Wel of geen vaste (carbon) vork?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gebruikersavatar
RN010
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 4 april 2014, 08:57

Iemand ervaring?
Zit te twijfelen er wel of niet een te halen.
Denk zelf dat het wel moet lukken hier op de Veluwe.
MTB'er TC Heerde - ATB Oldebroek

Voeg toe: http://www.strava.com/athletes/4392325" onclick="window.open(this.href);return false;
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Lukken doet t altijd!
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ervaring(en) zijn er zat, ik rijd al jaren (ook) met een starre vork en lukt overal. Ik heb er in Nl overal mee gereden maar ook zonder problemen in de Ardennen en in de 'echte' bergen. Het rijdt natuurlijk wel anders en ik kies ook graag voor meer vering...

De hamvraag is dan ook: waarom wil je met een vaste vork gaan rijden, wat verwacht je er van?
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

Vaste vork rijdt directer, minder zwaar, maar voor limbrugsmooiste heb ik toch de geveerde erin gezet en dat is dan ook wel weer lekker. Met vaste vork kun je wel het een en ander doen met bandendruk om het toch nog comfortabel te houden. Dit is trouwens geen wetmatigheid maar mijn ervaring.
Goudi
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: vr 5 augustus 2011, 12:27
Mijn mountainbike: Karate Monkey, star en staal...

Ik ben recent overgestapt naar een vaste vork.
Moet wel zeggen dat het een overstap was van 26" met verende voorvork naar 29" star en singlespeed.
Ik rij ermee in Zuid-Limburg en kom er goed mee weg. Op de technische routes (Parkstadroute bijvoorbeeld) merk je dat je bijvoorbeeld bij wortelafdalingen iets rustiger gaat. Verder let je wat beter op de lijn welke je kiest.
Verlies in comfort vind ik zelf minimaal, maar dat komt waarschijnlijk ook door overstap naar 29". Dat lijkt het verlies in comfort wel wat te compenseren.
Vooralsnog heb ik geen behoefte om terug te gaan naar een verende vork. Ook niet bij tochten van 40+ km.
Ik zou het dus gewoon proberen als ik jou was. Het stuurt direct, voorkant van je fiets wordt beduidend lichter en over instellingen en onderhoud hoef je je geen zorgen meer te maken.

Succes met je keuze
Een destileerproces, is ook een leerproces
Gebruikersavatar
RN010
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 4 april 2014, 08:57

bedankt voor jullie reacties
Lijkt me in ieder geval het proberen waard.

Rijdt een 29 inch Trek MTB.
Weten jullie misschien een paar goede vorken?
MTB'er TC Heerde - ATB Oldebroek

Voeg toe: http://www.strava.com/athletes/4392325" onclick="window.open(this.href);return false;
Schorem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3943
Lid geworden op: ma 12 maart 2007, 13:16
Mijn mountainbike: Pantsman® 29-er
Contacteer:

Verdiep je eens in de geometrie van je frame en helemaal in het G@ verhaal wat Trek toepast op haar fietsen.
Ik meen dat er maar 1 starre carbon vork is die die bij benadering gelijk is aan de verende die je nu hebt.
Gebruikersavatar
Axium
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3348
Lid geworden op: vr 19 november 2010, 17:07
Mijn mountainbike: Merida TFS Matts XT-Edition(RS SID/BRm775)

g2 he.

een vaste vork moet je gewoon ervaren. ik zou er gewoon eentje halen, bij voorkeur een betaalbare, koop een handje shims voor je vorkbuis, zodat je die lekker op lengte kan laten en probeer het gewoon, als het niet bevalt kun je met heel weinig verlies je vork weer verkopen.
Schorem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3943
Lid geworden op: ma 12 maart 2007, 13:16
Mijn mountainbike: Pantsman® 29-er
Contacteer:

G2 inderdaad. :-q
Gebruikersavatar
heideveld
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: di 16 september 2003, 20:59
Mijn mountainbike: JULIN 2.0 carbon / Fuji Jari / Kona Unit SS RAW / GT ZASKAR 27.5"(1997) / Twinpower MTB Tandem

Tc Heerde-Oldebroek :-q
Ik rij in hetzelfde bos als jij (vanuit Zwolle) en mis m'n vering geen moment.
In mijn geval icm 29" wielen.
Limburgs mooiste was trouwens ook goed te doen zonder vering :tong
HARD, HARDER HARDST
Gebruikersavatar
theritz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: ma 26 augustus 2013, 14:46
Mijn mountainbike: El Mariachi SS 2014

Ik rijd nu sinds januari rigid (en ook singlespeed) en kom van een crappy 26" voorvering af. Wereld van verschil, vooral 29 helpt het veren te compenseren. Ik heb alleen in NL gereden met deze fiets maar bijv. rode en groene route Nijmegen zijn geen probleem en tja, het heeft voordelen (je leert de flow te herkennen, anticiperen, fietsen!) en nadelen (zwaarder op de polsen & armer en bij erge hobbels heb je met vering meer controle vind ik).
Net als de anderen zou ik het eens proberen.

Als je gaat kopen hou er dan rekening mee dat je een suspension corrected voorvork neemt. Je hebt nu vering voor? Dan moet de voorvork wat extra hoogte hebben omdat je anders een te korte vork krijgt en de neus naar beneden gaat. Verende vorken zijn hoger, in het frame houden ze daar rekening mee. Hier wat starre vorken http://www.singlespeed.nl/catalog/index.php?cPath=35_50" onclick="window.open(this.href);return false;
t-8one
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 753
Lid geworden op: za 17 september 2005, 19:25
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei & Salsa Moto Rapido
Contacteer:

Door een starre vork krijg je een lekkere licht trappen maar niet janken fiets. Het is minder comfortable, maar je gooit je fiets net wat sneller de bocht om, het heuveltje op, de boomwortels over.
Gebruikersavatar
RN010
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 4 april 2014, 08:57

heideveld schreef:Tc Heerde-Oldebroek :-q
Ik rij in hetzelfde bos als jij (vanuit Zwolle) en mis m'n vering geen moment.
In mijn geval icm 29" wielen.
Limburgs mooiste was trouwens ook goed te doen zonder vering :tong
Oke haha. Heb je vast wel eens ingehaald ;)
Zit je zelf ook bij een clubje dan, of fiets je voor jezelf?
MTB'er TC Heerde - ATB Oldebroek

Voeg toe: http://www.strava.com/athletes/4392325" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
heideveld
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: di 16 september 2003, 20:59
Mijn mountainbike: JULIN 2.0 carbon / Fuji Jari / Kona Unit SS RAW / GT ZASKAR 27.5"(1997) / Twinpower MTB Tandem

RN010 schreef:
heideveld schreef:Tc Heerde-Oldebroek :-q
Ik rij in hetzelfde bos als jij (vanuit Zwolle) en mis m'n vering geen moment.
In mijn geval icm 29" wielen.
Limburgs mooiste was trouwens ook goed te doen zonder vering :tong
Oke haha. Heb je vast wel eens ingehaald ;)
Zit je zelf ook bij een clubje dan, of fiets je voor jezelf?
Ik jou ingehaald bedoel je vast :winkie: :winkie: :winkie: :winkie:
Fiets niet bij een club, soms in een clubje, vaak alleen :-q
HARD, HARDER HARDST
zenegroen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 15:23

Ik heb een halfjaartje geleden gewoon een carbon vork gekocht van XTRAIL om het te proberen. De rij eigenschappen bevielen mij goed maar afdalen vond ik stuk minder. Fiets gaat dan enorm stuiteren. Nu zou je nog veel kunnen oplossen met bredere banden en lagere bandenspanning...

Helaas krijg ik er polsklachten van en veel spanning in de nek.
Plaats reactie