Nieuwe flat pedals, maar welke?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gebruikersavatar
Hecoll
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 150
Lid geworden op: wo 15 juni 2011, 23:37

Ik heb Specialized Bennies.
Niet de bekendste pedalen maar ze bevallen mij goed.
Ik had hiervoor pedalen van wellgo met vaste pinnen maar daarop had ik aanmerkelijk minder grip.
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1463
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Ik heb de Saints met de ringetjes onder de schroefjes, dus de minste grip. Dit bevalt mij prima zo kan je ook nog een beetje je voet verzetten. Ik heb ook de Kona Jackshit (met losse pennetjes) en die grippen mij iets te. Voet verzetten gaat minder makkelijk. Voor een XC toertochtje meer dan prima, maar op de Filthy trails wond ik het niet echt fijn.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Gebruikersavatar
dizzasta
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 649
Lid geworden op: vr 6 januari 2012, 16:00
Mijn mountainbike: Wind Steel Klunker 29x3.0 | Cotic Flare Max! | Surly Straggler

Ik heb ook met Saints gereden. De combinatie van dunne pinnetjes + five Tens gaf een zeer goede grip. Maar ik heb er al 2 paar min of meer aan gort gereden. De lagers aan de kant van het aanzetbeen liepen vast. Heb nu de Nuke Protons. Supergrip maar de pennen harken wel mijn zool sneller stuk dan bij de Saints
If you wanna ride....
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1394
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

@dizzasta: met welke schoenen gebruik jij die Protons nu? Of zijn dat ook five tens?
Ik fiets zelf Teva Links
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Gebruikersavatar
dizzasta
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 649
Lid geworden op: vr 6 januari 2012, 16:00
Mijn mountainbike: Wind Steel Klunker 29x3.0 | Cotic Flare Max! | Surly Straggler

Op dit moment met de Teva Links. Zolen zijn behoorlijk op en een paar 5/10 Freerider VXi zijn daarom onderweg.
Het liefst zou ik dan weer dunnere pennetjes hebben zoals op de Saints. De zolen van de 5/10 gaan wat mij betreft perfect samen op de Saints.
De zolen van de Teva links vond ik, door de groeven in de zool, zeer slecht samen gaan met de dunnere pennen van de Saint pedalen.
If you wanna ride....
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1463
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Mijn ervaringen zijn met de 5 ten's VXi Elements
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1394
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Zijn de pinnetjes van de Nukeproofs ook in te stellen op verschillende lengtes?

Als ik het allemaal zo lees, lijken de saints voor mij de beste optie. ondanks dat ik de nukes er mooier uit vind zien.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Ik heb de hope f20 en de saint pedalen. Met 5/10 schoenen. Qua grip merk ik geen verschil.
De hopes vind ik mooier en zijn iets lichter, maar ook bijna 2x zo duur.
Ik ben ook erg tevreden over mijn saints. Ze zijn ook goed zelf te onderhouden.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1394
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Weten jullie of de pinnetje van de Nukeproof proton of neutron ook in te stellen zijn op een andere lengte?

Dat lijkt mij een voordeel van de saints. En heb je dan bij die saints 2 "standen", ik lees medium en lang in de reacties of kun je ook er tussen in gaan zitten?

En merk je iets van het gewichtsverschil denken jullie?
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

deefdeef schreef:Zijn de pinnetjes van de Nukeproofs ook in te stellen op verschillende lengtes?

Als ik het allemaal zo lees, lijken de saints voor mij de beste optie. ondanks dat ik de nukes er mooier uit vind zien.
Nukes zijn op hoogte te verstellen. Zijn gewoon schroefdraad van boven tot onder en door te draaien dus in de lengte te variëren. Alhoewel ze, ze afleveren met een lengte van 4 a 5 mm en dat is wel erg prettig en heb ik ze eigenlijk niet meer ingekort. sterker nog met CB 5050 stonden op ongeveer 3mm en die heb ik ook nog wat verder uitgeschroefd.

Ik rij met Etnies en DC, maar dat is puur omdat dat de enige zijn die maat 50 in de verkoop hebben ;-)

Oh ja, en ze zijn zeker mooier dan de Saints... en zoals je al kon leven was daar de duurzaamheid niet helemaal optimaal, dus de keuze voor Nukies is dan toch vrij logisch. Mocht je twijfelen en je woont in de buurt van Zaltbommel mag je best eens testen hoor.
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1394
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Het is in ieder een voordeel dat de pinnetjes ook te verstellen zijn.
Zaten er ook reserve pinnetjes bij de pedalen, mocht er ooit een afbreken verbuigen door een val of wortel?

@Dizzasta:hoe lang doe jij erover totdat je zolen echt op zijn, dat je nieuwe schoenen nodig hebt?

@Mudmate, heb jij ook, net als dizzasta, de ervaring dat ze snel jou zool laten verslijten? of valt dat wel mee?

Maar inderdaad design van het pedaal is echt stukken mooier dan die Saints.

Toch maar ff een shop gaan zoeken waar ik de nukeproof goedkoop en snel kan bestellen.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1463
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Mijn schoenen slijten deftig op alle flatpedalen. 100+ kilo in die schoenen en dan nog redelijk veel schuiven op deze pedalen veroorzaken dat. Er zijn mensen die minder bewegen over de pedalen en daardoor langer met de schoenen doen. Ik zie in de 5 tens nu ook al slijtage op het gladde deel van de zool, na pak hem beet 250 km.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Gebruikersavatar
dizzasta
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 649
Lid geworden op: vr 6 januari 2012, 16:00
Mijn mountainbike: Wind Steel Klunker 29x3.0 | Cotic Flare Max! | Surly Straggler

deefdeef schreef:
@Dizzasta:hoe lang doe jij erover totdat je zolen echt op zijn, dat je nieuwe schoenen nodig hebt?
6/7 maanden. Voor mijn gevoel deden de Teva Links het wat langer, maar daar fiets ik ook alleen maar mee. Het eerste paar 5/10 Freeriders droeg ik ook naast het fietsen veel. die waren in 6 maanden echt helemaal op (op de Saints). Maar die Freerider had wel een dunnere zool als degene die ik vandaag heb binnen heb gekregen. Even op de Proton geprobeerd. Muurvast!

En hier 95 kg :wink:
Laatst gewijzigd door dizzasta op vr 4 april 2014, 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.
If you wanna ride....
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1394
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Thanks voor de antwoorden allemaal.

Ik ga voor Nukeproof en dan de Neutron, vind die wat model betreft net iets mooier ogen.

Nu maar hopen dat ik verschil voel ten opzichte van mijn low budget Specialized pedaaltjes.
Dat zijn deze overigens:

Afbeelding
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1463
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Je kan ook de vijl over de pinnetjes halen. Vervolgens boor je kleine gaatjes en draai je zelftappers erin. Vervolgens met de slijptol de koppemn van de zelftappers af en je geeft je pedalen een tweede leven. Met boutjes en moertjes zou het ook kunnen.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Plaats reactie