Snelheid Niner ten aanzien van oude epic S-Works

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Mtb-topper
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: do 24 september 2009, 11:17

Ik heb sinds een half jaar een Niner EMD naast mijn oude 26 Epic S-works. Iedereen hoor ik over het verschil in snelheid in het voordeel van de Niner.
Helaas kan ik dat nog niet zeggen. Waaraan het ligt?? Geen flauw idee. Als ik mijn vaste rondje rijd met mijn oude S-Works inclusief parcour en weg, ben ik niet langzamer als dat ik met de nieuwe Niner heb onder dezelfde omstandigheden!. Integendeel zelfs, de meeste keren ben ik sneller met de oude als met de nieuwe. Gisteravond op het parcours geweest in Zandvoort met de Niner en daar had ik voor het eerst het gevoel dat alles makkelijker ging. Echter check ik mijn tijd en gemiddelde op mijn teller en Runkeeper dan weer niet. Voor het gevoel lijkt het sneller maar er is iets aan de Niner?? Als ik met de NIner op de weg fiets heb ik ook echt het idee dat ik moet werken om vooruit te komen terwijl dit op de 26 S-Works alles vanzelf gaat!! Waar het aan ligt geen flauw idee? Wielen van de 29 zijn niet al te zwaar. Totale gewicht is rond de 10 kg. Heb al wel andere banden klaar liggen. Nu heb ik Continental Race Kings eronder. Kan het daar aan liggen? Wie enig idee. Wielen draaien prima voelen ook niet aan dat ze zwaar draaien. Trapas dito?
Ik kan er niet achter komen maar de Niner heeft bij mij nog niet gebracht wat het zou moeten. Wie heeft advies of tips!!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Wat je hier ervaart, zijn de meningen van anderen die niet willen toegeven dat het allemaal niet zo veel verschil maakt:). En als je iets nieuws hebt, is dat extra moeilijk.

Dus dank voor jouw eerlijkheid!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Aron B
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 714
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 11:31
Mijn mountainbike: Camber alles moet carbon

Het enige 'voordeel' dat ik ervaar met mijn 29er tov de 26 is heuvelop. Ik zie aan mijn fietsmaatje (die stug blijft volhouden op zijn 26 ;)) dat ik met exact dezelfde trapfrequentie, ietsje sneller omhoog ga. We rijden achter elkaar aan altijd en je volgt (vooral heuvelop dus) best wel nauw elkaars spoor.

Verder, t lup allemoal zo'n vaart niet.

Ik denk dat je pas een verchil gaat merken wanneer jij met je 2 fietsen in flink heuvelachtig terrein met lange klimmen gaat fietsen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Als er jou zelf verder niets anders is dan anders, dan denk ik dat je op een 26" Epic S-Works blijkbaar gewoon beter uit de voeten kon? Was blijkbaar de betere match?
Heb je verschillende 29" hardtails proefgereden, voordat je daarop overstapte, vanaf je high end 26" race fully? Misschien dat een andere 29" hardtail (geometrie, gewicht, wielset) je wel een 'aha erlebnis' had gegeven?

Lichtere wielen laten de fiets lichtvoetiger aanvoelen, mn bij accelereren, overall wordt je op lange afstanden niet echt sneller. Banden met minder rolweerstand helpen nog een beetje. Grotere wielen genereren veel tractie bergop, maar dat doet een goede 26" fully ook.
Misschien dat er aan je 'zit' op de fiets nog winst is te behalen? Zodat je je krachten er beter/efficienter op kwijt kan? Diepere zit, langere zit, etc. Uitproberen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

En een 29er is ook gewoon niet sneller. Het rijd anders, maar niet echt sneller.
Mtb-topper
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: do 24 september 2009, 11:17

Ik had op meerdere proef gereden en mijn gevoel was oom dat het sneller was. Helaas in de praktijk blijkt dus anders. Eens boor met de epic is het idd alsof ik een oude broek aantrek. Met de nieuwe niet. Ik ga kijken km het zadel wat meer naar voren te zetten maar ben al een tijdje aan het tunen maar gevoel is er nog niet. Heb ook sinds een jaar een racefiets en daar gaat het ook super op. Iets in mij zegt dat het aan de banden/ wielen ligt. Ik heb ook wel het idee dat het bij veel mensen tussen de oren zit hoir. Bij korte klimmen merk ik idd wel verschil en vaart het vlot omhoog echter bij lange technische klimmen in de alpen kom ikecht tekort ten opzichte van de epic. Ook in afdalingen merk ik dit maar komt ook doordat de epic een fully is. Kortom leuk om te vergelijken nu maar oplossing is er nog niet.
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Sluit me aan bij Aurelius: kijk eens kritisch naar je zitpositie. Is die hetzelfde? Of wezenlijk anders? Probeer die in lijn te krijgen met elkaar.

Daarnaast is het al dan niet voordeel hebben door een 29'er een eeuwigdurende discussie waarover hier al honderden pagina's vol staan (en waar denk ik nooit iets uit zal komen). Belangrijkste is rijplezier! (heb dat zelf op 26" én 29").
StAlTiCa
Gebruikersavatar
VanBiLL.com
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1493
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 13:53
Mijn mountainbike: '15 Rose Mr Big 3 29er - '17 Speci Epic FSR Pro Carbon WC - '21 Speci Turbo Levo Expert Carbon AXS

Ben ook sinds kort op een 29er overgestapt. Het is een totaal andere fiets dan mijn 26er (Cdale Flash) dan de nieuwe 29er Rose Mr Big 3 (als garantie gekregen nadat mijn oude 26er carbon HT gebroken was). Ik zie ook niet dat ik er echt sneller mee ben, maar ik heb wel het idee dat ik iets minder vermoeit afstap na een ritje van 2h30-3h00. Ik moet zeggen dat ik wel met reuma in mijn handen en artrose in mijn schouder rond rijd. Zit houding is op de 29er op de mm en ° af exact hetzelfde als op mijn 26er. Kan er niet goed mijn vinger opleggen maar ik heb het idee dat het wat minder pijnlijk allemaal aanvoelt, maar ik heb dan ook gevoelige gewrichten. Binnenkort eens met de 29er mijn vaste rondje in La Roche rijden om te kijken of ik gemakkelijker bergop kom.

Samengevat, ik heb het idee dat een 29er iets ontspannender rijd...my two cents
Met vlagen ben ik briljant, alleen nu is het windstil...
Wordt bloed(plasma)donor en meld je NU aan bij Sanquin!!!!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Aron B schreef:Het enige 'voordeel' dat ik ervaar met mijn 29er tov de 26 is heuvelop. Ik zie aan mijn fietsmaatje (die stug blijft volhouden op zijn 26 ;)) dat ik met exact dezelfde trapfrequentie, ietsje sneller omhoog ga.
Het enige dat je daaruit op kunt maken is dat jij blijkbaar een fractie zwaarder verzet trapt :roll:

En voor de ts: rij je wedstrijden? Zo niet, is de beleving dan niet veel belangrijker dan je rondetijden? Mik die computer in de kast en ga op je gevoel af... scheelt een hoop stress over iets dat eigenlijk helemaal niet zo belangrijk is.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Mtb-topper
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: do 24 september 2009, 11:17

Bedankt voor de reacties en grappig om te lezen dat ik niet de enige ben. Qua zithouding heb ik alles ondertussen wel geprobeerd en volgens mij ben ik er nu wel. In eerste instantie had ik de zithouding één op één overgenomen van mijn dood. Dit was toen echt een teleurstelling! Ik fieste voor geen meter. Uiteindelijk de zithouding van mijn racefiets bijna overgenomen en dat voelde bijna weer thuiskomen. Als ik een flinke tocht fiets kom ik uitgeruster thuis als op de epic. Daar heb ik dat bijna nooit mee gehad. Zoals ik al in het begin aangaf moet ik echt werken op de niner en kost mij blijkbaar veel kracht. Ik ga denk ik binnenkort andere banden proberen. Wel leuk om nu te lezen dat er dus meer mensen zijn die blijkbaar hetzelfde hebben. Als er nog tips zijn hoor ik het graag
Mtb-topper
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: do 24 september 2009, 11:17

Hmm lees net mijn tekst. Klopt niet helemaal. Bedoelde één op één overgenomen van mijn Epic.
dale c
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 832
Lid geworden op: vr 14 november 2008, 12:17
Mijn mountainbike: VS (29"steel, 26+alu), UK (700c steel, 29" steel)

Ik heb sinds een half jaar een Niner EMD naast mijn oude 26 Epic S-works. Iedereen hoor ik over het verschil in snelheid in het voordeel van de Niner.
Helaas kan ik dat nog niet zeggen. Waaraan het ligt?? Geen flauw idee. Als ik mijn vaste rondje rijd met mijn oude S-Works inclusief parcour en weg, ben ik niet langzamer als dat ik met de nieuwe Niner heb onder dezelfde omstandigheden!. Integendeel zelfs, de meeste keren ben ik sneller met de oude als met de nieuwe. Gisteravond op het parcours geweest in Zandvoort met de Niner en daar had ik voor het eerst het gevoel dat alles makkelijker ging. Echter check ik mijn tijd en gemiddelde op mijn teller en Runkeeper dan weer niet. Voor het gevoel lijkt het sneller maar er is iets aan de Niner?? Als ik met de NIner op de weg fiets heb ik ook echt het idee dat ik moet werken om vooruit te komen terwijl dit op de 26 S-Works alles vanzelf gaat!! Waar het aan ligt geen flauw idee? Wielen van de 29 zijn niet al te zwaar. Totale gewicht is rond de 10 kg. Heb al wel andere banden klaar liggen. Nu heb ik Continental Race Kings eronder. Kan het daar aan liggen? Wie enig idee. Wielen draaien prima voelen ook niet aan dat ze zwaar draaien. Trapas dito?
Ik kan er niet achter komen maar de Niner heeft bij mij nog niet gebracht wat het zou moeten. Wie heeft advies of tips!!
Kan het zijn dat je 'oude' 26" tijden van een half jaar+ geleden zijn en dat je conditie ietsje minder is geworden? Het hoeft per slot van rekening geen technische oorzaak te hebben dat je langzamer bent gaan rijden op je Niner maar kan natuurlijk ook door je fysieke conditie komen.
"Every day, once a day, give yourself a present. It could be a new shirt at the men's store, a catnap in your office chair, or two cups of good, hot, black coffee"

For Sale: (Hope , Salsa , Surly, SRAM, Shimano)
Miker V
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 285
Lid geworden op: za 23 augustus 2008, 01:45
Mijn mountainbike: Xtrail X0, Canyon Nerve CF 9.0
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef:Wat je hier ervaart, zijn de meningen van anderen die niet willen toegeven dat het allemaal niet zo veel verschil maakt:). En als je iets nieuws hebt, is dat extra moeilijk.

Dus dank voor jouw eerlijkheid!
+1
Van 26 inch naar een vergelijkbare 29 inch gaat je geen minuten tijdwinst opleveren, maar vooral een ander rijgevoel. De 27,5 inch is helemaal een marketing ding. Al is er geen fietsmerk die het op die manier vertelt, maar het is een groot uitgevallen 26-er met de nadelen van een 29-er :winkie: :winkie: :winkie:
Toegeven dat je een hele berg geld uitgegeven hebt voor een paar luttele seconden vraagt moed!! En toch hoop ik dat je er je draai op gaat vinden!!!
Laatst gewijzigd door Miker V op vr 25 april 2014, 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Jroelie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 22 november 2010, 10:25
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert

Ik moet vaak even glimlachen bij deze discussie of een 29" sneller / langzamer is dan een 26" (of 650B). Wiel formaat heeft naar mijn menig weinig tot niks met snelheid te maken, het 'motorvermogen' des te meer. Snelheid gaat m.i. dan ook over de bereider zelf die de inspanning moet leveren en dat kan soms best confronterend zijn als dit tegenvalt, dus zoeken we argumenten/smoesjes om dit te verbloemen of nieuwe spullen aan te schaffen.

Wielformaat heeft wel weer te maken met rol-eigenschappen, tractie, comfort, etc. Dat dit een andere beleving geeft is zeker waar en dat kan positief of negatief zijn.
mul
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: do 20 september 2012, 09:31

De "vaste" rondjes, zijn deze erg technisch (in de zin van kort draaien/keren e.d.)? Dan kan het logisch zijn dat de kleinere wielmaat wendbaarder is en de tijden daarmee sneller.
Plaats reactie