klopt de volgende redenatie?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Een fietsers weeg tussen de 70 en 80kg
Een fiets weeg pak hem beet 10kg
Een wiel weegt een kilo.

De meeste massatraagheid zit in de die iets te dikke kerel die op het zadel zit. Daar kan wel 5 á 10kg vanaf. Ondertussen "l*lt iedereen over een 0,1kg gewichtsvermindering in de velg. Maak me gek. :-q
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
ZorroI
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 4 augustus 2013, 15:15
Mijn mountainbike: Cube Elite Super HPC Race 29 2015

japie carbon schreef:Een zwaarder wiel isidd moeilijker te stoppen. Maar om m op gang te houden kost wel weer meer energie.

Maar op de mtb bestaan geen zware wielen!! Alleen lichte wielen en nog lichtere wielen.

100 of 200 gram verschil kan je echt niet merken.
En een zwaarder wiel draait natuurlijk vanwege het moment langer door maar, zoals je zegt, :'ga je het merken?'

Marketing machines draaien op volle toeren en velen slikken het voor zoete koek. Zet eens wat MTBers 'blind' op dezelde fiets (kan hier niet aangezien we 26ers en 29ers vergelijken dus daar loopt de vergelijking al spaak) maar met verschillende wielen/buitenbanden/binnenbanden/tubeless.

Kijken of ze de verschillen eruit halen. Er was een onderzoek met racers en zelfs de profs faalden om de verschillen te bemerken. Ik zal de link eens opsnorren.
Je hebt die wellicht wel gelezen op het fiets.nl forum Japie Carbon.

Ben je sneller op de 26 er of 29 er? Zoveel andere factoren. De 26er trekt sneller op maar zal ook sneller slippen t.o.v. de 29 er vanwege het feit dat de 26er een kleiner oppervlak met de grond heeft.
Een ideale fiets/wielen bestaan niet.

Al met al leuk om over na te denken maar moeilijk in de praktijk te staven doordat er veel andere factoren meespelen en je dus geen 1 op 1 relatie kunt leggen. Mocht die er al wel zijn maar klein (<5%) dan is dat wetenschappelijk gezien een niet significant verschil aangezien dat in de meetfout kan liggen.
I can't change the world but I can change the world in me (U2-Rejoice)
Gebruikersavatar
john k
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 16 december 2013, 14:51
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

Als je de vraag overdrijft, heb je vlug een antwoord.

Men pakt een fiets met velgen van 100 gram en dezelfde fiets maar dan met velgen van 100KG.

Met welke fiets denk je dat je het makkelijkst fietst, op welk parcours dan ook ???
Op het gemak, de ketting strak !!
I Cannondale myself.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1990
Lid geworden op: za 3 september 2011, 23:10
Mijn mountainbike: *Cannondale* F-Si carbon 1. onBIKE limited edition F800.
Contacteer:

:lol:
Geluk is niet te koop, maar met een aankoop van een MTB kom je verrekkes dichtbij.
Click here to activate SYS Cannondale F-Si 1
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

japie carbon schreef:Een zwaarder wiel isidd moeilijker te stoppen. Maar om m op gang te houden kost wel weer meer energie.
Nee, op gang houden hangt alleen van de rol- en luchtweerstand af.
Everybody bought a new bike!
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Tuurlijk niet, een zwaarder wiel op gang houden kost ook meer energie.
I Cannondale myself.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1990
Lid geworden op: za 3 september 2011, 23:10
Mijn mountainbike: *Cannondale* F-Si carbon 1. onBIKE limited edition F800.
Contacteer:

Hoe het ook zij, in de bewegingsleer is masse een onderdeel van... Zucht..
Geluk is niet te koop, maar met een aankoop van een MTB kom je verrekkes dichtbij.
Click here to activate SYS Cannondale F-Si 1
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

Een lichtere fiets gaat soepeler over de oneffenheden en zal het terrein ook minder vervormen.
En zal daardoor lichter rollen.
Om de vergeefs met Newton zwaaiende mensen wat tegemoet te komen; veel verschil zal het niet maken.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

japie carbon schreef:Tuurlijk niet, een zwaarder wiel op gang houden kost ook meer energie.
F=m*a, anyone?
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

a = 0 dus F = 0 :roll: (netto dan he, je hebt wel rolweerstand, tegenwind, bla bla bla...)

@I Cannondale myself.: toevallig heeft een zucht bijzonder weinig massa! :lol:
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

asphaltdude schreef:
japie carbon schreef:Tuurlijk niet, een zwaarder wiel op gang houden kost ook meer energie.
F=m*a, anyone?
F is een som van krachten.
Rolweerstand is een van die krachten.
Die rolweerstand komt onder andere voort uit vervorming van de banden en de ondergrond.
Een zwaardere fiets zorgt voor meer vervorming en dus meer rolweerstand.
En zal dus moeilijker op gang te houden zijn.
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Wat ik mij ook afvraag, hoe zwaar wegen al die zorgen over gewicht op je schouders (en dus indirect rolweerstand)? :tong

[Disclaimer: This joke may not reflect my professional opinion, nor may I even be a professional in the respective field.]
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5576
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Bergbike schreef:Wat ik mij ook afvraag, hoe zwaar wegen al die zorgen over gewicht op je schouders (en dus indirect rolweerstand)? :tong

[Disclaimer: This joke may not reflect my professional opinion, nor may I even be a professional in the respective field.]

Dat is idd een variabel waar geen rekening mee gehouden wordt. Net zoals de wind van voren die je van je partner krijgt als die te horen krijgt hoeveel dat wielsetje werkelijk gekost heeft. :-)

Disclaimer: Same as Bergbike.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Maar die klap op je achterste van je partner is dan weer een welkom zetje in de rug, heren, die kun je dus wegstrepen tegen elkaar :bier:

Disclaimer... idem dito.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5576
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

En we zijn weer terug bij af. :-)
Gesloten