Advies -> Voorvork Carbon 29
-
- Extreme Biker
- Berichten: 806
- Lid geworden op: di 28 juli 2009, 15:09
- Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010 C, GT Peace 9R
- Contacteer:
Niets moet, het staat je vrij om er eventueel nog een spacer bovenop te plaatsen om later je stuurpen nog een stukje hoger te plaatsen. Ook met een spacer bovenop je stuurpen functioneert je topcap nog volledig voor de spelingvrije afstelling.zenegroen schreef:Doezel... dat snap ik net helemaal. Die topcap moet toch direct boven je stuurpen zitten?
"Righty tighty, lefty loosey."
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1822
- Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
- Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
- Contacteer:
Doordat je geen veerweg meer hebt kan het zijn dat je met een starre vork wat dieper komt te zitten( mits je dezelfde spacers onder je stuurpen terugplaatst ) Wil je toch dezelfde houding kan het zijn dat je wat hoger wilt zitten, door het eerst te proberen zoals Doezel omschrijft ( laat je dus de vorkbuis langer ) en kun je altijd nog omhoog met je stuurpen.
Eenmaal de juiste zit / hoogte bepaald kun je de vorkbuis definitief inkorten op een 4 mm onder de stuurpen.
Let wel op, als je het op die manier doet dat je wel ook weer die mm of 4 speling onder je spacer aanhoudt.
Eenmaal de juiste zit / hoogte bepaald kun je de vorkbuis definitief inkorten op een 4 mm onder de stuurpen.
Let wel op, als je het op die manier doet dat je wel ook weer die mm of 4 speling onder je spacer aanhoudt.
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1594
- Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
- Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage
Doel van de topcap (bij de headsets die wij gebruiken) is eigenlijk alleen om je stuurpen tegen je balhoofd aan te trekken. Zodra je de stuurpen vastgezet hebt doet je topcap niet veel meer. Maakt niet uit hoeveel spacers je ertussen zet, Je kunt zelfs je vork niet afzagen en er een stukje pvc pijp overheen schuiven zodat de pijp 5mm boven je vorkbuis uitsteekt
kijk maar eens hoeveel mensen nog spacers bovenop hun stuurpen hebben zitten: https://www.google.nl/search?q=headset+ ... r&tbm=isch" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier een uitgebreide beschrijving: http://www.slowtwitch.com/Tech/Headset_ ... _3159.html" onclick="window.open(this.href);return false;
kijk maar eens hoeveel mensen nog spacers bovenop hun stuurpen hebben zitten: https://www.google.nl/search?q=headset+ ... r&tbm=isch" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier een uitgebreide beschrijving: http://www.slowtwitch.com/Tech/Headset_ ... _3159.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dan doe ik er inderdaad nog eens spacer boven, bedankt voor goede tips. Nog even voor de duidelijkheid. Dus in mijn geval eerst 3 spacers (zoals altijd bij mij) Dan de stuurpen met daarboven nog 1 spacer. Maar bij deze laatste spacer moet ik ongeveer 4mm minder vorkbuislengte hebben...?
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1594
- Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
- Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage
Je begrijpt het!
als ik jou was zou ik eerst beginnen met de huidige situatie op te meten (mits je zithouding je nu bevalt)
meet de afstand van de vloer tot aan je balhoofd (neem een vast punt, maakt niet uit welke) en trek daar de SAG van je voorvork vanaf.
Als je dan je nieuwe vork monteert meet je weer die afstand. Het verschil tussen die 2 is het verschil dat je minimaal wilt opvullen met spacers onder je stuurpen, als uitgangspunt.
Daarna zou ik nog zeker een spacer van 10mm bovenop de stuurpen zetten. Die bovenste spacer gebruik je dan om met potlood een streep te zetten op de stuurbuis.
Je gaat dan 5mm lager zagen dan waar je de streep gezet hebt.
als ik jou was zou ik eerst beginnen met de huidige situatie op te meten (mits je zithouding je nu bevalt)
meet de afstand van de vloer tot aan je balhoofd (neem een vast punt, maakt niet uit welke) en trek daar de SAG van je voorvork vanaf.
Als je dan je nieuwe vork monteert meet je weer die afstand. Het verschil tussen die 2 is het verschil dat je minimaal wilt opvullen met spacers onder je stuurpen, als uitgangspunt.
Daarna zou ik nog zeker een spacer van 10mm bovenop de stuurpen zetten. Die bovenste spacer gebruik je dan om met potlood een streep te zetten op de stuurbuis.
Je gaat dan 5mm lager zagen dan waar je de streep gezet hebt.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1594
- Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
- Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage
Goed idee!
En je hebt misschien ook nog wat extra spacers onder je stuurpen nodig.
Bestel anders een setje van die carbon-uitziende dingen, die ik gebruik pasten perfect bij mijn stumpjumper spacers.
dat zijn deze:
http://www.mtbgigant.nl/pages/page.aspx ... l&aid=5538" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mtbgigant.nl/pages/page.aspx ... l&aid=5531" onclick="window.open(this.href);return false;
(dan heb je zeker genoeg om alles goed te monteren en flink met de afstelling te kunnen stoeien)
en nog een tip: hoe langer je de vorkbuis laat, hoe beter je naderhand nog een keer je vork kunt verkopen omdat ie dan in méér frames past.
En je hebt misschien ook nog wat extra spacers onder je stuurpen nodig.
Bestel anders een setje van die carbon-uitziende dingen, die ik gebruik pasten perfect bij mijn stumpjumper spacers.
dat zijn deze:
http://www.mtbgigant.nl/pages/page.aspx ... l&aid=5538" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mtbgigant.nl/pages/page.aspx ... l&aid=5531" onclick="window.open(this.href);return false;
(dan heb je zeker genoeg om alles goed te monteren en flink met de afstelling te kunnen stoeien)
en nog een tip: hoe langer je de vorkbuis laat, hoe beter je naderhand nog een keer je vork kunt verkopen omdat ie dan in méér frames past.
Goed advies, denk dat ik voor dit setje ga http://www.featherbikes.nl/trivio-carbo ... -10mm.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Hebben geen verzendkosten daar.
Hebben geen verzendkosten daar.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4900
- Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
- Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
- Contacteer:
@zenegroen
Laat mij eens weten hoe het rijden met een vaste vork bevalt.
Zit er aan te denken om er ook 1 aan te schaffen.
Laat mij eens weten hoe het rijden met een vaste vork bevalt.
Zit er aan te denken om er ook 1 aan te schaffen.
Hey Hans!hansdegebruiker schreef:@zenegroen
Laat mij eens weten hoe het rijden met een vaste vork bevalt.
Zit er aan te denken om er ook 1 aan te schaffen.
In jouw bike zou het zeker niet misstaan. Ga ik zeker doen, zal er ook eerlijk in zijn. Mijn vermoeden is dat het goed gaat bevallen, vooral bij ons in de omgeving. Mijn plan is om dan de REBA in andere omgevingen eventueel nog te gaan gebruiken. Maar voor zelfde geld is het helemaal niks! Dan hou ik hem als reserve.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4900
- Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
- Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
- Contacteer:
Ik ben van plan een tweede bike erbij te nemen en dan 1 met een vaste vork te rijden.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1822
- Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
- Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
- Contacteer:
Hans, hier staan enkele ervaringen. T komt er voor mij op neer dat IK het een erg leuke / fijne afwisseling vind. Bochten gaan gewoon lekker strak, en je voorkant is heerlijk lichthansdegebruiker schreef:@zenegroen
Laat mij eens weten hoe het rijden met een vaste vork bevalt.
Zit er aan te denken om er ook 1 aan te schaffen.
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost