De grote jongens?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
d4v1d
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 25 april 2011, 16:21

Ik vroeg mij af, wat zijn volgens jullie nou echt de internationale top-merken op het gebied van MTB? Welke namen schieten dan bij jullie naar binnen? (met name carbon fietsen in het semi-prof segment)

Trek? Scott? Specialized? BMC? Cannondale?

Hierbij doel ik op innovatie, betrouwbaarheid en natuurlijk een stukje merkbeleving.

En hoe kijken jullie tegen merken aan als Cube, Canyon, Focus, Bulls? Merken die vaak een beetje hun inspiratie opdoen bij de grote jongens maar misschien kwalitatief (nagenoeg) even goed zijn en een betere afmontage bieden voor je geld. Je kent het fenomeen.

De reden dat ik dit vraag is dat ik zelf het idee heb dat merkbeleving steeds minder een rol speelt en dat merken als Cube en Canyon daar van profiteren. Een carbon frame van Trek zou toch echt stukken beter moeten zijn dan een Canyon; stijver, lichter, duurzamer. Althans, dat zijn dan de argumenten van de fans.
Gebruikersavatar
16610
All rounder
All rounder
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 6 augustus 2014, 00:09
Mijn mountainbike: Scott Scale 710

Tja, Trek, Scott, Specialized en BMC sinds kort..

Je koopt uiteraard een stukje merkbeleving maar ook kwaliteit en duurzaamheid van het spul.

Voor €3500 heb je een volledig XTR afgemonteerde Canyon (inclusief XTR cassette, ketting) met Mavic crossmax wielen van 300 euro per stuk, een FOX kashima vork enz.

Tel dat bij elkaar op en je komt volgens mij al gauw bij de 3500 euro aan onderdelen. Het frame zou dan een paar tientjes zijn. Verwonderlijk daar een carbon xc Scott of Trek frame gauw 1500-2000 euro kost. Ook al is het bijzonder onvoordelig om een los frame en apart onderdelen te kopen, natuurlijk.
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Staan hier al meerdere topics over vol geschreven. Wellicht even zoekfunctie gebruiken?

Zeker Canyon durf ik best in hetzelfde rijtje te zetten.
StAlTiCa
cyclomania
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 323
Lid geworden op: do 13 juni 2013, 15:13
Mijn mountainbike: Canyon AL SLX 7.9

Volgens mij mis je nog een paar:
Giant, Merida, GT, Koga, Stevens, Orbea, RockyMountain om een paar te noemen.
In welke volgorde of in welk rijtje je ze wilt zetten is helemaal aan jezelf, daar gaan we hier toch nooit uitkomen.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Daarbij komt wat zijn de grote. Als ik kijk naar kwaliteit, innovativiteit en dat soort dingen... Liteville en Mondraker dus.
Altijd net anders dan de rest. De nieuwe Lv 12 kun je zelfs 29"en 27,5" achterwielen uitwisselen. Mondraker heeft Forward Geometry. Is daar al een paar jaar mee bezig en nu zie je navolging van de "grote" jongens.
Ik bedoel Specialized heeft in het begin geroepen over 650b, dat hun daar niet aan beginnen... Tja wat zal ik zeggen, sla hun catalogus er maar op na.
Gebruikersavatar
Remy_ams100
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1538
Lid geworden op: di 14 december 2010, 13:01
Mijn mountainbike: Cube AMS 100 (2010 / B&G) & een Cube SL Cross (2010) cross-hybride
Contacteer:

In het enduro circuit rijd Nico Lau niet geheel onverdienstelijk op zijn Cube Stereo rond.
Ik zou dus ook Cube zeker aan dat rijtje toevoegen ...
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Bulls en merida rijden ook in het prof en semi-prof segment.
Maar die merken worden nogal eens afgeschoten vanwege de budgetsfeer die rond die merken hangt.
Zo nu hebben we het rijtje weer compleet
Vanwaar de vraag eigenlijk?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

d4v1d schreef: De reden dat ik dit vraag is dat ik zelf het idee heb dat merkbeleving steeds minder een rol speelt en dat merken als Cube en Canyon daar van profiteren. Een carbon frame van Trek zou toch echt stukken beter moeten zijn dan een Canyon; stijver, lichter, duurzamer. Althans, dat zijn dan de argumenten van de fans.
Merkbeleving speelt nog steeds wel een rol, maar dan gaat het vaak meer om een 'cult' gevoel, wat om een merknaam hangt. Dat gevoel correspondeert niet perse met de kwaliteit die dat merk levert, of misschien beter gezegd, met de kwaliteit die andere merken tegenwoordig niet zouden leveren. Want die andere merken leveren die kwaliteit juist vaak inmiddels wel. Er zijn dus heel veel grote jongens tegenwoordig, wat kwaliteit betreft. Soms werkt 'te groot' overigens op een gegeven ook weer tegen een merk, dan zie je 'liefhebbers' bijvoorbeeld neigen naar iets wat niet 'te groot' is, naar iets wat hier 'klein' is. Hier wordt dat dan bv een boutiquemerk genoemd, terwijl het in eigen land, bv USA, wel weer gewoon heel groot kan zijn.

Dus 'grote jongen' is iets van je eigen perceptie. Die wordt beinvloed door grote reclamebudgetten van kleine en grote jongens. Kwaliteit is dus wat lastig in te schatten. Veel bladen lezen, internetfora bijhouden, reviews en meningen lezen, kan je een bepaald gevoel gaan geven bij een merk, kan je perceptie ook beinvloeden. Dan lukt het vaak wel om door de reclame heen te kijken, of door de lofbetuigingen van fans van bepaalde merken heen te kijken.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Heb je weer netjes verwoord Aurelius :-q :-q :-q
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Argumenten van fans zijn niet objectief.
Het zoveelste a-merk frame met een scheur word iets realistischer.
Groot worden is makkelijker dan groot blijven in de huidige economie waar inoveren steeds meer opslokt van de winstmarge.
Hierdoor komt nogal eens de constante kwaliteit onder druk te staan, heb ik het idee.
Merkte dit persoonlijk bij Cube en Specialized.
Bulls daartegen heeft mij nog niet verast met falende framekwaliteit.
Echter ben ik maar een eenzame biker in het grote mtb-bos dus ook zeer zeker niet objectief.
Het is maar een mening.
:tong

Vergis je ook niet in profs.
Die gebruiken een machine misschien wel intensiever dan een hobbyist, maar zij trappen er maar enkele kilometers op terwijl wij er jaren lang duizenden kilometers op 1 machine wegstampen.
Hierdoor krijg je nogal een scheef beeld over de echte kwaliteit van de grote jongens.
De zaken waar wij tegen aan trappen komt een prof niet eens aan toe omdat die op het laatste model moet blijven rijden vanuit pr beweegredenen.
Bij hun gaat het meer om hoe goed de beleving op een machine is voor de optimale prestatie en daar gaat veel geld in om.
Dat moet terug verdient worden dus zal er gesnoept worden een productiekosten.
Hoe goed is dan eigenlijk de zoveelste specialized met een scheur in het frame?
I Cannondale myself.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1990
Lid geworden op: za 3 september 2011, 23:10
Mijn mountainbike: *Cannondale* F-Si carbon 1. onBIKE limited edition F800.
Contacteer:

Ben zelf ook wel eens topic begonnen in de zelfde trend http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... maat+keuze.

Kom je er wel aan uit?
Als starter, kijk je toch in eerste instantie naar een lbs in de beurt... en welke brands verkoop hij, daar doe je het dan mee. Of wat adviseren je maten. Dan ga je eens proef rijden. En na gelang de jaren slijten, krijg je een voorkeur op ervaring. Althans zo kan het gaan.
Een materiaal freak koopt wat duurder spul, blijft merktrouw en wil regematig wat nieuws. Kiest dan vaak ook merk met aanzien, of als grote sponsor in het professionele circus mee doet.
Als een merk innovatief kan dit op sommigen grote aantrekkingskracht hebben, terwijl anderen voor gewaarborgde standaard gaan. Ik denk dat alle merken van elkaar leren of afkijken zoals je wilt.
En dan wil het oog ook nog wat, want dat fietst ook lekker.
Oja, dit is ook maar een zienswijze :wink:
Geluk is niet te koop, maar met een aankoop van een MTB kom je verrekkes dichtbij.
Click here to activate SYS Cannondale F-Si 1
to0n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 492
Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 21:05
Mijn mountainbike: Canyon #2

16610 schreef:Voor €3500 heb je een volledig XTR afgemonteerde Canyon (inclusief XTR cassette, ketting) met Mavic crossmax wielen van 300 euro per stuk, een FOX kashima vork enz.
Dat niet alleen; er rijden ook gewoon profs op Canyon's rond.
d4v1d schreef:merken aan als Cube, Canyon, Focus, Bulls? Merken die vaak een beetje hun inspiratie opdoen bij de grote jongens
Ik denk dat je je daarin vergist. In ieder geval Canyon doet veel aan eigen ontwikkeling met leuke uitkomsten...
Kon ik maar wennen aan het knarsen van modder tussen mijn tanden...
Miker V
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 285
Lid geworden op: za 23 augustus 2008, 01:45
Mijn mountainbike: Xtrail X0, Canyon Nerve CF 9.0
Contacteer:

d4v1d schreef:merken aan als Cube, Canyon, Focus, Bulls? Merken die vaak een beetje hun inspiratie opdoen bij de grote jongens
Ik denk dat je je daarin vergist. In ieder geval Canyon doet veel aan eigen ontwikkeling met leuke uitkomsten...
Je was me net voor. Zie ook bijvoorbeeld achterbrug van de Nerve CF (en ook de Lux van tegenwoordig), ik denk dat zij de eerste waren om het lager te vervangen door een paar graden flex met carbon. Verder experimenteren ze met flexibele zadelpennen en tegenwoordig zelfs met racefietsen met bladveren. Daar in Koblenz zitten ze zeker niet stil qua ontwikkeling, dit is zeker niet een copy-paste bedrijf....
Martinezz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 247
Lid geworden op: za 19 juli 2014, 18:00
Mijn mountainbike: Bianchi Methanol sx 29.5

Canyon kan je toch kleine jongen meer noemen, ze maken de fietsen voor Movistar.
Martinezz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 247
Lid geworden op: za 19 juli 2014, 18:00
Mijn mountainbike: Bianchi Methanol sx 29.5

Denk op dit moment naamsbekendheid Canyon, Cube en Focus bekender zijn dan Scott.
Plaats reactie