Trek Superfly 9.7 carbon 2014 of Superfly 8 2015

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Dirkmalaga
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 17 december 2014, 22:26

Beste mbters,

Graag stel ik mij eerst netjes voor. Mijn naam is Dirk , 28 jaar en woon sinds enkele maanden in Malaga, en ben hier verkocht geraakt aan mtb. De eerste mbt die ik hier kocht was een Trek 4300 disc 26 inch. Ik rijdt elke ochtend +/- 20km tot 30km en vooral in de bergen. De trails waarop ik rijdt bestaan vooral uit grint met grotere stenen. Nu ik steeds verder, harder en beter wordt wil ik een nieuwe fiets kopen. Maar kan niet kiezen. Ik ben enigzins huiverig voor het carbon frame. Kunnen jullie mij op weg helpen. Ik stel jullie hulp erg op prijs :-q

Ik heb 2 opties ( of toch 3? Trek Fuel ex 5 2015????)

De trekstore in Malaga waar ik graag kom biedt de Superfly 9.7 carbon 29er uit 2014 aan voor +/- de zelfde prijs als een Superfly 8 29er 2015 aluminium.

Superfly 9.7 heeft de volgende specs: Superfly 8 heeft de volgende specs:

Versnellingen
SRAM X7, 10 speed Shimano SLX, 10-speed

Voorderailleur Shimano SLX
SRAM X7

Achterderailleur Shimano Deore XT Shadow Plus
SRAM X9, Type 2

Crankstel Shimano SLX, 38/24
SRAM S1400, 36/22

Cassette Shimano HG50 11-36, 10-speed
Shimano HG62 11-36, 10 speed

Remsysteem Shimano SLX hydraulische schijfrem
Shimano SLX hydraulic disc

Voorvork
Fox Evolution Series 32 Float met CTD-demper Fox Evolution Series 32 Float met CTD-demper
Bakpoeder

Je zou maar in Malaga wonen!

Zie je jezelf nog als relatieve beginner? Zo ja, ga voor het aluminium model. Dit gaat al een enorme stap vooruit zijn t.o.v. je 26'er, zeker in het gebied waar jij rijdt.

Zo nee, is de keuze inderdaad nog niet zo makkelijk!

Uit persoonlijke ervaring (hoeft niet per se zo te zijn) is SRAM afmontage iets beter in staat klappen op te vangen. En aangezien je in een 'harde' steenachtige omgeving rijdt zou ik daar zelf voor kiezen.

Carbon is gevoeliger voor scheuren/breken op hard stenen dan in de zachte bossen hier in Nederland. Maar ik heb hier alleen ervaring mee van jaren geleden. Het carbon van tegenwoordig schijnt stukken beter te zijn!

Ik hoor veel verhalen dat carbon vaak comfortabeler is om mee te rijden. Als je van plan bent om het aantal kilometers dat je rijdt op te krikken, zou ik het 'risico' van carbon voor lief nemen!

Verder heeft de wielset zeker bij 29'ers een relatief grote impact op de rijervaring. Een 100-200 gram lichter is al direct merkbaar. Misschien dat je de twee wielsets kunt vermelden?

Bakpoeder
Dirkmalaga
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 17 december 2014, 22:26

Beste bakpoeder,

Bedankt voor je reactie!! Ik heb toch gekozen voor de superfly 8. Het prijsverschil was € 200,- zonder upgrades of accesoires. Daarbij had de Superfly 9.6 2.0 inch banden i.p.v. zoals bij de Superfly 8 2.2 inch. Nou zijn de upgrades de kosten niet, echter wanneer je voor bepaalde/onbepaalde tijd in Malaga zit is elke euro er een :)

Na een aantal dagen fietsen op de Superfly 8, is het een wereld van verschil. Ik bedoel dan de kwaliteit van de fiets, de wegligging en het gevoel dat door de 29 inch banden je veel meer grip etc hebt. Wel is de 29 inch iets minder flexibel op de trails en dan bedoel ik met name in scherpe bochten. Voor beide fietsen valt iets te zeggen. Met de 26 inch fiets je iets speelser. Maar hij kan niet op tegen het gevoel van een 29 inch fiets.

Ik zie mijzelf zeker als beginner. In Nederland was ik zeer actief met voetballen daar waar ik op redelijk niveau speelde. Door het vele trainen en spelen van wedstrijden, nog nooit over mountainbike nagedacht. (vroeger wel gefietst op de hei in Brabant)

Hier eenmaal aangekomen, zocht ik toch iets om mijn energie kwijt te kunnen en uiteraard ook energie te krijgen door te sporten. Nu fiets ik zoals boven omschreven elke dag toch zo'n 2uur +/- 25 kilometer. Lijkt misschien niet zoveel maar als je de bergen ingaat van 0 punt ( het strand) en je eindigd op ongeveer 600/700 hoogte dan is nu nog voor mij een aardig taaie rit. Echter maakt de natuur en het gevoel van ''trots'' nadat je de berg beklommen hebt alles goed. En dat wordt alleen maar beter en mooier met mijn 29 er :) Bedankt!!!
Shaggadellick
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 09:02
Mijn mountainbike: 2014 Canyon Nerve 8.0 AL 27 Scott Spark 700RC Pro, Cube 2016 Reaction GTC Race Custom build

Wat gaaf om zo te kunnen wonen in een omgeving waar het zeer aangenaam is qua klimaat en top is om te mountainbiken. Ik ga zelf een paar keren per jaar naar Calpe, naar mijn zwager en schoonzus. Zij wonen daar al een paar jaar, en als ik daar ben dan pak ik ook een Mtb en ga dan ook een paar uurtjes de bergen in. Ben dan wel helemaal kapot maar het genot om zo te kunnen fietsen in zo'n mooie omgeving maakt dan wel weer veel goed.

Geniet van je nieuwe bike en veel plezierige km's toegewenst :-q
Plaats reactie