Wintersokken

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

heb sealskinz sokken, winterschoenen en overschoenen krijg de voeten niet warm in de winter,
nadeel van de sealskinz bij veel regen blijven ze vol water staan loopt er langs boven in
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

hwpaints schreef:heb sealskinz sokken, winterschoenen en overschoenen krijg de voeten niet warm in de winter,
nadeel van de sealskinz bij veel regen blijven ze vol water staan loopt er langs boven in
Klinkt misschien vreemd maar oplossing vuur uw probleem kan misschien het volgende zijn (werkt bij mij zeker en vast).
Draag in de winter geen lange fietsbroeken maar een thermobroek van craft in combi met een bibshort.
Laat de thermobroek over mijn winterschoenen en plak dan een kort eindje ducktape over den overgang van schoen naar been.
Zorg dat er geen sok tussen zit.
Doe dit alleen als de verwachting regen zegt.
Sindsdien zijn klotsende winterschoenen niet meer mijn vriend.
Bijkiejr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 341
Lid geworden op: za 19 november 2011, 23:15
Mijn mountainbike: Giant Anthem X29

Hier Sealskinz blauw. Geen koude of natte voeten. In tegenstelling tot wat Kermit zegt heb ik nog nooit zweetvoeten gehad in de Sealskinz sokken. Echt een topproduct!
You can't buy happiness. But you can buy a bike and that's pretty close.
Fr@venture
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: ma 18 maart 2013, 21:39
Mijn mountainbike: Bulls Wild Edge 2

Hoewel het vanmorgen niet echt koud was had ik toch al weer lichtjes koude voeten.
Twee paar sokken in mijn waterdichte MTB schoenen.
Eerste paar waren Human Nature trekking sokken class B/C met 50% merino woll (van ANWB).
Het tweede paar waren ski sokken van de Hema.
Bij thuiskomst voelden ze beiden vochtig aan.
Nu denk ik dat het verstandig is om vocht regulerende/afvoerende sokken als eerste paar te gebruiken.
Iemand ervaring met dit soort sokken, b.v. van Craft of Jack Wolfskin?
Lekker crossen door de bossen,
met de motor of de ATB,
als er maar geen asfalt ligt,
want dan doe ik niet mee!
Gebruikersavatar
Paul Chris
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 565
Lid geworden op: do 28 februari 2008, 23:02

Ik draag altijd "gewoon" dikke wandelsokken van de Scapino, Hema, whatever in mijn five-tens. Nooit koude voeten.
Bossos
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 27 augustus 2010, 20:44

Persoonlijk heb ik vaak last van koude voeten, behalve met fietsen. Wat bij mij goed werkt: Nooit twee paar sokken, maar juist een eenvoudige sportsok in combinatie met een schoen waarin ik mijn voet juist goed kan bewegen. Daarover een, goed nauw om de enkels sluitende, overschoen die waterafstotend en winddicht is.
Als je teveel sokken aantrekt of juist te dikke, dan heeft je voet geen bewegingsvrijheid en geen mogelijkheid om zelf warm te worden. Voor even misschien heerlijk warm, totdat het zweet afkoeld en je niet kan bewegen met je tenen.
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

hwpaints schreef:heb sealskinz sokken, winterschoenen en overschoenen krijg de voeten niet warm in de winter,
nadeel van de sealskinz bij veel regen blijven ze vol water staan loopt er langs boven in
Dat herken ik, maar dat water is bij mij dan uiteindelijk lauwwarm in mijn winterschoenen, en dan nog zonder overschoenen.
Zijn het alleen je voeten of ook je handen die koud zijn in de winter?
In het laatste geval: Kleed je warmer aan. Je lichaam probeert de romp (organen) warm te houden en onttrekt daarvoor als het nodig is warmte uit de ledematen, zodat je handen en voeten als eerste koud zullen worden.
Fr@venture
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: ma 18 maart 2013, 21:39
Mijn mountainbike: Bulls Wild Edge 2

Bossos schreef:Persoonlijk heb ik vaak last van koude voeten, behalve met fietsen. Wat bij mij goed werkt: Nooit twee paar sokken, maar juist een eenvoudige sportsok in combinatie met een schoen waarin ik mijn voet juist goed kan bewegen. Daarover een, goed nauw om de enkels sluitende, overschoen die waterafstotend en winddicht is.
Als je teveel sokken aantrekt of juist te dikke, dan heeft je voet geen bewegingsvrijheid en geen mogelijkheid om zelf warm te worden. Voor even misschien heerlijk warm, totdat het zweet afkoeld en je niet kan bewegen met je tenen.
Grappig, bij mij is het net andersom. Een aantal van je tips pas ik echter ook toe.
Ik heb nooit last van koude voeten, behalve tijdens fietsen.
Zolang het buiten meer dan 10 graden is heb ik nergens last van, maar onder de 10 graden begint het.
Ik ben dan ook begonnen met overschoenen. Dat bleek (zelf als het niet regent) geen oplossing voor mij.
Met de gedachte dat goede isolatie dan het toverwoord moest zijn heb ik oversized winterschoenen gekocht (van Itek).
Deze zijn echt ruim een hele maat te groot (en misschien wel meer) en hierin kan ik met het grootste gemak twee paar extra sokken aan en dan nog kan ik mijn tenen gemakkelijk bewegen.
Ook rij ik zonder SPD dus mijn voeten zijn sowieso al wat beweeglijker.
Alle voorwaarden voor warme voeten zijn aanwezig denk ik, maar toch voelen ze nog koud.
Vandaar mijn gedachte om vocht regulerende sokken aan te schaffen.
Maar welke zijn goed?
Lekker crossen door de bossen,
met de motor of de ATB,
als er maar geen asfalt ligt,
want dan doe ik niet mee!
Gebruikersavatar
Paul Chris
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 565
Lid geworden op: do 28 februari 2008, 23:02

Als niks meer werkt heb je ook nog van die voetverwarmers. Dat zijn van die warmte-pads die opwarmen zodra je ze uit de verpakking haalt en dan zes uur warm blijven. Heb ze ooit een keer gekregen voor Egmond Pier Egmond en dat was wel lekker warm, zo'n kacheltje in je schoen!
R1Phrankey
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 627
Lid geworden op: wo 7 november 2007, 20:24
Mijn mountainbike: Canyon Lux

Ik had ook eerst bij elke winterse rit koude voeten (vooral koude tenen), zelfs met Shimano winterschoenen, overschoenen en 2 paar sokken.
Het leek wel of de bloedtoevoer naar mijn tenen niet optimaal was.
Heb de schoenplaatjes verder naar achter gezet (zaten in voorste gaatjes, nu in de achterste gaatjes) en ik moet zeggen, dat scheelt al enorm veel. Als het echt koud is heb ik nog steeds koude tenen, maar bij mij is het de druk onder mijn voet (afknelling) die grotendeels de koude tenen veroorzaakt.
Mijn andere fietsje: ........ een S-Works Tarmac SL7, en een SL8 :-D
Gebruikersavatar
FsKtNr2
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: do 14 november 2013, 10:10
Mijn mountainbike: Xtrail carbon 29er / Xtrail Mud 9 29er

heb zelf deze van de Decathtlon: http://www.decathlon.nl/warme-kousen-5-id_8243727.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Bevallen prima, lekker warm en niet duur.
Steppenwolf
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: do 2 december 2010, 17:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic S-Works World Cup 650B 2012, Specialized Comp Carbon 29er 2014
Contacteer:

http://www.mantel-bikeparts.nl/castelli-quindici-soft

Castelli met merinowol zitten goed en warm :-q
Epic S-Works FSR Carbon 2012 World Cup (26 --> 27,5 inch)
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-3BTTLRKG.jpg

Stumpjumper Comp HT Carbon 2014 (29er)
http://www.mijnalbum.nl/Foto360-OYP6UY8R.jpg

Use BRAINS get SPECIALIZED
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

net de sealskin sokken binnen, zondag wordt het 3 graden... nu is de vraag zomer of winterschoenen :D :D
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

R1Phrankey schreef:Ik had ook eerst bij elke winterse rit koude voeten (vooral koude tenen), zelfs met Shimano winterschoenen, overschoenen en 2 paar sokken.
Het leek wel of de bloedtoevoer naar mijn tenen niet optimaal was.
Heb de schoenplaatjes verder naar achter gezet (zaten in voorste gaatjes, nu in de achterste gaatjes) en ik moet zeggen, dat scheelt al enorm veel. Als het echt koud is heb ik nog steeds koude tenen, maar bij mij is het de druk onder mijn voet (afknelling) die grotendeels de koude tenen veroorzaakt.

ga dit ook eens proberen al dat andere heb ik allemaal geprobeerd, heb inderdaad het idee dat mijn voeten gaan slapen [prikken] hopelijk geeft het geen probleem met knieën e.d.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16802
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ook een optie kan zijn om (in de winter) met platformpedalen te gaan rijden. Zeker als het echt koud is vormen de plaatjes en de gaatjes in de zool van de spd-schoen een koudebrug.
Met platforms heb je die niet, bovendien kun je kiezen uit heel veel verschillende soorten schoenen. Ik heb nu al een tijdje Five Ten's, maar daarvoor heb ik vrij lang gereden met lage wandelschoenen met Goretex (Meindl). Last van koude voeten had/heb ik vrijwel nooit en ik gebruik dus gewoon het hele jaar door redelijk dunne sokken.

Dat de boel ruim genoeg moet zitten om niets af te knellen lijkt me duidelijk, ongeacht welke schoenen en sokken je draagt. Strak zittende spullen icm kou werkt niet.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie