Wees eerlijk, hoe vaak heb jij hieraan gedacht?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
cervus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1625
Lid geworden op: vr 23 september 2005, 20:23
Mijn mountainbike: BWO

Och, dat was meer een reactie op de opmerking van een ander forumlid.
Gebruikersavatar
JW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 28 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: durft meer dan ik / Geometron

nog even over de remmen. Toen ik schijfremmen ging rijden in 2001 was ik er helemaal weg van. Op wat gedoe na heel fijn mee gereden. Nu op mn 3e set en die is pas echt fijn (Hope M4). Waar ik met de vorige remmen niet het gevoel dat ik remcapaciteit te weinig had miste ik wel gevoel en brute remkracht. Nu met deze schijfremmen is een vinger altijd genoeg. Dus meer hand over om aan de fiets te blijven hangen 8)

Cantilevers op 2 hele oude MTB's heb ik een haat liefde verhouding mee. Een van die MTB's is uit '84 oid en staat er nog als oldtimer en daarvoor is het prima. HS33 ook altijd fijn gevonden. V-brakes sleten me te veel blokjes en velgen.

Schijfrem is voor mij nu het fijnste maar wil niet zeggen dat ik de andere systemen niets vind.
vierwielaandrijving betekent dat je blijft steken op een plek waar de takelwagen niet kan komen....
Ray Duijn
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: vr 2 oktober 2015, 09:11
Mijn mountainbike: Specialized Pitch 650B

Tevreden over tektro met organische pads.
In de vette modder van spaarnwoude , op het strand van zandvoort of in de verse sneeuw op schoorl.
In verhouding tot de v-brakes kan je een stuk beter doseren en harder remmen.
V-brakes gingen al snel piepen , de blokjes omdraaien om de andere kant te slijten mis ik ook niet.
Ik doe al een jaar met deze pads en spaarnwoude vraagt toch om behoorlijk wat remwerk.
Wel nog lang rondgereden met v-brakes hoor , maar vanuit een (misplaatst ?) nostalgisch gevoel.
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Ik mis het Oooh shit! Gevoel van de V's echt niet. vooral in de natte drek heb ik nu een vertrouwd gevoel met schijven. En doseren wilde met de v-brakes trouwens wel prima daarin ken ik geen verschil. Rem kracht en betrouwbaarheid in alle omstandigheden verschillen wel enorm in het voordeel van de schijven
flaskk
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: za 14 april 2012, 20:19

Heb jaren lang met Magura hydraulische v-brakes gefiets, prima dosering en echt wel genoeg stopping power, grote nadeel vond ik als er iets een slag in het wiel zat, de dosering niet meer klopte
Talon 1
Rockrider 920
Gebruikersavatar
reetegoed
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1330
Lid geworden op: ma 5 juli 2004, 19:06

haha lachen dit.
Ik rij alweer 25 jaar op de mountainbike en heb de canti en V brake jaren meegemaakt.
De eerste schijfremmen waren een ontdekking , fantastisch , maar zwaar , herrie en gedoe.
Maar nadat Formula de markt had verrast met de betaalbare Oro's die een onuitwisbare indruk maakten qua remkracht en gewicht , is de schijfrem wereld drastisch veranderd. Nu kan je bijna geen slechte schijfrem set meer tegenkomen. Sommige zijn wat minder/meer gevoelig . Sommige gebruiken synthetische en weer andere minerale olie. Maar wat een fantastische remkracht en doseerbaarheid hebben ze tegenwoordig.
Ik heb een verzameling van vintage mountainbikes met Magura hydro's en Shimano canti's en geloof mij , de moderne schijfrem is een verademing!
Geef mij maar een bos en een mountainbike en je heb geen last meer van mij.
verzetje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 216
Lid geworden op: di 30 maart 2010, 10:19

Wie wil er nu terug naar v brakes :roll:
Gebruikersavatar
crankstel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 21 februari 2015, 14:31
Mijn mountainbike: Staat op hoge pootjes

V brakes is helemaal niks voor mij. Heb op mijn racefiets blokjesremmen, denk altijd als het regent zaten er maar schijfremmen op!
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

V brakes... Pff doe mij maar een Penny farthing met terugtraprem.
Oh nee, toch maar BB7's want ik rijd ook niet in een T Ford
mybike
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: di 29 september 2015, 08:28

Liever een goed paar v-brakes dan een paar mechanische schijfremmen
vgmaarten
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 26 september 2014, 15:25

En topic starter heeft een 'nieuwe fiets' gekocht :-)

Een idworx special marathon met een paar heerlijke Firmtech HS33ś icm keramische Mavic Crossmax SL's.

Ok, ik ben om. Ze zijn fijner dan de good-old-vbrakes! en ja, met wijsvingertje remmen is nu ook weer mogelijk.
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

Hs33 is best een fijne rem
Zelf na gisteren ook aan het denken om een paar v brakes te monteren op mn CX.
Met de huidige canti's was het toch af en toe even spannend op een bochtig singletrack :winkie:
OBOM
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 494
Lid geworden op: zo 7 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Commençal Skin Ti 29"

cervus schreef:Canti's goed afgesteld en voorzien van de juiste remblokjes, zijn prima in staat een wiel te blokkeren en hoeven niet onder te doen voor v-brakes.
Precies: een wiel blokkeren ...en da's dus net wat je niet wil! Je wil afremmen, geen wielen blokkeren. Dan ga je dus op je bek, als je niet heel bedreven bent in het doseren van je remkracht en stevige handen hebt. Jaaaaaaaaaaren gereden met Canti's, V brakes (beiden met brake-boosters) en HS 33's (met peperdure keramische Sun-velgen) en sinds een half jaar (eindelijk) over op de schijven: XT I-Spec's. Ik weet nu al dat ik echt nooit meer iets anders wil. Dit systeem vertraagt ipv te blokkeren met alle gevolgen van dien. Met schijven denk je niet na, je gaat gewoon in de remmen. Bij velgremmen moet je continue bewust zijn van wat je precies doet en waar je je remkracht legt (eerst een beetje achter, dan voor bijremmen) kansloos.

Zinloze discussie dit. Ooit een motorfiets gezien met cantilevers of V-brakes?! Nou dan. Trommelremmen wel, en waar zitten die?! Juist, aan de naaf. Een wiel wil je afremmen aan de basis van de versnelling, de naaf dus. Niet aan de velg, dan ga je blokkeren en uiteindelijk OTB. Zucht ... :roll:
Honi soit qui mal y pense!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16782
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

OBOM schreef:...Ooit een motorfiets gezien met cantilevers of V-brakes?! Nou dan....
Jawel hoor ;-)
Let op de v-brake aan de achterkant van de voorvork:
Afbeelding
Klein stukje motorhistorie:
Bovenstaande is een Honda rc113 50cc racer uit de sixties, tweecilinder viertakt, dubbele bovenliggende nokkenas en ik meen 12 versnellingen. Max. toerental meer dan 20.000rpm (yep, vier nullen). De "schijven" in de wielen zijn geen remmen, achter zit een trommelrem. Ik meen dat die schijven om aerodynamische redenen waren gemonteerd.
Supermooi stukje techniek wat niet meer mocht nadat de FIM de reglementen had aangepast en 50cc's nog maar 1 cilinder en max. zes versnellingen mochten hebben. Dit om te voorkomen dat alleen fabrieken met veel geld nog kans hadden om te winnen. Het werkte, want een paar jaar later werd er bijna een door twee nederlandse ingenieurs in eigen beheer gebouwde motor wereldkampioen... (https://nl.wikipedia.org/wiki/Jamathi" onclick="window.open(this.href);return false;).
Einde geschiedenislesje ;-)

Maar uiteraard zijn schijfremmen op mtb's superieur, da's duidelijk na de eerste keer dat je ermee gereden hebt...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

crankstel schreef:V brakes is helemaal niks voor mij. Heb op mijn racefiets blokjesremmen, denk altijd als het regent zaten er maar schijfremmen op!
De racers zijn ook om, tegenwoordig ook verkrijgbaar met discs.

(Een van de) reden(en) waarom je ze nog niet zag in het profpeleton: de discs remden zo goed dat de achteropkomende v-brake rijders niet op tijd zouden kunnen afremmen, waardoor er in het peleton te grote verschillen in snelheid/remmen zouden ontstaan, wat de kans op gevaarlijke situaties zou vergroten :winkie: ....
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie