schwalbe Rapid Rob en XT velgen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Rolla78 schreef:+1 Ben ook wel even benieuwd naar die slechte ervaring met latex biba's.
Ha, zie het nu pas.
Ik had bij die groene zooi last van uitscheurende ventielen, en spontane klapbanden.
Spontaan als in "terwijl de fiets in de schuur staat".
Uiteraard geen garantie, want ik zou wel iets verkeerd hebben gedaan, maar da's zo'n beetje het standaard antwoord uit Nunspeet.
Nee wat een ramp
Daarvoor jaaaaren gereden op 1 setje roze latex biba's van AirB (Boulain), die gingen echt niet lek (behalve snakebites dan).

Grappige is dat Michelin AirB had overgenomen. wat ze hebben gedaan is hetvolgende:
Ander kleurtje
Dunnere wanddikte, lichter gewicht
Andere aanhechting vh ventiel.

Kleurtje boeit mij niet, de rest was precies waar ik problemen ondervond.
Nog met meneer Boulain hierover gemaild, veel wijzer van geworden.
DeKerfs schreef:7 bar is een druk en geen luchtstroom.

Je hebt een luchstroom (volume) in een korte tijd nodig (een 'shot' dus) om de band te laten 'ploppen', maar de druk daarbij is redelijk variabel per velg/band combi.

Ik heb combinaties waar ik met slechts 2 bar dat effect al bereik.
Klopt, je hebt in 1x veel lucht nodig, niet veel druk.
Dat je bij de BP dat ding op 7 moet zetten om ineens zoveel lucht te krijgen zou best kunnen, maar ik zou niemand adviseren om per definitie 7 bar te gebruiken.
Als die 7 bar echt in je band terecht komt, dan hangt je buitenband in de bomen en heb jij de velg om je nek :o
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
cvoc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 348
Lid geworden op: vr 20 augustus 2010, 20:30
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR 29
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef:
Rolla78 schreef:+1 Ben ook wel even benieuwd naar die slechte ervaring met latex biba's.
Ha, zie het nu pas.
Ik had bij die groene zooi last van uitscheurende ventielen, en spontane klapbanden.
Spontaan als in "terwijl de fiets in de schuur staat".
Uiteraard geen garantie, want ik zou wel iets verkeerd hebben gedaan, maar da's zo'n beetje het standaard antwoord uit Nunspeet.
Nee wat een ramp
Daarvoor jaaaaren gereden op 1 setje roze latex biba's van AirB (Boulain), die gingen echt niet lek (behalve snakebites dan)o
Ik heb soortgelijke ervaringen. Het zijn naar mijn idee op bepaalde punten vrij zwakke banden. Ik heb er 2 gehad die bij het ventiel gingen scheuren. Verder 1x geknald bij het oppompen. Ik moest de buitenband in de velg krijgen, dus had er redelijk wat druk op zitten (+/- 3.5 bar). Ik kan je vertellen, je oren suizen na 3 dagen nog... Bij mijn laatste set had ik mijn fiets in de zon laten staan bij 30c. Het resultaat was 2 spontaan gescheurde banden.

Voor mij is het dus ofwel tubeless ofwel normale binnenbanden. Ik ben trouwens ook vrij skeptisch of een niet-prof echt het verschil merkt tussen een latex biba en een rubberen, maar dat is een ander verhaal.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mijn groene binnenband klapte gewoon terwijl de fiets in de schuur hing.
Ik was toevallig thuis en in de tuin aan het werk, dus ik hoorde het.
Ventiel hing bij nadere inspectie al bijna los in de band.
De andere groene binnenband had ook al een uitgescheurd ventiel, stond onderweg plat.
Geen fijne herinneringen aan die groene latex dingen :(

Wel bijna 10 jaar lekvrij en zorgeloos gereden met een setje AirB :-q :-q :-q
Afbeelding


10 dagen met een setje Michelin :evil: :evil: :evil:
Afbeelding
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie