Discussie: wat koop je voor 3000,- euro

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Bullet
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 216
Lid geworden op: do 10 januari 2013, 15:15
Mijn mountainbike: Canyon Nerve al 29 9.9 sl

aurelius schreef:Wat de snelste fiets is aan de top wordt mede bepaald door het parcours waarop je hem berijdt.
De wereldtoppers kiezen oha het liefst een 27,5" (steeds meer) of 29" (de meesten) hardtail, 'tenzij' het parcours zo technisch is dat het extra gewicht van een fully voor lief kan worden genomen door de winst qua controle bergaf en tractie bergop, waarbij de fully ontspannender rijdt en krachten spaart.
Reken maar dat iedere wereldtopper op Bergsenhoek op een hardtail springt, daar is niets ingewikkelds aan, allemaal prima met de HT te doen.

Van jouw 3 fietsen, voor Bergsenhoek (en de rest van plat Nl), zou ik dus zeggen:
1. De lichte Grand Canyon, 9,4 kg slechts, licht wielsetje.
2. De instap Lux. Een racefully, maar relatief veel zwaarder dan de Grand Canyon, en 'niet nodig' voor Bergsenhoek (ik heb er zelf overigens een in bestelling staan, de 9,9).
3. De Nerve. Zwaar, meer all-mountain, helemaal niet ontworpen om te racen, gemaakt om lekker mee te touren in ruiger bergachtig terrein.

Wil je snel touren in veel technischer terrein, maak je lange tochten, ga je op TransAlp, dan biedt de fully je nog meer comfort, controle, reserve, tractie, etc., en ben je met de Lux bv prima uit. De Nerve is een nog relaxtere tourfiets met zeker bergaf nog meer reserves, het meest allmountain, afdalingsgericht.

Had je al een keus gemaakt, eigenlijk?
Nu heb ik de Nerve en zoals het er nu naar uit zie wordt mijn volgende fiets, net als bij jou :-q , waarschijnlijk een Lux. Maar het kan ook zijn dat ik de Nerve hou er nog een tijdje op doorrij en er een racebak als de grand Canyon bij koop. Ik ben er nog niet helemaal over uit en neem nog even de tijd. Ik ben bijvoorbeeld benieuwd hoe je nieuwe vork het doet :wink:
That which does not kill us makes us stronger
Plaats reactie