Winterfietsen woon/werk>overleven

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
meridabiker2012
All rounder
All rounder
Berichten: 127
Lid geworden op: zo 2 december 2012, 12:47
Mijn mountainbike: Cube Attention SL29/Bulls Pro 8.80 Racing

Het wordt nu de derde winter dat ik op de ATB 's morgens vroeg in het donker naar mijn werk fiets en merk dat nu dat het weer weinig motiverend is om sportief naar het werk te toeren, simpelweg omdat het steeds gevaarlijker lijkt te worden om in het donker te fietsen.

90 procent van de fietsers komt mij tegemoet en 10 procent fiets met mijn richting mee.

Ik heb zelf voldoende verlichting (1 lamp op het stuur en een led-hoofdlamp en 2 lampen achter) reflectiehesje, reflectie op de handschoenen. Maar toch gebeurd het vaak dat je geen voorrang krijgt van automobilisten op plekken waar haaientanden of stopstreep staat. Fietsers uit tegengestelde richting die de buitenbocht nemen en recht op je af komen omdat ze simpelweg niet ver genoeg vooruit kijken, wat 3 weken geleden resulteerde in een valpartij. Eromheen moeten sturen met grind in de bocht die uitkwam op een drukke weg. Plat op je bek en ze fietsen gewoon door. Fietsers die met felle led-verlichting (niks op tegen) met z'n 2en naast elkaar fietsen en jij moet maar kijken waar ongeveer de berm is en de fietser, om maar niks te raken. Om een lang verhaal kort te maken. Als ik vorig jaar voor elk bijna net niet incident 100 euro kreeg had ik een paar leuke maanden. Wat zijn jullie ervaringen met het woon/werkverkeer op de fiets.
Waar een wil is, is een weg.....en waar geen weg is kun je mountainbiken
Fr@venture
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: ma 18 maart 2013, 21:39
Mijn mountainbike: Bulls Wild Edge 2

Ik doe het simpelweg gewoon niet meer!
Had me er veel van voorgesteld om lekker binnendoor naar mijn nieuwe baas te fietsen. In twee jaar tijd heb ik dat 10 keer geprobeerd en toen realiseerde ik me dat het gevaar niet opweegt tegen het plezier.
Jammer van de dure verlichting die ik er voor had aangeschaft.
Automobilisten zien de wereld gewoon helemaal anders!
Ik rij dezelfde route nu dagelijks met de auto.
Daarbij probeer ik altijd rekening te houden met fietsers, maar ik merk dat de situaties soms zo slecht zijn dat ik me echt gelukkig prijs dat ik niet meer met de fiets ga.
Hopelijk zijn de fietsers blij dat ze mij als automobilist treffen.
Tot nu toe gelukkig nog geen ongelukken gezien.
Lekker crossen door de bossen,
met de motor of de ATB,
als er maar geen asfalt ligt,
want dan doe ik niet mee!
Gebruikersavatar
Aron B
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 714
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 11:31
Mijn mountainbike: Camber alles moet carbon

Bij mij Positief wel... Maar ik rij door de weilanden.
Het is een drukke weg maar het fietspad is relatief rustig en iedereen heeft licht op.
In de dorpskernen kijk ik wel extra uit.
Gebruikersavatar
Tymon
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 276
Lid geworden op: zo 11 april 2010, 09:00
Mijn mountainbike: LV301 + On-One Lurcher!

Bij mij ook positieve en negatieve ervaringen. De positieve winnen gelukkig...
- Ik fiets heel vroeg. 6 uur weg, 7 uur op het werk. Dan is er gewoon weinig verkeer....
- Ik fiets de meest rustige routes (zo min mogelijk autoverkeer, zoveel mogelijk "donkere" fietspaden of stukken bos)
- Ook net als de TS ook met genoeg licht en refelcterend materiaal
- Als het dan toch gevaarlijk wordt (tegenliggers, auto's) -> gas los.....

Oja - ik fiets gemiddeld 1 keer per week (omg Utrecht naar Amersfoort. 30 km kortste weg enkele reis)

Op deze manier blijft het voor mij leuk (zo mooi om in het bos te fietsen terwijl de zon opgaat.....)

Wel al een paar "vervelende" ervaringen en hoe ik er mee omgegaan ben/mee omga (en dit zijn extremen - ik doe meestal gewoon rustig aan.....):
- Auto's die niet kijken en gewoon oversteken -> net doen of je toch oversteek (laat stoppen), dan schrikken ze en leren ze ervan (hoop ik)
- Pool die zonder verlichting over een donker fietspad wandelde -> genadeloos omver gefietst en de huid volgescholden (hij snapte er alleen niet veel van ;-)
- Fietsende tegenliggers met fel licht op ooghoogt -> vriendelijk vragen dit wat beter af te stellen
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Ben er na een zware hersenschudding (brommer vanachter) mee gestopt.
Fiets soms nog wel in het donker, maar dan met een mega koplamp erop en dan alleen voor training.
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Tymon schreef:
Wel al een paar "vervelende" ervaringen en hoe ik er mee omgegaan ben/mee omga (en dit zijn extremen - ik doe meestal gewoon rustig aan.....):
- Auto's die niet kijken en gewoon oversteken -> net doen of je toch oversteek (laat stoppen), dan schrikken ze en leren ze ervan (hoop ik)
- Pool die zonder verlichting over een donker fietspad wandelde -> genadeloos omver gefietst en de huid volgescholden (hij snapte er alleen niet veel van ;-)
- Fietsende tegenliggers met fel licht op ooghoogt -> vriendelijk vragen dit wat beter af te stellen
Nou nou, wens je veel geluk in het komend winterseizoen.
Gebruikersavatar
Hannibal
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 611
Lid geworden op: do 4 september 2003, 13:57
Mijn mountainbike: Curve GMX+

Ik fiets het hele jaar door naar m'n werk. Gemiddeld ongeveer 4 keer per week denk ik. 20 km heen, 20 km terug. Gaat prima. Verlichting: 800 lumen exposure voor en 180 lumen led achter. Echte fietspaden kennen ze hier niet en de wegen zijn behoorlijk slecht en smal, maar daar laat ik me niet door afschrikken. Ik moet zeggen dat ik wel de meest rustige route heb uitgekozen; ik zoek het gevaar niet op!
SugaHoneyIceTea
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: wo 14 augustus 2013, 12:54
Mijn mountainbike: Kona Coilair Supreme 2007

Het is alweer een tijd geleden maar op de middelbare school op m'n eerste MTB licht heuveltje af op een voorrangsweg...in de ijzel (stom maar het was de leeftijd). Auto komt uit zijstraat en gaat op t fietspad staan en ik klap er zo overheen. Bestuurder deed alsof er niets was gebeurd en reed gewoon weg. Ik kwam met de schrik vrij vanwege een enorme rugzak.

Laatste tijd gaat er te vaak iets net niet mis en dat ook wanneer het licht is op woon-werk traject. Die godverdomde scooters op het fietspad moeten ze verbieden. Er is een stuk 2-weg fietspad dat net breed genoeg is elkaar te passeren. Tegenliggers rijden vaak zat hier gewoon lekker met z'n 2en naast elkaar....komt er even daar achter een scooter ze inhalen en ziet mij niet gebarend en schreewend en rijdt me van de weg af. 50 cm berm en de grote weg op om een boom te ontwijken. Goddank dat er geen tegenliggende auto aan kwam anders had ik nog in het ziekenhuis gelegen, met geluk. Ik hou meestal de rust maar deze keer werd het rood voor de ogen en na op mn fiets gestapt te zijn wilde ik verhaal halen....wellicht had ik me niet kunnen weerhouden van een corrigerende tik. De scooter was reeds gevlogen.... Ik rij deze winter met m'n AM gear denk ik ;)
MaReVin
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: za 26 mei 2012, 01:51
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp 26

Ik fiets ook het hele jaar door naar mijn werk, gemiddeld 30-50 km per dag (afhankelijk van de gekozen route), minimaal 4x per week.
Ondanks het gebruik van goede LED verlichting en kleding met reflecterende details (logo e.d.) komt het nog regelmatig voor dat een automobilist je gewoonweg niet ziet, of op het laatste moment.
Ik maak er tegenwoordig (na een paar vervelende "near misses") maar een gewoonte van bij rotondes alle vaart eruit te halen en echt het oogcontact op te zoeken voordat ik doorrij.
Waar ik in het verkeer hier het meeste last van heb (met vervelende schuivers over het asfalt tot gevolg) zijn de fietsers (veelal kinderen) en automobilisten die geen richting aangeven. Schoolgaande kinderen (vaak in groepen van 3/4 naast elkaar op het fietspad) zijn met vanalles bezig behalve het fietsen.
Het heeft meestal geen zin om er wat van te zeggen... gewoon rustig passeren en zelf in ieder geval de situatie niet erger maken door er langs te scheren o.i.d.

Gelukkig bestaat mijn route voor het overgrote deel uit (fiets)paden waar bijna geen hond te bekennen is, zeker niet wanneer het (nog) donker is - daar kan ik in ieder geval wel lekker op tempo fietsen ;)
"Work to Eat. Eat to Live. Live to Bike. Bike to Work."
Gebruikersavatar
RandyM
All rounder
All rounder
Berichten: 123
Lid geworden op: ma 13 februari 2012, 12:03
Mijn mountainbike: Kona HeiHei de luxe 27,5+

Ik fiets dagelijks naar mijn werk (+/- 25 km heen en terug). Ingepakt in een neon gele jas met reflectie, neon gele helm en neon gele rugzak overtrek werd ik nog regelmatig over het hoofd gezien. Nu heb ik naast de koplamp ook een ledlamp op mijn stuur gemonteerd maar die op mijn jas schijnt. Blijkt dat ik dan beter oplicht in het donker en dus ook voor automobilisten beter zichtbaar ben die niet met hun koplampen richten mij schijnen. Geeft geen vrijbrief om vanuit te gaan dan je dan voor iedereen zichtbaar ben. Zijn altijd van die slaapkoppen die je over het hoofd zien.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Heb je dan geen last van het licht op je stuur? Kan me voorstellen dat je dan zelf minder ziet doordat er constant een lamp op je gericht staat.

Zelf rijd ik elke dag 8km enkele reis, dus voor mij de moeite niet om op de ATB te gaan (zeker niet in het donker, dan ga ik na het werk niet nog de vaste route op).
Ik rijd dus op de trekking fiets, met cheap-ass verlichting. Staat dan weer tegenover, dat ik maar 2 tot 3 punten heb in de route waar ik auto's kruis (waar ik voorrang zou moeten hebben).
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Breinstein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 168
Lid geworden op: do 28 april 2011, 10:03
Mijn mountainbike: Cube LTD Pro 2012, Wilier 501xn 29 2014

Ik fiets dagelijks 20 km (10 enkele reis) van en naar werk. Dit gaat prima en probleemloos. De meeste hinder die ik ondervind zijn die van onkundige fietsers op fietsen met fietsondersteuning (wel hard fietsen, maar geen fietstechniek hebben). Gelukkig heb ik op mijn route amper tot geen kruizingen waar ik met auto's te maken heb, maar waar ze zijn gaat dit goed.
Gebruikersavatar
Aron B
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 714
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 11:31
Mijn mountainbike: Camber alles moet carbon

Jup. Zijwegen die langs boerderijen lopen zijn venijnig.
Ik rem volledig af bij zulke plekken. Paar keer wel van die boeren gehad die hem tot aan de streep zetten (N weg) en dus op het fietspad staan.

Automobilisten denken vaak ook wel dat ze nog even snel voor je langs kunnen. Ook in het licht. Het valt me als fietser op hoe slecht mensen zijn in snelheid inschatten.
Dus ook bij rotondes, afritten, etc. Ook al heb ik voorrang, ik rij tot stapvoets zodat ik zeker weet dat ik gezien wordt en anders tenminste nog kan uitwijken.
Gebruikersavatar
RandyM
All rounder
All rounder
Berichten: 123
Lid geworden op: ma 13 februari 2012, 12:03
Mijn mountainbike: Kona HeiHei de luxe 27,5+

MacReal schreef:Heb je dan geen last van het licht op je stuur? Kan me voorstellen dat je dan zelf minder ziet doordat er constant een lamp op je gericht staat.
De eerste keer stond die idd wat te hoog waardoor die in mijn gezicht scheen. Na wat afstellen naar beneden geen last meer en wordt mijn jas redelijk goed aangelicht.
ruudbosch
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: za 23 november 2013, 20:55
Mijn mountainbike: Cube LTD Pro 29

3 dagen per week ben ik ook op de fiets te vinden naar het werk, 15 km enkele reis.
500 lumen koplamp, led-achterlicht, fluogele rugzakovertrek en 2 led armbandjes. Fiets gelukkig een rustige route en dat is prima te doen! Enige vervelende is fietsers die zonder licht fietsen en totaal niet zichtbaar zijn. Je schrikt je de pleuris als ze ineens twee meter voor je zijn....
Plaats reactie