japie carbon schreef:Nope, ik durf zelfs te wedden dat je een verschil van 500gram niet blind kan voelen.
In ieder geval niet op de rechte stukken waarvan de TS aangeeft de snelheid van zijn Epic niet te kunnen vasthouden. Als die wieletjes eenmaal op snelheid zijn gaat 500 gram inderdaad het verschil niet maken.
Dat placebo is natuurlijk wel overdreven, 100 of 200 gram is te verwaarlozen denk ik, maar ik ben van 2100 naar 1450 gram gegaan, en dat is wel degelijk een verschil
Is dan echt alleen het gewicht anders, of ook de noppen, rolweerstand, stijfheid van de zijkant, etc. Wat mij betreft is het zware appels met lichte peren vergelijken.
japie carbon schreef:Nope, ik durf zelfs te wedden dat je een verschil van 500gram niet blind kan voelen.
In ieder geval niet op de rechte stukken waarvan de TS aangeeft de snelheid van zijn Epic niet te kunnen vasthouden. Als die wieletjes eenmaal op snelheid zijn gaat 500 gram inderdaad het verschil niet maken.
Lichte wielen zijn uitstekende placebo's.
Eenmaal op snelheid zul je het niet merken nee, maar qua acceleratie wel degelijk...En placebo of niet, het hoeft maar te werken toch?
Lang niks laten weten maar ben ondertussen wel wat verder.
Laatste aanpassingen aan Niner gedaan. Langere stuurpen en zadel blijkt elke keer te zakken. Nu één en ander goed gezet en aangepast. Afgelopen weekend naar Amerongen geweest en moet zeggen prima kunnen knallen met de Niner. Lijkt beter nu maar ben nog erg terughoudend. Ik wordt pas vrolijk als het elke keer zo is. Vnvnd Drunense duinen en aankomende zondag rondje Spaarwoude en Zandvoort. Als dit allemaal goed bevalt ben ik happy. Nooit geweten dat een langere stuurpen zoveel kan uitmaken zeker niet omdat na meting alles goed leek. Dit is probeersel op aanraden van local dealer. In theorie was het allemaal goed maar moesten toch wat. Ik hou jullie op de hoogte.
Daarom vind ik die meteingen een beetje fout. Er is niet een goed manier van op de fiets zitten. Het verschilt per persoon. Het is een aardig beginpunt, van daaruit kan je dan zelf verder werken.
japie carbon schreef:Daarom vind ik die meteingen een beetje fout. Er is niet een goed manier van op de fiets zitten. Het verschilt per persoon. Het is een aardig beginpunt, van daaruit kan je dan zelf verder werken.
De uitgebreidere fietsmetingen zullen je als het goed is ook na een aantal weken opnieuw spreken om te bepalen of je eventueel nog kleine aanpassingen wilt doen.
voorbeeldje van een willekeurige bikefit
"Een evaluatie vindt plaats tussen 6 en 10 weken na de fit. In deze periode is het lichaam gewend geraakt aan de nieuwe houding en is het effect van de gegeven adviezen merkbaar. De evaluatie bestaat uit een minifit waarin de eerdere bikefit wordt gefinetuned. Hierna worden de fietsmaten definitief vastgelegd."
Ondertussen al weer wat ritjes verder met de Niner. De langere stuurpen lijkt beter. Ook gemerkt dat zadelpen zakte bij elke rit, iets wat natuurlijk ook niet bevoordelijk is. Al met al afgelopen weekend weer wezen knallen maar helaas in veld gaat dit prima maar opd e weg er naar toe of terug blijft het zwoegen. Ik probeer dit weekend de Maxxis banden eronder te krijgen en ga het dan weer doen. Al met al nog niet wat ik wil dus,
De eerste bikefit is al een aantal maanden geleden en heeft toen niet opgebrcaht wat het zijn moest. De laatste bikefit waren alle instellingen nog prima, nagenoeg gelijk aan de Epic. Toch een langere stuurpen gemonteerd en moet wel zeggen dat dit scheelde maar nog niet helemaal dus. Waarschijnlijk gaat de NIner komende maand wel mee op vakantie omdat de Epic nog niet klaar is. Ik hou jullie op de hoogte.
Hoe lang ben je eigenlijk? Een 29-er is niet voor iedereen sneller. Een beetje lichaamslengte helpt je. Grote wielen werken dan het beste. Ik ben zelf 1.96m en vorig jaar overgestapt van een 26" S Works Epic naar een 29" Epic. Op een toertocht scheelt mij dat serieus 1 a 2 km/u op mijn gemiddelde snelheid!
Ik lees dat je met onderdelen experimenteert... betekent dat dat je misschien gewoon te kort bent voor een 29"?
Just suggesting... succes.
Even if you’re on the right track, you’ll get run over if you just sit there.
raffar schreef:vorig jaar overgestapt van een 26" S Works Epic naar een 29" Epic. Op een toertocht scheelt mij dat serieus 1 a 2 km/u op mijn gemiddelde snelheid!
Zit er 10 jaar leeftijdsverschil tussen die twee?
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Je zit er veel beter op. Op een 26" heb je het gevoel dat je over de kop slaat omdat je eigenlijk veel te hoog op je fiets zit (je compenseert de kleinere wielen dan met langere zadel- en stuurpen etc.). Een 29-er is in zijn geheel een grotere fiets en je zit er dus op als een kleiner iemand op een kleinere fiets. De verhoudingen zijn logischer. Je bent niet meer topzwaar als het ware.
Bovendien heb je als lang mens toch altijd al last gehad van gebrek aan wendbaarheid dus daar was je toch al een beetje aan gewend.
Even if you’re on the right track, you’ll get run over if you just sit there.