Je hebt meningen en je hebt feiten. De rest heeft Kermit al getackeld. Maar zelf op een rondje als Zeist (een en al bocht) ben je echt meer aan het rollen dan aan het remmen, draaien en accelereren. In je beleving misschien niet, maar in de praktijk echt wel. Dit argument werd namelijk ook veel tegen 29ers gebruikt en is meerdere malen onderuit gehaald en in de praktijk doen de meeste 29ers het ook beter!john k schreef:Ieder heeft natuurlijk zijn eigen mening, en dat mag ook.
Rollen bedoel ik ook het totaal pakket mee accelereren/remmen/draaien. Met het mountainbiken ben je meer aan het remmen, draaien en accelereren dan dat je echt op snelheid blijft.
Daarnaast hoef je met meer grip en een stabieler wiel/band minder te remmen, draai je harder door de bocht en hoef je dus minder te remmen.
Dit somt het aardig op:
Alleen als je wedstrijd georiënteerd bent en je in je kop hebt dat licht per definitie beter is, dan zou je voor lichte velgen kunnen gaan om dat stemmetje in je hoofd zijn zin te geven!zeroground schreef:Ik heb de crests en de enduro's en ik merk vooral op lossere (zand)ondergronden en boomwortels het voordeel van de brede velg+band combinatie. Dat voordeel zit dan in tractie, comfort en grip. Het verschil in gewicht tijdens het fietsen vind ik niet super groot.