Zadelhoogte --> te klein Frame???

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
bult´nbroezer
All rounder
All rounder
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 26 juli 2010, 19:07
Mijn mountainbike: Kubus & Spook

Hallo Bikers,

Een aantal weken geleden heb ik een 2e-hands 29-er erbij gekocht, naast mijn 26-er. Beide fietsen zijn overigens Cube ltd's. Omdat alles erop wees dat ik een 19" frame moest hebben bij de 29-er heb ik deze gezocht en uiteindelijk gevonden.

In eerste instantie, bij het testritje leek dit qua maatvoering ook prima te kunnen. Echter na een aantal ritjes merk ik dat ik m'n zadel steeds verder omhoog zet, met als resultaat dat de zadelpen nu nog 100mm in het frame zit (terwijl de limit v/d originele zadelpen op 120mm zit). Als ik de zadelhoogte van hart trapas tot bovenzijde zadel opmeet is dit bij de 29-er nu ca. 810mm. Bij de 26-er is dit ca. 830mm. Mijn binnenbeenlengte is trouwens 89cm en ik ben ca. 186cm lang.

Op beide fietsen heb ik wel het gevoel dat ik er met het de huidige zadelhoogtes goed op zit/fiets. Toch vraag ik mij af of het zadel op de 29-er nog wat omhoog zou moeten, wat dus niet mogelijk is i.v.m. de insert v/d zadelpen --> Dus moet ik naar een 21" frame? Of heb ik misschien altijd met een te hoog afgesteld zadel gereden op m'n 26-er met 20" frame?

Op diverse websites kom ik de volgende formule tegen: zadelhoogte= bbl x 0,885. Voor mij zou dit een zadelhoogte van 89x0,885=78,8cm opleveren. Voor mijn gevoel zou dit echt véél te laag zijn. (is natuurlijk slechts een richtlijn, maar wel een richtlijn die min. 22 mm afwijk van mijn laagste zadelhoogte).

Ik ben erg benieuw welke verhouding andere bikers hebben tussen hun bbl en zadelhoogte. En wat de meningen zijn over het 19" frame i.c.m. 186 lengte/ 89cm bbl.
hatsikidee
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Ik ben net zo lang als jij, met een bbl ban 91 ofzo en zit op 78 cm. Ik vind dan dat jij behoorlijk hoog zit!
bult´nbroezer
All rounder
All rounder
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 26 juli 2010, 19:07
Mijn mountainbike: Kubus & Spook

Ben benieuwd hoe andere bikers uitkomen met hun zadelhoogte & bbl. Misschien ook wel interessant om te weten hoe mensen hun zadelhoogte bepalen.
hatsikidee
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Ik meet het altijd door op mijn zadel te gaan zitten en mijn hak op het pedaal te zetten.
Als ik mijn been dan net wel/niet gestrekt heb, dan staat hij goed.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
bult´nbroezer
All rounder
All rounder
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 26 juli 2010, 19:07
Mijn mountainbike: Kubus & Spook

@MacReal: Weet je ook wat je bbl en zadelhoogte is toevallig?
hatsikidee
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Helaas niet, heb ook even geen meetlint bij de hand.
Weet wel dat ik volgens mij in dezelfde maatvoering val ongeveer. Ik ben 1.87m met relatief lange benen.
Meestal kom ik ook op 19/20" uit.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik ben 184 bbl 87 . Ik meet altijd de maat zadelpen-klem midden naar hart trapas als ik goed zit. Dan heb ik een mooie vaste maat op een andere fiets, maar een ander zadel maakt dan wel verschil. Mijn maat is tussen 70 cm als mijn zadel wat achterin de rails staat (meer op toeren draaien) of 72cm bij mijn zadel wat voorin (gestrekter, op kracht, klimmen) tel er 3-4 cm bij voor de zadelhoogte.

Maat frame is niet zo belangrijk voor je zithoogte, pak desnoods een 400-420 mm pen. Framelengte is bepalend of je lekker zit/fietst.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Dat laaste sowieso inderdaad. Mijn Gary Fisher is een 46cm frame!
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
bult´nbroezer
All rounder
All rounder
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 26 juli 2010, 19:07
Mijn mountainbike: Kubus & Spook

Uiteraard is de bovenbuislengte belangrijker dan de lengte v/d zitbuis. Ben niet voor niets overgestapt van 18,5" Trek naar 20" Cube. Maar nu de zadelpen dus boven de limiet gemonteerd zit is dit wel de beperking om het zadel nog verder omhoog te plaatsen. Zadelpen is al een 400mm. Waar zijn 420mm pennen te krijgen?

Verder nog steeds benieuwd naar bbl & zadelhoogtes van mensen.
hatsikidee
Tweemeter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 18 november 2010, 21:39
Mijn mountainbike: Giant XTC 29er 2011
Contacteer:

bult´nbroezer schreef:Maar nu de zadelpen dus boven de limiet gemonteerd zit is dit wel de beperking om het zadel nog verder omhoog te plaatsen. Zadelpen is al een 400mm. Waar zijn 420mm pennen te krijgen?
Allebei niet goedkoop maar Thomson gaat tot 41cm en Shannon heeft 43cm en 50 cm. Shannon is trouwens alleen recht, dus zonder setback.

BBB heeft wel een "goedkope", de Longscraper is 45cm.
Laatst gewijzigd door Tweemeter op do 19 juni 2014, 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.
SugaHoneyIceTea
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: wo 14 augustus 2013, 12:54
Mijn mountainbike: Kona Coilair Supreme 2007

als je vindt dat je reach en verdere houding ok is dan zou ik een langere zadelpen aanschaffen
bult´nbroezer
All rounder
All rounder
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 26 juli 2010, 19:07
Mijn mountainbike: Kubus & Spook

De Longscraper lijkt bij de meeste webshops niet meer leverbaar te zijn. Een langere zadelpen levert ook een groter moment op bij belastingen. Ik vraag mij af of dat niet schadelijk is voor m'n frame.

@ Tweemeter & SugaHoneyIceTea: wat zijn bij jullie bbl en zadelhoogte?

Tot nu toe blijk ik in verhouding tot andere bikers wel vrij hoog te zitten. Misschien een idee om van meerdere bikers de bbl & zadelhoogte te verzamelen. Het gemiddelde zou dan als een soort van richtlijn voor mtb-en kunnen dienen.
hatsikidee
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Die heb je toch al in de vorm van de formule die je zelf geeft.
bult´nbroezer
All rounder
All rounder
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 26 juli 2010, 19:07
Mijn mountainbike: Kubus & Spook

Die 0,885 schijnt het gemiddelde te zijn van alle wielrenners in de tour in een bepaald jaar. Aan de reacties te zien zitten de meeste mtb-ers onders deze waarde. Voor mtb-ers lijkt er dus een lagere waarde te gelden.
hatsikidee
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

De zithoogte, dus c/c bracket tot aan de bovenkant van het zadel moet hetzelfde zijn als bij je andere fiets. Of de een staat te laag óf de ander staat te hoog. Je binnenbeenlengte blijft immers gelijk, ongeacht de fiets waar je op zit (zithoogte is gebaseerd op BBL).

Afhankelijk van de geometrie van je frame moet het zadel zelf al dan niet naar voor of naar achteren worden geschoven. Kan dit niet ver genoeg dan is mogelijk een zadelpen met setback nodig (of juist een zadelpen zonder setback). Dit noemt men terugstand. Hier kun je iets mee "spelen" maar niet heel veel.

Gemakshalve ga ik ervan uit dat de cranklengte hetzelfde is en dat de schoenen hetzelfde zijn.

De framemaat is minder relevant voor je zithoogte. De lengte van het frame (bovenbuis) en geometrie is bepalend voor de houding op de fiets. Heb je naar verhouding lange benen (en een korte torso) dan zal je waarschijnlijk één maat kleiner rijden (om te voorkomen dat de bovenbuis te lang wordt), heb je naar verhouding korte benen (en een lange torso) dan zal je waarschijnlijk één maat groter rijden (om te voorkomen dat de bovenbuis te kort is). Meten is weten....
StAlTiCa
Plaats reactie