Klaar voor onderwater? (Endura MT500 Waterproof Short/Pant)

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Het schijnt de natste zomer in 90 jaar te zijn. Als ik naar buiten kijk klopt dat wel. Alleen van je rondjes komt natuurlijk niks zo. Nu maakt een beetje water op mijn kop mij niet zo veel uit. Maar zitten soppen in je baggy vind ik niet zo'n succes. Nu heb ik een Endura MT500 spray baggy prima ding voor als het redelijk droog is om door de plassen te raggen. Maar in de zeikende regen heb je op een gegeven moment toch een natte zeem omdat de voorkant geen water tegen houd. Dus ik zat er aan te denken om de compleet waterdichte er bij te halen. iemand ervaring met de Endura MT500 Waterproof Short of Pant? Ik wil een Endura omdat ik dan de zelfde binnenbroek kan blijven gebruiken. (en het zit gewoon super lekker)

http://www.endurasport.com/products/?ProductID=354" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.endurasport.com/products/?ProductID=542" onclick="window.open(this.href);return false;
◼︎ Go round the outside.
AndyK-NL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 22 juli 2013, 21:40
Mijn mountainbike: Cannondale trekker... Ehhh.. Trigger

Heb de MT 500 nu een paar maanden en inderdaad een prima short. Afgelopen weken veel natte trail gereden in Oostenrijk en ik ben zeer tevreden... Of de broek bij een echte regendag ook waterdicht is/blijft kan ik je helaas niet vertellen...
Francois
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1195
Lid geworden op: wo 2 augustus 2006, 19:00
Mijn mountainbike: Gifgroene Stalen 29" en een Mosterdgele Gravelracer

Ik heb een hele andere broek gekocht, nl. een Vaude Spray Pants III, die houd je droog... trek die over m'n strakke fietsbroek aan. Als het al regent of als er grote kans op regen is, meteen al aan. Anders kun je 'm heel klein opvouwen en meenemen in je rugzak of achterzakje. De broek zit lekker en heeft elastische stukken, met een verstevigd zitvlak.
Gisteren weer in de stromende regen gereden...geen natte achterkant :-)
Specialized Epic, Croix de Fer en een race masjien
dale c
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 832
Lid geworden op: vr 14 november 2008, 12:17
Mijn mountainbike: VS (29"steel, 26+alu), UK (700c steel, 29" steel)

Prima broek die Endura MT500...geen natte reet meer als het echt zeiknat wordt op de paden. Broek kun je over elke willekeurige broek met zeem dragen dus ook niet Endura merken.
"Every day, once a day, give yourself a present. It could be a new shirt at the men's store, a catnap in your office chair, or two cups of good, hot, black coffee"

For Sale: (Hope , Salsa , Surly, SRAM, Shimano)
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Maar als je dus een Endura binnenbreek met clickfast heb zit het helemaal goed.
◼︎ Go round the outside.
dale c
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 832
Lid geworden op: vr 14 november 2008, 12:17
Mijn mountainbike: VS (29"steel, 26+alu), UK (700c steel, 29" steel)

geen idee maar als ik de specs lees dan moet dat goed komen
http://www.endurasport.com/products/?ProductID=354

Fully seam sealed compact waterproof/breathable fabric
Stretch waterproof panels
Durable seat panel in Cordura®
Hem adjustment system
Rear zipped security pocket
Stashes in security pocket
Reflective logos
Clickfast™ compatible
"Every day, once a day, give yourself a present. It could be a new shirt at the men's store, a catnap in your office chair, or two cups of good, hot, black coffee"

For Sale: (Hope , Salsa , Surly, SRAM, Shimano)
Michiel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1357
Lid geworden op: do 17 april 2003, 09:25
Mijn mountainbike: is gejat

Bij mijn endura broek liet na 3 maanden die waterdichte seal los en was de broek dus niet meer waterdicht. Ik heb daarna ook zo'n Vaude Spray pants gekocht maar dat is echt een regenbroek die niet over een baggy past, als je die wil gebruiken zal je dus met een strakke fietsbroek moeten rijden. Of je baggy uitdoen als het regent en alleen de liner met zeem onder de regenbroek doen, maar dat is dan weer erg koud als je bovenop een berg staat.
Es gibt keine Stelle in der Bibel, in der es heißt, du sollst das Gaspedal nicht bis zum Anschlag durchtreten!
Francois
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1195
Lid geworden op: wo 2 augustus 2006, 19:00
Mijn mountainbike: Gifgroene Stalen 29" en een Mosterdgele Gravelracer

Ik rij ook met baggy (zonder zeem), maar ik heb altijd of een korte of een lange strakke broek met zeem eronder... dus als het onderweg gaat regenen gaat de baggy de rugzak in...niet iedereen zal dit even handig vinden, maar de Vaude houd je droog en 'ademt' in tegenstelling tot een echte 'plastic' regenbroek...
Specialized Epic, Croix de Fer en een race masjien
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

dale c schreef:Prima broek die Endura MT500...geen natte reet meer als het echt zeiknat wordt op de paden. Broek kun je over elke willekeurige broek met zeem dragen dus ook niet Endura merken.
+1, ik heb hem ook, en bevalt prima.

De broek is iets minder soepel dan de Humvee welke ik ook heb, maar dat is denk ik inherrent aan de stof. Het wordt iig niet oncomfortabel.

De binnenbroek (clickfast) van de Humvee past ook gewoon in de MT500. Bij de Humvee zat de binnenbroek erbij, bij de MT500 zit er geen.

De MT500 is ook als het droog is een fijne comfortabele baggy.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Dutchdriver
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 9 september 2002, 05:06
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 9.9 2015, Bulls Blackadder 2012

Hallo,

Vond dit item en de prodcten van Endura staan mij wel aan.
Ik zoek een 3/4 of een short voor over de koersbroek als ik in te regen ga biken.
Voor gebruik in NL t/m Alpen.
Heb in de Ardennen een keer met een lange Vaude ademende broek gereden, dat was geen succes, veel te warm. Vandaar dat ik ben gaan kijken naar een 3/4 of short.

Ik heb 3 producen die mij wel aan staan:
- MT500 Waterproof Short (volledig waterdicht)
- MT500 Spray Baggy Short (1/2 waterdicht)
- MT500 Spray Baggy 3/4 (1/2 waterdicht)

Mijn vraag is:
Voldoet de Spray Baggy om de zeem droog te houden in de regen? Of moet je hiervoor echt een volledige waterdichte MT500 waterproof short gebruiken?

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Ik heb dus de MT500 spray baggy en ondertussen de 3/4 baggy er bij. Beide prima broeken voor dagelijks gebruik. Voor het raggen door de plassen zijn ze uitstekend. Stukken plastic aan je fiets hangen die toch nooit zitten waar ze moeten zitten hoeft dus niet. Ook in de regen houden ze het lang uit slaan op een gegeven moment wel door. Maar zolang je blijft rijden krijg je het niet koud. En als de regen gestopt is zijn ze ook zo weer droog. (ervaring januari)

Als het nog een beetje fris is buiten gewoon beenstukken er bij. (zwartepieten look) Ik raad je wel aan om er gewoon een Endura binnenbroek er bij te nemen. Met drukknoopjes maak je beide broeken aan elkaar vast en blijft het geheel op zijn plaats zitten. Een baggy over een bib zakt steeds af en geeft alleen maar irritatie/frustratie. En voor je het weet wil je nooit meer wat anders. :tong
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hier geen spray pants, maar gewone Endura Hummvee shorts.

Ik heb m'n Hummvee shorts waterdicht gemaakt met wax.
Vooral de achterkant om spray van mn achterband buiten te houden.
Absolute waterdichtheid hoeft niet, maar na een aantal keer wassen was de waterafstotende coating wel verdwenen.
Bij navraag bleek ik een flesje tovermiddel per wasbeurt toe te moeten voegen. a 14 euro.
Niet dus, da's zo'n 25% van de nieuwprijs.
Een vriend met ervaring in verschillende outdoor sporten gaf mij de tip de boel te waxen.
Beetje gegoogled en ik kwam op Fjallraven Greenland wax (=mengsel van bijenwas en paraffine).
Het spul is eigenlijk bedoeld voor katoen, maar ook diverse kunstvezels zouden ermee behandeld kunnen worden.
Blokje besteld bij Futurumshop (ook nog best prijzig) en de short behandeld.
Gelijkmatig inwrijven en dan met een hete fohn uit laten vloeien.
Amazing ! Trekt er onzichtbaar in en water parelt er netjes van af!

Tijdens mijn google speurtocht ook op waxen met pure paraffine gestuikt.
Waxinie lichtjes bestaan voor een heel groot deel uit paraffine, dus die ook eens geprobeerd.
Werkt iets fijner dan de Greenlandwax van Fjallraven, smelt makkelijker met de fohn.

Na een paar ritten kunnen we iets zeggen over de houdbaarheid.
Vers behandeld werken zowel de waxinelichtjes als de Greenlandwax even goed.
Maar er is verschil.
De paraffine is makkelijker aan te brengen maar blijft in de wasmachine minder lang zitten.
Na een paar keer wassen is het effect nagenoeg verdwenen.
(Ik was op 30C. )
De short die met Greenlandwax is behandeld blijft langer waterafstotend.
Nog te vroeg voor keiharde cijfers, maar na 4x wassen werkt het nog, hoewel niet meer zo goed als in het begin.

Toch onhandig om regelmatig je shorts zo te behandelen.
14 euro per wasbeurt is ook geen optie, dus we zullen er mee moeten leren leven.

Overigens ook m'n rugzak met een waxinelichtje behandeld en dat is echt geweldig ! (rugzak gaat immers niet na iedere rit in de was)
De rugzak (Deuter Speedlite 10) is nu waterdicht en modder hecht niet, dus afkloppen en schoon.
De ritssluitingen heb ik ook lekker dik ingewreven, die gaan weer als een speer en laten ook geen regenwater meer door.
10 punten ! geen regenhoes meer nodig.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
The Borg Cube
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 280
Lid geworden op: vr 18 september 2009, 20:20
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 9.0 CF SLX ltd

Na wat onderzoek voor een weekje biken in Oostenrijk kwam ik op deze uit:
http://www.amazon.co.uk/Protean-Waterpr ... B00W7J8JSW" onclick="window.open(this.href);return false;

Is prima bevallen. Goede fit en verstelbaar, hij is kort, dus boven de knieen. Alles bleef droog. Ook in een plensbui de helling af racen. De pijpen eindigen redelijk wijd dus daar kruipt wat vocht naar binnen maar niet heel erg. Ook niet te warm bij het bergop fietsen en niet te glad op het zadel. 2 flinke zakken die ook goed droog bleven. Kost een stuk minder dan de alternatieven. Duurzaamheid weet ik nog niet. Voorlopig heb ik er veel plezier aan beleefd. Het was pittig nat in Oostenrijk. Tenn maakt wel meer leuke goedkope MTB spullen.
Collect memories not stuff.
Don't blame the trail for your fail.
Dutchdriver
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 9 september 2002, 05:06
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 9.9 2015, Bulls Blackadder 2012

Beste The Borg,

Bedankt voor de tip, ziet er erg goed uit.
Zeker voor het incidentele gebruik is dit helemaal top.

Hoe was de pasvorm bij jou, kun je de aangegeven maataanduiding volgen?
Gebruikersavatar
The Borg Cube
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 280
Lid geworden op: vr 18 september 2009, 20:20
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 9.0 CF SLX ltd

Ik heb een Large (1,92 met redelijk smalle heupen) en de fit was prima voor mij. Goed verstelbaar in de heupen ook. En niet krap rond de benen. Kunt er volgens mij geen buil aan vallen.
Collect memories not stuff.
Don't blame the trail for your fail.
Plaats reactie