Te grote fiets?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gebruikersavatar
16610
All rounder
All rounder
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 6 augustus 2014, 00:09
Mijn mountainbike: Scott Scale 710

Hallo allemaal,

Heb vandaag een nieuwe fiets gekocht bij 12go. Super shop. Het is een Scott Scale 710 geworden. (27.5")

De verkoper heeft mij opgemeten en heb daarna even op een Scale 29" Large gezeten. Ik zat het op het randje van L naar XL maar hij raadde mij de XL aan. Nadat de fiets klaar was nog even er op gezeten zonder pedalen en het leek goed te zijn. Eenmaal thuis SPD erop gezet en eigenlijk echt gaan zitten. Ik dacht gelijk: te groot.

Nu is hij niet té groot want volgens het lijstje van Scott is een XL wel raadzaam bij een lichaamslengte van 188cm maar de geometrie is wel een stuk langer.

Mijn armen zijn nagenoeg volledig gestrekt. Zie foto.

Wat is jullie idee? Als ik naast de fiets sta lijkt hij niet te groot. Ik kom van een Trek 6700 21.5" met een kortere en schuin omhoog lopende stuurpen. Ook bij de Trek vond ik de standaard stuurpen wat te lang.

Het is een dure fiets en ik ben gewoon niet helemaal overtuigd.


188cm lang
Binnenbeenlengte is 85-90cm maar die is in principe prima gezien hoogte zadel. Het is echt de lengte van zadel naar stuur.

Graag jullie mening.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door 16610 op di 9 september 2014, 01:20, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Paul Chris
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 565
Lid geworden op: do 28 februari 2008, 23:02

Het is natuurlijk mosterd na de maaltijd, maar heb je echt een fiets van bijna 2500 euro gekocht waar je niet eerst een rondje op gefietst hebt? En niet eens op gezeten hebt met gemonteerde pedalen?

On topic: o.b.v. de fotos lijkt de fiets mij niet extreem groot, maar het ding met fietsmaten en hoe het voelt is dat het enorm persoonlijk is. Op basis van een foto kan niemand jou vertellen of de fiets goed is. Daarom moet je niet alleen meten, maar ook proberen. Als je je nu niet happy voelt met je fiets is het misschien verstandig er mee terug te gaan en eerste op beide maten proef te rijden en dan pas je keuze te maken.
Gebruikersavatar
16610
All rounder
All rounder
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 6 augustus 2014, 00:09
Mijn mountainbike: Scott Scale 710

Paul Chris schreef:Het is natuurlijk mosterd na de maaltijd, maar heb je echt een fiets van bijna 2500 euro gekocht waar je niet eerst een rondje op gefietst hebt? En niet eens op gezeten hebt met gemonteerde pedalen?

On topic: o.b.v. de fotos lijkt de fiets mij niet extreem groot, maar het ding met fietsmaten en hoe het voelt is dat het enorm persoonlijk is. Op basis van een foto kan niemand jou vertellen of de fiets goed is. Daarom moet je niet alleen meten, maar ook proberen. Als je je nu niet happy voelt met je fiets is het misschien verstandig er mee terug te gaan en eerste op beide maten proef te rijden en dan pas je keuze te maken.
Bedankt.. Ik ga er morgen dan niet op fietsen en dinsdag terug naar 12Go.

Ja, ik heb indd een fiets van bijna 3 mille gekocht zonder proefrit. Een proefrit maken vóór aanschaf, bij welke winkel kan dat?

De geometrie is hetgeen waar ik het meest aan moet wennen. Dat zal voor de L ook gelden. Maar een te grote fiets went natuurlijk nooit.

Bedankt zo ver
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Heb precies hetzelfde dilemma: zit met 1,68 tussen een S en M in. Wil een Spark 710. Proefzitten en opmeten in de zaak, echt prima geholpen: M kon, S niet op voorraad, kon ook. Op de M zelfs mogen proefrijden in mijn thuisgebied. Conclusie: toch te groot, vandaag geretourneerd. Nu ergens een S zien te vinden om te proefzitten.
De Scale en Spark hebben relatief lange bovenbuizen, idem wielbasis, idem reach, tov de concullega's. Als je een levendige speelse fiets zoekt kan het best zijn dat de kleinere compactere maat je beter bevalt, beter bij je rijstijl past. In jouw geval: ook nog maar de L proberen.
Pm: mijn maat die 1,86 is heeft de Spark in L gekozen.
Laatst gewijzigd door aurelius op za 6 september 2014, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Paul Chris
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 565
Lid geworden op: do 28 februari 2008, 23:02

Het lijkt mij dat je bij elke goede fietsenzaak een rondje mag rijden voor je een fiets koopt, maar daar moet ik bij zeggen dat ik tot een paar dagen geleden nog nooit een nieuwe sportieve fiets heb gekocht anders dan een stadsfiets (waar ik gewoon een rondje op heb gereden).
Het komt vreemd op me over als dat niet zou mogen. Ik kan me voorstellen dat je de fiets geen modderig bos door mag jagen, maar een rondje om een idee van de maat en houding te krijgen lijkt mij wel een must.

Maar als 12go echt zo'n super shop is (zelf geen ervaring, maar ze staan best goed bekend is mijn indruk) zullen ze best mee willen werken aan een oplossing. En zo niet kun je hem altijd ruilen als je hem niet gebruikt hebt en rustig verder kijken naar een fiets waar je helemaal happy mee bent.

edit: geld terug doen ze niet aan, maar je kunt wel bij hen wat anders uitzoeken, zie tekst op de website:
Aankopen in de winkel
Bent u niet tevreden over het aangekochte artikel, dan is het mogelijk om dit bij ons in de winkel te ruilen. Uiteraard dient het product in nieuwstaat bij ons terug komen. Gebruikte fietsen kunnen niet geruild worden. Het is niet mogelijk het aankoopbedrag terug te krijgen.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Zo op het oog is de fiets je niet te groot dus kan ook zijn dat je eraan moet wennen. Heb zelf ook 22 inch bij zo,n 189 cm.
"This species has amused itself to death"
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

Als je van sportiever zitten en rijden houdt, dan is een maatje kleiner denk ik een betere keuze.
Maar als dat niet je wens is, denk ik dat deze fiets wel past. Mogelijk een iets kortere stuurpen.
(Of het stuur een klein beetje inkorten)
Sil.
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: di 20 november 2007, 19:57

1 cm kortere stuurpen en een riser en je zit al heel anders. Als ik zie hoever je zadelpen eruit staat lijkt hij mij niet te groot.
Gebruikersavatar
16610
All rounder
All rounder
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 6 augustus 2014, 00:09
Mijn mountainbike: Scott Scale 710

Net even een rondje gereden van 2km

Iets meer overtuigd dat deze maat OK is. Het is en blijft een grensgeval waar jullie mij denk ook niet mee kunnen helpen.

Wel is dit echt een super fiets.. de Factory vork is echt bizar goed en het frame is echt prachtig mooi en krankzinnig stijf.
Gebruikersavatar
16610
All rounder
All rounder
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 6 augustus 2014, 00:09
Mijn mountainbike: Scott Scale 710

Sil. schreef:1 cm kortere stuurpen en een riser en je zit al heel anders. Als ik zie hoever je zadelpen eruit staat lijkt hij mij niet te groot.
Bedankt voor de reacties !

Klopt.. en mijn zadelpen heb ik zelfs nog 1cm hoger gezet zojuist.

Wat aurelius zegt is ook absoluut waar. De Scale heeft een relatief lange wielbasis.

Ik ben er inmiddels achter waar ik zo aan moet wennen; de fiets is op alle punten even groot als mijn Trek 6700 21.5" maar de afstand van de as van het voorwiel tot aan de as van het krankstel is 2,5cm langer, de zogeheten reach.

Dit icm de langere stuurpen dan die ik gewend ben, zorgt er dus voor dat ik me wat "strechted out" voel. Een iets kortere stuurpen, bijv die van een Medium, kan dat denk wel verhelpen..
Laatst gewijzigd door 16610 op zo 7 september 2014, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Aron B
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 714
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 11:31
Mijn mountainbike: Camber alles moet carbon

Kom ik aan met m'n 188 BBL 89 en altijd een L...
Wanneer je je elleboog tegen de voorkant van je zadel houdt kan je dan met je vingers totenmet de stuurpen komen?

Je zit komt erg gestrekt op mij over. Heb je dadelijk 30km gefietst en heb je enorm last tussen je schouderbladen of andere discomfort.

Maar met met andere onderdeeltjes her en der lijkt het me wel op te lossen.
Je zadel nog hoger? Krijg je nergens kramp? :-D
segunda
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1499
Lid geworden op: ma 8 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Transition Vagrant | Cortina Europe FS | C'dale F400 | Specialized Allez

Je wielen zijn te groot! :D

Maar, serieus, moeilijk te beoordelen van een foto.
Kortere pen en of bredere riser?
Comebacks are forever | One less 29er...
https://www.shapeways.com/shops/gravity-research
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

@16610
Als ik zo je foto zie heb je wat langere benen in verhouding tot je bovenlijf.
Hierdoor ben je waarschijnlijk op de xl beland na meting.
Ik rijzelf een 20 en 19 inch met mijn lengte van 1.87.
Dit komt doordat ik korte pootjes heb.
Denk dat je indeed wat relaxter op je bike zal zitten als je een kortere stem erop zet en je zadel 1cm naar voren zet (denk dat dit nog wel kan als ik je knie ten opzichte van de crank zie, maar kan verteken door je jeans).
Let wel dat je bike wat nerveuzer gaat sturen als je de stem inkort, maar daar wen je snel aan.
Voor de rest oogt de bike niet echt te groot voor jouw lengte.
Mij valt wel op dat de bovenbuis boven gemiddeld lang is, maar dat ligt aan Scott en is natuurlijk niet te veranderen.
Bij mijn blackadder hebben ze die wat korter gehouden en de lengte in de liggende achterbrug gestopt waardoor je een langere wielbasis krijgt en dus meer tractie omhoog.
Laatst gewijzigd door hansdegebruiker op zo 7 september 2014, 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mooie bike!

Zadelhoogte lijkt mij prima, dus de rest is dan ook wel redelijk OK. Verder koop je een wedstrijdgerichte fiets en dan zit je ver voorover. Daar moet je misschien aan wennen. Dus ga er eerst eens een stukje op rijden!! (ik had het zelf met een Specialized Camber: in eerste instantie dacht ik dat de fiets aan de grote kant was, de zithouding was niet wat ik gewend was of zou willen, maar na een half uurtje bleek dat ik er mee kon lezen en schrijven!)

Maar inderdaad doet een iets kortere stuurpen soms wonderen. En eventueel een ander stuur.


En wat proefrijden betreft: er zijn inderdaad maar heel weinig winkels waar dat mogelijk is...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
16610
All rounder
All rounder
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 6 augustus 2014, 00:09
Mijn mountainbike: Scott Scale 710

Bedankt voor de reacties.
Aron B schreef:Kom ik aan met m'n 188 BBL 89 en altijd een L...
Wanneer je je elleboog tegen de voorkant van je zadel houdt kan je dan met je vingers totenmet de stuurpen komen?
Nee, dan mis ik 7cm tot aan de as van de stuurpen. Het schroefje dus.

Maar bij een andere fiets kan ik hem net aantikken en die is duidelijk te klein.. ik vraag me af in hoeverre dit een goede maatstaaf is?

Verder lijkt een kortere stuurpen met een lichte raise misschien een oplossing maar het lijkt me een lapmiddel?
Plaats reactie