voorwiel wegschuiven bij langere stuurpen?
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 6
- Lid geworden op: wo 26 maart 2014, 11:53
ik heb mijn -6 80mm stuurpen vervangen voor een -10 90 mm stuurpen, maar nou heb ik het idee dat mijn voorwiel wegschuift in de bochten. kan dat kloppen of is het toevallig door de droge weersomstandigheden. ik had het idee dat hij nou net meer grip moet hebben omdat er meer gewicht op komt.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10365
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
Dat herken ik wel. Zeker als je en langer en dieper zit. Klimmen zal nu wel beter gaan. Scherp een bocht insturen moet met wat meer gevoel.
Als je je stuur iets hoger zet wordt het weer wat makkelijker insturen. Op zoek naar de balans en lekker klimmen en lekker insturen dus.
Als je je stuur iets hoger zet wordt het weer wat makkelijker insturen. Op zoek naar de balans en lekker klimmen en lekker insturen dus.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 6
- Lid geworden op: wo 26 maart 2014, 11:53
ik wil mijn stuur nou net wat lager, zou korter ook wat beter insturen? ik had het idee dat ik kort op mijn stuur zat. maar met deze andere stuurpen heb ik het idee dat hij te ver weg is. ik ben 1.5cm opgeschoven vanaf mijn zadel. ik had niet verwacht dat die 1.5cm zoveel verschil zou maken. met mijn oude fiets (26") zat ik nog verder van mijn stuur. maar is blijkbaar absoluut niet te vergelijken.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10365
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
Korter zal beter insturen. Nu zit je en langer, en ook nog dieper. 'Dubbelop'.
En 1,5 cm is meer dan je denkt inderdaad.
En 1,5 cm is meer dan je denkt inderdaad.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1990
- Lid geworden op: za 3 september 2011, 23:10
- Mijn mountainbike: *Cannondale* F-Si carbon 1. onBIKE limited edition F800.
- Contacteer:
Tip, kijk eens of je iets kunt met je bandenspanning
Geluk is niet te koop, maar met een aankoop van een MTB kom je verrekkes dichtbij.
Click here to activate SYS Cannondale F-Si 1
Click here to activate SYS Cannondale F-Si 1
- jeroentune
- Pro Biker
- Berichten: 943
- Lid geworden op: di 16 april 2013, 21:41
- Mijn mountainbike: Sassenheim
Grappig , dit herken ik ook een beetje .. ik ben van 100mm -8 naar 110 mm -10 gegaan om een nog diepere zit te vinden. ik ben tevree met de setup maar vooral met afdalen in wat muller zand denk ik soms wat weg te glijden . ik heb als compensatie al een nobby nic 2015 als voorband gekozen ..
stel ik kies voor een 80 of 90 mm pen met een hoek van -25 ..Schiet ik dan iets op ?
stel ik kies voor een 80 of 90 mm pen met een hoek van -25 ..Schiet ik dan iets op ?
-
- Moderator
- Berichten: 16709
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
De controle gaat er naar mijn idee vrijwel altijd op achteruit naarmate je dieper en gestrekter gaat zitten. Het wordt lastiger met je gewicht over de fiets te bewegen. Met een wat kortere/hogere zit kun je wel naar voren gaan hangen om meer druk op je wiel te zetten, maar met een diepe zit wordt het lastig om (ver) naar achteren te komen.
Op de weg zie ik de (aerodynamische) voordelen van een sportieve zit wel, in het terrein veel minder.
Dat gezegd hebbende, een lange stuurpen geeft (als je niet je gewicht verplaatst) meer druk op het voorwiel als een korte. Als je denkt dat te weinig druk de oorzaak is van het sneller wegschuiven kun je dus twee dingen doen: een langere pen, of je gewicht actiever gebruiken. Bij optie twee hou je daarbij meer bewegingsvrijheid over de fiets en meer comfort, dus het moge duidelijk zijn waar mijn voorkeur ligt
In het specifieke geval van Jeroen (los zand) denk ik dat juist de druk op de voorkant verminderen de oplossing is.
Uiteraard is de ruimte om met stuurpenlengtes te spelen begrensd, te kort of te lang is nooit goed.
Op de weg zie ik de (aerodynamische) voordelen van een sportieve zit wel, in het terrein veel minder.
Dat gezegd hebbende, een lange stuurpen geeft (als je niet je gewicht verplaatst) meer druk op het voorwiel als een korte. Als je denkt dat te weinig druk de oorzaak is van het sneller wegschuiven kun je dus twee dingen doen: een langere pen, of je gewicht actiever gebruiken. Bij optie twee hou je daarbij meer bewegingsvrijheid over de fiets en meer comfort, dus het moge duidelijk zijn waar mijn voorkeur ligt
In het specifieke geval van Jeroen (los zand) denk ik dat juist de druk op de voorkant verminderen de oplossing is.
Uiteraard is de ruimte om met stuurpenlengtes te spelen begrensd, te kort of te lang is nooit goed.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- jeroentune
- Pro Biker
- Berichten: 943
- Lid geworden op: di 16 april 2013, 21:41
- Mijn mountainbike: Sassenheim
Heel duidelijk Kermit !
Ik heb zelf het idee dat ik al heel erg"rechtop "zit en daardoor naar een langere en iets diepere stem gezocht heb. Op mijn roadster met starre vork rij ik een 90 mm met -18 en dat bevalt erg goed. vandaar dat ik overweeg om nog eens een andere stem te testen. mijn huidige van 110 met -10 bevalt overigens verder meer dan prima !
Ik heb zelf het idee dat ik al heel erg"rechtop "zit en daardoor naar een langere en iets diepere stem gezocht heb. Op mijn roadster met starre vork rij ik een 90 mm met -18 en dat bevalt erg goed. vandaar dat ik overweeg om nog eens een andere stem te testen. mijn huidige van 110 met -10 bevalt overigens verder meer dan prima !
-
- Pro Biker
- Berichten: 914
- Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
- Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1
Het kan ook een combinatie van factoren zijn.
Als je met een geveerde vork rijdt, zou je deze wat meer response kunnen geven.
(iets zachter instellen en spelen met de rebound)
Daarnaast denk ik de bandenspanning van je voorband. Die zou best eens wat lager kunnen.
Ik heb hetzelfde meegemaakt, langere stuurpen, diepere zit door meer graden (onderste boven gemonteerd)
Ik heb wat lopen spelen met de voorvork (Reba) en bandenspanning.
Het is nu beter geworden dan voorheen.
Als je met een geveerde vork rijdt, zou je deze wat meer response kunnen geven.
(iets zachter instellen en spelen met de rebound)
Daarnaast denk ik de bandenspanning van je voorband. Die zou best eens wat lager kunnen.
Ik heb hetzelfde meegemaakt, langere stuurpen, diepere zit door meer graden (onderste boven gemonteerd)
Ik heb wat lopen spelen met de voorvork (Reba) en bandenspanning.
Het is nu beter geworden dan voorheen.