Tweede fiets. Een fully. Tips?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5597
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Giant Anthem 1 27.5 (helaas een erg karige travel van 100mm maar super licht: 11,98kg)

- Contact met de ondergrond. Ook weer niet zoveel demping dat je in slaap valt.

Beetje tegenstrijdig of niet?
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Ik denk dat je eerst wat meer info moet vinden over wat het verschil is tussen alle eigenschappen van een fiets. Ik heb een Nerve 29 9.9. Die heeft 110mm veerweg en heb nog nergens gemerkt dat ik daar te weinig aan zou hebben. Je zou misschien nog naar een fiets als de Canyon Spectral kunnen gaan maar over het algemeen worden de fietsen met meer veerweg een stuk minder effectief in het omzetten van trap energie naar vooruitgaande energie. Vroegah was 80mm al heel wat ;) .

Dus eerst goed uitzoeken wat je verwachtingen en eisen zijn en aan de hand daarvan rond gaan kijken. Wielmaat zou je ook nog over kunnen twisten maar dat is weer een ander verhaal
Who needs roads when there's dirt
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Waarom een Fully? Heb je ook al wel eens van een LTHT gehoord? Ik denk dat dit wel iets is voor jou.

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... =3&t=89434" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
16610
All rounder
All rounder
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 6 augustus 2014, 00:09
Mijn mountainbike: Scott Scale 710

Rayb81 schreef:Giant Anthem 1 27.5 (helaas een erg karige travel van 100mm maar super licht: 11,98kg)

- Contact met de ondergrond. Ook weer niet zoveel demping dat je in slaap valt.

Beetje tegenstrijdig of niet?
Ja... Maar het is niet zo dat je een spijkerbroeken winkel in loopt en 5 verschillende fits probeert en de het lekkerste zit aanschaft, helaas.

Met mijn huidige Trek heb ik soms gewoon het idee alsof ik helemaal geen vering heb. Alsof ik met een stationsfiets rij. Alles trilt als je een beetje pittige afdaling pakt.

Een fully heb ik nog nooit gereden dus ik kan ook niet echt oordelen wat ik nu precies wil. In een afdaling blijf ik ook nooit op m'n zadel zitten want dan flikker ik voorover. Zou meer travel aan de voorkant dat verhelpen, of moet je dan een andere geometrie hebben?

@ Real Epic '89: Trek heeft dat nu met de Stache 8. 120mm veerweg. Ik heb het donkerbruine vermoeden dat veel meer merken die kant opgaan met de modellen van 2015. Misschien is dat inderdaad wat voor mij!?
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Ik rij deze met een 110-140mm veerweg. Variabel. Wel met een 26" maar goed.

http://www.cotic.co.uk/product/soul275" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
16610
All rounder
All rounder
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 6 augustus 2014, 00:09
Mijn mountainbike: Scott Scale 710

Real Epic '89 schreef:Ik rij deze met een 110-140mm veerweg. Variabel. Wel met een 26" maar goed.

http://www.cotic.co.uk/product/soul275" onclick="window.open(this.href);return false;
Mooie bike. Maar uit de UK dus?


De reden dat een fully mij aanspreekt is de geometrie van de fiets. Heb bij Mantel even op een Cube Stereo 160 gezeten en je merkt duidelijk dat je minder voorover zit en je zodoende dus makkelijker down-hill kan.

Afbeelding

Hoe kan je deze geo een beetje nabootsen op een hardtail? Meeste hardtails hebben een race geo, zoals mijn Trek.
Laatst gewijzigd door 16610 op ma 11 augustus 2014, 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Bijna al mijn fietsmaten en ikzelf rijden in Zuid Limburg/Voerstreek of op 100mm HT's (de snelheidsgerichte (wedstrijd)rijders, die (toevallig?) ook vaak reesfietsers zijn), of op 100mm-120mm race/marathonfully's/snelle tourfully's, al dan niet met 27,5" of 29" wielen (jawel, de meesten zowaar met 27,5").
En iedereen fietst er ook mee in de Ardennen of Alpen of bij Gardameer. En iedereen rijdt vaak technisch op een behoorlijk niveau mee, vergeleken met 'Hollanders' die hier wel eens komen rijden.

Wat ik maar zeggen wil: volgens mij is dit het type fully wat voor jouw ook geschikt zou zijn. 100-120mm veerweg, vlotte XC geometrie. Meer veerweg is echt niet nodig, voldoende ervaring is genoeg. Kan wel, meer veerweg, wordt het wel meteen een zwaardere fiets die ook meer all-mountain gericht zal zijn, minder geschikt voor het XC werk.

Giant Anthem 650b is een mooie race/marathonfully, een Canyon Nerve 27,5" is een snelle tourfully, een mooie allmountain light. Liggen allemaal binnen je budget.
Maar 10,5 kg fully, incl. pedalen, bidonhouder, etc., gaat nieuw gegarandeerd meer dan 4000,- kosten.
Koop dan liever een goed afgemonteerde fully en doe bv meteen een wielenupgrade, waar je het lichte gewicht ook het meest merkt.

(Heb de 29"-ers even niet genoemd, omdat dat je smaak niet is. Maar zou met jouw lengte best wel eens kunnen bevallen. Maar goed, 27,5" heeft een speelser karakter oha, accelereert wat sneller, iets kortere wielbasis. Er zijn echter 29"-ers die dat ook meer dan voldoende in huis hebben).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Die 160mm fiets is dus echt een allmountain. Niet lekker om ook vlot mee naar de top van een berg te rijden, wel zeer geschikt om die berg af te denderen. Ook niet geschikt om evt. fietsmaten bij te moeten houden die in vlak Nl. , inclusief Zuid Limburg, de gashendl een beetje open draaien. Dan ben je rode lantaarn :winkie: .

Maar goed, als je dat zoekt, en dan in een hardtail, dan kom je uit bij de LTHT, de long travel hardtail. Hardtails met trail/downhill geo. Lichter dan een fully. Technisch uitdagend, want je hebt geen demper die vergevingsgezind is of lekker veel tractie genereert, je mag alles zelf doen :-q .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
16610
All rounder
All rounder
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 6 augustus 2014, 00:09
Mijn mountainbike: Scott Scale 710

aurelius schreef:Bijna al mijn fietsmaten en ikzelf rijden in Zuid Limburg/Voerstreek of op 100mm HT's (de snelheidsgerichte (wedstrijd)rijders, die (toevallig?) ook vaak reesfietsers zijn), of op 100mm-120mm race/marathonfully's/snelle tourfully's, al dan niet met 27,5" of 29" wielen (jawel, de meesten zowaar met 27,5").
En iedereen fietst er ook mee in de Ardennen of Alpen of bij Gardameer. En iedereen rijdt vaak technisch op een behoorlijk niveau mee, vergeleken met 'Hollanders' die hier wel eens komen rijden.

Wat ik maar zeggen wil: volgens mij is dit het type fully wat voor jouw ook geschikt zou zijn. 100-120mm veerweg, vlotte XC geometrie. Meer veerweg is echt niet nodig, voldoende ervaring is genoeg. Kan wel, meer veerweg, wordt het wel meteen een zwaardere fiets die ook meer all-mountain gericht zal zijn, minder geschikt voor het XC werk.

Giant Anthem 650b is een mooie race/marathonfully, een Canyon Nerve 27,5" is een snelle tourfully, een mooie allmountain light. Liggen allemaal binnen je budget.
Maar 10,5 kg fully, incl. pedalen, bidonhouder, etc., gaat nieuw gegarandeerd meer dan 4000,- kosten.
Koop dan liever een goed afgemonteerde fully en doe bv meteen een wielenupgrade, waar je het lichte gewicht ook het meest merkt.

(Heb de 29"-ers even niet genoemd, omdat dat je smaak niet is. Maar zou met jouw lengte best wel eens kunnen bevallen. Maar goed, 27,5" heeft een speelser karakter oha, accelereert wat sneller, iets kortere wielbasis. Er zijn echter 29"-ers die dat ook meer dan voldoende in huis hebben).
Thanks!! Bruikbare en goede info.

De Canyon Nerve en de Giant Anthem staan nog steeds bovenaan.

Wat voor soorten geometrie zijn er verder te onderscheiden in de hardtails? Met mijn lengte heb ik zeker een 20" nodig maar daarbij krijg je ook weer een lange wielbasis en dus minder wendbaar.

Mijn Trek 6700 is een 21.5" en rijdt als een zonnetje op asfalt en recht-toe-recht-aan afdalingen. Hij klimt ook zeer goed. Maar je zit dus erg voorover. Vandaar heb ik ook een korte stuurpen gekocht die flink omhoog wijst.

Wat voor hardtail zou nu een mooie middenweg zijn tussen mijn Trek 6700 en een Cube Stereo 160mm? Of is daar geen middenweg in te vinden?
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

16610 schreef:
Real Epic '89 schreef:Ik rij deze met een 110-140mm veerweg. Variabel. Wel met een 26" maar goed.

http://www.cotic.co.uk/product/soul275" onclick="window.open(this.href);return false;
Mooie bike. Maar uit de UK dus?


De reden dat een fully mij aanspreekt is de geometrie van de fiets. Heb bij Mantel even op een Cube Stereo 160 gezeten en je merkt duidelijk dat je minder voorover zit en je zodoende dus makkelijker down-hill kan.

Hoe kan je deze geo een beetje nabootsen op een hardtail? Meeste hardtails hebben een race geo, zoals mijn Trek.
Variable voor vering?

Maar je moet niet een gebrek aan techniek willen compenseren met meer veerweg. Al moet ik zeggen dat als je eerst ergens af bent gereden met meer veerweg je het op een fiets met minder veerweg ook kunt. Kwestie van vertrouwen kweken.
Gebruikersavatar
16610
All rounder
All rounder
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 6 augustus 2014, 00:09
Mijn mountainbike: Scott Scale 710


Variable voor vering?
Wat houdt dat precies in?
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

16610 schreef:

Variable voor vering?
Wat houdt dat precies in?
https://www.youtube.com/watch?v=k-hDMQxBnBI" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
16610
All rounder
All rounder
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 6 augustus 2014, 00:09
Mijn mountainbike: Scott Scale 710

:o Dat ziet er erg handig uit. Weet jij welke bikes dit standaard hebben?
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Ik weet niet zo uit mijn hoofd welke bikes zijn uitgerust/ geschikt voor dit systeem. Niet elk frame kan 140mm veerweg aan. Er komen toch grotere krachten op het balhoofd. Maar in het LTHT topic staan behoorlijk wat merken waar het wel mee gaat. (hou alleen in de gaten dat er ook meer DH exemplaren tussen staan waar je niet vrolijk even mee omhoog fietst.

Vorken;
Fox Talas
Rockshox Revelation (air) of als je een soepeler vork wil een Sektor (coil). (Dual position)

Er zijn ook nog andere merken die variable vorken maken.
Gebruikersavatar
16610
All rounder
All rounder
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 6 augustus 2014, 00:09
Mijn mountainbike: Scott Scale 710

Real Epic '89 schreef:Ik weet niet zo uit mijn hoofd welke bikes zijn uitgerust/ geschikt voor dit systeem. Niet elk frame kan 140mm veerweg aan. Er komen toch grotere krachten op het balhoofd. Maar in het LTHT topic staan behoorlijk wat merken waar het wel mee gaat. (hou alleen in de gaten dat er ook meer DH exemplaren tussen staan waar je niet vrolijk even mee omhoog fietst.

Vorken;
Fox Talas
Rockshox Revelation (air) of als je een soepeler vork wil een Sektor (coil). (Dual position)

Er zijn ook nog andere merken die variable vorken maken.
Thanks! Ik ga even kijken naar een middenweg voor een fully en een hardtail maar ben denk toch wel overtuigd dat een hardtail voor mij een betere keuze is.
Plaats reactie