Brede velgen vs lichte velgen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gebruikersavatar
olivierhacking
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: wo 12 november 2014, 02:50
Mijn mountainbike: Overal en nergens

schepp schreef:Ik heb breed en licht :) kan niet beter !! 25mm intern en mn set weegt 1260gr. Duke Lucky Jacks met tune princess en kong naven en cx ray spaken. Ik kan zeker beamen dat breder beter rijdt, meer grip en comfort. rij met een stuk minder lucht ook.
Erg netjes, maar wel een heel andere prijsklasse :wink:
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

schepp schreef:Ik heb breed en licht :) kan niet beter !! 25mm intern en mn set weegt 1260gr. Duke Lucky Jacks met tune princess en kong naven en cx ray spaken. Ik kan zeker beamen dat breder beter rijdt, meer grip en comfort. rij met een stuk minder lucht ook.
Goeiemorgen! Da's een fraai setje. Kost meer dan mijn fiets en wielset bij elkaar denk ik, maar ja, als je het kan betalen waarom niet? Duke kende ik nog niet, maar het ziet er fraai uit.
Give me little bits of / more than I can take
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1406
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Kom je toch weer terug bij de uitspraak van Keith Bontrager (die iemand hier op het forum als onderschrift heeft): ""Cheap, light, strong. Pick two".
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

olivierhacking schreef:
schepp schreef:Ik heb breed en licht :) kan niet beter !! 25mm intern en mn set weegt 1260gr. Duke Lucky Jacks met tune princess en kong naven en cx ray spaken. Ik kan zeker beamen dat breder beter rijdt, meer grip en comfort. rij met een stuk minder lucht ook.
Erg netjes, maar wel een heel andere prijsklasse :wink:
Door de naven wel ja. Echter is een lichte naaf niet van belang en zou je daar fors kunnen besparen. Rond de 1250e moet je ze ook wel kunnen laten bouwen.

Zelfde geldt voor bijv NOX,..deze wegen 380gr per velg
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

schepp schreef: Rond de 1250e moet je ze ook wel kunnen laten bouwen.
Das inderdaad een koopje voor een setje wielen
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

japie carbon schreef:
schepp schreef: Rond de 1250e moet je ze ook wel kunnen laten bouwen.
Das inderdaad een koopje voor een setje wielen
Ligt eraan hoeveel geld je hebt :winkie: overigens maar de helft van een set enve's, welke ook nog eens een stuk smaller en zwaarder zijn en ook nog eens slechtste uit een test onlangs
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

schepp schreef: Echter is een lichte naaf niet van belang
Het belang van een lichte naaf is ongeveer even weinig als een lichte velg, inderdaad. En precies even weinig als een licht frame of een licht stuur. Minder buikvet, daar heb je pas wat aan, dat scheelt niet alleen in je Strava tijd, maar ook in je kans op een hartinfarct.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5575
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

ak-77 schreef:Minder buikvet, daar heb je pas wat aan, dat scheelt niet alleen in je Strava tijd, maar ook in je kans op een hartinfarct.
Afbeelding
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

schepp schreef:Ligt eraan hoeveel geld je hebt :winkie:
Op-schepp :kiss:

(inkoppertje)
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Knakker29 schreef:
schepp schreef:Ligt eraan hoeveel geld je hebt :winkie:
Op-schepp :kiss:

(inkoppertje)
Leer lezen! maar zal het uitleggen,..als je een miljoen hebt dan is 1250 euro idd niet veel geld,..helaas is dat bij mij niet het geval. Maar leuke grap nooit gehoord,..je forumnaam dekt wat dat betreft de lading,..of is dat ook een inkoppertje
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29965
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

schepp schreef:...je forumnaam dekt wat dat betreft de lading,..of is dat ook een inkoppertje
Nee, hij knakt 29"wielen :bier:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Regelmatig, meer brede dan lichte, nu overigens ook in 650b :bier:

@schepp; niet zo'n lange tenen, die :kiss: stond er niet voor niets.

(maar 1250 voor een paar wielen is natuurlijk nooit een koopje, ook niet als je het makkelijk kunt betalen)
Ghizz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: zo 1 november 2009, 16:12

Mooi wielen die dukes (duke maakt ze zelf niet btw.. ze plakken alleen een sticker op de velg)
Maar wel super fragiel. Toch al 2x een mooi gaatje in de buitenwand van de velg gehad. :-{ Ik gebruik ze alleen nog voor minder technische marathons, of waar ik zeker weet dat er weinig kans is dat ik er weer een gat in rij.. (en de mijne zijn echt maar 21,6mm binnen)
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Ghizz schreef:Mooi wielen die dukes (duke maakt ze zelf niet btw.. ze plakken alleen een sticker op de velg)
Maar wel super fragiel. Toch al 2x een mooi gaatje in de buitenwand van de velg gehad. :-{ Ik gebruik ze alleen nog voor minder technische marathons, of waar ik zeker weet dat er weinig kans is dat ik er weer een gat in rij.. (en de mijne zijn echt maar 21,6mm binnen)
Welke heb jij dan?? Ik heb zowel de smalle Lucky Jacks ( niet de 299,..maar de normale versie die iets zwaarder zijn met 325gr) en de nieuwe 25mm (325gr) interne breedte lucky Jacks. Ik rij alle marathons er op,..ook RDHF, Malmedy etc. Bij dit soort marathons moet je niet de fout maken met te lage bandenspanning te rijden. Met 50 a 70 op een steen klappen met een velg gaat niet goed komen. Wielen zijn idd van WR Compositi, italiaanse producten dus.

De nieuwe Jacks zijn een klap stijver dan de oude smalle types (volgens Duke zelf) Overigens houd je beschadigingen natuurlijk altijd op de buitenwand,..zolang het geen barsten zijn natuurlijk geen probleem.
Ghizz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: zo 1 november 2009, 16:12

Ik heb het oude model (dacht dat de velg toen 312gr was). Bij jou heten ze Lucky Jacks. Mijne komen van WR. Heb er voorheen ook alle marathons mee gedaan , maar na 2x een gat in de buitenwand koos ik meestal voor de gaint carbon wielen die ik ook had.
Nu heb ik me een setje robuustere aangeschaft (9th wave) en gebruik ik de WR velgen voor de snellere marathons. Ik ga niet moeilijk zitten doen met een hogere bandenspanning omdat ik rekening moet houden met mijn velgen.

Met 22mm intern en iets robustere velg en nog steeds ruim onder de 1300gr. :-q
Plaats reactie