Photochromic of niet ??

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gebruikersavatar
john k
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 16 december 2013, 14:51
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

Wat is jullie ervaring met een zonnebril met Photochromic lenzen ?

Ik ben van plan om een keer serieus geld te investeren in een goede zonnebril.
Ik kwam uit bij de Oaklay brillen met Photochromic lenzen, dit spreekt mij erg aan.
Maar ook de G30 en G40 lenzen worden aangeraden.

Graag hoor ik jullie reacties.
alvast bedankt.
Op het gemak, de ketting strak !!
B@rry
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: ma 19 oktober 2009, 11:13
Mijn mountainbike: Scott Genius 930 (2013)
Contacteer:

Ik heb er 1 van BBB. Ik ben er absoluut zeer tevreden over. :-q Belangrijkste eigenschap waar je volgens mij rekening mee moet houden is dat de meeste versies niet ècht heel donker worden. Ik zelf vind dat juist een fijne eigenschap omdat ik alleen maar net van het knijpen met de ogen af wil en verder zo licht mogelijke glazen zocht. Onder het rijden merk ik helemaal niets van de reactie op licht en donker. Het is een heel rustig en helder beeld zonder extremen. Nooit te donker en nooit te licht. Wel zie ik op foto's verschil in kleur van de glazen dus ze doen het echt wel :winkie: . Het is en blijft iets persoonlijks maar ik ben zeer gelukkig met de bril. Als je nog specifieke vragen hebt, stel ze maar. 8)
Be nice :-q
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Ik zou zeggen van wel.

Rij met een Ekoï en merk ook niets van de overgang van licht naar donker en vv.

Heb m op de meest zonnige dagen op maar ook tot aan het duister bij een avondrit.

Wellicht zou je beter eerst kunnen testen voordat je aan een Oakley begint.

Ik heb de mijne 2hands (als nieuw) van iemand overgenomen die deze van de sponsor had gekregen toen hij zijn eigen bril vergeten was.
Gebruikersavatar
reetegoed
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1330
Lid geworden op: ma 5 juli 2004, 19:06

Ik rij ook al 4 jaar met die BB en zeer tevreden.
Is zo erg dat ik soms niet in de gaten heb dat ik hem op heb.
Vooral het voordeel van licht rijden naar donker is super.
Ik zeg doen!
Geef mij maar een bos en een mountainbike en je heb geen last meer van mij.
Gei-Kek
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1269
Lid geworden op: za 9 januari 2010, 00:33
Mijn mountainbike: On-One Inbred

Ik heb ze van Tifosi(met binnenbril op sterkte).

Helemaal happy mee.
Het enigste nadeel is als je zomers van volop in de zon naar donker bos rijdt.
Dan zie je ff weinig.

Maarja lenzen verwisselen bij andere brillen doe je ook niet "on the fly"
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮ otb-koning ╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮

What do you mean i ain't kind, just not your kind.

Liever te dik in de kist als weer een feesie gemist
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Ik heb er ook een van BBB (Winner). Ben er ook erg tevreden mee. Was ook wat gereserveerd t.o.v. photochromic lenzen, maar ik ondervind eigenlijk geen nadelen, enkel voordelen.
Gebruikersavatar
volvosurfer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 609
Lid geworden op: zo 17 augustus 2008, 10:57
Mijn mountainbike: staat in de garage
Contacteer:

Ik heb de "zwarte" lens van Oakley en ben echt super tevreden. Werkt prima in het bos. In de Alpen als het echt zonnig en open is dan wissel ik wel naar een donkere lens.
Assumption is the mother of all fuckups.
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1742
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Voor mij laten photocromic lenzen te veel licht binnen voordat ze donkerder worden. In het bos word ik knettergek van het stroboscoop effect van zonnestralen tussen de bomen, en zodra ik het bos uitrij ben ik zelfs even helemaal verblind. Het bos inrijden is dan weer geen enkel probleem.

Ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben van hoe snel de lenzen van tint kunnen veranderen, maar voor mij is het niet snel genoeg.
Als je zo'n bril test, doe het dan bij voorkeur in koude temperatuur, dan verkleuren ze minder snel namelijk!

Edit: vergeten te vermelden, ik had ooit een fotochromatische bril (Shimano Equinox oid) die absoluut niets deed zodra ik 'm in de auto gebruikte!
Minder UV licht achter een autoruit?
Het is hier geen ponykamp!
Gebruikersavatar
reetegoed
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1330
Lid geworden op: ma 5 juli 2004, 19:06

Ik denk dat het ook afhangt van de kwaliteit vd glazen. Die van BBB zijn in ieder geval heel fijn , reageren redelijk snel , lekker licht in het bos . In het felle zonlicht zouden ze wat donkerder mogen , maar ze voldoen. Daarnaast wegen ze niets. Ik heb de Winner PH.
Geef mij maar een bos en een mountainbike en je heb geen last meer van mij.
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

Qprs schreef:Voor mij laten photocromic lenzen te veel licht binnen voordat ze donkerder worden. In het bos word ik knettergek van het stroboscoop effect van zonnestralen tussen de bomen, en zodra ik het bos uitrij ben ik zelfs even helemaal verblind. Het bos inrijden is dan weer geen enkel probleem.

Ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben van hoe snel de lenzen van tint kunnen veranderen, maar voor mij is het niet snel genoeg.
Als je zo'n bril test, doe het dan bij voorkeur in koude temperatuur, dan verkleuren ze minder snel namelijk!

Edit: vergeten te vermelden, ik had ooit een fotochromatische bril (Shimano Equinox oid) die absoluut niets deed zodra ik 'm in de auto gebruikte!
Minder UV licht achter een autoruit?
Dat is normaal, de ruiten van de auto houden de uv stralen tegen waardoor de fotochromatische niet reageren.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Ik heb een bril van Rudy Project met photochrome lenzen, en die werken perfect.

Ervaar geen stroboscoop effect in het bos, en van licht (op de hei) naar plotseling donker (bos) gaat ook ongemerkt (dus heel snel). Ik fiets er ook in de nacht mee (24-uurs races), dus bij geen licht gewoon helder genoeg.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Leukste van zo'n bril is als je hem een tijdje in het netje van je rugzak in de zon hebt gehad, kijk je de eerste paar minuten door een raster. :lol:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
flyer_richard
All rounder
All rounder
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 8 oktober 2010, 08:59
Mijn mountainbike: Specialized Rockhopper SL Expert 2010

Ik heb er ook een van BBB. De winner geloof ik. Reageert lekker snel op veranderingen en ook zo als al eerder gezegd, ik rij er ook in het donker mee. Ik wil niet anders meer.
cervus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1625
Lid geworden op: vr 23 september 2005, 20:23
Mijn mountainbike: BWO

Ik ben ook erg tevreden met de werking van de Winner PH.
Echter de rubber pootjes van de bril slijten nogal vlug bij mij. Bijna elk jaar een setje nodig.
East Goat
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: vr 7 oktober 2011, 14:25
Mijn mountainbike: BMC TE02

Heb ooit de bril van BBB gehad, fijn ding maar geen wezenlijk verschil voor mij. Klinkt misschien stom maar ik koop de laatste jaren de sportbrillen van de Lidl, met verschillende setjes glazen. Die bevallen mij super en het grote voordeel bij verlies of beschadiging is dat je wel 20 nieuwe kan kopen voor de prijs van één merkbril :-q Zie geen extra voordeel in die photochromische glazen...
Vaak ben je te bang, soms te dapper...
Plaats reactie