Winter broek advies

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Nats
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 16 november 2014, 14:17

Ik heb de volgende broek op het oog voor de winter:
http://www.futurumshop.nl/fox-evolution ... wart.phtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Nu vraag ik me af hoe de fietsbroeken van fox zijn? Zit hier een degelijke zeem in? Of zijn de broeken bedoeld voor onder een baggy?

Of heeft iemand anders nog advies wat betreft winter broeken (zwart)
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

Ik draag een lange fietsbroek zonder zeem van de decathlon of de lidl. Daaronder draag ik gewoon m'n goeie korte bib.

Ook handig als je onder de modder zit en terug de auto in wilt :wink:
Gebruikersavatar
Brian Kersten
All rounder
All rounder
Berichten: 82
Lid geworden op: zo 27 april 2014, 15:32
Mijn mountainbike: Cannondale F-SI 2

DaanCramer schreef:Ik draag een lange fietsbroek zonder zeem van de decathlon of de lidl. Daaronder draag ik gewoon m'n goeie korte bib.

Ook handig als je onder de modder zit en terug de auto in wilt :wink:
Hier precies hetzelfde, werkt prima. Als je dat leuk vindt kan je daar nog je baggy overheen aandoen.
schwarzwald
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: do 30 oktober 2014, 14:30

Ik wil niet het topic van Nats stelen, maar toch even een snelle vraag: Als je het niet koud hebt, kan een lage temperatuur dan toch een negatief effect hebben? Op je prestaties bijvoorbeeld? En dan bedoel ik het directe effect op je benen. Koude lucht zal ook effect hebben op zuurstofopname e.d., maar daar helpt een broek toch niet tegen. Een lage temperatuur belemmert de doorbloeding. Maar er van uitgaande dat je gezond bent (kou ook daadwerkelijk voelt), en je het niet koud hebt, dan zijn de negatieve gevolgen van een lage temperatuur niet van toepassing, toch?
Kostense
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: di 1 januari 2013, 14:48
Mijn mountainbike: Specialized S-works Epic

schwarzwald schreef:Ik wil niet het topic van Nats stelen, maar toch even een snelle vraag: Als je het niet koud hebt, kan een lage temperatuur dan toch een negatief effect hebben? Op je prestaties bijvoorbeeld? En dan bedoel ik het directe effect op je benen. Koude lucht zal ook effect hebben op zuurstofopname e.d., maar daar helpt een broek toch niet tegen. Een lage temperatuur belemmert de doorbloeding. Maar er van uitgaande dat je gezond bent (kou ook daadwerkelijk voelt), en je het niet koud hebt, dan zijn de negatieve gevolgen van een lage temperatuur niet van toepassing, toch?
Ze hebben mij geleerd dat de kou slecht is voor je spieren. Daarom is het verstandig om vanaf 14 graden om te schakelen naar een lange broek.

Even wat anders....
Zelf heb ik een potje hotbalm in de kast staan. Ideaal spul! Schommelt het rond de 14 graden kan ik mijn korte broek nog aan. Is het echt flink kouder smeer ik het op mijn benen voordat ik mijn lange broek aan trek.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Lange broek zonder zeem met windstopper. Ideaal.
Eronder korte broek met zeem en evt beenstukken.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Kostense schreef:Ze hebben mij geleerd dat de kou slecht is voor je spieren. Daarom is het verstandig om vanaf 14 graden om te schakelen naar een lange broek.

Even wat anders....
Zelf heb ik een potje hotbalm in de kast staan. Ideaal spul! Schommelt het rond de 14 graden kan ik mijn korte broek nog aan. Is het echt flink kouder smeer ik het op mijn benen voordat ik mijn lange broek aan trek.
14 graden al naar lange broek? Bij mij komen de beenstukken dan net weer kijken. Dat gezegd hebbende, op mn woonwerktractor rij ik nog met driekwartbroek. Da's inmiddels wel wat dapper aan het worden.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
jankoets
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: zo 22 juli 2007, 22:59
Mijn mountainbike: Surly Straggler SS, Giant XTC 29er, Giant TCR Advanced

Brian Kersten schreef:
DaanCramer schreef:Ik draag een lange fietsbroek zonder zeem van de decathlon of de lidl. Daaronder draag ik gewoon m'n goeie korte bib.

Ook handig als je onder de modder zit en terug de auto in wilt :wink:
Hier precies hetzelfde, werkt prima. Als je dat leuk vindt kan je daar nog je baggy overheen aandoen.
Idem. Een lange fietsbroek met zeem heb ik ook wel eens geprobeerd, maar dat beviel aanzienlijk minder omdat die niet zo lekker bleef zitten.
Gebruikersavatar
udo van dongen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 403
Lid geworden op: zo 13 juli 2014, 14:02
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Comp 2, YT Decoy Shred
Contacteer:

Nats schreef:Ik heb de volgende broek op het oog voor de winter:
http://www.futurumshop.nl/fox-evolution ... wart.phtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Nu vraag ik me af hoe de fietsbroeken van fox zijn? Zit hier een degelijke zeem in? Of zijn de broeken bedoeld voor onder een baggy?

Of heeft iemand anders nog advies wat betreft winter broeken (zwart)
Die broek van Fox ken ik niet, maar dat zal toch zeker geen rotzooi zijn? En mocht het niks zijn, dan heb je toch 60 dagen retourrecht? Je hebt zo gevoeld of die zeem een beetje stevig is. Zelf rijd ik rond in deze lange broek van Castelli http://www.futurumshop.nl/castelli-meno ... eren.phtml, en die heeft IMO een prima zeem (kiss3 staat erbij.... maar da's wel iets overdreven... :kiss: ....). Verder heeft hij geen windstopper en itt wat er op de website staat ventileert ie wel een beetje. Voordeel is dat ie minder stug is dan met windstopper waardoor hij lekker goed aansluit. En als het nou straks nog kouder wordt dan pak ik mijn Rogelli met windstopper, die trouwens ook een prima zeem heeft. Die laatste was ook nog redelijk betaalbaar (60 euro bij Hopmans in Bergen op Zoom)
Een gek alleen is zo gek nog niet
Gebruikersavatar
Dtcrobin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 8 januari 2014, 00:45

14 graden al naar lange broek? Bij mij komen de beenstukken dan net weer kijken. Dat gezegd hebbende, op mn woonwerktractor rij ik nog met driekwartbroek. Da's inmiddels wel wat dapper aan het worden.
Je heet ook niet voor niets Kapitein Iglo :lol:
John77
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 333
Lid geworden op: zo 17 augustus 2014, 18:08

schwarzwald schreef:Ik wil niet het topic van Nats stelen, maar toch even een snelle vraag: Als je het niet koud hebt, kan een lage temperatuur dan toch een negatief effect hebben? Op je prestaties bijvoorbeeld? En dan bedoel ik het directe effect op je benen. Koude lucht zal ook effect hebben op zuurstofopname e.d., maar daar helpt een broek toch niet tegen. Een lage temperatuur belemmert de doorbloeding. Maar er van uitgaande dat je gezond bent (kou ook daadwerkelijk voelt), en je het niet koud hebt, dan zijn de negatieve gevolgen van een lage temperatuur niet van toepassing, toch?
Vanmorgen een rit van 3 uur gemaakt over de weg bij een temp van 2 graden boven nul. Normale lange broek aan (Merida zonder windstopper) die ik aan doe vanaf een graad of <15. Ik had op zich geen kou maar toen ik thuis aankwam en de broek uit deed sloeg de koude enorm op mijn bovenbenen. Normaal nooit last van mijn spieren na een lange rit maar vanmorgen wel.

Ik trek de volgende keer bij die temp, of lager, mijn Vaude pro warmbroek aan met windstopper. Ik heb het liever iets te warm dan dat mijn spieren zo op hun klote krijgen door de kou die ik maar amper voelde tijdens de rit. Waar anderen momenteel nog mee rijden heb ik persoonlijk niets aan, de 1 heeft het wat sneller koud dan de ander. Ben 35 kilo afgevallen dit jaar en kan niet meer tegen de kou, dat vetlaagje was toch wel lekker in de winter :winkie:
Laatst gewijzigd door John77 op za 29 november 2014, 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.
the basic fact is no matter what you do to a turd - polish it, paint it, give it bling - it's still a turd, and there is nothing you can do about that underlying fact.
Herperduin
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3459
Lid geworden op: vr 5 september 2008, 16:05

Morgen ga ik een testrit doen met een Rogelli Umbria set dus snel daarna zal ik mijn ervaringen eens opschrijven!

http://rogelli.com/cycling-mob/item/umb ... et-bretels" onclick="window.open(this.href);return false;

http://rogelli.com/collectie/2014-02-26 ... winterjack" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
timofietst
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 11 oktober 2013, 09:51
Contacteer:

Nats schreef:Ik heb de volgende broek op het oog voor de winter:
http://www.futurumshop.nl/fox-evolution ... wart.phtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Nu vraag ik me af hoe de fietsbroeken van fox zijn? Zit hier een degelijke zeem in? Of zijn de broeken bedoeld voor onder een baggy?

Of heeft iemand anders nog advies wat betreft winter broeken (zwart)
Ik heb een baggie van Fox en daar zat een binnenbroek met zeem bij. Heel snel weggedaan nadat ik na het eerste ritje pijnlijke billen had zoals ik ze lang niet heb gehad. Sindsdien draag ik gewoon een Assos er onder, geen centje pijn meer :) Als het iets te koud is voor een korte broek gaan de kniestukken aan, daarna de lange beenstukken en als het echt gaat vriezen de lange broek met voering en windstopper. En bij Antarctische omstandigheden combineer ik gewoon alles wat ik heb :D
Groeten,

Timo


Surly Karate Monkey 27.5+
http://www.mellowbikers.nl
Erik34
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 24 augustus 2014, 10:22
Mijn mountainbike: Focus Northern Lite 26"

Ik heb van het weekend voor het eerst met deze gefietst:
https://www.futurumshop.nl/agu-fietsbro ... em-l.phtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Prima bevallen :-q
Botloos
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 399
Lid geworden op: di 18 september 2012, 19:30
Mijn mountainbike: Canyon!

Heb zelf de lange Endura Singletrack voor wanneer de temperaturen onder de 10 graden komen, daaronder heb ik een short met zeem van Endura waar de Singeltrack aan vast geklikt kan worden zodat die niet van mn kont glijd.
Het fijne van een "baggy" broek voor in de winter is wanneer het echt koud wordt ik nog beenstukken onder mij broek kan doen! Dat gebeurt wel pas bij temperaturen onder de -5 graden.
"If you call yourself a "mountainbiker" and you dont love it all (DH, enduro and XC) then you're doing it wrong!" Jared Graves
Plaats reactie