SRAM xx1 of Dubbel?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Mamba
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: di 4 februari 2014, 22:52
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy Lt

Als ik in een afdaling boven de 45 km/u kom heb ik ook niet vaak de neiging om volle bak bij te trappen.
I Cannondale myself.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1990
Lid geworden op: za 3 september 2011, 23:10
Mijn mountainbike: *Cannondale* F-Si carbon 1. onBIKE limited edition F800.
Contacteer:

Mamba schreef:Als ik in een afdaling boven de 45 km/u kom heb ik ook niet vaak de neiging om volle bak bij te trappen.
Klopt
http://www.ad.nl/ad/nl/1021/Meer-sport/ ... toch.dhtml
Geluk is niet te koop, maar met een aankoop van een MTB kom je verrekkes dichtbij.
Click here to activate SYS Cannondale F-Si 1
Kane
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: zo 17 september 2006, 21:10

Ik zeg enkel, met een 32-42 heb ik RHDF prima kunnen rijden. Voor een Transalp kan ik evt nog een 30 monteren, maar zal niet nodig zijn...
v_schultinge

Ik woon in de Alpen en rijd hier eigenlijk altijd met een 30T voor en daarmee kom ik ook boven als het serieus stijl wordt. Soms als ik ga touren met mijn vriendin leg ik er een 28T op zodat ik lekker met haar mee kan trappen. Als ik wedstrijden heb waar ik weet dat het niet heel stijl gaat worden leg ik er ook wel eens een 32T op.

Als ik in NL zou wonen dan zou ik zeker een 34T of 36T monteren afhankelijk waarmee ik het best mijn cassette gebruik.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Ik hoor hier niemand over het herstellen op het vlakke of licht bergaf. Dan rij ik graag met een lage cadans een hoge snelheid. Ook om op de volgende klim mijn benen nog op spanning te hebben. Mijn keuze is dan ook op de XC machine een 2X10sp. Op mijn Enduro kies ik dan weer voor een 1X11sp.

WB rijders krijgen een heel ander parcours dan bv. een marathon rijder voorgeschoteld. Een WB is niet te vergelijken met wat wij doen in bv. België. Voor NLD zou je wel met een 1X combinatie kunnen gaan maar dat is voorral bij het gebrek aan echte bergen. Oh ja, ik rij in NLD met 1X10sp.
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1580
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Ik sta ook nog even in dubio voor een volgende MTB. Bij een Specialized Epic wordt 't kritisch met kiezen, want met een World Cup model kun je alleen maar 1x11 rijden. En de 24x36 tik ik af en toe toch wel eens aan, zeker op zo'n skiheuvel in de Cimes de Waimes, en bij een 2e rondje Veluwezoom ook wel eens. Maar het eerder genoemde in-de-lucht-trappen bij voorblad schakelen bij een 2x10 is ook irritant. Lastig...
carbon bike, titanium collarbone...
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4331
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Het blijft altijd zo persoonlijk.
Ik vind 1x11 ook niets door de gatenkaas cassette, maar mijn 26/39 dubbel ook niet echt.
Bij een marathon wil ik minimaal een 38 voorblad om een beetje snelheid te houden.

Ik ga weer lekker voor een triple de volgende keer. Rijd ik veel op het middenblad, maar heb ik naar alle kanten wat over, dan met een 11/32 cassette en het liefst di2, of 28/38 maar dan zit ik weer vast aan een 11/40 cassette en weer terug bij af.
v_schultinge

Over smaak valt niet te twisten :) en over de ideale configuratie voor je versnellingen ook niet. Het is inderdaad zeer persoonlijk.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik wil overal fietsend boven komen, ook bij 25%- 30% hellingen, ook bij klimmen van >900hm. En ik wil hard bergaf mee kunnen trappen. Dus valt Single af, erg onpraktisch, te smal bereik.

Met een 24-38 Double, en een in 11-41 veranderde casette, lukte dit allemaal, tijdens een heerlijke afgelopen week verreden Transalp, een Giro Dolomiti. 6 Dagen achtereen fietsen, gemiddeld 40-50km en 1600-2200hm per dag. Voor mij de ideale allround setup. Maar ieder zijn smaak.

Ik ben geen racer, wel een vlotte tourder, en snelheid bergop interesseert me niets. Maar: ik wil nergens hoeven afstappen. Waar snelle fietsers/klimmers er vanwege de steilheid er op een gegeven moment toch af moesten tgv een gebrek aan verzetjes (sowieso alle 1x11 rijders, veel 22-36 en alle 24-38 rijders), peddelde ik nog vrolijk (nou ja, vrolijk... wel afzien... :winkie: ) voort...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
mats22
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 16:34
Mijn mountainbike: Niner air 9 RDO met lefty, Storck, Rose carbon pro

I Cannondale myself. schreef:
mats22 schreef:Bike ook gewoon 1 * 11 ruim 45 km/uur met een 32 voor
Je trapsnelheid moet dan ergens in de 115 omw/min liggen. Wel knap moet ik zeggen.
Kijk maar naar de filmpjes van mijn bikemaat Hansdegebruiker 8)
Mijn bike gaat harder dan ik kan.....
I Cannondale myself.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1990
Lid geworden op: za 3 september 2011, 23:10
Mijn mountainbike: *Cannondale* F-Si carbon 1. onBIKE limited edition F800.
Contacteer:

[quote="mats22"][quote="I Cannondale myself."][quote="mats22"]Bike ook gewoon 1 * 11 ruim 45 km/uur met een 32 voor

Je trapsnelheid moet dan ergens in de 115 omw/min liggen. Wel knap moet ik zeggen.

Kijk maar naar de filmpjes van mijn bikemaat Hansdegebruiker 8)

Ja, ik weet jullie zijn rappe jongens. :wink:
Geluk is niet te koop, maar met een aankoop van een MTB kom je verrekkes dichtbij.
Click here to activate SYS Cannondale F-Si 1
v_schultinge

Real Epic '89 schreef:WB rijders krijgen een heel ander parcours dan bv. een marathon rijder voorgeschoteld. Een WB is niet te vergelijken met wat wij doen in bv. België. Voor NLD zou je wel met een 1X combinatie kunnen gaan maar dat is vooral bij het gebrek aan echte bergen. Oh ja, ik rij in NLD met 1X10sp.
Toch rijden eigenlijk alle goede rijders tijdens de bergmarathons in Oostenrijk, Duitsland, Zwitserland en Italië met een 1x11 systeem. Ikzelf prefereer het ook en bij ons in de MTB Club rijden de sterkere rijders eigenlijk ook allemaal 1x11. Gewoon vanwege de simpliciteit. Maar het is gewoon zo persoonlijk en niemand kan voelen wat een ander voelt in de benen tijdens het fietsen :-q.
mybike
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: di 29 september 2015, 08:28

Precies, proberen is weten. Rij zelf nu 1x11 en in theorie zou het niet veel moeten uitmaken, maar ben nog niet overtuigd
Dvdsteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: do 27 maart 2008, 11:26
Mijn mountainbike: Cube Elite C68 2015, Cube AMS 100 SL 2018
Contacteer:

Ik heb nu ongeveer 600 km ervaring met een 1 x 11 systeem 34 t voor en 10 42 achter. Ik kom van een triple 10 speed 11 32 af. En ik moet zeggen dat ik echt super tevreden ben met het xo 1 x 11 systeem! Schakelt super strak en het bereik is goed! Ik heb er ook een paar tochtjes mee gemaakt in de ardennen en ook daar kon ik gemakkelijk de steile klimmen omhoog rijden. Ik denk wel dat je redelijk getraind moet zijn omdat je niet heel licht kan trappen. Voor mij echt ideaal!
Red een boom. Eet een bever!
Gebruikersavatar
Glenn-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 659
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 02:22
Mijn mountainbike: Is een bij elkaar geraapt zooitje

De sprong in het diepe gewaagd. Mijn giant xtc omgetoverd tot crosser met als klap op de vuurpijl een 1x10 setup. Ben voor de 36 gegaan icm een 11-25 voor de cross en 11-32 voor het mtb gedeelte. Had graag wat over gehad aan de achterzijde, zeg b.v. een 36. Aangezien er swinters toch geen marathons met over de 3000 hm+ worden gereden moet ik de wintercompetities er wel mee overleven denk ik.

Scheelt toch weer bijna een halve kilo die shifter/derailleur meuk..
Plaats reactie