Veldrijfiets of mountain bike?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Brede banden drijven op de modder en je kunt er nog mee sturen ook!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

In mijn (toer) ervaring bij de laatste 2 westbrabantse toertochten met de Krampus (3" banden)
Op harde rechte paden komen alle crossers voorbij, houdt ik de toerende mtb-ers aardig bij en kom ik op zand, technische singletracks en zachte zompige ondergronden juist crossers en veel mtb-ers voorbij.........elk nadeel heb se voordeel.......de juiste bandbreedte is erg afhankelijk van het terrein.
ik denk overigens dat veel goedgetrainde cyclocrossers mij ook zoek zouden rijden op een mtb, 29+ of zelfs een fatbike :-{
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

MonkeyRider schreef:ik denk overigens dat veel goedgetrainde cyclocrossers mij ook zoek zouden rijden op een mtb, 29+ of zelfs een fatbike :-{
Precies, dat is het punt met die crossers, meestal zit daar een in ieder geval conditioneel zeer getraind persoon op die zelfs op een omafiets waarschijnlijk sneller is.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Een paar jaar terug werd ik helemaal zoek gereden door crossers en stond versteld van hun snelheid.
Nu komen ze me niet meer voorbij.
Dit komt omdat ik zelf veel heb geinversteerd in training.
Daarmee wil ik dus aangeven dat de machine je niet het voordeel geeft maar je benen.
Daarbij moet ik (zoals al eerder vermeld) constanteren dat crossers tot de beter getrainde bikers behoren.
Heb zelf een tijdje in dubio gestaan om een crosser te bouwen, maar ging toen liever voor een stumpjumper.
Dit vond een forumlid niet zo fijn :oops:
Persoonlijk vind ik een crosser net iets te spartaans.
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1814
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Ik heb dezelfde ervaring als gebruiktehans.
Nu ik veel woon werk kilimeters maak is m'n basis veel beter geworden. Waar ik voorheen onregelmatig fietste doorprive en andere hobbies is dat nu niet zo.

De 2 toertochtjes die ik heb gedaan waren erg relaxed. Wel hard trappen maar gewoon leuk. Beetje ouwehoeren en gas er regelmatig vol op. Hoe vaak je dan moet inhouden, tot inhaalplekken moet wachten, is verbazend.

Wbt crossers. Bij racers zie ik dat die veel regelmatiger, langer en meer uren op de fiets zitten. Een crosser is om door het bos te racen. MTBers zijn vaak speelser. Lekker genieten van een mooi technisch stuk. En weer terug om het nog eens te rijden maar dan net anders. Het is heel anders fietsen.

Als je de mogelijkheid hebt, waarom niet beide?
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5597
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

hansdegebruiker schreef:Een paar jaar terug werd ik helemaal zoek gereden door crossers en stond versteld van hun snelheid.
Nu komen ze me niet meer voorbij.
Dit komt omdat ik zelf veel heb geinversteerd in training.
Is dit ook op de (veelal) modderige velrijd parcoursen met kapotgereden gras?
Je zou denken dat hun met die dunne noppenbandjes meer grip zouden hebben.

Als het alleen een conditie verhaal is dan is er dus werk aan de winkel voor de MTB'ers :-D

Overigens heb ik nog een hybride met 8-speed naaf versnelling staan waar ik ooit al eens smalle noppenbandjes onder heb gehad.
Misschien kan ik die beter gebruiken dan de mountainbike voor dit soort cross wedstrijdjes?
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Valt mij met toertochten wel vaak op dat de CX rijders vaker met minder respect voor anderen rijden.
Willen, moeten, en zouden sneller zijn en inhalen waar het niet kan.
Gebruikersavatar
Dunc@n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 333
Lid geworden op: di 10 september 2013, 09:09
Mijn mountainbike: GT Sensor Expert; Koga Beachracer; Giant Defy

Dutch schreef:Valt mij met toertochten wel vaak op dat de CX rijders vaker met minder respect voor anderen rijden.
Willen, moeten, en zouden sneller zijn en inhalen waar het niet kan.
+1 :roll:
Serieuze Wielerliefhebber zonder Ambitie
Gebruikersavatar
Stuntman Mike
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: zo 10 februari 2013, 20:44

Heb naast de 29er ook een crosser. Ik geloof zelf niet zo in het snelheidsverschil. In theorie zou je op de crosser sneller kunnen in Nederland echter na 3.5uur crossen kom je er écht gebroken af. Schouders, armen, rug etc. Ik heb er een wedstrijdgerichte <10kg 29er naast, dus er is ook vrijwel geen gewichtsvoordeel. Ik heb ook nog nooit een snellere tijd kunnen klokken. Wellicht op een bevroren toertocht in Goirle met 70% lange rechte stukken dat je in het voordeel bent, maar voor de rest niet imo.
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Rayb81 schreef:
hansdegebruiker schreef:Een paar jaar terug werd ik helemaal zoek gereden door crossers en stond versteld van hun snelheid.
Nu komen ze me niet meer voorbij.
Dit komt omdat ik zelf veel heb geinversteerd in training.
Is dit ook op de (veelal) modderige velrijd parcoursen met kapotgereden gras?
Je zou denken dat hun met die dunne noppenbandjes meer grip zouden hebben.

Als het alleen een conditie verhaal is dan is er dus werk aan de winkel voor de MTB'ers :-
Wist niet dat mijn conditie maatstaaf was voor andere mtb-ers.
Mmm weer wat geleerd.
:lol:
redpill
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: do 24 juli 2014, 12:20

Toch maar het tegendeel bewijzen, harder trainen en er voorbij fietsen ;-)
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

Hier twee fatbikes en een crossert op stal staan. De crossert komt er alleen nog uit als ik eens een keer losgeschud wil worden op mn locale track of een sneller rondje wil trainen dan ik normaal op mn fatbikes doe
Gebruikersavatar
Glenn-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 659
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 02:22
Mijn mountainbike: Is een bij elkaar geraapt zooitje

Ik rijd de lokale competitie mee hier. Op mijn 27,5" xtc. Als er zo'n wedstrijd is gaat er een 11-25 cassette achter op, een carbon voorvork en gaat alle onnodige gewicht er af.
Samen met een andere jongen, die op een 29ér rijd, rijden we top 10. Jongens op cyclocrossers met gelijkwaardig niveau houd ik met gemak bij of ben sneller. Ik zou met een beetje training op een cx nog wel harder kunnen denk ik.

Vaak zijn cx parcours ideaal om je starre mtb uit te laten. mulle zandstroken, steile klimmen, korte bochten etc. etc.

Er zijn dus wel degelijk gasten die mee kunnen doen in zo'n wedstrijd. Winnen zal ik wel niet op m'n mtb, maar een leuke klassering fietsen en zo ongeveer 80 % van de deelnemers op cxén voorbijrijden met een mtb geeft wel een lekker gevoel.
Pino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: di 18 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Breezer Thunder 1993 en nog het nodige plastic
Contacteer:

In ze house een CX, een 100mm 29" fully en een starre 29+ (en nog wat andere meuk). Speelgebied Veluwe en omstreken.
Op de CX moet je echt bewust sturen, erg geconcentreerd rijden.
Fully kun je je energie in kwijt, rijdt makkelijk (bijna) overal.
29+ is heerlijk spelen en rijdt makkelijk.
Het snelst zou ik op de meeste parcoursen zijn op de fully.
Het liefst rijd ik op de 29+, speels en makkelijk.
De CX is een martelinstrument voor kortere ritten. Maar pijn is fijn (soms).

Vorig jaar Parijs Roubaix gereden op de CX met 32mm clicks. Een 100mm fully zou op de kasseien lekkerder zijn geweest en sneller, maar dan beleef je het niet.

Mijn voorkeur voor deze winter: 29+ star.
De wintercompetitie waarschijnlijk ook.

Enne, de meeste CX-ers hebben een stuk betere conditie die de doorslag zal geven.
Alle verzorgers de wielerwereld uit !
Gebruikersavatar
Glenn-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 659
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 02:22
Mijn mountainbike: Is een bij elkaar geraapt zooitje

Ik denk dat crossers specifieker zijn getrained op de cross dan mtbérs, daarom gaan ze harder. Als je een crosser op een mtb zet met een beetje technisch parcours, zie je het tegenovergestelde.
Plaats reactie