Zadelhoogte --> te klein Frame???

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Bergbike schreef: Als ik zo kijk staat zn zadel aardig hoger dan zn stuur, dat heb ik ook, en zou ik nooit kunnen met de standaard zadelpen.
Mijn zadel staat ook hoger dan mijn stuur. (XC XL race frame) Fiets is bij mij ingemeten en afgesteld door de LBS. Originele zadelpen stond een centimeter onder max. Ondertussen zit er een 410mm Thomson in.

Afbeelding
◼︎ Go round the outside.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Har77 schreef:
japie carbon schreef:Ik ben net zo lang en moet er niet aan denken om op een 21er te rijden...
Jij vindt een lefty ook een kl*tevork...dus wat referenties betreft.... :lol:
Dat vind ik niet, dat is zo :winkie:
bult´nbroezer
All rounder
All rounder
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 26 juli 2010, 19:07
Mijn mountainbike: Kubus & Spook

Achja, die Lefty's. Op één been.......... * (*deze fietsert heeft slechts eenmaal een canondale met lefty bestuurt op noemenswaardig parcours, en heeft voornamelijk esthetisch bezwaar tegen de éénpotigen)

Maar zonder een hele vorkendiscussie te krijgen... Gisteren 65km gemaakt, en moet zeggen dat ik er nog niet helemaal uit ben. Merk wel dat de meningen er ervaringen erg uiteenlopen. De methode uit de geplaatste video levert volgens mij dan weer een vrij hoge zadelstand op.

Als de oude zadelstand van 83cm goed zou zijn, dan was het natuurlijk vrij eenvoudig geweest. Maar ten eerste ben ik steeds langere afstanden gaan fietsen, waardoor een goede afstelling nog belangrijker is geworden. Ten tweede is de 26-er cube ook pas een paar weken in het bezit (vervanger van Trek 6700). De 83cm van deze fiets is dus geen bewezen afstelling die al jaren toegepast is. Dus met twee, voor mij, nieuwe fietsen en het fietsen van langere afstanden is het nu zoeken naar een goede afstelling. Voorlopig eerst nog maar wat km's maken met de huidige zadelhoogte...
hatsikidee
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Waarom ga je niet langs een fietsenboer met een meetsysteem? Kost je een paar stuivers als je geen fiets koopt. Maar je weet wel je maten. :-)
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
r.e.n.e.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 399
Lid geworden op: do 4 september 2008, 23:29
Mijn mountainbike: Rocky Mountain element 930
Contacteer:

Grappig, ik zat altijd met het zelfde probleem, ik heb dezelfde lichaamsmaten als jij hebt, en
mijn bovenkant zadel staat ook altijd op 83cm.
Momenteel ben ik mtb-loos, maar zou graag een rocky mountain vertex rsl 29er willen hebben, maar deze past mij gewoon niet, als ik uitga van de bovenbuislengte moet ik gaan voor de 18,5/19'' , maar het frame is teveel sloping en dan zou ik met een 500mm pen moeten gaan werken, en dat wil ik liever niet met 92kilo hefboomgewicht, dat is me destijds bij het 26'' model slecht bevallen.
Voor een 20,5'' frame zit ik weer te gestrekt, terwijl ik op m'n element 930 20,5'' frame weer perfect zat.

En stiekem vind ik frames groter dan 19'' ook niet mooi.
Misschien toch een keer naar de happy bike days om te kijken wat echt goed zit.
JJP
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: za 2 juni 2012, 17:37
Mijn mountainbike: Kona Kahuna 29er 2014

Ik heb mijn zadelhoogte nog eens nagemeten (net een nieuwe fiets ingesteld) en kom met een binnenbeenlengte van 87 cm veel hoger uit dan jullie. Middelpunt trapperas (dus echt het midden van de trapper) tot bovenkant zadel is bij mij 93 cm. En dan heb ik zelfs nog iets speling als ik hem afstel volgens het filmpje van mtbaction (zie eerdere post) ik begrijp niet goed hoe jullie zo laag uitkomen.
P.s. Dan heb ik overigens op mijn zadelpen nog 2 cm over voor ik op de 'rand' van mijn zadelpen zit (waar de fabrikant aangeeft dat het de grens is) (29er 19 inch)
P.p.s. http://sportief.knwu.nl/expertcentrum/f ... fiets.html hier staat ook hoe je de zadelhoogte kunt berekenen.
Laatst gewijzigd door JJP op vr 8 augustus 2014, 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.
_ferry_
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: do 17 juli 2014, 10:24

JJP schreef:Middelpunt trapas (dus echt het midden van de trapper) tot bovenkant zadel is bij mij 93 cm.
Trapas of trapper? Daar zit zo'n 17cm verschil tussen ;)

Hier 1.83m, 90cm BBL, schoen 41 a 42, bovenkant zadel-trapas 78cm, 19" frame.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Tijgerhaai schreef:Waarom ga je niet langs een fietsenboer met een meetsysteem? Kost je een paar stuivers als je geen fiets koopt. Maar je weet wel je maten. :-)
Maar dan weet je nog niets. Zo'n meting geeft ook maar een startpunt. En zijn probleem is nu juist dat de standaardwaarden niet voor hem werken.
JJP
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: za 2 juni 2012, 17:37
Mijn mountainbike: Kona Kahuna 29er 2014

@ Ferry, oeps! Trapper dus..
Gebruikersavatar
John Hoenen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: do 26 juni 2014, 20:19
Mijn mountainbike: Wilier 501 XT 29"
Contacteer:

Leuke anekdote: over meetsysteem gesproken...

Een tijd geleden toen Yvonne en ik hadden besloten om weer te gaan fietsen en om naar een leuke mtb te gaan kijken, kwamen we bij een LBS terecht die een prachtig meet systeem had.
Na binnenkomst werd Yvonne spontaan van top tot teen gemeten, wat er ook gemeten kon worden werd dan ook erg goed gedaan, toen ze klaar was vroeg ik wanneer ik aan de beurt kwam, dat komt later wel werd mij gemeld.
Na het meetfestijn gingen we naar de fietsen en Yvonne wees een fiets aan die ze wel erg leuk vond, nou ze mocht op de fiets gaan zitten en verkoper keek even en schoof de zadelpen nog wat omhoog.
Hij past werd ons direct mede gedeeld.

Een beetje teleurgesteld hebben we de winkel maar weer verlaten.

Om toch maar even on-topic te blijven:
82cm bbl en zadelhoogte 73 cm.
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2915
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Afbeelding

Persoonlijk zit ik ook liever op een kleiner frame dan een groter frame, misschien niet het mooist om te zien zo, maar persoonlijk zit ik zo het best op de fiets
Bird Aeris 9 blurple
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

novaterra schreef: Persoonlijk zit ik ook liever op een kleiner frame dan een groter frame, misschien niet het mooist om te zien zo, maar persoonlijk zit ik zo het best op de fiets
Damn das veel drop zeg. Wat zegt een fietsmeting hiervan :bier:
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2915
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Fietsmeting is leuk, heb wel eens geprobeerd, maar 20 jaar ervaring, waarvan 8 jaar wedstrijden zeggen soms iets anders qua positie op de fiets.
Ik denk dat de meeste mensen zich blindstaren op wat zo'n meting aangeeft, en dat dat dan maar goed moet zijn, ik heb gemerkt dat er onderling teveel verschil in de metingen zit, zoveel zelfs dat ik een zadelhoogte afwijking had van 3,5cm, wat gewoon onzin is. Ik hou van een diepe zit, en kan zo ook wel een dag zitten, ondanks dat het volgens de "geleerden" niet zou kunnen
Bird Aeris 9 blurple
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Ik ben 185 cm en hen een bbl van 89 cm. Afstand trapas tot top zadel is 77.4 cm. Daarmee zit ik prima op mijn 29" met een 21" frame.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Is het ook niet afhankelijk van je stijl of type fiets?
Op een snelle mtb zit je ook vaak wat langer of dieper, maar misschien ook wat minder fun gericht.
Merk dat ik nu veel meer controle heb qua dalen en veel speelser kan rijden zonder dat het langzaam wordt. Stuur staat nog steeds lager dan het zadel, maar lang niet zo extreem als op m'n hardtail hiervoor

Afbeelding
Who needs roads when there's dirt
Plaats reactie