schwalbe Rapid Rob en XT velgen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

rikky schreef:lees nu weer op div forums dat tubeless niet perse lichter is!
overstappen op de Racing Ralphs lijkt mij al veel voordeel op te leveren t.o.v. die Rapid Rob`s n.l. 360 gram totaal!!! waarom tubeless?, heeft het echt zoveel voordelen?
Er is natuurlijk maar één forum waar men echt verstand van mountainbiken heeft ;)
Tubeless rolt lichter, want minder rubber dat hoeft te vervormen tijdens het rollen.
Verder bijna nooit meer lekke banden (zolang de latex nog werkzaam is).
En het is echt lichter.
Een binnenband weegt 140 gram (26"), terwijl je maar 60ml latex nodig hebt om een 26 mtb band tubeless te maken.
60ml latex weegt veel minder dan 140 gram.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Glenn-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 659
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 02:22
Mijn mountainbike: Is een bij elkaar geraapt zooitje

Ik heb een setje rocket rons 2.1 tubeless gekregen met een handpomp op een set xt wielen 27,5". Heeft me wel veel moeite gekost maar het is me gelukt. Compressor zou makkelijk zijn maar ik heb m niet nodig gehad!

En of je overstappen merkt!
De lagere druk die je kunt rijden met tubeless is top! Ik heb in de alpen met een nobbynic 2.25 voorzijde met 1.2 bar bereden! Naast de grip die je extra krijgt levert het ook nog n stukje comfort op. Breedte is persoonlijk. Ik ploeg de diepste modder of het mulste zand door op 2.1 banden. Of het op 2.45 banden beter zou gaan? Ongetwijfeld, ik wil alleen niet het extra gewicht om mijn velg! Maar das dus persoonlijk! Als je geen tijd te verliezen hebt zou ik wat bredere banden steken!
CCW
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 28 december 2014, 21:17

De Rapid Rob moet je sowieso ditchen. Ze zaten standaard op mijn Cube. Gleed alle kanten op wanneer het ook maar een beetje nat werd. Overgestapt naar RaRa NN (nu RoRo NN) uit de evo line. Dit is zoveel beter!
Nats
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 16 november 2014, 14:17

Heb nog steeds de Rapid Rob achter er op liggen, standaard meegeleverd met Cube. Ze zijn vergelijkbaar met het oude profiel van racing ralph. Ik rijd ze eerst even op, daarna komt er wel nieuw spul op. Ze zijn wat zwaarder maar qua grip nog geen problemen mee gehad.
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

Tubeless heeft het grote voordeel dat je geen snakebite zult hebben of lek door doornen of ander scherp spul wat je onderweg allemaal tegen kunt komen(scherpe stenen uitgezonderd)
Gewichtsbesparing ach soms wel soms niet, bij zit er 150ml latex per band in verwerkt om ze tubeless te kunnen gebruiken plus 3.4meter ducttape :winkie:
Maar daar spaar ik dan weer mooi het gewicht uit van mijn binnenbanden die dik 600gram per stuk wegen :-q
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

ThaSingleTrackMastah schreef:
rikky schreef: En het is echt lichter
Als je band snel dicht gaat wel. Ik heb banden geprobeerd waar 150ml latex nodig was om ze dicht te krijgen. Dan moet er nog in voor het dichten van een lek. Uiteindelijk maar Michelin latex biba's erop gelegd.

Dus, wel tubeless ready banden pakken, anders haalt het meestal niet veel uit.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De ene latex is de andere niet.
Ik lees veel slechte ervaringen van Joe en Maripoza op dit punt (dunne buitenbanden).
Notubes doet het veel beter en mijn zelfgemaakte brouwsel doet 't ook prima.
Laatst nog eens gewogen, er kwam 45 gram opgedroogde latex uit een buitenband, die gevulden later nog eens nagevuld met latex.
Uiteraard is er op dat moment al veel vloeistof verdampt.
Maar een 29x2.25 band is bij mij altijd dicht met 90 ml. Meestal kiep ik er voor het gemak 120ml in, 2 maatbekertjes.
Geen idee wat de soortelijke massa is van de latex die wij in onze banden gooien, maar omdat 't voor 50% uit water bestaat zal het niet veel afwijken van 1.
Verder mag je de latex die verloren gaat bij zo'n poreuze band natuurlijk niet meetellen, alles wat er uit komt zit er niet meer in.

En ik droom nog wel eens slecht van Michelin latex biba's, dus ik denk dat we hier enigszins van mening verschillen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

ThaSingleTrackMastah schreef:De ene latex is de andere niet.
Ik lees veel slechte ervaringen van Joe en Maripoza op dit punt (dunne buitenbanden).
Notubes doet het veel beter en mijn zelfgemaakte brouwsel doet 't ook prima.
Laatst nog eens gewogen, er kwam 45 gram opgedroogde latex uit een buitenband, die gevulden later nog eens nagevuld met latex.
Uiteraard is er op dat moment al veel vloeistof verdampt.
Maar een 29x2.25 band is bij mij altijd dicht met 90 ml. Meestal kiep ik er voor het gemak 120ml in, 2 maatbekertjes.
Geen idee wat de soortelijke massa is van de latex die wij in onze banden gooien, maar omdat 't voor 50% uit water bestaat zal het niet veel afwijken van 1.
Verder mag je de latex die verloren gaat bij zo'n poreuze band natuurlijk niet meetellen, alles wat er uit komt zit er niet meer in.

En ik droom nog wel eens slecht van Michelin latex biba's, dus ik denk dat we hier enigszins van mening verschillen.
Nou ben ik nieuwsgierig, waar komen die nachtmerries vandaan? Bij mij doen ze het afgezien van de noodzaak van een beetje bijpompen prima.
Rolla78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 177
Lid geworden op: do 28 februari 2013, 18:30
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead 3 27,5"

+1 Ben ook wel even benieuwd naar die slechte ervaring met latex biba's.
Gebruikersavatar
Frenkske
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 23 december 2011, 23:14
Mijn mountainbike: Cube AMS TM

Hoi
Ik heb voor de tiende verjaardag van mijn zoontje een Talon Race 27.5 gekocht, momenteel in de aanbieding.

Hier zitten standaard Rapid Rob banden op. Velgen Giant s-xc2.

Zijn deze tubeless dicht krijgen met Schwalbe Latex? Of bij voorbaat wisselen tegen rara/roro/noni? thnx!
... Je zult er maar wonen! ...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De Rapid Robs gaan wel dicht met latex, maar de velgen ken ik niet, dus geen idee of die combi werkt.
Rapid Rob is een budget band, geen high tech materiaal en veel rubber, dus zwaar.
RaRa rolt lichter, ondanks hetzelfde profiel.
Evo is het neusje vd zalm, Performence is middenklasse.
In dit jaargetijde is NoNi voor en RaRa achter een goede keuze.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
DVV
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 12 oktober 2014, 12:28
Mijn mountainbike: 2016 Canyon Spectral 8.9 (blue). En 2014 Canyon Grand Canyon AL 6.9

ik heb ook XT velgen met 2.4 brede Continentals. Tubeless.
als je geen compressor hebt gaat het niet lukken. Ik heb de randen ingezeept en heb de compressor bij de BP gebruikt. Even kern uit het ventiel halen en 7 bar erop. De randen ploppen dan in no time op de velgen. Wel op tijd stoppen, anders zijn je mooie velgen en de bandjes naar de haaien :winkie:
Vervolgens wat latex er in gieten, ventielkern terugplaatsen en met vloerpomp op je gewenste druk pompen. Succes
I Cannondale myself.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1990
Lid geworden op: za 3 september 2011, 23:10
Mijn mountainbike: *Cannondale* F-Si carbon 1. onBIKE limited edition F800.
Contacteer:

7 bar :-{ Kijk eens goed op de band en lees de velg voorschriften eens.
Geluk is niet te koop, maar met een aankoop van een MTB kom je verrekkes dichtbij.
Click here to activate SYS Cannondale F-Si 1
DVV
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 12 oktober 2014, 12:28
Mijn mountainbike: 2016 Canyon Spectral 8.9 (blue). En 2014 Canyon Grand Canyon AL 6.9

I Cannondale myself. schreef:7 bar :-{ Kijk eens goed op de band en lees de velg voorschriften eens.
Je hebt de 7 bar luchtstroom nodig om de band op de velg te laten ploppen. Bij het tankstation is er een autoventiel ipv een frans ventiel. Stroomt dus veel lucht naast.
Uiteraard (!) pomp je de band niet op tot deze druk. Wel goed lezen :-q
DeKerfs
Genius
Genius
Berichten: 1090
Lid geworden op: za 15 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: N+1
Contacteer:

7 bar is een druk en geen luchtstroom.

Je hebt een luchstroom (volume) in een korte tijd nodig (een 'shot' dus) om de band te laten 'ploppen', maar de druk daarbij is redelijk variabel per velg/band combi.

Ik heb combinaties waar ik met slechts 2 bar dat effect al bereik.
Plaats reactie