Ze zijn zeker innovatief bij Canyon.
Ze waren niet de eerste met flexende chainstays, maar ze waren er wel ook snel mee. Mijn huidige Lux heeft ze, maar mijn Tomac Carbide had ze al, de oude Scalpel had ze ook al. Flexende zadelpen waren ze ook snel mee, net als de Save zadelpen van Cannondale iets voor hen.
Shapeshifter is wel weer zeer innovatief. En al hun alu en carbon frames waren ook altijd modern, licht en zaten slim in elkaar met oog voor detail. De fiets wordt prima verpakt afgeleverd in een mooie doos, handleiding erbij, hoge druk pomp, momentsleutel, montagepasta, etc. , niets ontbreekt.
Het meest innovatief is nog wel hun bedrijfsstrategie: alles verloopt via internet, met een tegenwoordig zeer goed servicecentrum in Utrecht. Geen dealernetwerk, en dus lage prijzen bij puike afmontages en zeer goede rij-eigenschappen, en goede aftersales. Dat hebben ze wel tot een kunst verheven.
Profteams op de weg (Mobistar, Katusha), in het XC/marathonveld (Ergon Topeak Racing), en bij Enduro wedstrijden (Fabien Barel). En nu ook het UCI uurrecord in handen.
'Tegen de stroom in' ook een grote innovatieve jongen geworden. En dat alles via internet, 'ondanks aanvankelijk alle argwaan'.
Maar goed, ik heb met meer merken wel wat hoor. Niets mis met Specialized, Cannondale, Niner, Scott, Liteville, etc etc etc etc.... . Er is zooooveel moois....
De grote jongens?
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 323
- Lid geworden op: do 13 juni 2013, 15:13
- Mijn mountainbike: Canyon AL SLX 7.9
Vraag dat eens aan een gemiddelde amerikaanse biker.....Martinezz schreef:Denk op dit moment naamsbekendheid Canyon, Cube en Focus bekender zijn dan Scott.
oftewel, misschien dat ze bij jou bekender zijn. (ik dacht altijd dat de focus een vernieuwde escort was...)
Maar op die manier wordt het idd snel een discussie zonder einde.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3943
- Lid geworden op: ma 12 maart 2007, 13:16
- Mijn mountainbike: Pantsman® 29-er
- Contacteer:
Slecht verhaal.d4v1d schreef:Ik vroeg mij af, wat zijn volgens jullie nou echt de internationale top-merken op het gebied van MTB? Welke namen schieten dan bij jullie naar binnen? (met name carbon fietsen in het semi-prof segment)
Trek? Scott? Specialized? BMC? Cannondale?
Hierbij doel ik op innovatie, betrouwbaarheid en natuurlijk een stukje merkbeleving.
En hoe kijken jullie tegen merken aan als Cube, Canyon, Focus, Bulls? Merken die vaak een beetje hun inspiratie opdoen bij de grote jongens maar misschien kwalitatief (nagenoeg) even goed zijn en een betere afmontage bieden voor je geld. Je kent het fenomeen.
De reden dat ik dit vraag is dat ik zelf het idee heb dat merkbeleving steeds minder een rol speelt en dat merken als Cube en Canyon daar van profiteren. Een carbon frame van Trek zou toch echt stukken beter moeten zijn dan een Canyon; stijver, lichter, duurzamer. Althans, dat zijn dan de argumenten van de fans.
Ben je als complete noob aan het solliciteren voor de functie als vertegenwoordiger in de fietsenbranche of zo?
Of heb je een opdracht in de marketing oid?
Wat mij opviel toen ik van de week langs het pand van Cannondale reed; GT, Mongoose en Schwinn, merken die ik een 10 tal jaren geleden echt veel in de mountainbike boekjes zag, maar waar je nu eigenlijk niet veel meer van ziet, mijn inziens.
Interessante reacties maar verbaas ik mij over de afmontage op dito merken.
Neem nu bijv deze Canyon voor €3500
https://www.canyon.com/nl/mountainbikes ... tml?b=3655" onclick="window.open(this.href);return false;
Even vlug:
Mavic Crossmax SL wielset: €900
Fox Factory vork: €1000
XTR groepset: €1300 (inclusief remmen)
Zit je dus al op €3250
Moet je nog zadel, stuur, stuurpen, en frame!
Uiteraard koopt Canyon deze onderdelen goedkoper in en besparen ze flink op distributie, maar dan nog moet het frame voor een paar joetjes gemaakt worden willen ze nog winst maken. Is toch op zijn minst bijzonder te noemen?
En dan zijn er dus werkelijk waar mensen die al deze onderdelen los kopen om hun droomfiets te bouwen. Dan ben je toch niet wijs?
Neem nu bijv deze Canyon voor €3500
https://www.canyon.com/nl/mountainbikes ... tml?b=3655" onclick="window.open(this.href);return false;
Even vlug:
Mavic Crossmax SL wielset: €900
Fox Factory vork: €1000
XTR groepset: €1300 (inclusief remmen)
Zit je dus al op €3250
Moet je nog zadel, stuur, stuurpen, en frame!
Uiteraard koopt Canyon deze onderdelen goedkoper in en besparen ze flink op distributie, maar dan nog moet het frame voor een paar joetjes gemaakt worden willen ze nog winst maken. Is toch op zijn minst bijzonder te noemen?
En dan zijn er dus werkelijk waar mensen die al deze onderdelen los kopen om hun droomfiets te bouwen. Dan ben je toch niet wijs?
Laatst gewijzigd door d4v1d op za 23 mei 2015, 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
- bouwpakket
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 6132
- Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
- Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig
Tja..... dan moet dit ook nét de mix van spullen zijn die je zoekt. Met ook de juiste afmetingen, lagers etc.... Ik heb nog geen fiets gezien waar standaard opzat wat ik graag zou willen op mijn fietsen.d4v1d schreef:Interessante reacties maar verbaas ik mij over de afmontage op dito merken.
Neem nu bijv deze Canyon voor €3500
https://www.canyon.com/nl/mountainbikes ... tml?b=3655" onclick="window.open(this.href);return false;
Even vlug:
Mavic Crossmax SL wielset: €900
Fox Factory vork: €1000
XTR groepset: €1300 (inclusief remmen)
Zit je dus al op €3250
Moet je nog zadel, stuur, stuurpen, en frame!
Uiteraard koopt Canyon deze onderdelen goedkoper in en besparen ze flink op distributie, maar dan nog moet er winst worden gemaakt. Ik kan het gewoon niet plaatsen?
En dan zijn er dus werkelijk waar mensen die al deze onderdelen los kopen om hun droomfiets te bouwen. Dan ben je toch niet wijs?
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Maar mijn punt is dat er vrijwel geen budget overblijft voor het frame met zulke dure onderdelen. Dus OF de grote merken waar je in dit segment een SLX fiets hebt, maken dikke vette winst (zal vast), OF Canyon bespaart flink op het frame. Ik gok op een combinatie van beide.
@bouwpakket: dan kan je nog steeds beter een dikke vette Canyon kopen, onderdelen eraf halen, die enkele onderdelen vervangen naar jouw wens en op jouw droom frame zetten en Canyon frame verkopen voor pakweg 700 euro.
@bouwpakket: dan kan je nog steeds beter een dikke vette Canyon kopen, onderdelen eraf halen, die enkele onderdelen vervangen naar jouw wens en op jouw droom frame zetten en Canyon frame verkopen voor pakweg 700 euro.
- bouwpakket
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 6132
- Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
- Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig
Maar niemand zal dat frame van je kopen voor € 700 vrees ik......d4v1d schreef:Maar mijn punt is dat er vrijwel geen budget overblijft voor het frame met zulke dure onderdelen. Dus OF de grote merken waar je in dit segment een SLX fiets hebt, maken dikke vette winst (zal vast), OF Canyon bespaart flink op het frame. Ik gok op een combinatie van beide.
@bouwpakket: dan kan je nog steeds beter een dikke vette Canyon kopen, onderdelen eraf halen, die enkele onderdelen vervangen naar jouw wens en op jouw droom frame zetten en Canyon frame verkopen voor pakweg 700 euro.
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Staande achterhoek met flex ipv lager? Dat is al zoooooo oud en niks innovatiefs aan. Mijn 2004 yeti had dat al en andere merken daarvoor ook al.Miker V schreef:
Je was me net voor. Zie ook bijvoorbeeld achterbrug van de Nerve CF (en ook de Lux van tegenwoordig), ik denk dat zij de eerste waren om het lager te vervangen door een paar graden flex met carbon. Verder experimenteren ze met flexibele zadelpennen en tegenwoordig zelfs met racefietsen met bladveren. Daar in Koblenz zitten ze zeker niet stil qua ontwikkeling, dit is zeker niet een copy-paste bedrijf....
Downhill is geen grapje
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2952
- Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
- Mijn mountainbike: Bird Aeris 9
Denk je nu echt dat een canyon die prijzen betaald?????, ik denk nog minder dan de helft, die advies prijzen tegenwoordig slaan namelijk helemaal nergens op. Ook denk ik dat canyon(maar ook andere groten) hun carbon frames voor 2-400 echt wel betaald hebben, vooral in die massad4v1d schreef:Interessante reacties maar verbaas ik mij over de afmontage op dito merken.
Neem nu bijv deze Canyon voor €3500
https://www.canyon.com/nl/mountainbikes ... tml?b=3655" onclick="window.open(this.href);return false;
Even vlug:
Mavic Crossmax SL wielset: €900
Fox Factory vork: €1000
XTR groepset: €1300 (inclusief remmen)
Zit je dus al op €3250
Moet je nog zadel, stuur, stuurpen, en frame!
Uiteraard koopt Canyon deze onderdelen goedkoper in en besparen ze flink op distributie, maar dan nog moet het frame voor een paar joetjes gemaakt worden willen ze nog winst maken. Is toch op zijn minst bijzonder te noemen?
En dan zijn er dus werkelijk waar mensen die al deze onderdelen los kopen om hun droomfiets te bouwen. Dan ben je toch niet wijs?
Bird Aeris 9 blurple
-
- Moderator
- Berichten: 4130
- Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
- Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....
Ga er maar vanuit dat Canyon ongeveer 1/4 betaald van de advies verkoopprijs voor de onderdelen, ex. BTW. Er wordt daar dus winst genoeg gemaakt. Maar dat ligt natuurlijk ook aan het bussines model.
- JW
- Mountainbike Junk
- Berichten: 281
- Lid geworden op: do 28 februari 2002, 02:00
- Mijn mountainbike: durft meer dan ik / Geometron
Mee eens. Een beetje snelle hobbyist kan een fiets ook goed zwaar gebruiken. En voor veel meer jaren achter elkaar.hansdegebruiker schreef: Vergis je ook niet in profs.
Die gebruiken een machine misschien wel intensiever dan een hobbyist, maar zij trappen er maar enkele kilometers op terwijl wij er jaren lang duizenden kilometers op 1 machine wegstampen.
Hierdoor krijg je nogal een scheef beeld over de echte kwaliteit van de grote jongens.
Niets mis met veel van de grote merken maar ik ben er zelf niet perse voor of tegen. Als ze een goede fiets leveren prima, als niet dan niet. Vorige was een Giant, huidige een Nicolai.
Ik vrees soms wel dat de drang om ieder jaar weer iets heel nieuws te presenteren wel eens minder goed geteste of minder nuttige upgrades kan opleveren. Af en toe kijk ik met een technisch oog naar bepaalde vering of frame ontwerpjes en de verkoopargumenten er bij en dan kan ik dat niet echt volgen. Tuurlijk is er ontwikkeling maar soms slaat het door.
vierwielaandrijving betekent dat je blijft steken op een plek waar de takelwagen niet kan komen....
- Jurf
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2181
- Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
- Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo
Ik denk dat in het start topic een hoop zaken bij elkaar op een hoop worden gegooid die je mijn inziens beter los kunt zien.
Merkbeleving is altijd een leuke, en wordt grotendeels bepaald door de marketingmensen die bij ons op de juiste knopjes weten te drukken met mooie filmpjes, plaatjes en gelikte teksten om een emotioneel hogere waardering aan een product te geven....zodat wij er meer knaken voor over hebben. Prijs en kwaliteit (zover die kwaliteit meetbaar is), hoeven daarom helemaal niet paralel te lopen zolang je de consument maar het gevoel geeft dat hij wat heel moois/goeds koopt.
Besteed een merk veel geld aan een importeur, dealer netwerk en opleiden daarvan maar ook marketing, een uitgebreide stapel demo-fietsen, internationale en lokale sponsoring, ondersteuning van en aanwezig zijn op evenementen, evt inruil mogelijkheden van je oude fiets... dan moet dat ook ergens worden terug verdiend en dat is op wat je fiets dus uiteindelijk kost
Tenzij je zeer groot kan inkopen wat prijzen bij leveranciers bijna kan meebepalen/dicteren hebben volgens mij de leveranciers met de minstte overheadkosten potentieel de beste prijs kwaliteit verhouding (of die pakken de meeste winst en daar zijn de Duitse merken wel goed in. Je kan je ook afvragen hoever ontwikkeling moet gaan en wat het je waard is om nog eens 100gr van een frame af te halen terwijl er vaak genoeg 10kg overgewicht op zit
Qua beleving,
Zelf vind ik merken als Trek, Scott, Canondale SantaCruz, Specialized en Ibis verschrikkelijk mooie dingen maken en was geld geen issue dan zou ik zoiets hebben gekocht.
Maar ik heb nog meer dure hobbys en toen ik naar een nieuwe fiets keek vielen die merken me ook op doordat ze in vergelijk met de Duitse merken die je noemde erg magertjes waren afgemonteerd, helemaal omdat ik graag een fully wilde.
Dus heb ik het een en ander proefgereden en kwam bij de Canyon uit.
Qua beleving en emotie wellicht minder hoogstaand als de toppers, maar hij fietst heerlijk en ik vind hem ook erg mooi dus een prima compromis tussen emotie en portemonee.
Inovatie betekend meestal niet meteen betrouwbaar zijn. Meestal zitten er in nieuwe inovatieve systemen kinderziektes of iets positiever gesteld verbeterpuntjes die er in de loop van de jaren uit gaan/verbeterd worden, of een merk is niet heel erg snel met het uitbrengen van iets nieuws en inovatiefs, maar wel weer heel betrouwbaar omdat ze in de aanloop fase langer hebben door ontwikkelt. Rocky Mountain bijvoorbeeld vind ik een absoluut A merk, maar niet bijzonder inovatief. komen ze met wat nieuws dan weet je bij hun wel dat het door en door getest is.d4v1d schreef:Ik vroeg mij af, wat zijn volgens jullie nou echt de internationale top-merken op het gebied van MTB? Welke namen schieten dan bij jullie naar binnen? (met name carbon fietsen in het semi-prof segment)
Trek? Scott? Specialized? BMC? Cannondale?
Hierbij doel ik op innovatie, betrouwbaarheid en natuurlijk een stukje merkbeleving.
Merkbeleving is altijd een leuke, en wordt grotendeels bepaald door de marketingmensen die bij ons op de juiste knopjes weten te drukken met mooie filmpjes, plaatjes en gelikte teksten om een emotioneel hogere waardering aan een product te geven....zodat wij er meer knaken voor over hebben. Prijs en kwaliteit (zover die kwaliteit meetbaar is), hoeven daarom helemaal niet paralel te lopen zolang je de consument maar het gevoel geeft dat hij wat heel moois/goeds koopt.
Hier maak je volgens mij dezelfde koppeling hogere prijs=meer kwaliteit en volgens mij hoeft dat dus niet.d4v1d schreef: En hoe kijken jullie tegen merken aan als Cube, Canyon, Focus, Bulls? Merken die vaak een beetje hun inspiratie opdoen bij de grote jongens maar misschien kwalitatief (nagenoeg) even goed zijn en een betere afmontage bieden voor je geld. Je kent het fenomeen.
De reden dat ik dit vraag is dat ik zelf het idee heb dat merkbeleving steeds minder een rol speelt en dat merken als Cube en Canyon daar van profiteren. Een carbon frame van Trek zou toch echt stukken beter moeten zijn dan een Canyon; stijver, lichter, duurzamer. Althans, dat zijn dan de argumenten van de fans.
Besteed een merk veel geld aan een importeur, dealer netwerk en opleiden daarvan maar ook marketing, een uitgebreide stapel demo-fietsen, internationale en lokale sponsoring, ondersteuning van en aanwezig zijn op evenementen, evt inruil mogelijkheden van je oude fiets... dan moet dat ook ergens worden terug verdiend en dat is op wat je fiets dus uiteindelijk kost
Tenzij je zeer groot kan inkopen wat prijzen bij leveranciers bijna kan meebepalen/dicteren hebben volgens mij de leveranciers met de minstte overheadkosten potentieel de beste prijs kwaliteit verhouding (of die pakken de meeste winst en daar zijn de Duitse merken wel goed in. Je kan je ook afvragen hoever ontwikkeling moet gaan en wat het je waard is om nog eens 100gr van een frame af te halen terwijl er vaak genoeg 10kg overgewicht op zit
Qua beleving,
Zelf vind ik merken als Trek, Scott, Canondale SantaCruz, Specialized en Ibis verschrikkelijk mooie dingen maken en was geld geen issue dan zou ik zoiets hebben gekocht.
Maar ik heb nog meer dure hobbys en toen ik naar een nieuwe fiets keek vielen die merken me ook op doordat ze in vergelijk met de Duitse merken die je noemde erg magertjes waren afgemonteerd, helemaal omdat ik graag een fully wilde.
Dus heb ik het een en ander proefgereden en kwam bij de Canyon uit.
Qua beleving en emotie wellicht minder hoogstaand als de toppers, maar hij fietst heerlijk en ik vind hem ook erg mooi dus een prima compromis tussen emotie en portemonee.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023