Idee: MTBGLD!

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
gertjan2805
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 5 april 2015, 18:49

Goedenavond MTB'ers

Nu ik sinds kort met de geweldige sport van het mountainbiken bezig ben zoek ik dagelijks naar de vetste youtube filmpjes van de tofste routes en plekjes. Vooral de plekjes in de buurt zijn leuk om te zien. Het viel me op dat er veel lange filmpjes zijn, die ik gewoon niet af kan/wil kijken. Denk dan aan de filmpjes van 10 minuten en langer.

Ik heb voor mezelf ook een action camera gekocht en ben mijn eigen biken gaan filmen. Ik wil snelle filmpjes maken, die leuk en makkelijk weg kijken. Ik verwacht dat je niet wilt zien hoe ik hijgend en steunend de berg op fiets, maar juist die vette actie zodra je naar beneden zoeft! Vanuit die gedachte ben ik samen met wat vrienden op het idee gekomen dit dan maar te introduceren. En vooral gericht op nederland. Dan ook nog vooral gelderland omdat dit mijn fietsgebied zal beslaan.

Nou ben ik heel erg benieuwd wat jullie hiervan vinden. Het gaat dus om het totaal pakketje van een youtube kanaal. Wellicht in de toekomst is dit uit te bouwen tot een community etc. etc.

Het eerste filmpje staat op het kanaal en hoop dat jullie hier al wat plezier aan beleven. Maar wil ook graag weten wat jullie vinden dat beter moet/kan/mag! Of misschien juist wat er goed zit en er in moet blijven. Ik ben zowel nieuw als mountainbiker, maar ook zeker in het plaatsen en editen van video's.

Check het filmpje hier: https://www.youtube.com/watch?v=zAjEMAuaPgg" onclick="window.open(this.href);return false;
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Ik word wel een beetje zeeziek als ik naar je filmpje kijk. Ook stond de camera wat te laag.
Verder is het vooral in Nederland erg lastig echt vette filmpjes te maken, want op de film lijkt alles een stuk minder stijl/snel.

Gewoon lekker blijven filmen en monteren, dan word het vanzelf beter. Probeer ook wat stukjes te filmen die niet vanaf de fiets genomen zijn. Zo krijg je wat afwisseling in het beeld
Koenuhhh
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1597
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp (2015) - YT Jeffsy 29 (2017)

Leuk idee, en ga er vooral mee door.

Maar 2 tips van mij: Camera een heel stuk omhoog, we willen niet naar de grond kijken maar we willen vooruit kijken. Dit doe je zelf ook als je op de fiets zit, we willen zien waar we heen gaan toch?

Punt 2: Probeer iets aan de onbalans te doen want het schud wel heel erg hard allemaal? Je filmt vanaf de helm toch? Dan is dit raar aangezien dit normaal gezien éen van de meest stabiele beelden geeft.

Maar zoals ik al zei, ga er vooral mee door! Leuke mtb filmpjes zien we allemaal graag op dit forum denk ik. :-q
gertjan2805
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 5 april 2015, 18:49

Hee! bedankt voor de reacties!

eerst even reactie op Japie. Hij stond inderdaad te laag, viel mij ook al op. Had de camera iets naar beneden gezet, leek zo goed te zitten als je staat maar dat is toch iets anders dan als je op de fiets zit haha! pas ik zoieso aan de volgende keer. En wat een verschil van film en echt inderdaad. sommige stukken zat ik rond de 40 tot 45 km/u maar dat zie je er zeker niet aan af. Ik ga proberen iedere keer weer andere stukken te pakken dus wellicht komt er weer wat moois voorbij.

En dan op koen: Ook weer de positie van de camera haha! Heb je toevallig zelf tips voor de onbalans? heb de eerste pogingen de camera op de fiets gehad en dit was echt niet om aan te zien. Helm is tot nu toe de beste poging maar zie inderdaad nog een verschil met andere filmpjes.

Het zou kunnen dat de camera toch te los heeft gezetten op de helm, of misschien dat mijn helm te los zat. Heb het bandje onder mijn kin altijd vrij los, misschien toch eens kijken of het beter gaat als deze strak aan mijn hoofd zit ook.

Heb al gekeken naar software die de filmpjes stabiel maken, en dat scheelt al veel maar dan is de kwaliteit van het filmpje weer veel lager.

Pogingen blijven natuurlijk komen. En vooral met de tips van jullie moeten de filmpjes iedere keer weer beter worden :D Leuk dat jullie het ondersteunen, en nogmaals Bedankt voor de reacties!!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Wat ik zou veranderen is de overgang tussen de scenes. Nu fiets je op een pad en een fractie van een seconde later op een ander zonder enige overgang.

Voor goed gemaakte en gemonteerde filmpjes zou je eens naar de filmpjes van forummer alma1165 kunnen kijken. Ja, hij heeft er veel werk van gemaakt en rijd in een spectaculairdere omgeving dan een nederlands bos maar je kunt er altijd van leren ;-)
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 1&t=116464" onclick="window.open(this.href);return false;

En maak het ook weer niet te flitsend, ik wordt altijd moe van filmpjes waar geen tel rust in zit. Je moet de kijker ook de kans geven het beeld in zich op te nemen, schijnen zelfs professionele film(clip)makers weleens te vergeten. Als je iets amper kunt zien, waarom het dan üperhaupt filmen...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
gertjan2805
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 5 april 2015, 18:49

Die ga ik vanavond eens bekijken! Ken zijn filmpjes nog niet dus eens zien of we wat af kunnen kijken haha!
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Check ook user PvdH dan. Maakt ook uitermate prettig kijkbare filmpjes.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
John77
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 333
Lid geworden op: zo 17 augustus 2014, 18:08

Filmpjes van 1.5 uur ga ik ook niet geheel kijken, maar vind die wel handig om snel een route te verkennen. Ben dus wel blij dat deze geupload worden. Misschien niet spannend en vol actie maar gewoon informatief. Ik ben ook pas begonnen met filmpjes maken, ik doe het vooral vanaf het stuur omdat ik dit zelf het mooiste beeld vind geven enig nadeel is de herrie. https://www.youtube.com/watch?v=olHzp2u30Wo" onclick="window.open(this.href);return false;

Mijn helmfilm ziet er hetzelfde uit uit als in de beginpost, waarschijnlijk de helm te los, de cam zelf zit behoorlijk vast maar is te zwaar en daardoor moet ik mijn helm zo vast trekken dat het niet plezierig meer is. Voor mij geen helmbeelden meer dus.

Ga nu wat experimenteren met de cam op verschillende posities op de fiets zelf.
the basic fact is no matter what you do to a turd - polish it, paint it, give it bling - it's still a turd, and there is nothing you can do about that underlying fact.
Gebruikersavatar
Retep87
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1168
Lid geworden op: wo 25 oktober 2006, 11:13
Mijn mountainbike: BMC FS02/ragley piglet II/On One Inbred

Is een chestmount niks? Ik heb zelf ook een GoPro maar ben nog op zoek naar ideale mount positie...ik denk dat een chestmount, met de camera naar beneden hangend (stabieler) het beste werkt.
Gebruikersavatar
Remy_ams100
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1538
Lid geworden op: di 14 december 2010, 13:01
Mijn mountainbike: Cube AMS 100 (2010 / B&G) & een Cube SL Cross (2010) cross-hybride
Contacteer:

Nog een kleine tip : Film als je met meerdere ben ook een keer vanaf je zadelpen (Wel diegene die voorop met camera laten rijden dan :P )

Ik film ook alweer een tijdje, puur voor mijzelf en eventuele geïnteresseerden (Dus ik heb er maling aan hoelang dat een filmpje duurt :winkie: ) , maar ben ook begonnen vanaf mijn stuur te filmen .. en dan kan het voorkomen dat je continu tegen iemand z'n reet aan zit te kijken . Dus sindsdien zit hij wat vaker op een zadelpen.

Een klein voorbeeldje : (Je hoef hem niet helemaal af te kijken hoor :P , het gaat er mij meer om dat je een idee heb wat voor effect dat heeft ... :-q )

Die kop waar je continu tegenaan zit te koekeloeren , that's me .. :winkie:

BoZ 15-2-15 : https://www.youtube.com/watch?v=aNRd83eqExg" onclick="window.open(this.href);return false;
John77
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 333
Lid geworden op: zo 17 augustus 2014, 18:08

Leuk idee om je cam bij je maat te hangen, weer eens wat anders.

@ Retep Heb zelf de Garmin Virb, dan is een chestmount onmogelijk vanwege de vorm. Een schoudermount is weer wel mogelijk maar hoe stabiel dat is? Iemand ervaring daarmee icm de Garmin virb?
Laatst gewijzigd door John77 op ma 4 mei 2015, 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.
the basic fact is no matter what you do to a turd - polish it, paint it, give it bling - it's still a turd, and there is nothing you can do about that underlying fact.
gertjan2805
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 5 april 2015, 18:49

Oh die zadelpen ga ik ook eens proberen! Heb samen met wat vrienden dezelfde camera gekocht dus kan prima met meerdere cams en bikers op pad :)
Gebruikersavatar
eat_dirt
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: za 5 juli 2014, 16:00

Chestmount is een aanrader, zodat je stuur net onder in beeld heb.
En boven op je helm of op je helm gedraaid naar achter om je maatjes te filmen (als je vooruit fiets).
Daarmee heb je de meeste stabiele opnames voor lange duur.

Andere positie's voor korte snap 1.5, 2sec bv. zadelpen of lager net over je achterwiel,
zijmount aan je schokdemper je voorwiel, mount net langs je kettingschakel derailleur achter of aan je stuur voor een selfie.
waarom die beelden kort gebruiken..dat zijn de meeste schokkende/trillende beelden zijn maar een toevoeging in het monteren in de lange beelden.
En uiteraard altijd leuk als je de camera aan je maatjes geeft om je te filmen bij een actie.
Life is like riding mtb, to keep your balance, you must keep moving!!
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Heb je filmpjes gezien en er kan inderdaad veel verbeteren.
Kijk eens naar dit filmpje
http://youtu.be/ytbHUTFjdUM" onclick="window.open(this.href);return false;
Kost je 1 middag rijden en 1dag monteren.
Als je goede filmpjes wil maken ben je niet zo zeer met mountainbiken bezig maar meer met filmen.
Dit is de reden waarom mijn filmpjes ook van het kaliber "recht zo die gaat" zijn.

Muziek is een risico omdat muzieksmaak persoonlijk is, hierdoor kun je soms je film minder aantrekkelijk maken.
gertjan2805
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 5 april 2015, 18:49

Ja super vet filmpje ook, veel stabieler! Daar gebruik je ook een chestmount of niet? Mag ik vragen wat voor een camera je gebruikt? Ik heb zelf een goedkope action cam, denk dat daar ook wel wat kwaliteit in zal zitten.

De muziek moet inderdaad nog wat aangepast worden. Zelf ben ik niet thuis in het maken van muziek, de muziek die ik nu gebruikt heb is speciaal gemaakt door een vriend van me om onder dit filmpje te zetten. Moet misschien nog een beetje getweaked worden.
Plaats reactie