Bandenwissel?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
MarkEL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 22:56
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead 29
Contacteer:

Op dit moment heb ik op mijn 29er zowel voor als achter een 2.25 Racing Ralphs. Nu ben ik (ivm herstellen van een sleutelbeenbreuk) voornemens om de komende tijd uitsluitend op verharde ondergrond te rijden en vraag mij af of het écht zin heeft om mijn Racing Ralphs te verwisselen voor bijv. Schwalbe Big Apple bandjes. Scheelt dit echt veel rolweerstand en grip en opzichte van mijn RR's of is dit de pak-em-beet 50 euro niet waard?
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Gewoon er op laten liggen en dat beetje extra rolweerstand voor lief nemen.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

Of de schwalbe Thunder burt monteren
http://www.schwalbe.com/nl/offroad-read ... -burt.html" onclick="window.open(this.href);return false;
jvde99
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: zo 30 juni 2013, 19:23
Mijn mountainbike: toert 2-3 keer per week door Zuid Limburg

Gewoon erop laten liggen. Je conditie wordt er beter van en je spaart nog wat.
Gebruikersavatar
Paul Chris
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 565
Lid geworden op: do 28 februari 2008, 23:02

Je Racing Ralphs gaan wel hard slijten op verharde ondergrond, dus of het echt een besparing is om ze te laten zitten is de vraag. Big Apples rijden wel echt prettig op de weg.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Idd, als je echt een tijd op de weg wilt rijden kan je mijne inziens beter de big Apple's doen. Rijd gewoon lekkerder op de weg.
MarkEL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 22:56
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead 29
Contacteer:

japie carbon schreef:Idd, als je echt een tijd op de weg wilt rijden kan je mijne inziens beter de big Apple's doen. Rijd gewoon lekkerder op de weg.
mwoah... zal waarschijnlijk om een paar honderd kilometer gaan?
NatteKrant
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 879
Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 19:58
Mijn mountainbike: Wilier 501 XN

Als het op een paar honderd km gaat zou ik ze lekker laten zitten.... Rara's rollen best makkelijk op asfalt, dus ik zou het de 50 euro niet waard vinden. Zit je gewoon een minuutje later terug op de bank ;-)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Of je kijkt voor een paar tweedehands slickjes, zoekt een aanbieding bij een of andere webshop...
Je moet voor minder dan 50 euro kunnen slagen denk ik. Geen hele smalle slicks kopen want dan heb je ook andere binnenbanden nodig.

In mijn ervaring rolt geen enkele noppenband zo licht op asfalt als een slick.
Big Apples rollen goed, zijn goed lekbestendig maar ook zwaar. Heb zelf Kojak 2.0 op mijn weg-mtb en die bevallen me prima.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Ik rij elke week bijna honderd km over de weg met die dingen en dan nog gaan ze een hele tijd mee. Ik zie het probleem niet.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
MarkEL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 22:56
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead 29
Contacteer:

Bedankt voor de reacties zover :-q

Ik rij normaal ook wel over het asfalt met de RaRa's maar dat is dan alleen de route om naar het bos te komen. En op zich lenen de RaRa's zich hier voor mijn gevoel best voor (al beter dan de Nobby Nic die ik eerder op het voorwiel had). Maar ik heb dan ook geen enkele ervaring met straatbanden op de MTB :wink:

gistermiddag heb ik voor het eerst weer op de fiets gezeten, 34km over het asfalt. Op de RaRa's dus. 't Is wel te doen maar toch ben ik wel benieuwd hoe het zou rijden op slicks. Ik zal eens op Marktplaats gaan speuren naar een tweedehands setje.

Wat zouden jullie aanraden qua maat, eerder 28x2,00 of beter een bredere, bijv. een 28x2.35?
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

Alleen asfalt 2.0
Wil je ook een keer het strand op dan 2.35 nemen. Mits je over big Apple's, supermoto's of andere vergelijkbare band spreekt
Gebruikersavatar
FsKtNr2
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: do 14 november 2013, 10:10
Mijn mountainbike: Xtrail carbon 29er / Xtrail Mud 9 29er

Wellicht zijn de Continental GP 4000S nog een optie. Ik heb deze slicks ook op mijn reserve 29er wielset (mach 250 xt naaf) liggen. Deze banden hebben een zeer lage rolweerstand en zijn erg betrouwbaar.

Als ik op de weg 30 km/u rijd met de RR dan doe ik dat met dezelfde inspanning op de continentals met 35km/u.

Daarnaast kun je het setje altijd nog gebruiken om duurvermogen op de weg te trainen :)

Ik het de banden hier gekocht http://www.fietssportiefonderdelen.nl/p ... 00S_ZW_VW/" onclick="window.open(this.href);return false;
Eventueel een goedkoop wielsetje aanschaffen a 125 euro en deore cassete en remschijven voor een paar tientjes en je hebt een racefiets voor ongeveer 200euro;) mij bevalt het in ieder geval prima!
JE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 608
Lid geworden op: za 20 november 2004, 18:32

Ik zou er voor een paar euro gewone fietsbanden erop leggen.
Rijdt prima op het verharde :)
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

byorka schreef:Ik rij elke week bijna honderd km over de weg met die dingen en dan nog gaan ze een hele tijd mee. Ik zie het probleem niet.
Precies, slijtage valt echt reuze mee, wordt m.i. vaak overdreven, rolt prima op de weg, ik zou (als TS) dat geld lekker in je zak houden :wink:
Plaats reactie