Bandenvraag, voor Alpen. X-king of Aspen?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
SugarFree
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 698
Lid geworden op: di 6 oktober 2009, 08:29
Mijn mountainbike: Als zo'n beest dat zich aan elke omgeving kan aanpassen. Op het eerste gezicht knalgroen.

Geachte leden,

Volgende week vertrek ik voor een week naar Zuid-Tirol. Ja, heel veel zin :winkie: :bier:

Nu heb ik m'n bike uitgerust met ander rubber. Aan de binnenkant een downhill band - rijdt 'nooit' lek. Aan de buitenkant vóór Maxxis Advantage (vouw) 2.25 en aan de achterkant, van hetzelfde merk, de Aspen in dito maat.

Standaard rijd ik in NL met X-kings. Lekker lichte band. Maar qua grip levert de Advantage een stuk meer, is mijn indruk na wat ronden in Bergschenhoek. De achterkant echter... lijkt juist minder grip te hebben dan de X-king. In bochten breekt ie vrij gemakkelijk uit. Omstandigheden in Bergschenhoek waren droog, wat steentjes, etc.

Heeft iemand andere/zelfde ervaringen? En of adviezen? Mijn alternatief is dus de X-king achter, en dan met downhill binnenband. Andere alternatieven heb ik niet, en het is ook te laat om ze te regelen ;)
Kracht door eenvoud
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Gewoon de Aspen proberen, X-King mee in de auto en als de Aspen niet bevalt wissel je ze?

In mijn ervaring kom je zolang het droog is met veel banden wel weg. Belangrijk is imo wel dat ze stevig genoeg zijn, dus geen supersonic-achtige uitvoeringen.
Nu rijd ik liever technisch en met flow dan dat ik voluit naar beneden knal, kan me voorstellen dat je dan wat meer van de (bochten)grip vraagt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
SugarFree
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 698
Lid geworden op: di 6 oktober 2009, 08:29
Mijn mountainbike: Als zo'n beest dat zich aan elke omgeving kan aanpassen. Op het eerste gezicht knalgroen.

Dank Kermit. Ik ga de Aspen proberen. De weersverwachtingen zijn op dit moment zon met af en toe een buitje. Modderig zal het hopelijk niet worden.

M'n X-king neem ik voor de zekerheid mee. Het is echter wel een racesport, dus.. waarschijnlijk blijft ie dan in de auto ;).

Overigens houd ik van wat snelheid, maar het liefst op een 'flowy' manier, dus niet voluit knallen. Ben benieuwd.
Kracht door eenvoud
Tweemeter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 18 november 2010, 21:39
Mijn mountainbike: Giant XTC 29er 2011
Contacteer:

SugarFree schreef: De achterkant echter... lijkt juist minder grip te hebben dan de X-king. In bochten breekt ie vrij gemakkelijk uit. Omstandigheden in Bergschenhoek waren droog, wat steentjes, etc.
Het is natuurlijk allemaal heel persoonlijk en het kan ook aan mijn fietstechniek liggen maar ik heb exact dezelfde ervaring met Aspen op het achterwiel. Omstandigheden waren harde droge ondergrond met dun laagje zand aan de oppervlakte. Ben gewisseld naar Maxxis Crossmark (vergelijkbaar met X-King??) en dat bevalt mij in ieder geval beter.
Gebruikersavatar
SugarFree
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 698
Lid geworden op: di 6 oktober 2009, 08:29
Mijn mountainbike: Als zo'n beest dat zich aan elke omgeving kan aanpassen. Op het eerste gezicht knalgroen.

@ Tweemeter. Die omstandigheden trof ik in B-hoek exact zo aan. Wellicht dus niet toevallig, onze ervaringen.
Kracht door eenvoud
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Gewoon een setje Ardent, zit je altijd goed...
Gebruikersavatar
SugarFree
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 698
Lid geworden op: di 6 oktober 2009, 08:29
Mijn mountainbike: Als zo'n beest dat zich aan elke omgeving kan aanpassen. Op het eerste gezicht knalgroen.

@ mud mate, ken ze uiteraard van naam, maar niet 'inhoudelijk'. Zal eens kijken.
Kracht door eenvoud
CS645
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: zo 16 oktober 2011, 19:57
Mijn mountainbike: Giant Trance Advanced

Ardent of Ardent Race. Voor de Alpen zou ik wel de EXO kiezen als je ook ruwere paden gaat rijden. Die krijg je niet snel stuk. Ardent is mijn standaard achterband geworden, eigenlijk voor overal.

X-king (ook de protection) is bij mij al te vaak stuk gegaan. Die hoef ik niet meer.
Gebruikersavatar
SugarFree
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 698
Lid geworden op: di 6 oktober 2009, 08:29
Mijn mountainbike: Als zo'n beest dat zich aan elke omgeving kan aanpassen. Op het eerste gezicht knalgroen.

Thanx CS645!
Kracht door eenvoud
Plaats reactie