Ervaring van 26" naar 27.5"

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gebruikersavatar
The Borg Cube
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 280
Lid geworden op: vr 18 september 2009, 20:20
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 9.0 CF SLX ltd

On topic dus:
ik heb mijn Cube Stereo uit 2011 ingeruild voor een Canyon Spectral CF uit 2015.
Keuze voor 27,5 is gebasseerd op "literatuurstudie" en de door mij gehanteerde/gewenste rijstijl.
Keuze voor deze Canyon is gebasseerd op verhouding prijs/uitrusting en testen en reviews.
Nee, ik heb geen meter op een 29-er of een 27,5 gereden voordat ik een keuze maakte. Call me stupid :-)

De keuze pakt tot nu toe prima uit.
Er is verschil maar geen wereld van verschil, ik moet nog steeds zelf trappen.
De Cube accelereerde sneller en was makkelijker de bocht om te krijgen. Na een paar jaar leer je zo'n fiets natuurlijk goed kennen.
Met de Canyon rij ik wat soepeler over obstakels en door kuilen. Dat zal ook aan de betere vering liggen. Naar beneden is het stabieler en geeft hij veel vertrouwen. Het kost me wel meer moeite om hem op gang te houden een heuveltje op. Op tijd en ver genoeg terugschakelen is belangrijk. Ik moet ook nog wennen aan 2X10 ipv 3X10 en de verhoudingen. Ook bochten nemen vergt wat gewenning. In het begin kwam ik vaak te ruim uit terwijl ik de bochten toch erg goed ken.

Met een nieuwe fiets is het lastig om alleen het aspect van een grotere wielmaat te belichten. Alles heeft zijn invloed op het rijgedrag en hoe hij aanvoelt, geo, remmen, vering, stuur enz. Maar ik heb met deze de Bikeboutique trail toer gedaan en daar was ik in ieder geval erg blij mee. En de wielmaat heeft daar ook vast voor een deel aan bijgedragen. Welk deel precies weet ik niet.
Collect memories not stuff.
Don't blame the trail for your fail.
Gebruikersavatar
mountainbiker93
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 741
Lid geworden op: zo 17 augustus 2008, 16:09
Mijn mountainbike: Tallboy V5 CC en Triban RC520 gravelbike
Contacteer:

Ik heb laatst de gok gewaagd van mijn vertrouwde 26 inch santa cruz chameleon naar de 27,5 versie. In de hoop dat het stuurgedrag nog even speels zou blijven maar toch net wat beter zou doorrollen.

ervaringen zijn precies zoals beschreven. Wel merkte ik dat de 27,5 met de zelfde stuur en stuurpen opstelling (68 cm en 10 cm) trager reageerde op stuurbewegingen en ik voor mn gevoel veel eerder moest insturen. daarna kwam mijn nieuwe cockpit binnen 75 cm en 8 cm. Daarna was dit gevoel compleet weg. nu is hij even scherp en speels als de 26 inch. en al is de chameleon geen xc racebak maar heb ik al bijna al mijn pr's van strava verbeterd op de nieuwe.
Guess who is back in blue? Tallboy V5
https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... p?t=158014
Plaats reactie