Wel of geen vaste (carbon) vork?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gebruikersavatar
RN010
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 4 april 2014, 08:57

Iemand ervaring?
Zit te twijfelen er wel of niet een te halen.
Denk zelf dat het wel moet lukken hier op de Veluwe.
MTB'er TC Heerde - ATB Oldebroek

Voeg toe: http://www.strava.com/athletes/4392325" onclick="window.open(this.href);return false;
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Lukken doet t altijd!
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ervaring(en) zijn er zat, ik rijd al jaren (ook) met een starre vork en lukt overal. Ik heb er in Nl overal mee gereden maar ook zonder problemen in de Ardennen en in de 'echte' bergen. Het rijdt natuurlijk wel anders en ik kies ook graag voor meer vering...

De hamvraag is dan ook: waarom wil je met een vaste vork gaan rijden, wat verwacht je er van?
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

Vaste vork rijdt directer, minder zwaar, maar voor limbrugsmooiste heb ik toch de geveerde erin gezet en dat is dan ook wel weer lekker. Met vaste vork kun je wel het een en ander doen met bandendruk om het toch nog comfortabel te houden. Dit is trouwens geen wetmatigheid maar mijn ervaring.
Goudi
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: vr 5 augustus 2011, 12:27
Mijn mountainbike: Karate Monkey, star en staal...

Ik ben recent overgestapt naar een vaste vork.
Moet wel zeggen dat het een overstap was van 26" met verende voorvork naar 29" star en singlespeed.
Ik rij ermee in Zuid-Limburg en kom er goed mee weg. Op de technische routes (Parkstadroute bijvoorbeeld) merk je dat je bijvoorbeeld bij wortelafdalingen iets rustiger gaat. Verder let je wat beter op de lijn welke je kiest.