schwalbe Rapid Rob en XT velgen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
rikky
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: di 17 februari 2015, 17:43

Pas een mooie Felt nine gekocht, deze geheel geupgrade naar XT zo ook de standaard wielen vervangen voor
shimano XT velgen en naven (omdat deze wielset dus lichter is)
Echter krijg ik nu me bedenking bij de Rapid Rob banden deze zijn volgens mij aan de zware kant met 790 gram per band!
zie dat fietssportief een mooie combo aanbieding heeft van 2 x Racing Ralph voor €39,95 dit is de performance uitvoering,
deze banden zijn 180 gram p/s lichter!!!en de EVO uitvoering zelfs 255 gram per band ,dit is totaal ruim een halve kilo!
mijn vraag is of ik het verschil zal merken tussen de RaRo en de RaRa of is dit verschil te verwaarlozen?
ik bedoel het verschil qua acceleratie en algehele rijgedrag want de RaRo is op zich niet zo`n slechte band dacht ik.
of moet ik voor een echt merkbaar verschil gaan voor de EVO uitvoering?

Hoop dat jullie raad weten!!!

Rik.
I Cannondale myself.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1990
Lid geworden op: za 3 september 2011, 23:10
Mijn mountainbike: *Cannondale* F-Si carbon 1. onBIKE limited edition F800.
Contacteer:

Gezien het niveau van je velgen, zou ik gaan voor RaRa een lekker allround band. 2.1 uitvoering in de performance uitvoering.
Latex papje er in. En GO..
Geluk is niet te koop, maar met een aankoop van een MTB kom je verrekkes dichtbij.
Click here to activate SYS Cannondale F-Si 1
OsiruS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 1 augustus 2008, 21:32
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR/DL
Contacteer:

Lekker de evo versie nemen, en ja, dat ga je merken!
Buiten de betere grip (door de betere rubber compound), lagere rolweerstand (soepelere band) merk je zeker ook het gewicht, daar waar je het meeste effect van massa hebt.
~The greatest obstacle while discovering the shape of the earth, the oceans and the continents, was not ignorance but the illusion of knowledge!~
rikky
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: di 17 februari 2015, 17:43

Beste? i Cannondale myself e/o Osirus

Wat is er bij deze wielenset nog meer nodig om tubeless te gaan rijden?
volgens mij is de velg tubeless, dus heb ik geen speciale velglint e/o kit nodig toch?
alleen tubeless ready banden en latex of niet ?
ik rijd nu zoals gezegd met die Rapid Rob en binnenbanden maar denk sterk aan overstappen naar Tubeless!!
groet Rik
John77
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 333
Lid geworden op: zo 17 augustus 2014, 18:08

Latex en tubeless ready banden. Meer heb je niet nodig.
the basic fact is no matter what you do to a turd - polish it, paint it, give it bling - it's still a turd, and there is nothing you can do about that underlying fact.
Gebruikersavatar
ZorroI
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 4 augustus 2013, 15:15
Mijn mountainbike: Cube Elite Super HPC Race 29 2015

En zeer waarschijnlijk een compressor (vergeet de tubeles ventielen niet TS, ze komen met de Deore XT maar dan zonder uitneembare kern zodat je de latex in de band zelf moet gieten).

Ik heb de Deore XT wielen ook maar no way er maar iets van lucht in te krijgen met een pomp (Joe Blow Sprint) of CO2. Soppen hielp niet.
Gesopt en gedaan maar de Schwalbe RaRa Tubeless Ready 2.25 EVO gingen te makkelijk om de velgen net zoals elk andere band.

Mind you dat snake skin varianten beter dichten op de wangen.
I can't change the world but I can change the world in me (U2-Rejoice)
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Ik kreeg mijn RaRa's dan weer wel dicht met een Joe Blow. 2.1 vind ik erg smal. Lekker 2.25 nemen.
rikky
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: di 17 februari 2015, 17:43

lees nu weer op div forums dat tubeless niet perse lichter is!
overstappen op de Racing Ralphs lijkt mij al veel voordeel op te leveren t.o.v. die Rapid Rob`s n.l. 360 gram totaal!!! waarom tubeless?, heeft het echt zoveel voordelen?
I Cannondale myself.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1990
Lid geworden op: za 3 september 2011, 23:10
Mijn mountainbike: *Cannondale* F-Si carbon 1. onBIKE limited edition F800.
Contacteer:

Latex papje, geeft het beste rijgedrag. (Hier zijn topics over) EVO is wat moeilijker dicht te krijgen. Afhankelijk van je velgbreedte geeft een bandbreedte de meeste grip. In jou geval vermoed ik 2.1, die dan ook nog eens lichter is dan 2.25.
Geluk is niet te koop, maar met een aankoop van een MTB kom je verrekkes dichtbij.
Click here to activate SYS Cannondale F-Si 1
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 752
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

2.1 is in Nederland echt genoeg als je een 29er hebt. En wat betreft tubeless, ik ga nooit meer terug naar binnenbanden. De gewichtsbesparing (bij dezelfde band) is dan misschien niet zo heel groot, de rij-eigenschappen veranderen wel drastisch.
Dus mits je genoeg budget hebt: ga voor tubeless en kies voor EVO al dan niet met snakeskin.
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
OsiruS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 1 augustus 2008, 21:32
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR/DL
Contacteer:

Op mijn 29er zaten standaard 2.1 rara evo banden. Vóór heb ik er nooit aan kunnen wennen en al vrij snel een 2.25 RoRo opgegooid.
~The greatest obstacle while discovering the shape of the earth, the oceans and the continents, was not ignorance but the illusion of knowledge!~
I Cannondale myself.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1990
Lid geworden op: za 3 september 2011, 23:10
Mijn mountainbike: *Cannondale* F-Si carbon 1. onBIKE limited edition F800.
Contacteer:

OsiruS schreef:Op mijn 29er zaten standaard 2.1 rara evo banden. Vóór heb ik er nooit aan kunnen wennen en al vrij snel een 2.25 RoRo opgegooid.
Dit vind ik apart, ik heb precies het omgekeerde gedaan. Zo zie je maar.
Geluk is niet te koop, maar met een aankoop van een MTB kom je verrekkes dichtbij.
Click here to activate SYS Cannondale F-Si 1
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 752
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

I Cannondale myself. schreef:Dit vind ik apart, ik heb precies het omgekeerde gedaan. Zo zie je maar.
+1 :-q
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik zou voor en achter persoonlijk 2,25" kiezen, ipv 2,1", voor een meer allround- dan race- georienteerde setup. Voordeel: nog meer tractie, nog meer grip en comfort, op een hardtail wel zo lekker. Met voor een band met iets meer bochten- en moddergrip dan een RaRa, dus bv een Rocket Ron met wat meer nop, en even licht bovendien. In de Evolution line! Lichter, betere compound, meer grip onder natte omstandigheden met name, iets waar een RaRa zeker al niet uitblinkt.

En dan tubeless rijden. Nog lichter, op nog lagere druk te rijden, met nog meer grip, meer lekbestendigheid, en een lagere rolweerstand, in het terrein.

Wil je nog niet tubeless rijden, dan groene Michelin Aircomp latex 26" binnenbanden kiezen, die zitten qua eigenschappen tussen vloeibare latex en gewone binnenbanden in. Die moet je wel voor iedere rit even wat bijpompen, ze verliezen met de dagen wat druk, da's normaal. Bij een gaatje, bv prikgat doorn, loopt dat bandje ook veel trager leeg. Bij gaatje plakken bandje niet te hard oppompen, dat ontstaat een aneurysma, 'balon'.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
rikky
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: di 17 februari 2015, 17:43

ok bedankt voor de tips!
heb de RaRa tubeless easy besteld, en ga dus voor tubeless!!!
een reken sommetje leert,

Nu: Rapid rob + Bibaa = (790 + 200 =) 990 gram
Straks: Racing Ralph + latex = (605 + ca 55 gr=) 660 gram
990 - 660 voordeel van zo`n 330 gram per wiel!!! 660 totaal!!!
dat moet ik zeker gaan merken!!!
Plaats reactie