Wees eerlijk, hoe vaak heb jij hieraan gedacht?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

En dan te bedenken dat ik pas nog een fiets met canti's gekocht heb :lol:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door EL Maroq op wo 20 mei 2015, 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

EL Maroq schreef:En dan te bedenken dat ik pas nog een fiets met canti's gekocht heb :lol:


Ik ook, en nog geen spijt van gehad.


Afbeelding

:winkie:
cervus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1625
Lid geworden op: vr 23 september 2005, 20:23
Mijn mountainbike: BWO

Ja hoor, ik ben happy met m'n v-brakes :-q
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Canti's? ......kun je daar mee remmen :~ die waren toch om modder van de velg te schrapen :lol:

Ik heb de canti's op mijn oude wegfiets vervangen door V-brakes met "travel adjust"ers en dat remt gelijk een stuk beter. Maar verder +++++ voor Avid bb7 voor binnen Nederland.
cervus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1625
Lid geworden op: vr 23 september 2005, 20:23
Mijn mountainbike: BWO

Canti's goed afgesteld en voorzien van de juiste remblokjes, zijn prima in staat een wiel te blokkeren en hoeven niet onder te doen voor v-brakes.
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

ThaSingleTrackMastah schreef:V-brakes, wat zijn dat ?
:lol:
Dat waren van die dingen waarmee je tijdig moest overwegen waar te gaan vertragen om nog enigzins fatsoenlijk de bocht door te komen, van de andere kant bezien, zag je nogal eens wat meer van de natuur dan je lief was :lol: .

Groet'n
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
cervus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1625
Lid geworden op: vr 23 september 2005, 20:23
Mijn mountainbike: BWO

Kuch, ...rijkwaliteiten?
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

Harder fietsen Cervus, dan kom je de beperkingen van je materiaal ook eens tegen.
cervus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1625
Lid geworden op: vr 23 september 2005, 20:23
Mijn mountainbike: BWO

Idd. ik heb geen licentie meer. Daar zal het aan liggen. :wink:
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik kan me nog goed een natte modderige singlespeed meeting herinneren in Nijmegen, waar alles aan begon te lopen en iedereen na 3-4 uur vrijwel geen remblokken meer over had; v-brakes (reed ik ook mee) , mechanische schijfremmen en hydrolisch spul (en waarschijnlijk zat er ook wel een retro-canti fiets bij ). Het voordeel was dat je v-brake blokjes goedkoper kon vervangen, maar ik vind mijn Avid bb7 makkelijker vervangen (geen afstelwerk). Ik hoef geen v-brakes terug....maar ik reed er 2jaar geleden nog gewoon alle westbrabantse vtt's mee en veel mtb-routes in Ned en kwam niks te kort.
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

cervus schreef:Idd. ik heb geen licentie meer. Daar zal het aan liggen. :wink:
Wat voor v-brakes gebruik je dan?
cervus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1625
Lid geworden op: vr 23 september 2005, 20:23
Mijn mountainbike: BWO

xtr remgrepen icm ultimate en sl.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

vgmaarten schreef:Echter na twee jaar bleken ook wel de nadelen. Ik heb de klauwen al moeten vervangen en in de winterrit Stroe met hagel/sneeuw/modder was ik met 55km door mijn nieuwe remblokken heen, waardoor de laatste 20km zonder remmen moest...
Elk systeem heeft z'n eigen nadelen. Met V-brakes zijn op een goeie dag je velgen doorgeremd, wat meestal resulteert in de aanschaf van nieuwe wielen. Je remblokjes slijten en, tenzij je HS33-ers hebt, je bent altijd aan het klootviolen met afstellen.
Wil je daar ook naar terug?

Ik denk ook dat we eens naar je remtechniek moeten kijken. Remklauwen vervangen, een paar remblokken er in 55km doorheen jassen... toemaar.
Remmen zijn vooral bedoeld om vanaf te blijven. Je kunt veel, heel veel sturend oplossen en bij Stroe55 was er zoveel modder en drek dat je alleen maar je benen stil hoefde te houden om stil te vallen.

Ga in de komende winter eens een paar keer op de wielerbaan rijden. Dan heb je gewoon géén remmen en dan leer je in 15 minuten een paar dingen die je in het veld prima kunt toepassen.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Grappig hoe verschillend mensen dit ervaren, ook grappig dat het onderwerp weer eens opduikt. Er is een periode geweest dat je zo'n beetje dood gegooid werd met schijf vs V's topics maar dat is nu wel verleden tijd...

Ik heb de afgelopen jaren heel wat remmen door mijn handen gehad, voor gebruik in de bergen of iets anders dat op mountainbiken lijkt ga ik blind voor schijfremmen maar voor het boscrossen in de Benelux (XC zeg maar) kies ik nog steeds voor V-brakes. Meer fietsen, minder gedoe. Mijn eerste ervaringen met schijven (ok, meer dan 10 jaar geleden) deden mij ook snel terug verlangen naar de eenvoud en betrouwbaarheid van V's. Nooit spijt van gehad dat ik de stap terug heb gemaakt.

Het sterf wel langzaam uit, natuurlijk. V's vind je alleen nog maar op kinderfietsen en aan de onderkant van de markt en dat is vaak niet het beste materiaal. Een beetje fatsoenlijke frames en vorken met nokken worden steeds zeldzamer en hetzelfde geldt voor velgen. Gelukkig is het wel duurzaam, de SD7's die ik nu gebruik zijn inmiddels al meer dan 10 jaar oud en dat is me met schijfremmen nog niet gelukt. Ik rijd er dus nog wel een tijdje mee...
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

cervus schreef:xtr remgrepen icm ultimate en sl.
Dat zou me heel wat grammen schelen tov mijn XT schijfremmen.
Welke rijkwaliteiten moet ik op letten, om een succesvolle overstap te garanderen?
Plaats reactie