Meest technische route ?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
koekebiker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 9 maart 2012, 19:46
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead 3 (2012)

to0n schreef:Ik denk dat dit de clou is:
aurelius schreef:...zolang het geen moeite kost om heel te blijven...
Daar valt modder iig niet onder. Een doodsmak maken op een beijzelde straat mogelijk wel... :wink:
Daar valt modder iig niet onder...????

Er ligt hier nou ook weer niet zoveel modder dat wanneer je valt, je zachtjes opgevangen wordt in in een meterdiepe, pudding-achtige substantie... :lol:
Bomen, wortels en stobbetjes genoeg om je aan te bezeren, laat staan als je over een eerdergenoemd kunstmatig obstakel heen klapt.
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1743
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Voor mij is een route al technisch als er slechts één enkele boom in de buurt staat :lol:

Afbeelding

De boodschap hiervan is dat routes in Nederland per definitie niet technisch zijn, maar dat er een hoop mtb'ers zijn die gewoon nie kenne fietsen ;)
Sommige vinden de route in Horst technisch, terwijl ik bij de aanleg te horen kreeg dat er geen technisch uitdagende secties zouden komen (en die zijn er nu ook niet)..
Het is hier geen ponykamp!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Horst is selectief technisch: samengevat, een en al bochtjes.
Wil je hem echt snel kunnen rijden, dan vergt dat stuurmanskunst in al die bochtjes die elkaar opvolgen, en je moet goed kunnen remmen voor, en accelereren na elk bochtje. Dat hollen en stilstaan kost kracht, de juiste flow vinden en steeds goed schakelen is daar de kunst.
Dus wil je je bochtjes oefenen, Horst is the place to be. Wordt je snel 'wagenziek' van ronddraaien, sla deze dan maar over :winkie: .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Ben je ook bij de aanleg betrokken geweest QPRS? Dan hebben we misschien zij aan zij gewerkt... :-D

Volgens mij verwar je het met technical trail features. Hierover liep ten tijde van de komst van het Horst topic ook een draadje.

Technische stukken zitten er wel degelijk in.

Het heeft allemaal met referentiekader te maken. Ik vind Horst voor NL begrippen een lastig parcour, anderen denken daar blijkbaar anders over.
jankoets
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: zo 22 juli 2007, 22:59
Mijn mountainbike: Surly Straggler SS, Giant XTC 29er, Giant TCR Advanced

Misschien is een mooie indicatie van het technische niveau van een route de mate waarin een technische mountainbiker voordeel heeft / sneller is dan een conditioneel vergelijkbare wegwielrenner. Een relatief recht pad in goede staat maakt dan weinig verschil, slechtere omstandigheden zoals modder meer, bochtjes helpen ook en echte technische features maken het verschil nog groter.
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1743
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Bowiex schreef:Ben je ook bij de aanleg betrokken geweest QPRS? Dan hebben we misschien zij aan zij gewerkt... :-D
Neen, door allerlei omstandigheden kwam het mij niet uit om mee te helpen. Ben bij één vergadering geweest, dat was het..
Ik was wel min of meer de initiator, door de boswachter te vragen naar de mogelijkheden.
Mijn insteek was een lekker uitdagend technisch rondje, om te voorkomen dat er in de omgeving nog meer jumps midden op een wandelpad zouden worden neergepleurd.
Dat is het uiteindelijk niet geworden helaas, maar evengoed niets dan lof voor degene die keihard hebben gewerkt om de route te realiseren :-q

De route in Horst is lastig als je snel wilt zijn. Echter kun je 'm ook gewoon op je dooie gemak rijden, en dan is 'ie niet spannend.
Een echt technische route kun je niet op je dooie gemak rijden ;)
Het is hier geen ponykamp!
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Wat mij betreft is een technische route een "lastig te rijden route", ongeacht de snelheid waarmee je de route rijdt. Probleem is, en ik denk dat dit de essentie van de hele discussie is, dat de techniek van de biker in kwestie in belangrijke mate bijdraagt aan wat als een technische route wordt ervaren.
StAlTiCa
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

soms zegen beelden meer als woorden ;)
dit versta ik onder een technische (uitdagende) route, dus niet een "saaie" route met modder of een route waar je veel moet schakelen.
wij noemen plaatje nr.1 in Nederland een "slecht onderhouden route".......volgens mij zegt het eerder iets over ons niveau.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Duidelijke foto's, geheel mee eens, technisch. Maar... geen foto's van een vaste route in Nl.
En het moest over Nl'se routes gaan, waarbij Zuid Limburg eigenlijk ook al niet mocht meedoen.
Alles is relatief natuurlijk. Je kunt ook stellen: het is pas technisch als het lijkt op de Redbull Rampage.
Het moet gaan over voor Nl zo technisch mogelijke routes.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Weet ik, maar het dient als voorbeeld om aan te geven wat een (voor mij) "technische route" inhoud.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Hier een paar fotos uit NL (Nijmegen) Welliswaar niet zo heftig als bovenstaande foto's én niet op de vaste route, maar wel in NL!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En hou er rekening mee dat hellingen op foto er altijd flauwer uitzien dan ze zijn ;-)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Ohja die eerste 2 foto's kan ik me nog goed herinneren. En idd zo kun je ( buiten de vaste route om ) in de regio Nijmegen wel wat van die technische afdalingkjes vinden.
Maar waarom wordt er bij "technisch" eigenlijk voornamelijk over afdalingen gesproken? Er zijn ook behoorlijk wat klimmetjes die icm een bepaald stijgingspercentage en wortels / keien / bochtjes ook behoorlijk wat van je skills vergen :wink:
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Die stukken ken ik wel in Nijmegen :)
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
markpatat
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 16 september 2002, 22:43
Mijn mountainbike: Cube Reaction RX 2010
Contacteer:

Ik definieer technisch lastig als plekken waar ik van tevoren al een beetje tegenop zie. Sommige routes hebben we een paar van dat soort plekken, maar het zijn er in NL niet veel. Bergschenhoek kent dan voor mij de meeste uitdaging een parkoer als LDD dan niet. Het is echt een toffe baan, waar je je bij vlagen op een achtbaan waant, maar hij is niet moeilijk (behalve als het erg droog is). Ook Horst staat me niet echt bij als heel lastig, wel heel leuk en vermoeiend. Zuid-limburg kent wel wat meer uitdaging, vooral in de Voerstreek! Maar ja, Limburg mocht niet mee doen. Neem aan dat Elten (andere kant van de Waal bij Nijmegen) ook niet mee mag doen. Ondanks dat de voertaal haast Nederlands is, ligt het net in Duitsland. Het is echter wel een technisch-walhala!
Hier staat niets.
zenegroen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 15:23

Bij heel veel routes is het juist, hoe technisch benader je de route? Langzaam en zonder risico of juist tegenovergestelde. De mountainbikers die anderen afvallen omdat ze zogenaamd gebrek aan techniek hebben mijd ik het liefste... Hou niet van dat naast de SPD schoenen lopen/fietsen ;-)
Plaats reactie