Te grote fiets?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gebruikersavatar
16610
All rounder
All rounder
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 6 augustus 2014, 00:09
Mijn mountainbike: Scott Scale 710

Ik heb er inmiddels al een paar keer op gefietst en heb toch besloten om de 100mm te vervangen voor een 80mm pen (precies zelfde type).

Daar inmiddels twee keer mee gefietst en ben echt tevreden. Ik merk niet dat hij paniekerig stuurt door een 20% kortere pen. Feit blijft dat de fiets tamelijk lang is, zowel wielbasis als reach. Dit zie je ook terug bij Trek.

Al met al erg blij met deze bike die zijn geld dik waard is.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik denk dat dit de juiste maat is, en nu je stuur 2 cm dichterbij komt, is er helemaal niets meer aan de hand, lijkt mij.
Frames zijn de laatste jaren langer en lager geworden, dus de frame hoogte is nog maar de helft vh verhaal.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
16610
All rounder
All rounder
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 6 augustus 2014, 00:09
Mijn mountainbike: Scott Scale 710

Ja. Het valt mij op dat vooral Amerikaanse merken als Scott en Trek wat langere frames hebben en dat merken als Cube, Merida, Bulls, Giant vaak erg gangbare geo's hebben waarbij je erg rechtop zit.

Bij de Scale 910 (29er) is de reach wat kleiner dan bij de 27.5 variant.. geen idee waarom ze de 710 nog een klein stukje langer hebben gemaakt.

Overigens zet ik vraagtekens bij dit fenomeen... Als de reach zo klein is als op deze foto zit je volgens mij heel erg opgevouwen en moet je bij elke afdaling helemaal met je kont achter je zadel hangen...

Afbeelding

In mijn geval mis ik zeker 7 cm tot de stuurpen (bout). En een XL zou al vanaf 1.84m mogen.. Scott zou toch wel nadeken over hun frames? Mijn inziens is deze regel daarom nogal onzinnig..
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5595
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Het is ook een regel die nergens op slaat, maar het is wel een handig hulpmiddel om je fietsen onderling te vergelijken of als je een nieuwe wilt kopen en je weet hoever je komt op je bestaande fiets.

Bij al mijn fietsen komt mijn middelvinger ook tot ongeveer zo ver als op deze foto, ongeveer de helft van de stuurpen.
Gebruikersavatar
Black Scotty
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: za 7 april 2007, 22:33
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si 4 Carbon 2017
Contacteer:

In mijn topic over mn nieuwe Scott vraag je aan me wat ik vind van de geometrie, twijfel je nog steeds? Kan misschien tussen je oren zitten, dit is mijn 2de Scott met een medium frame, ik heb een jaar of 7 Scott gereden met large en altijd het idee gehad een te grote fiets gekocht te hebben,In 2005 liet ik een meting doen bij Moniques bike shop toen ik mn eerste Scott ging kopen en die zeiden toen al, "je valt er precies tussen in maar je hebt vrij lange benen, ik zou gaan voor een large". Ook bij de 2de Scott hetzelfde advies, weer Large en weer twijfel, nergens last van maar twijfel. Telkens een kortere stuurpen erop en fijn gereden.
Tijdje terug op Ebay een medium frame gekocht om eens te proberen, had een langere zadelpen nodig maar al snel kwam ik erachter dat ik een medium fijner vind en nu dus weer een medium gekocht.

Moraal van het verhaal:
Waren de Large frames te groot? Nee.
Is de medium niet te klein? (lange zadelpen) Nee.
Ze rijden allebei heel goed zonder lichamelijke klachten maar gedrag is verschillend, het is maar net wat je fijn vind, ik vind de medium fijner en ik had dat 10 jaar geleden moeten doen.
De kans is groot dat als jij een dagje op een large van Scott gaat rijden dat je toch kiest voor je XL en dan ben je van je twijfel af, kan ook zijn dat je hem gelijk in gaat ruilen. :-D

Ik ben wel benieuwd hoe mn nieuwe 750 gaat rijden want de bovenbuis is 1,5cm langer dan mn oude en valt daarmee precies tussen medium en large van 2011, theoretisch zou het een verbetering moeten zijn maar de eerste rit zal uitsluitsel moeten gaan geven.
http://petpowerdh.wix.com/petpower4mischa#" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
16610
All rounder
All rounder
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 6 augustus 2014, 00:09
Mijn mountainbike: Scott Scale 710

Black Scotty schreef:In mijn topic over mn nieuwe Scott vraag je aan me wat ik vind van de geometrie, twijfel je nog steeds? Kan misschien tussen je oren zitten, dit is mijn 2de Scott met een medium frame, ik heb een jaar of 7 Scott gereden met large en altijd het idee gehad een te grote fiets gekocht te hebben,In 2005 liet ik een meting doen bij Moniques bike shop toen ik mn eerste Scott ging kopen en die zeiden toen al, "je valt er precies tussen in maar je hebt vrij lange benen, ik zou gaan voor een large". Ook bij de 2de Scott hetzelfde advies, weer Large en weer twijfel, nergens last van maar twijfel. Telkens een kortere stuurpen erop en fijn gereden.
Tijdje terug op Ebay een medium frame gekocht om eens te proberen, had een langere zadelpen nodig maar al snel kwam ik erachter dat ik een medium fijner vind en nu dus weer een medium gekocht.

Moraal van het verhaal:
Waren de Large frames te groot? Nee.
Is de medium niet te klein? (lange zadelpen) Nee.
Ze rijden allebei heel goed zonder lichamelijke klachten maar gedrag is verschillend, het is maar net wat je fijn vind, ik vind de medium fijner en ik had dat 10 jaar geleden moeten doen.
De kans is groot dat als jij een dagje op een large van Scott gaat rijden dat je toch kiest voor je XL en dan ben je van je twijfel af, kan ook zijn dat je hem gelijk in gaat ruilen. :-D

Ik ben wel benieuwd hoe mn nieuwe 750 gaat rijden want de bovenbuis is 1,5cm langer dan mn oude en valt daarmee precies tussen medium en large van 2011, theoretisch zou het een verbetering moeten zijn maar de eerste rit zal uitsluitsel moeten gaan geven.
interessante ervaring.. Nee ik twijfel niet meer, zeker niet meer nadat ik onlangs de Large nog ene keer heb bekeken in de showroom. Wat een klein fietsje was dat, vooral als ik er naast stond.. Ongetwijfeld ietwat speelser maar vraag me af of het geschikt is voor een dag toeren.

De XL met een 80mm pen is gewoon perfect. Met een 100mm was ie ook OK, maar wat bovengemiddeld lang t.o.v. hoogte en wielbasis. Daarnaast vind ik een 80mm pen gewoon beter sturen dan een 100mm pen, net iets scherper en agressiever. (XL=100mm pen, L=90, M=80)

Bij een large kwam ik nét met m'n vingertoppen bij de stuurpen, dus bovenstaande foto slaat nergens op. Althans, Scott heeft blijkbaar bewust gekozen voor een lange reach.

Al met al zal ik zeker weer de Scale hebben gekocht en de Medium (80mm) pen er op zetten.
Marcog3
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 169
Lid geworden op: zo 7 december 2014, 23:55
Mijn mountainbike: Scott scale 750 650B

Ik ben op de ervaring van mn fietsenmaker afgegaan en heb een "m" gekocht,
(Scott scale 750 650B)

En ik vind het toch een stuk fijner rijden dan mn trek 4900..
Ook n "m" maar wel n 26"
Waren beide nieuwe fietssen :wink:
Komt dit door de geometrie van het frame? Of waar zou dit verschil door komen?
Eigenwijs is ook wijs!
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Black Scotty schreef:"je valt er precies tussen in maar je hebt vrij lange benen, ik zou gaan voor een large".
Rare opmerking van de fietsenzaak!

Als je relatief lange benen hebt, en dus een relatief korte torso, moet je eigenlijk juist een maat kleiner nemen. Met de L wordt ook de bovenbuis langer (tov de M) waardoor je nog verder gestrekt op de fiets komt te zitten (of met een nog kortere stuurpen aan de slag moet).
StAlTiCa
Gebruikersavatar
Black Scotty
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: za 7 april 2007, 22:33
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si 4 Carbon 2017
Contacteer:

owwwwk schreef:
Black Scotty schreef:"je valt er precies tussen in maar je hebt vrij lange benen, ik zou gaan voor een large".
Rare opmerking van de fietsenzaak!

Als je relatief lange benen hebt, en dus een relatief korte torso, moet je eigenlijk juist een maat kleiner nemen. Met de L wordt ook de bovenbuis langer (tov de M) waardoor je nog verder gestrekt op de fiets komt te zitten (of met een nog kortere stuurpen aan de slag moet).
Klopt helemaal, het ging om een Scott Genius en die zadelpennen staan onder een hele schuine hoek, de L zat een stuk meer ontspannen maar achteraf heb ik dus liever een diepere zit maar het balhoofd dichterbij, puur persoonlijk.
http://petpowerdh.wix.com/petpower4mischa#" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Cyclist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 21 april 2014, 17:02

owwwwk schreef:
Black Scotty schreef:"je valt er precies tussen in maar je hebt vrij lange benen, ik zou gaan voor een large".
Rare opmerking van de fietsenzaak!

Als je relatief lange benen hebt, en dus een relatief korte torso, moet je eigenlijk juist een maat kleiner nemen. Met de L wordt ook de bovenbuis langer (tov de M) waardoor je nog verder gestrekt op de fiets komt te zitten (of met een nog kortere stuurpen aan de slag moet).
Precies wat ik ook dacht :wink:
hardtail99
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 11 augustus 2014, 20:24

Wat is nu precies het voordeel van een langere stuurpen? Zelf heb ik ook een 80mm op een 21.5" fiets. Er zat eerst een 110mm op

Eigenlijk is de beste lengte voor MTB rond de 1m80 mijn inziens. Dan zit je op een medium frame en ben je extra wendbaar. XL frames rijden per definitie al wat logger. Waarom dan ook nog eens een langere stuurpen?

@16610. Lees dit eens:

Unpacking the 2014 Scott Spark 910 took a bit of time as I had to do it twice. Yes, twice. The first time, based on the geometry charts and talking with the fine folks at Scott USA, I had a Large size bike delivered to my doorstep. Nope. That was a mistake as despite my best efforts the bike was just too small for me. At 6’2″, 34″ inseam and long arms, even with the 100mm stem and set back seat post it was cramped

http://twentynineinches.com/2013/12/31/ ... spark-910/" onclick="window.open(this.href);return false;

6"2 is jouw lengte, die XL is prima voor jou (foto 1 vind ik hem zelfs best klein ogen als je er zo op zit)
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

hardtail99 schreef: Eigenlijk is de beste lengte voor MTB rond de 1m80 mijn inziens. Dan zit je op een medium frame en ben je extra wendbaar.
Volgende keer zal ik mezelf twaalf centimeter inkorten als ik een fiets koop.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
16610
All rounder
All rounder
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 6 augustus 2014, 00:09
Mijn mountainbike: Scott Scale 710

Kapitein Iglo schreef:
hardtail99 schreef: Eigenlijk is de beste lengte voor MTB rond de 1m80 mijn inziens. Dan zit je op een medium frame en ben je extra wendbaar.
Volgende keer zal ik mezelf twaalf centimeter inkorten als ik een fiets koop.
Hoe bevalt de superfly 29er?
Marcog3
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 169
Lid geworden op: zo 7 december 2014, 23:55
Mijn mountainbike: Scott scale 750 650B

Kapitein Iglo schreef:
hardtail99 schreef: Eigenlijk is de beste lengte voor MTB rond de 1m80 mijn inziens. Dan zit je op een medium frame en ben je extra wendbaar.
Volgende keer zal ik mezelf twaalf centimeter inkorten als ik een fiets koop.
Hahahaha :winkie: :-q
Eigenwijs is ook wijs!
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5595
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

De beste lengte is 1.70, kijk maar naar een hoop profs ;)
Lekker op een maatje S rijden, net als ik met mn 1.68m :P
Plaats reactie