Discussie: wat koop je voor 3000,- euro

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Bullet
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 216
Lid geworden op: do 10 januari 2013, 15:15
Mijn mountainbike: Canyon Nerve al 29 9.9 sl

owwwwk schreef:Volgens mij staat er al ergens anders (ff zoeken) een heel uitgebreide topic over FS vs HT, idem voor 26 vs. 29.

Is discussie waar we denk ik niet uit gaan komen. Zoveel mensen zoveel meningen.

Het valt idd wel op dat Schurter de voorlaatste twee wedstrijden op een FS heeft gereden en wint van Absalon die een HT had. Beide wedstrijden pakte Schurter bergaf de secondes tov Absalon. In de laatste wedstrijd heeft ook Absalon een HT en hij wint. Dit is erg een dermate hoog niveau dat ik niet denk dat wij dit als referentiekader kunnen gebruiken.
Ik heb geprobeerd een soort referentiekader aan te geven door ten eerste een parcours aan te geven en ten tweede een prijsniveau en daarbij te focussen op een aspect wat meetbaar is (snelheid)
Hierdoor probeer ik wat meer richting te geven aan de discussie en inderdaad niet te eindigen in oeverloos gezwam wat leuk is en wat niet.. :D
That which does not kill us makes us stronger
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De kern van je vraag is dus eigenlijk op welke fiets van 3000 euro jij het snelst zult zijn op bijvoorbeeld b'hoek. Dat is toch een vraag die niet te beantwoorden is voor ons, hobbyisten die jou niet eens kennen?

Ik kan me voorstellen dat een goedgetrainde topper door zijn surplus aan rijtechniek bepaalde eigenschappen van zijn fiets compenseert, waar een middelmatige hobbyist maar wat blij is met wat vergevingsgezinder rubber en 10cm veeerweg.

Als Schurter het snelst is op een keihard afgestelde racebak met Thunderburts zegt dat iig niet dat ik met een dergelijke fiets ook het snelst zal zijn. Ik heb een fiets nodig die me wat meer controle/vertrouwen geeft om sneller te zijn.

Maw, ik kan me je vraag wel voorstellen, maar daarbij zou ik dus niet kijken naar wereldtoppers maar naar mezelf en mijn eigen mogelijkheden.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Nog even vermelden.
In de voorlaatste wedstrijd won Nino (wat een held he) op een fully van Julien (ook zo'n legende).
Echter zag je bij elke keer berg op dat Julien Nino inhaalde.
De machine kan daarbij geholpen hebben echter is het gewoon zo dat Julien berg op de snelste is.
Al met al was het gister weer een erg mooie wedstrijd.
Heerlijk om die helden te zien dansen over de Noorse rotsen en je 2 uur in een andere wereld te wanen.
Zo mooi hoe die gasten hun machine beheersen en totaal gefocust de beste lijnen kiezen, waar ik allang 3 keer een salto had gemaakt.
Ongekende power uit hun lijf persen op die prachtige mountainbikes die heel veel centjes kosten.
Aangemoedigd door hun team die als een familie voelt, rijdend door een super vriendelijk publiek in perfecte omstandigheden........
Huh wakker worden Hanske
:lol:
Sorry folks was effe aan het dromen.
Oh my....... wat hou ik toch van mountainbiken.
:-q
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

hansdegebruiker schreef:Nog even vermelden.
In de voorlaatste wedstrijd won Nino (wat een held he) op een fully van Julien (ook zo'n legende).
Echter zag je bij elke keer berg op dat Julien Nino inhaalde.
De machine kan daarbij geholpen hebben echter is het gewoon zo dat Julien berg op de snelste is.
Al met al was het gister weer een erg mooie wedstrijd.
Heerlijk om die helden te zien dansen over de Noorse rotsen en je 2 uur in een andere wereld te wanen.
Zo mooi hoe die gasten hun machine beheersen en totaal gefocust de beste lijnen kiezen, waar ik allang 3 keer een salto had gemaakt.
Ongekende power uit hun lijf persen op die prachtige mountainbikes die heel veel centjes kosten.
Aangemoedigd door hun team die als een familie voelt, rijdend door een super vriendelijk publiek in perfecte omstandigheden........
Huh wakker worden Hanske
:lol:
Sorry folks was effe aan het dromen.
Oh my....... wat hou ik toch van mountainbiken.
:-q
Op welke plaats reed je eigenlijk toen je wakker werd? :lol:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

kermit schreef:Ik kan me voorstellen dat een goedgetrainde topper door zijn surplus aan rijtechniek bepaalde eigenschappen van zijn fiets compenseert, waar een middelmatige hobbyist maar wat blij is met wat vergevingsgezinder rubber en 10cm veeerweg.
Dit slaat de spijker denk ik op zijn kop: vrijwel ieder minder getrainde rijder zal met een fully op een beetje hobbelparkoers als Bergschenhoek het snelst zijn. Rondje Utrechtse Heuvelrug is misschien nog een twijfelgeval, maar bij 3 rondjes Heuvelrug zal de fully weer sneller zijn!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
MarktN
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 369
Lid geworden op: vr 18 juni 2010, 20:32
Mijn mountainbike: getalenteerd

Lars TB schreef: Dit slaat de spijker denk ik op zijn kop: vrijwel ieder minder getrainde rijder zal met een fully op een beetje hobbelparkoers als Bergschenhoek het snelst zijn.
In mijn beleving is Bergschenhoek net geen biljart laken :lol:
Ik ben het zeker met je eens dat je voor 3000,- zeker iets speciaals in elkaar kunt schroeven! :-q
Gebruikersavatar
SugarFree
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 698
Lid geworden op: di 6 oktober 2009, 08:29
Mijn mountainbike: Als zo'n beest dat zich aan elke omgeving kan aanpassen. Op het eerste gezicht knalgroen.

hansdegebruiker schreef:Nog even vermelden.
In de voorlaatste wedstrijd won Nino (wat een held he) op een fully van Julien (ook zo'n legende).
Echter zag je bij elke keer berg op dat Julien Nino inhaalde.
De machine kan daarbij geholpen hebben echter is het gewoon zo dat Julien berg op de snelste is.
Al met al was het gister weer een erg mooie wedstrijd.
Heerlijk om die helden te zien dansen over de Noorse rotsen en je 2 uur in een andere wereld te wanen.
Zo mooi hoe die gasten hun machine beheersen en totaal gefocust de beste lijnen kiezen, waar ik allang 3 keer een salto had gemaakt.
Ongekende power uit hun lijf persen op die prachtige mountainbikes die heel veel centjes kosten.
Aangemoedigd door hun team die als een familie voelt, rijdend door een super vriendelijk publiek in perfecte omstandigheden........
Huh wakker worden Hanske
:lol:
Sorry folks was effe aan het dromen.
Oh my....... wat hou ik toch van mountainbiken.
:-q
Mooie tekst :)
Kracht door eenvoud
Rowan1
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: di 24 mei 2011, 17:14

Nog even een korte offtopic vraag: Heeft iemand toevallig de link waar ik deze wedstrijd nog eens op mijn gemak kan bekijken?
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5497
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Rowan1 schreef:Nog even een korte offtopic vraag: Heeft iemand toevallig de link waar ik deze wedstrijd nog eens op mijn gemak kan bekijken?

http://www.redbull.com/en/bike/stories/ ... -men-s-xco" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
the-edge60
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 26 oktober 2009, 16:31
Mijn mountainbike: Scott Scale 900 rc 2016 ENVE

Ik ben vorig weekend in Noorwegen bij het wk wezen kijken en heb met mijn 26er mud bike een dag later zelf delen vh rondje gereden. Helemaal ging niet want er stond Veel publiek voor de Down hill finale. Neem van mij aan dat bergschehoek vergeleken met dat parcours en super strak getrokken biljart laken is. Voor deze race was een fully misschien net een tikkeltje sneller of iig minder vermoeiend. Ik heb ook de tv beelden gekeken en daar komt niet naar voren Hoe slecht en moeilijk sommige secties waren. En ja ik ken bergschehoek heel goed en kan toch redelijk meekomen qua techniek. Voor Bergschenhoek is een fully echt niet sneller.
Its better to burn out, than to fade away......

[bUnbranded Ventoux Racing Team[/b]
Bullet
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 216
Lid geworden op: do 10 januari 2013, 15:15
Mijn mountainbike: Canyon Nerve al 29 9.9 sl

Hmm de meningen zijn verdeelt. Ik dacht zelf eigenlijk altijd dat een hardtail door het lagere gewicht sneller zou zijn. Ik heb zelf nu een fully en ben 1,5 jaar geleden van een 1000 euro hardtail naar een 3000 euro fully gegaan. Toen wel mn pr verbeterd met 1 a 2 minuten. Maja ik denk dat mn fully nog minder weegt dan mn hardtail van toen..
Een hardtail van 3000 euro echter is wel 2 a 3 kilo lichter.. Hoewel dat op een biljartlaken ook niet zoveel uit maakt?
In ieder geval zijn de verschillen veel kleiner dan ik altijd gedacht heb en slaat tegenwoordig denk ik het voordeel steeds sneller uit in het voordeel van een fully..
That which does not kill us makes us stronger
the-edge60
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 26 oktober 2009, 16:31
Mijn mountainbike: Scott Scale 900 rc 2016 ENVE

Ik doelde met biljart laken meer op de staat van de ondergrond. Tijdens het wk lagen er een paar secties in die gewoon zeer moeilijk te rijden zijn als amateur zonder voldoende tijd om de juiste lijnen te oefenen. Zoveel hoge wortels, grote stenen, modder, diepe gaten plassen etc. Op het scherm was dat niet goed te zien. Ook de rechtere stukken lagen vol met mini rock gardens, wortels, diepe richels enz. Bergschehoek heeft natuurlijk best wel wat hoogte verschil ongeveer net zoveel als hafjell maar die is maar 4.2 km. Maar de paden liggen er strak bij met verharde grint en er zijn zelfs een paar asfalt stukken. In principe kun je alle klimmen en rechte stukken blijven zitten. Dat Was in hafjell wel anders. De afdalingen in bhoek zijn soms een beetje hobbelig maar niet van dien aard dat een hardtail niet te controleren is. Er reden trouwens in hafjell meer mannen op een fully die normaal op een hardtail rijden in de wereld beker. Maar ja als je zo kan kiezen en pakken is de keus makkelijker. Marco fontana werd trouwens 3e op een hardtail en dat is de plaats waar hij hoort. Maar dat nivo is van een andere orde om jezelf aan te spiegelen en daarom totaal niet relevant. Als jij vind dat je sneller gaat op een fully, gewoon lekker rijden. Dacht dat in nl Veel Specialized rijders ook meestal op een fully rijden op parcoursjes waar dat nu ook niet perse nodig is.
Its better to burn out, than to fade away......

[bUnbranded Ventoux Racing Team[/b]
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Valt me trouwens net op dat ik een typo heb gemaakt. In de laatste wedstijd reed ook Absalon op een fully (FS). Niet op een HT zoals ik schreef :D

Zelf ben ik van mening dat op een technisch(er) parcours een fully sneller zal zijn. Zal wellicht iets meer energie nodig zijn om iets meer gewicht op snelheid te houden maar als berijder blijf je langer "fris". Is gevoelskwestie die ik niet kan onderbouwen anders dan wat (recente) wedstrijden proberen(!) te analyseren en eigen ervaring(en).

(heb trouwens geen XC fully meer, wel gehad)
owwwwk schreef:Volgens mij staat er al ergens anders (ff zoeken) een heel uitgebreide topic over FS vs HT, idem voor 26 vs. 29.

Is discussie waar we denk ik niet uit gaan komen. Zoveel mensen zoveel meningen.

Het valt idd wel op dat Schurter de voorlaatste twee wedstrijden op een FS heeft gereden en wint van Absalon die een HT had. Beide wedstrijden pakte Schurter bergaf de secondes tov Absalon. In de laatste wedstrijd heeft ook Absalon een HT en hij wint. Dit is echter een dermate hoog niveau dat ik niet denk dat wij dit als referentiekader kunnen gebruiken.
Keuze die je maakt is jouw eigen keuze. Mits doordacht nooit slecht. Zoek je iets wat iets meer do-it-all is dan zou ik voor een fully kiezen. Hiermee kan je in NL veel plezier hebben maar ook als het (wat) ruiger wordt nog veel plezier hebben.

Zoek je veel waar voor je geld dan hieronder wat inspiratie in het 3k segment (met een beetje geluk hebben ze jouw maat in de opruiming):
XX nully (no fully :D ):
http://www.canyon.com/_nl/mountainbikes ... tml?b=3178
XC fully:
http://www.canyon.com/_nl/mountainbikes ... tml?b=3235
http://www.canyon.com/_nl/mountainbikes ... tml?b=3234
Mooi allround toer:
http://www.canyon.com/_nl/mountainbikes ... tml?b=3187
Vooral gebruik voor het iets ruigere werk:
http://www.canyon.com/_nl/mountainbikes ... tml?b=3251
http://www.canyon.com/_nl/mountainbikes ... tml?b=3257
Nog wat ruiger:
http://www.canyon.com/_nl/mountainbikes ... tml?b=3258

(Ik heb zelf geen Canyon; wel denk ik dat je met Canyon erg veel waar voor je geld krijgt; zeker met deze prijzen)
StAlTiCa
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Kort antwoord op de kernvraag van dit topic: Voor 3000,- koop je een fiets die net iets te groot aanvoelt, kijk maar. :wink:
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Wat de snelste fiets is aan de top wordt mede bepaald door het parcours waarop je hem berijdt.
De wereldtoppers kiezen oha het liefst een 27,5" (steeds meer) of 29" (de meesten) hardtail, 'tenzij' het parcours zo technisch is dat het extra gewicht van een fully voor lief kan worden genomen door de winst qua controle bergaf en tractie bergop, waarbij de fully ontspannender rijdt en krachten spaart.
Reken maar dat iedere wereldtopper op Bergsenhoek op een hardtail springt, daar is niets ingewikkelds aan, allemaal prima met de HT te doen.

Van jouw 3 fietsen, voor Bergsenhoek (en de rest van plat Nl), zou ik dus zeggen:
1. De lichte Grand Canyon, 9,4 kg slechts, licht wielsetje.
2. De instap Lux. Een racefully, maar relatief veel zwaarder dan de Grand Canyon, en 'niet nodig' voor Bergsenhoek (ik heb er zelf overigens een in bestelling staan, de 9,9).
3. De Nerve. Zwaar, meer all-mountain, helemaal niet ontworpen om te racen, gemaakt om lekker mee te touren in ruiger bergachtig terrein.

Wil je snel touren in veel technischer terrein, maak je lange tochten, ga je op TransAlp, dan biedt de fully je nog meer comfort, controle, reserve, tractie, etc., en ben je met de Lux bv prima uit. De Nerve is een nog relaxtere tourfiets met zeker bergaf nog meer reserves, het meest allmountain, afdalingsgericht.

Had je al een keus gemaakt, eigenlijk?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie