ZTR wielen kopen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Nathan-
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 4 januari 2015, 13:57

Ik zou graag gebruik willen maken van jullie kennis en ervaring.

Hier op het forum heb ik een setje ZTR Podium mmx 26 inch wielen gezien en ben daarin geïnteresseerd.
Ik rij nu op een Specialized epic comp 2008, en wil dus van de DT swiss 420 overstappen naar de hierboven genoemde wielen.

De vraag is waar moet ik op letten als ik ga kijken naar deze wielen?

Info van de verkoper :
velgen: ztr podium mmx(lichtste ztr velgen die er zijn)
banden: vredestein blackpanther xtrac en xtreme
naven: tune(hele lichte goede naaf die makkelijk aangepast kan worden naar andere naafdiameter. momenteel quick release achter en 15mm voor. ombouw set voor quickrelease voornaaf aanwezig)
spaken: sapim cx ray of dt swiss aerolite(weet ik niet zeker)
cassette: xtr

alvast bedankt voor de moeite.
No pain no gain
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

In die topic staan al meerdere commentaren op de voor- en nadelen van lichte wielen.

De velgen hebben sowieso een gewichtslimiet én ze staan niet bekend als bijzonder duurzaam. Afhankelijk van de berijder, de rijstijl, de omgeving waarin je de wielen gaat gebruiken is het dus al dan niet een goede keuze.
- weeg je meer dan ca. 75Kg? Niet doen.
- ruige(re) condities (Zuid-Limburg; Ardennen, Alpen)? Niet doen.
- maak je af en toe een sprongetje? Af en toe wat ruiger gebruik? Niet doen.
- Ben je een "passieve" rijder? (dus zelden gaan staan en je benen en armen als "demper" gebruiken) Niet doen.

Zoek je een mooie lichte wielset, ben je lekker licht én heb je een actieve rijstijl dan zou dit een mooie set kunnen zijn....maar.....

Tune naven...... Heb er meerdere gehad en nadat de zoveelste body (of naaf ) was gescheurd had ik geen zin meer in verder aanklooien met Tune. De service van Tune is, sorry dat ik het zo beschrijf, ruk. Kan gerust maanden duren voordat je probleem is opgelost (2-3 maanden is heel normaal). Of het aan Tune of aan de distributeur in NL ligt weet ik niet, ik ben er iig klaar mee...

Voor mij zijn de Tune naven in ieder geval een tweede heel belangrijke reden om een dergelijke set nooit te kopen. Maar nogmaals: alles staat of valt met meerdere variabelen. Ik ben zeker niet de lichtste (met kleding/uitrusting 90Kg) en kom geregeld op plekken waar ik liever kies voor iets duurzamer dan het laagste gewicht.
StAlTiCa
Nathan-
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 4 januari 2015, 13:57

Bedankt owwwwk voor je mening en ervaring.

Ik heb hiervoor al wat gelezen over de voor en nadelen maar het ging mij meer om de naaf en ZTR

Dus duidelijk een no go met mijn 95kg en steeds ruigere rijstijl, en plannen om naar de Ardennen te gaan.

Nu heb ik idd gelezen over de naven dat ze scheuren maar dat "schijnt" opgelost te zijn. Twee jaar geleden hebben ze de naven aangepast, maar dat heb ik ook maar via via.
No pain no gain
Nathan-
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 4 januari 2015, 13:57

Nu ik op me gemak de specificaties heb doorgelezen zie ik idd dat er staat...........

Recommended rider weight limit of 170 pounds

Wilde dit toch even melden.
No pain no gain
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Nathan- schreef:Nu heb ik idd gelezen over de naven dat ze scheuren maar dat "schijnt" opgelost te zijn. Twee jaar geleden hebben ze de naven aangepast, maar dat heb ik ook maar via via.
Laatste naaf bij mij is idd net iets langer geleden. Heb nog wat andere Tune spullen in gebruik.... Wachttijd op spider voor crank was laatste dat ik heb gekocht. 8 maanden op gewacht...

Tune maakt echt prachtige spullen. In mijn geval helaas niet erg duurzaam (behalve zadelpen en stuurpen; die zijn nog steeds heel). Snelle service is iig niet het sterkste punt.

Als je 95Kg weegt én een wat ruigere rijstijl hebt én ook buiten NL gaat rijden kan ik de volgende zaken aanbevelen (uit ervaring):

- Hope naven: ik ben al jaren een heel tevreden gebruiker van Hope; oudste set is van 1995. Zelden problemen gehad. Een keer Ti naafbody gehad die kapot ging door de stalen pallen. Een keer lekkende remhendel. Was in het weekend van de Bike Marathon in Willingen. Stond toevallig stand van Hope. De rubber van de afdekdeksel was niet goed. Ter compensatie beide remmen heel grote service gehad, voor en achter nieuwe remblokken plus nog extra setje remblokken gekregen. Dat is service!

- ZTR Arch EX of Crest velg. Heb zelf de Arch. Heb je een wat ruigere rijstijl dan zou ik bij 95Kg voor de eerste kiezen. Tweede kan maar is denk ik wel op het randje. Wil je met brede banden rijden dan kun je ook naar de Flow kijken maar die is wel vrij zwaar. Heel mooi alternatief is dan:
- Ryde Trace Trail of Enduro velg. Heb zelf de Trail. In combinatie met Hans Dampf 2.35" valt de band er heel mooi op. Enduro is wel redelijk "grof".

- Spaken: neem geen lichtgewicht, gewoon DT Comp oid

- Nippels: heb zelf altijd alu (kleurtje :-D); whatever...

Suc6!
StAlTiCa
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

owwwwk schreef:De service van Tune is, sorry dat ik het zo beschrijf, ruk. Kan gerust maanden duren voordat je probleem is opgelost (2-3 maanden is heel normaal). Of het aan Tune of aan de distributeur in NL ligt weet ik niet, ik ben er iig klaar mee...
+1
Dezelfde slechte service meegemaakt (6 weken wachten) voor iets simpels als een zadelpenklem boutje. Voor mij daarom ook nooit geen Tune meer.
briantevelthuis
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 11 februari 2011, 13:45
Mijn mountainbike: BeOne CRD 29
Contacteer:

ZTR Podium velgen in combinatie met zeer lichte Aero spaken en dito naven.
Ik zeg absoluut max rijdersgewicht 70 kg ;-)
En idd Tune blinkt niet uit degelijkheid!
Hoogwaardige wielen:
http://www.bikewheels.nl/
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

ZTR crest voor 95 kg. Vergeet het. Ik weeg 7 kg en heb geen goede ervaringen met crest opgedaan. Tenminste de arch, maar er zijn zeker betere alternatieven.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
grijzed
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: do 30 oktober 2014, 13:56
Mijn mountainbike: TREK Superfly 9.6/Xtrail save 5.0

rokl schreef:- weeg je meer dan ca. 85Kg? Niet doen.
- ruige(re) condities (Zuid-Limburg; Ardennen, Alpen)? Niet doen.
- maak je af en toe een sprongetje? Af en toe wat ruiger gebruik? Niet doen.
geldt dit verhaal ook voor de ZTR crest velg ? ook al zit je onder het max gewicht van 85 kilo ?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Crest kan wat meer hebben dan Podium hoor.
Maar als je echt wild gaat doen, of dicht in de buurt zit vh max.gewicht, dan is Crest ook niet de meest verstandige keuze.
Crest wordt ook vaak opgebouwd met dunne spaken en alu nippels, allemaal om nog wat extra gewicht te besparen.
Prima voor lichte XC-rijders, maar zodra je de grenzen vh materiaal opzoekt verkort je de levensduur.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
pk-patty
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1401
Lid geworden op: zo 31 januari 2010, 15:37
Mijn mountainbike: Orbea Rise M20,Trek Procaliber 9.7,Niner Jet 9, Felt Breed 20 gravel, Trek 1.5 racert.

Rijd nu een jaar met Crest, met Superstar-naven en DT-Competition spaken.
Ik weeg zo om en nabij de 80kg en denk dat dat ook zo'n beetje het max. gewicht is als je ze heel wilt houden. Ik heb er o.a. de RDHF mee gebiked en verder behoorlijk wat km's in Zuid-Limburg, België en Luxemburg, dus ze zijn behoorlijk getest. Heb geen spaakbreuk of soortgelijke vervelende dingen gehad, maar helemaal recht zijn ze ook niet meer...
Als je zwaarder bent dan 80kg zou ik de Arch nemen en boven de 85kg de Flow......
Plaats reactie