Brede velgen vs lichte velgen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

john k schreef:Ieder heeft natuurlijk zijn eigen mening, en dat mag ook.

Rollen bedoel ik ook het totaal pakket mee accelereren/remmen/draaien. Met het mountainbiken ben je meer aan het remmen, draaien en accelereren dan dat je echt op snelheid blijft.
Je hebt meningen en je hebt feiten. De rest heeft Kermit al getackeld. Maar zelf op een rondje als Zeist (een en al bocht) ben je echt meer aan het rollen dan aan het remmen, draaien en accelereren. In je beleving misschien niet, maar in de praktijk echt wel. Dit argument werd namelijk ook veel tegen 29ers gebruikt en is meerdere malen onderuit gehaald en in de praktijk doen de meeste 29ers het ook beter!

Daarnaast hoef je met meer grip en een stabieler wiel/band minder te remmen, draai je harder door de bocht en hoef je dus minder te remmen.


Dit somt het aardig op:
zeroground schreef:Ik heb de crests en de enduro's en ik merk vooral op lossere (zand)ondergronden en boomwortels het voordeel van de brede velg+band combinatie. Dat voordeel zit dan in tractie, comfort en grip. Het verschil in gewicht tijdens het fietsen vind ik niet super groot.
Alleen als je wedstrijd georiënteerd bent en je in je kop hebt dat licht per definitie beter is, dan zou je voor lichte velgen kunnen gaan om dat stemmetje in je hoofd zijn zin te geven!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
olivierhacking
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: wo 12 november 2014, 02:50
Mijn mountainbike: Overal en nergens

Lars TB schreef: Alleen als je wedstrijd georiënteerd bent en je in je kop hebt dat licht per definitie beter is, dan zou je voor lichte velgen kunnen gaan om dat stemmetje in je hoofd zijn zin te geven!
Dit is ongeveer wat Marc van Wheel-Tec tegen mij zei toen ik twijfelde tussen de Trace 21 en Trace 29. Ook een ervaren MTBer van andere forums heeft mij dit uitgelegd.
Ik ontvang de Trace 29 wielset deze week en zal jullie laten weten wat mijn mening is over de brede velgen! Banden blijven 2.25/ 2.2".
Kan niet wachten!!! :winkie:
Gebruikersavatar
olivierhacking
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: wo 12 november 2014, 02:50
Mijn mountainbike: Overal en nergens

Heb nu rond de 200km gereden met de nieuwe wielset, 1.0 bar voor (Rocket Ron 2.25") en 1.3 bar achter (Bontrager XR1 Team Issue 2.20"). Dit werkt prima met mijn gewicht van 80kg, ik zou zelfs iets lagere bandenspanning kunnen gebruiken achter maar 'rather safe than sorry'.
In ieder geval ben ik erg onder de indruk van de wielset! :-q Zeker met deze lage bandenspanning is er enorm veel grip, dat merk ik vooral op de meer technische routes, bijvoorbeeld Amerongen. Ik kan dan met veel meer snelheid door een bocht in de singletrack zonder dat de band wegglijd. Hierdoor ben ik uiteindelijk sneller op deze routes. Verder is het uiteraard zeer comfortabel. Ik merk dit vooral over boomwortels en takken, die me eerst een stukje de lucht in zouden sturen. Nu voel ik dat de band dit simpelweg opslokt. Een soort fully- gevoel tot een bepaalde obstakel grootte.
Rolweerstand: ik fiets 13km over asfalt naar de mtb route. Ik merk nagenoeg geen verschil hierin op de weg of op het terrein, zelfs is er theoretisch wel een hogere rolweerstand.

Waar ik beter op had moeten letten is de montage van een band op deze velg. Het is erg belangrijk dat je beide zijmuren van de band op de velg legt vanaf de kant waar de gleuf het dichtbijst ligt aan de velgrand. De gleuf zorgt voor een kleinere cirkel waardoor de band erop gelegd kan worden zonder bandenlichters.
Ik heb hier niet bij stilgestaan en heb bandenlichters gebruikt om de Rocket Ron vanaf de verre-gleuf kant te monteren.
Resultaat:

Afbeelding Afbeelding
Omdat de gaten zo dichtbij de velgrand liggen, bedekt de tubeless tape deze niet. De oplossing was om de tape zodanig te plakken dat deze ook aan de velgrand plakt (waar de bead van de band tegenaan drukt). Hierdoor kan lucht niet onder de tape door. 100% luchtdicht. Anders zou lucht ontsnappen via de spaakgaten.

Na deze ellende geniet ik in ieder geval toch erg van de wielset. Ik kan brede velgen absoluut aanraden door al de prestatie verbeteringen die ik ook zelf heb ervaren :D
Verplicht fiets fototje:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door olivierhacking op vr 27 november 2015, 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Mooi dat je blij bent met je wielset, maar de foto's van de gaten in je velg doen wel pijn...Ik neem aan dat je metalen bandenlichters hebt gebruikt?
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

olivierhacking schreef:Waar ik beter op had moeten letten is de montage van een band op deze velg. Het is erg belangrijk dat je beide zijmuren van de band op de velg legt vanaf de kant waar de gleuf het dichtbijst ligt aan de velgrand. De gleuf zorgt voor een kleinere cirkel waardoor de band erop gelegd kan worden zonder bandenlichters.
Je bedoelt dat de draag van de band in het midden van de velg moet liggen? (het midden tov beide velgranden)

Indien ja. Het verschilt per band of het met of zonder bandenlichters kan. De Vredestein banden die ik heb zijn met geen mogelijkheid simpel op de velg te krijgen. Zeepsop helpt niet. Dit heb ik met binnenband zelfs nodig omdat de banden anders niet mooi in de velgrand ploppen. Het betreft Vredestein BP, BP XTRAC, BP XTREME en een Spotted Cat (allemaal 29") en ZTR Flow EX velgen en Crankbrothers Iodine velgen (beide laatste generatie)

Wbt de foto van die kapotte velg, au...
Je hebt de bandenlichter volgens mij verkeerd gebruikt. Korter op de velgrand waardoor de hevel minder hoog is en je de draad van de band minder oprekt.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Opperhoofd schreef: Je bedoelt dat de draag van de band in het midden van de velg moet liggen? (het midden tov beide velgranden)
.... De Vredestein banden die ik heb zijn met geen mogelijkheid simpel op de velg te krijgen.
Nee niet het midden want ze zijn asymmetrisch. Je legt ze erop vanaf de kant waar de rand het dichtst bij de spaken zit, dus op de hier geposte foto vanaf links, je legt dan eerst de rechter hieldraad in de gleuf, dan de linker hieldraad er zoveel mogelijk bij, ook in de gleuf zodat de omtrek zo klein mogelijk is. Dan moet je het laatste stukje van de linker hieldraad nog over de rand weten te tillen. Bij mijn 28mm Edge velgen en Vredestein banden lukte dat ook niet zonder lichters, maar met een setje Pedro's plastic lichters van 4,50 blijft je velg tenminste wel heel.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
olivierhacking
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: wo 12 november 2014, 02:50
Mijn mountainbike: Overal en nergens

Ja, ik had grote bandenlichters gebruikt van harder plastic dan gewoonlijk, en andersom inderdaad. Ik vond het wel jammer dat mij niet verteld werd door Wheeltec dat ik de band op die manier moest monteren!
Maar het had uiteraard ook te maken met de band. De Bontrager ging er veel makkelijker op dan de Schwalbe, ook op de juiste manier.
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Bizar dat je met een kunststof bandenlichter zo door je velg kunt gaan.... In mijn geval heb ik laatst WTB banden om een nieuwe wielset gelegd. In eerste instantie kreeg ik op geschatte 20cm na de band er niet om. En dat lijkt dan ook gewoonweg niet te passen dat je zo'n grote afstand moet overbruggen. Met veel pijn en moeite (lees handkracht) millimeter voor millimeter erom gelegd. Zo te zien aan jouw velgen ben ik blij dat het niet in mij is opgekomen om een bandenlichter te gebruiken.
Gebruikersavatar
MadMax12
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 694
Lid geworden op: di 7 augustus 2012, 18:20

Dit is een ideale tool voor moeilijk te monteren banden.
Afbeelding
Huidig: 2014 Specialized Epic Expert Carbon World Cup
Vorige: 2013 Specialized Epic Comp
Eerder: 2011 Scot Spark 50
Eerder: 2008 Scott Scale
Gebruikersavatar
olivierhacking
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: wo 12 november 2014, 02:50
Mijn mountainbike: Overal en nergens

Marc van Wheeltec legde achteraf uit dat het inderdaad de bedoeling is om zonder gereedschap de band te monteren. Hij zei dat het wel mogelijk is om een bandenknecht te gebruiken - anders dan een bandenlichter en volgens mij ook anders dan het bovenstaande voorwerp.
Spijtig, maar hier luidt absoluut dat je leert van je fouten!
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Misschien dat Marc mega duimen heeft maar ik maak een buiging voor hem als hij een setje Vredestein BP om Ryde Edge 28 heen weet te krijgen zonder tools. Zelfs met voorrekken op een andere set velgen, zeepsop en lichters moest ik nog flink kracht zetten.
Give me little bits of / more than I can take
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Die Crank Brothers bandenlichter was laatst bij RCZ voor een prikkie te koop, heb er meteen twee mee laten komen :)

Maar dat terzijde.
Als een band zo lastig om de velg te krijgen is als hierboven beschreven leg ik er een andere om. Er zijn altijd wel goede alternatieven te vinden.
Als je ooit onderweg zo'n band eraf/erom moet zien te krijgen heb je een groot probleem. Zo heb ik jaren geleden een stuk of vier, vijf verschillende bandjes geprobeerd voordat ik een setje had dat ik zonder zeepsop en extra gereedschap om mijn racefietswielen kreeg. Dit nadat ik onderweg een keer lek had gereden en met geen mogelijkheid de boel gefixt kreeg (de enige keer in 33 jaar racen & mtb-en dat ik iemand moest laten komen om me op te pikken :D ).

Nu is de kans op lekrijden als je dichtmiddel gebruikt niet groot, maar ik heb toch een keer een scheur in de band gereden die niet te dichten was (1,5cm). En dat gebeurt natuurlijk nooit in de plaatselijke bossen, maar op de echte ritten :wink: (Alpen in mijn geval).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Ik heb die band inderdaad in de Vogezen ondichtbaar lekgereden. En met dezelfde bandenlichters in het bos er af en weer op gekregen. Maar fijn is anders ja.
Give me little bits of / more than I can take
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ben het eens met Kermit, als je een band thuis al met de grootste moeite eromheen krijgt dan wil je dat in het bos echt niet hebben.
Zodoende heb ik ooit een paar Conti X-king protections teruggestuurd.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Ik heb breed en licht :) kan niet beter !! 25mm intern en mn set weegt 1260gr. Duke Lucky Jacks met tune princess en kong naven en cx ray spaken. Ik kan zeker beamen dat breder beter rijdt, meer grip en comfort. rij met een stuk minder lucht ook.
Plaats reactie