Wegslippende banden

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
16610
All rounder
All rounder
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 6 augustus 2014, 00:09
Mijn mountainbike: Scott Scale 710

Vooral nu de grond nat is heb ik vaak weinig grip bij het klimmen waardoor mijn wielen gaan spinnen en ik stil kom te staan.. moet dan altijd heel snel losklikken om te voorkomen dat ik niet omval. Erg irritant en sukkelig.

Is dit een kwestie van andere banden of een kwestie van minder hard trappen?

Momenteel heb ik Schwalbe Rocket Ron die volgens de verkoper juist veel grip zou moeten geven...

Tips? Dank!
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3239
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Bandenspanning lager.
Gewicht naar achter
Hogere versnelling/harder gaan
Meer rond proberen te trappen/trekken aan pedalen
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Investeren in een Scott Scale 910 ipv 710, of bv Nobby Nicks in je 710 rijden in de winter :winkie: . En die dan op lage druk rijden, tubeless dus liefst...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
16610
All rounder
All rounder
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 6 augustus 2014, 00:09
Mijn mountainbike: Scott Scale 710

Nee ik hou het voorlopig nog even op 27,5" :D Wie weet de volgende een 29" als het ooit wat wordt

Bandenspanning lager... heb idd altijd redelijk wat spanning op de banden dus dat kan ik proberen.

Maar een te hoge versnelling is ook weer niet fijn bij klimmen en met weer te veel rondtrappen slip ik juist meer...

Wat is er zo goed aan Nobby Nicks? Welke banden geven nu echt heel veel grip? Ik vind veel grip belangrijker dan snelheid/weinig weerstand.

Iemand ervaring met Panaracer Fire Pro ?
Afbeelding
MarktN
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 369
Lid geworden op: vr 18 juni 2010, 20:32
Mijn mountainbike: getalenteerd

Fijn bandje (26x2.1) jaren lang mee gereden. Maken ze deze tegenwoordig ook 27,5"?
Kan je bij Panaracer dan niet beter gaan voor een Neo-Moto?
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

16610 schreef:Is dit een kwestie van andere banden of een kwestie van minder hard trappen?
Techniek? Aanvoelen hoeveel grip je waar hebt en daar het moment op aanpassen (hoeveel kracht je zet, versnelling), met de gewichtsverdeling voor/achter spelen, fiets zonder te trappen over wortels e.d. proberen te zetten, etc...

Het is verbluffend waar mensen die er echt handig in zijn nog boven komen zonder tractorbanden, terwijl anderen (met tractorbanden) al aan het lopen zijn.

Als je echt veel grip wilt in modder: DH modderbanden met een laag shore compound. Die zijn echt onverslaanbaar qua grip, ook qua rolweerstand en slijtage op asfalt (in negatieve zin wel te verstaan).
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

16610 schreef: Wat is er zo goed aan Nobby Nicks? Welke banden geven nu echt heel veel grip? Ik vind veel grip belangrijker dan snelheid/weinig weerstand.
De grip! Icm met een relatief lage weerstand.
Continental Mountainking ook, maar die heeft iets meer rolweerstand en is zwaar, terwijl hij wat smaller uitvalt.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

[HEAD]MarxNL schreef:Kan je bij Panaracer dan niet beter gaan voor een Neo-Moto?
Pacenti Neo Moto, Pacenti was de 'uitvinder' van de eerste 27,5" banden, bracht die banden uit onder de vlag van Panaracer.
Ik reed die band als achterband in mijn tot 650b omgebouwde 26" racefully. Omdat een NoNi achter qua nophoogte net niet paste in de achterbrug.
Ik vind 'm qua grip tussen een RoRo en NoNi inzitten, heeft zeker niet de grip van een NoNi! Wel dezelfde lekbestendigheid, rolt ook netjes, wat zwaarder. Duur, wat lastiger te vinden. Ik kocht ze bij Singlespeed.nl.
RoRo is een lichter en sneller bandje, slijt veel sneller, en minder grip dus, lekgevoeliger.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
doezel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1594
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage

Blijf je wel zitten bij 't klimmen? Techniek is meestal belangrijker dan grip. Want ook over gladde wortels kun je met de juiste techniek prima omhoog komen, en dan heb je aan grip bijna niets.

En dat sne moeten uitklikken is ook een techniek waar je steeds beter in wordt. :tong
Crusher Propain Rage
Don't Shoot Evil The Following
Antibike Zealous Division
Gebruikersavatar
Dunc@n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 333
Lid geworden op: di 10 september 2013, 09:09
Mijn mountainbike: GT Sensor Expert; Koga Beachracer; Giant Defy

16610 schreef: Momenteel heb ik Schwalbe Rocket Ron die volgens de verkoper juist veel grip zou moeten geven...
Uhhh...... Ik ben een fan van de RoRo voor de zomermaanden, RoRo voor en RaRa achter of NoNi voor en RoRo achter als het ruiger wordt, maar grip in natte omstandigheden ....... Nee, niet echt.

Ik ben net terug van een weekje Hünsruck en in eerste instantie had ik nog niet de tijd gehad om mijn banden te wisselen, dus met een NoNi/RoRo de berg op, is geen feest! In de klim doorslippend achterwiel en in de afdaling een dweilende achterkant. Resulterend in een gemene crash nadat de achterkant zonder waarschuwing weg schoof in een off-camber bocht. Gelijk de RoRo achter vervangen door een Conti MKII 2.2 en dit ging aanmerkelijk beter.

Als ik de Conti MKII 2.2 vergelijk met de NoNi 2.25 valt de Conti veel smaller uit. De Conti met Black Chilli compount geeft meer vertrouwen in natte koude omstandigheden terwijl de NoNi in EVO SnackSkin 2013 duidelijk lichter rolt en ook minder afrol geluid maakt. In de combi NoNi/MKII in het terein waar ik nu mee gereden heb is de NoNi aan de voorkant de beperkende factor. De NoNi heeft volgens mij moeite met lage temperaturen, want boven de zeg 10 gr geeft deze wel voldoende gevoel.

Voor mij zou in dit jaargetijden een setje Conti MKII in 2.4 voor en 2.2 achter het beste compromis zijn, al schijnt de nieuwe NoNi in Trailstar uitvoering ook een perfecte voorband te zijn icm een NoNi pacestar achter.
Serieuze Wielerliefhebber zonder Ambitie
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Ik rij zomer en winter met de combi roro voor en rara achter. Als je rustig geconcentreerd blijft trappen kom je een heel eind. Ik hoef maar zelden te lopen.

Dus ik zou het niet perse in het materiaal te zoeken.
Plaats reactie