht? Omdat jij misschien alles op t web scoort en zelf monteert? Of omdat jij onderhoud minimaliseert tot 1 keer per jaar? Misschien zijn er ook atb ers die zelf niet sleutelen en gewoon de fiets bij de lokale lbs laat onderhouden. Als er 4 zijn, zal er ook brood voor 4 zijn. Anders is t zo voorbij denk ik met een shop. De meeste lbs moeten t dan ook niet hebben van de atb alleen. De gewone cq elobikes moeten vaak voor de omzet zorgen terwijl de atb vaak wat minder loopt. Kortom beetje kortzichtig om de lbs de zwarte piet toe te schuiven! De meeste rijders struinen heel t web af om paar euri minder te hoeven uit te geven. Als dan op vrijdag een part stuk gaat verwacht men dan wel weer van een lbs dat ie betreffende onderdeel op stock heeft liggen om dan te kunnen helpen. Gaat dit niet is de lbs weer de boeman!
Geralt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 09:22
Mijn mountainbike: Fatbikers are better bouncers

Deel 2: Hoezo weinig voor doen?
Weet jij wat ze ervoor doen? Hoeveel moet een lbs investeren in stock? Terwijl een producent vaak ook nog eist dat men voor enkele 10 duizenden van hun merk neerzetten! Nogmaals ALS een lbs er niks voor doet, komen er geen klanten en blijven de bestaande weg. Kortom zo slecht zullen ze niet zijn. Wat betregt merk en prijs is iedereen vrij om te kopen wat en waar je maar wilt, echter de lbs zwartmaken omdat hun strategie niet aansluit op jou in/verkoop visie is slap gepraat. Leven en laten leven! Iedere verkopende partij denkt de goede strategie te hebben, echter de klanten bepalen og dit ook zo is. Kortom, de klant bepaald de prons. Te duur? Verkoopt men nix, prijs goed maat maarservice slecht, verkoopt men ook niet de benodigde aantallen. Prijs goed, service goed is goede handel. Weet wel dat een lbs of merk voor de ene een heilige is en voor een ander een no go. Er bestaan denk ik ook geen echt grote meer en als ze al bestaan, verschuift de markt zo snel dat er steefs merken afvallen en weer opstaan met t steeds maar weer opnieuw starten van het balletje. Grote merken van 10 jaar geleden zijn veel uit de markt momenteel denk aan bv Marin, GT, Klein, Grisley en Proflex. Nieuwe merken zijn er zat door de grote framebouwers uit Azie en de goedkopere snijplotters om tig namen te bedenken en op de markt te zetten. Das al groot verschil, zelf research, ontwikkelen en produceren of in Azie of waar dan ook frames inkopen en enkel stickers plakken. Wat zal t goedkoopste zijn denk je zelf?
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7396
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Had het dan niet moeten heten "LBS heb ik soms toch nodig, niet enkel de webshops!"
Geralt schreef:De meeste rijders struinen heel t web af om paar euri minder te hoeven uit te geven. Als dan op vrijdag een part stuk gaat verwacht men dan wel weer van een lbs dat ie betreffende onderdeel op stock heeft liggen om dan te kunnen helpen. Gaat dit niet is de lbs weer de boeman!
Als de LBS het niet op voorraad heeft en ook moet bestellen, wat is dan z'n toegevoegde waarde?
Als ik het zelf online bestel heb ik het ook de week erop, wordt het thuisgeleverd en is het geregeld nog goedkoper ook... :bier:

Kun je ook grotendeels ondervangen door die paar euro die je iedere keer bespaart te investeren in een eigen voorraad, teneinde te voorkomen dat je vrijdagavond verpest wordt.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Geralt schreef:Weet jij de inkoopprijs per merk dan?
Dan is het moeilijk om te bepalen of de lbs teveel in de broekzak steken of dat de importeurcq fabrikant de prijzen hoog houden. Denk namelijk niet dat t deze tijden voor de lbs een gouden tijd is. Waarom niet 4 lbs in Utrecht? Omdat jij misschien alles op t web scoort en zelf monteert? Of omdat jij onderhoud minimaliseert tot 1 keer per jaar? Misschien zijn er ook atb ers die zelf niet sleutelen en gewoon de fiets bij de lokale lbs laat onderhouden. Als er 4 zijn, zal er ook brood voor 4 zijn. Anders is t zo voorbij denk ik met een shop. De meeste lbs moeten t dan ook niet hebben van de atb alleen. De gewone cq elobikes moeten vaak voor de omzet zorgen terwijl de atb vaak wat minder loopt. Kortom beetje kortzichtig om de lbs de zwarte piet toe te schuiven! De meeste rijders struinen heel t web af om paar euri minder te hoeven uit te geven. Als dan op vrijdag een part stuk gaat verwacht men dan wel weer van een lbs dat ie betreffende onderdeel op stock heeft liggen om dan te kunnen helpen. Gaat dit niet is de lbs weer de boeman!
Ik koop mijn onderdelen op het web omdat ik ze dan kan bestellen als het uitkomt en ze er binnen een paar dagen zijn, als ik haast heb kan ik bestellen bij mantel dan ligt het morgen in de bus. En inderdaad ze zijn goedkoper. Maar de LBS heeft ook vaak niet op voorraad wat ik nodig heb, waarom zou ik het dan bij hem bestellen? Dan moet ik het nog zelf op gaan halen.
Wat verwacht ik dan wel van een fietsenmaker? En waar zou ik meer voor willen betalen? Fatsoenlijk proefrijden bijvoorbeeld! Daar heb je nou eens wat aan, kan bij de meeste niet, kun je beter bij canyon terecht daar mag je een maand proefrijden. Wat verwacht ik nog meer? Kennis en interesse in atb anders heeft het niet zo'n zin. En ik gooi fietsenmakers en merken inderdaad op 1 hoop voor de prijs omdat ik als consument niet weet hoe die is opgebouwd. Ik zie wel dat een ander verdienmodel mij als consument een veel scherpere prijs oplevert en ik zie ook dat bepaalde merken 2000 euro vragen voor een afmontage die ik niet te verantwoorden vind voor dat geld.
Ik heb het in dit draadje al eerder gezegd als er een geïnteresseerde fietsenmaker met kennis en passie voor mtben was bij mij in de buurt zou ik daar graag heen gaan en die paar tientjes boeien me dan niet. Zoals het er nu voor staat doe ik het lekker zelf. En ik begin over de 4 omdat jij zegt dat je toch de LBS nodig hebt, nou dat valt dus wel mee en het aanbod is veel groter dan mijn behoefte.
Geralt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 09:22
Mijn mountainbike: Fatbikers are better bouncers

Daar zeg je t... In je laatste zin. Tuurlijk zal t aanbod groter zijn dan jouw behoefte!
Maar er zullen toch wel rijders zijn die er anders ovet denken. Daarom zijn r 4 en niet 0 voor u.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Geralt schreef:Daar zeg je t... In je laatste zin. Tuurlijk zal t aanbod groter zijn dan jouw behoefte!
Maar er zullen toch wel rijders zijn die er anders ovet denken. Daarom zijn r 4 en niet 0 voor u.
Nogmaals prima, wat een ander doet moet hij zelf weten, maar ik ben als consument heel blij dat ik NIET van de LBS afhankelijk ben. Want ik vind dus de verhouding tussen prijs en service niet voldoende.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik bestel vaak onderdelen goedkoop via internet, en mijn LBS vindt het vervolgens geen enkel probleem om eea tegen een goed werkplaattarief te monteren.
Sterker nog, vaak adviseert mijn LBS: zelf bestellen, dan heb je het en sneller en goedkoper, want ik heb het niet op voorraad.

Stel, mijn LBS verkocht bv ook Canyon, dan kocht ik die fiets graag via hen, ik gun ze echt wel wat extra's. Maar de merken die zij verkopen, en die mij aanspreken, vind ik niet interessant. Specialized, prachtige fietsen, maar naar mijn smaak veel te duur. Rij nu een Lux, een vergelijkbare Epic is minimaal >25% duurder, want wil ik een Epic met RS-1, dan monteert Speci alleen de S-Works daarmee af, ben ik al bijna het dubbele kwijt...

Ik kom bij mijn LBS vanwege de prima monteur met name, betaal daar graag voor, gemiddeld hoger werkplaatstarief heb ik er ook graag voor over. Maar als ze de fiets niet hebben die ik wil dan koop ik die natuurlijk elders. Idem onderdelen en sommige accessoires.

Wat 'stadsfietsen' betreft boeit het me allemaal niet zo, die haal ik daar eventueel wel, een beetje fatsoenlijke kleur en afmontage en ik ben al tevreden.
Maar mijn MTB is toch wel een serieus bijna persoonlijk apparaat, dat ik precies wil hebben zoals ik het wil. Mag van mij ook relatief goedkoper zijn, graag zelfs, want het ding wordt flink gebruikt en het slijt allemaal behoorlijk. Na 3-5 jaar komt er vaak toch wel wat nieuws, leert de praktijk. 'Dus' liever geen 6500,- plus fietsen voor mij, ongeacht of ik het wel of niet kan betalen. Ik ben dik tevreden met een prima basis, zeer goede afmontage, en slijtageonderdelen jaarlijks vervangen zodat het altijd goed rijdt.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie