Welke tint brillenglazen voor gebruik het hele jaar door?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

Ik wil een sportbril met gekleurde glazen op sterkte laten maken en vraag me af welke tint glazen het meest geschikt zijn voor allround gebruik, dus zowel onder zonnige als zwaarbewolkte omstandigheden. Welke tint is het beste compromis? Ik heb het niet over zelfkleurende glazen.
michello
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1125
Lid geworden op: ma 24 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX8 Eagle
Contacteer:

Ik rij het hele jaar door met Oakley G30 glazen en ben daar uitermate tevreden over , niet te donker en ook niet te licht.
Zijn niet op sterkte want dat is mij te prijzig , gelukkig zijn mijn ogen "nog" niet zo slecht dat ik met fietsen niet zonder glazen op sterkte kan.

http://www.athleteshop.nl/oakley-flak-j ... tAodoiMAnA" onclick="window.open(this.href);return false;
------------------------------
Gisteren werd er paniek gezaaid , vandaag stond het al een meter hoog

wielrennert

Trek Fuel EX8 Eagle
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Oranje glazen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Oranje!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
SugarFree
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 698
Lid geworden op: di 6 oktober 2009, 08:29
Mijn mountainbike: Als zo'n beest dat zich aan elke omgeving kan aanpassen. Op het eerste gezicht knalgroen.

Oranje!
Kracht door eenvoud
Namreh
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 202
Lid geworden op: zo 6 september 2009, 21:27
Mijn mountainbike: Litespeed Obed 29er, 1x10

Meekleurende grijze glazen op sterkte in een Rudy Project Horus.
Gebruikersavatar
SugarFree
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 698
Lid geworden op: di 6 oktober 2009, 08:29
Mijn mountainbike: Als zo'n beest dat zich aan elke omgeving kan aanpassen. Op het eerste gezicht knalgroen.

Korte toelichting ;)
Vandaag was het uiteraard bril ( :lol: ) jant weer. En ook vandaag had ik gewoon de oranje glazen (Adidas Evil Eye pro) er in zitten. Ik had kunnen kiezen voor de donkerdere set, maar geen idee waarom ik het had moeten doen.

Kortom: van duisternis (echt waar, maar met goeie lamp) tot en met zon: oranje glazen. Misschien van de zomer in Italie de andere set eens proberen, maar heb niet het idee dat ik nu iets 'teveel' heb.
Kracht door eenvoud
datang
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 5 mei 2012, 18:19
Mijn mountainbike: Dartmoor Two6player, Transition Scout, On-One 45650B

Geen idee of je het wil/kan, maar lenzen zijn ook eem optie. Kan je gewoon elke bril op. En als je oogsterkte weer verandert hoef je geen nieuwe bril!
to0n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 492
Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 21:05
Mijn mountainbike: Canyon #2

SugarFree schreef:Kortom: van duisternis (echt waar, maar met goeie lamp) tot en met zon: oranje glazen.
Kan ik me iets bij voorstellen. Ik heb met zwemmen een oranje zwembril gehad, die je werkelijk overal kon gebruiken (binnen, open water, zon / bewolkt etc). Ik had het idee dat oranje glazen het contrast verbetert. Wat ik me dan afvraag; is daar een wetenschappelijke verklaring / onderbouwing voor? Iemand die daar iets zinnigs over kan zeggen?
Kon ik maar wennen aan het knarsen van modder tussen mijn tanden...
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

hmmmm, oranje dus, mijn favoriete kleur........ :roll:
Dat felle oranje, of mag het ook amber of die oakley persimmon kleur zijn?

@ datang: ik heb bijna 30 jaar lenzen gedragen, totdat ik er een paar jaren geleden opeens last van ging krijgen. Ben toen weer bril gaan dragen. Ik zou het natuurlijk weer eens kunnen proberen met daglenzen ofzo maar ik heb aan een oog een nogal sterke cylinder waardoor daglenzen niet in de goede sterkte te leveren zijn.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Oakley Persimmon, dat is het oranje dat ik hierboven bedoelde. Niet het mooiste, wel het meest allround. Heb ik het hele jaar op met MTB-en, altijd goed. Zonnige Alp, donker bos, sneeuw, regen... Prima onder alle omstandigheden.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Hondjeee
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: di 1 oktober 2013, 14:35
Mijn mountainbike: Giant Terrago

Waarom geen zelfkleurende glazen? M'n Oakley clear -> black iridium transitions zijn echt perfect, heb niet eens door dat ik een bril op heb met die lenzen. Enige nadeel is dat ze niet werken in de auto (voorruit houdt uv tegen), maar heb ze dan ook voor op de mtb.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Als je ineens op volle snelheid een donker bosje induikt houden de zelfkleurende glazen dat niet bij. Dan is het het 'net niet'. Prima, als je daar mee leven kan.
Ik wil echter altijd perfect zicht, en daarmee dus controle. Oranje/Persimmon is altijd goed.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Axium
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3348
Lid geworden op: vr 19 november 2010, 17:07
Mijn mountainbike: Merida TFS Matts XT-Edition(RS SID/BRm775)

amber, gepolariseerd.

vergroot contrast in alle lichtomstandigheden, werkt in het bos heel fijn als je de hele tijd schaduw en zon door elkaar hebt. gepolariseerd is wel fijn want dan zijn de glazen vaak wat helderder.

s'nachts zie je er ook meer mee dan zonder, omdat het de lampjes wat dimt zie je meer eromheen.
Oakley
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: do 10 juli 2003, 11:23
Mijn mountainbike: Rotterdam
Contacteer:

Voor het hele jaar door en onder alle weersomstandigheden de Black Persimmon Photochromic (soms ook Transition genoemd). In donkere omstandigheden is die bijna zo licht als een Persimmon (oranje) en met een beetje zon net zo donker als een black iridium. En goed contrast verhogend. Helaas was deze lens alleen voor een Jawbone/Racing Jacket te krijgen en niet voor de Radarlock.
G30 is ook een mooie alledaagse lens, maar in schaduwrijke bossen net iets te donker.
MTB: Scott Scale RC
Gravel/race: Mason Bokeh 650b/700c
Strava
Plaats reactie