Wees eerlijk, hoe vaak heb jij hieraan gedacht?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

Dennis1987 schreef:Ik wil nooit meer een fiets met mechanische remmen , voor mij alleen nog maar oliedruk remmen.

Het is mij vroeger eens overkomen dat tijdens een stijle afdaling de kabel van de voorrem brak , en dat is geen pretje. Dat heb je met oliedruk remmen niet.
Voor mij alleen nog maar mechanische schijfremmen. BB7's zijn eenvoudig te verstellen.
Op mijn fatbike inmiddels 1600km met ruim 12000hm gereden op de originele blokken en die kunnen nog heel wat km mee. Gereden op strand, bos, in zuid Nederland, Reichswald en Ardennen. Nog nooit gebrek aan remkracht ondervonden en altijd in staat om goed te doseren en te blokkeren als dat nodig is.
Kabel inspecteer ik bij iedere schoonmaak net als ik dat voorheen bij hydraulische remmen deed. Op tijd vernieuwen hoort bij algemeen onderhoud en voorkomt kabelbreuk.
Zoals gezegd zijn hydraulische remleidingen ook onderhevig aan slijtage en kunnen barsten alleen repareer je die onderweg wat lastiger
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

EL Maroq schreef:
Dennis1987 schreef:Ik wil nooit meer een fiets met mechanische remmen , voor mij alleen nog maar oliedruk remmen.
Voor mij alleen nog maar mechanische schijfremmen. BB7's zijn eenvoudig te verstellen.
Op mijn fatbike inmiddels 1600km met ruim 12000hm gereden op de originele blokken en die kunnen nog heel wat km mee.
Dan moet je ze nog wel even omwisselen ;) Want ik zie wel degelijk een setje DB1's op je Bike zitten.

Maar om even terug te komen op het blokkeren van de wielen.
Na 25 jaar mtb ervaring en daarmee ook het rijden met Canti's, V-Brakes, HS-33.
(En wat OBOM zegt, allemaal soeplepels tegen de velg.)

Maar hoeveel bikers hebben het onder vochtige/natte omstandigheden voor elkaar gekregen
om met Canti's, V-brakes of HS-33 remmen het voorwiel te laten blokkeren?
Misschien dat het lukt op een vlak pad maar eenmaal in Zuid Limburg of in de Ardennen
is het een heel ander verhaal.
Trouwens, een achterwiel dat blokkeert is totaal zinloos.
Vooral omdat aan de achterkant amper remkracht wordt gegenereerd.

Die > 1600 km. met een setje gesinterde remblokjes geloof ik direct. Als ik zie dat ik de hele
winter doorbike en 1 keer per jaar een setje blokjes wissel.
Dan vraag ik me altijd sterk af op wat voor manier sommige bikers rijden als ze na 50 km.
een setje blokjes er doorheen jassen.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

De Farley krijgt nog zijn upgrade naar BB7's Pat. :-q
Momenteel wacht ik nog op een vaste voorvork voor de Mukluk waarna de boel verwisseld gaat worden.
Gesinterde elixer blokken op mn Canyon heb ik in Mill bij een vreselijk natte/zanderige tocht op 50km opgereden dus het kan wel :cry: Kon ook meteen verschil in dikte van de achterschijf tov voor meten met de schuifmaat

EDIT
:cry: :cry: :cry:
Net mn spullen binnen dus de boel overzetten tot blijkt dat de achterrem niet past :evil:
Trek heeft heel mooi de remmerij achteren binnen de driehoek geplaatst maar dat gaat dus niet met het mechanische heveltje
vgmaarten
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 26 september 2014, 15:25

tuurlijk kan dat, ik loog echt niet over die rit waarbij de blokjes weg waren. Ik had de oude trek 8000 mee in 1 x 9 setup en denderde overal doorheen, terwijl het regende, hagelde en zelfs nog natte sneeuw viel. Wanneer je dan lekker alle modder en nat mul zand meepakt, dan hoor je ze gewoon continu schrapen...
jorian
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 150
Lid geworden op: do 11 oktober 2007, 18:54

De fiets mee naar het Otztal, Oostenrijk.
Van 2400 hoogtemeters naar nog geen 1000. 2 keer moeten afstappen met v-brakes, begon te stinken en minder remkacht. De velgen waren niet meer vast te houden zo heet. Tijdens het lopen 1 ding beloofd aan me zelf, zonder schijfremmen kom ik hier niet meer.
(om te fietsen :wink: )
Gebruikersavatar
mats22
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 16:34
Mijn mountainbike: Niner air 9 RDO met lefty, Storck, Rose carbon pro

Tja al jaren zeer tevreden met Brake force one remmen en bike al een jaar ( 6500 km ) met de huidige blokken van Tune en schijven van Hope, gewoon top. Nu zijn deze remmen ook te verkrijgen met water in de leidingen i.p.v. olie. 8)
Mijn bike gaat harder dan ik kan.....
Lee Towers
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 28 oktober 2007, 18:53

Schijfremmen zijn Top, alleen op de atb in regen en modder vind ik het helemaal niets.
En juist daar gebruik ik mn atb voor. :~
Hopen dat ik nog een keer een 29er met firmtech tegen het lijf loop :wink:
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

Lee Towers schreef:Schijfremmen zijn Top, alleen op de atb in regen en modder vind ik het helemaal niets.
En juist daar gebruik ik mn atb voor. :~
Hopen dat ik nog een keer een 29er met firmtech tegen het lijf loop :wink:
BB7 mechanische remschijven monteren :-q
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Lee Towers schreef:Schijfremmen zijn Top, alleen op de atb in regen en modder vind ik het helemaal niets.
En juist daar gebruik ik mn atb voor. :~
Hopen dat ik nog een keer een 29er met firmtech tegen het lijf loop :wink:
Ik heb schijfremmen, maar mijn frame is V-brake compatibel. Vind je niet zo vaak bij frames van enige kwaliteit. https://granvillebikes.squarespace.com/pulse-29r/" onclick="window.open(this.href);return false;
Moet je alleen nog een goeie vork met nokken weten te vinden....
Give me little bits of / more than I can take
Lee Towers
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 28 oktober 2007, 18:53

Maken die BB7 geen herrie met zand of water er tussen ?
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

Lee Towers schreef:Maken die BB7 geen herrie met zand of water er tussen ?
Nope
Die stel je met een simpele draai aan de stelknoppen gewoon iets verder af van de schijven waardoor zand en modder niet tot nauwelijks schuren tussen schijf en blokken.
Enige min is dat je de rem iets verder moet inknippen maar dat heb ik er graag voor over
Lee Towers
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 28 oktober 2007, 18:53

EL Maroq schreef:
Lee Towers schreef:Maken die BB7 geen herrie met zand of water er tussen ?
Nope
Die stel je met een simpele draai aan de stelknoppen gewoon iets verder af van de schijven waardoor zand en modder niet tot nauwelijks schuren tussen schijf en blokken.
Enige min is dat je de rem iets verder moet inknippen maar dat heb ik er graag voor over
Bedankt, misschien mijn hydraulische Tektro Orion eens verwisselen voor BB7 dan....
Gisteren in de blubber weer een hele rit gebaald van het gesuis van de remmen !
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Jaren formula R1 gereden, soms waren de blokjes in 1-2 ritten op, ondanks goed inremmen.

Rij nu een jaar probleemloos met SRAM Guide RSC, sinds de modder van vorige winter t/m deze herfst/winter nog steeds met de oorspronkelijke blokjes, zelfs 2 weken Alpen en Dolomieten ermee op zitten. En nu pas begint het tijd te worden voor vervanging. Prima dus!

Deze rem is bijzonder goed te doseren, of het nu droog is, of nat. Als het nat is wordt het altijd wat minder, zelfs met schijfremmen, maar een goede schijfrem verslaat qua remkracht en modulatie elke velgrem of mechanische schijfrem. En is het wat duurder? Interesseert me niet, het gaat me meer om de controle bergaf, een goede hydrolische schijfrem presteert gewoon beter, vooral ook als het nat en modderig is.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lee Towers
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 28 oktober 2007, 18:53

aurelius schreef:Jaren formula R1 gereden, soms waren de blokjes in 1-2 ritten op, ondanks goed inremmen.

Rij nu een jaar probleemloos met SRAM Guide RSC, sinds de modder van vorige winter t/m deze herfst/winter nog steeds met de oorspronkelijke blokjes, zelfs 2 weken Alpen en Dolomieten ermee op zitten. En nu pas begint het tijd te worden voor vervanging. Prima dus!

Deze rem is bijzonder goed te doseren, of het nu droog is, of nat. Als het nat is wordt het altijd wat minder, zelfs met schijfremmen, maar een goede schijfrem verslaat qua remkracht en modulatie elke velgrem of mechanische schijfrem. En is het wat duurder? Interesseert me niet, het gaat me meer om de controle bergaf, een goede hydrolische schijfrem presteert gewoon beter, vooral ook als het nat en modderig is.
De prestatie's zijn voor mij in de Nederlandse bossen ook van bv. V-Brakes nog net voldoende. Wat meer remkracht is wel mooi meegenomen.
Ik vermoed dat mechanische schijfremmen ruim voldoende remmen voor het vlakke Nederland.

Het gaat mij er hoofdzakelijk om dat ik " geluidsarme " schijf-remmen wil hebben tijdens mijn ritten. :wink:
JorisR6
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2395
Lid geworden op: zo 24 juli 2005, 22:11
Mijn mountainbike: Epic Elite

aurelius schreef:Jaren formula R1 gereden, soms waren de blokjes in 1-2 ritten op, ondanks goed inremmen.

Rij nu een jaar probleemloos met SRAM Guide RSC, sinds de modder van vorige winter t/m deze herfst/winter nog steeds met de oorspronkelijke blokjes, zelfs 2 weken Alpen en Dolomieten ermee op zitten. En nu pas begint het tijd te worden voor vervanging. Prima dus!
Schrik niet als de nieuwe blokjes snel op zijn. Mijn ervaring is dat blokjes die in de zomermaanden een paar goede Alpenafdalingen voor de kiezen hebben gehad, bijna het einde van de winter halen. De vervangende blokken zijn een stuk sneller op.

Bij een meerdaagse in bergachtig gebied wissel ik daarom na een aantal dagen, zodat ik altijd een goed ingeremd setje achter de hand heb.
Duchenne Heroes 2007 | Trans Germany 2008 | Cape Epic 2009 | Transalp 2010 | Duchenne Heroes 2011 | Cape Pioneer Trek 2013 | Duchenne Heroes Italia 2013
Plaats reactie