Bouwen van trails in Nederland

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
gsmink
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 30 september 2013, 18:40

Dank jullie wel voor alle reacties.

Klinkt allemaal erg als iets op de lange duur. Nu ik nog erg jong ben denk ik dat het verstandiger is om me eerst te richten op het rijden van trails die er al zijn, en dus waarschijnlijk niet echt in Nederland. Als ik dan wat ouder ben kan ik me een keer gaan inzetten aan de andere kant, het mogelijk maken.
winnfield
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 579
Lid geworden op: zo 29 mei 2011, 09:43
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 9.0 SL, Kona supreme operator Gazelle Mondial fixed
Contacteer:

Ik zou me door je leeftijd niet laten tegenhouden. Als je iets wil bereiken heeft dat inzet nodig. En je loopt altijd het risico dat het niet lukt of niet wordt zoals je gedacht/ gehoopt had. Ik denk dat er hele leuke trails aangelegd kunnen worden in ons land. Je ziet steeds meer TTF's en zelfs kleine bikeparken uit de grond schieten. We hebben deze aanvullingen te danken aan initiatiefnemers. Een ding is zeker: zonder initiatieven van de trailbouwers komen er geen nwe trails of parken.
http://www.progravity.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Treepy
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 193
Lid geworden op: zo 1 september 2013, 20:09
Mijn mountainbike: Specialized Camber '14 / Enduro '11

Omdat jij jong bent ben jij de toekomst toch? Dus leef je lekker uit op de legale manier!
Greetz,

Life begins where your comfort-zone ends!
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Mooie discussie dit!
Ik lees een aantal bekende struikelblokken: gemeentes die niet meewerken om gebieden aan te (mogen) passen, regelgeving mbt ongelukken. Dit zit toch hoofdzakelijk bij de lokale overheid. Dat zijn punten waar je als georganiseerde groep absoluut invloed op kunt uitoefenen en resultaten kunt bereiken. Maar, dan moet je wel een georganiseerde groep worden.

Wat je nu ziet gebeuren is dat die georganiseerde groepen er wel zijn, maar ook weer redelijk lokaal. Ze bereiken wel iets, maar dat is dus weer ... lokaal.
Ik herken dit probleem vanuit andere, totaal niet fiets-gerelateerde sporten, maar ze hebben wel een gezamenlijke 'vijand' : de lokale overheid.

De MTB community lijkt teveel op lokaal niveau steeds het wiel opnieuw aan het uitvinden te zijn voor wat betreft het aanleggen van tracks en parcours. Als er een landelijke 'bond' zou zijn, die juist de 'standaard problemen' voor wat betreft de gang naar en behandeling van de gemeente weet, dan zou er veel meer slagkracht zijn op lokaal gebied. Ik las al dat iemand het had over het handelen op individueel niveau en ik zou dat willen door redeneren naar dat de MTB community zich zal moeten gaan organiseren om haar frustaties te kunnen oplossen.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

Niet alleen de overheid is "de vijand". Je hebt ook te maken met omwonenden en medegebruikers die de overheid inschakelen. Goed voorbeeld is de Hermannsweg in DE, waar een heel stuk "verboten" is gemaakt door een particuliere grondeigenaar, eerder mocht je daar gewoon mountainbiken. De man ergerde zich aan wat mensen die wat jumps deden e.d. Ook grote groepen mtb-ers zorgen voor overlast. Ook met de nieuwe routes bij Deventer meldingen in de krant over overlast van mtb-ers.

Als een route / parkje het goed doet dan trekt dat best veel mensen, welke op meerdere manieren een belasting voor de omgeving bezorgen.

Aan de andere kant levert het een regulering op van de anders overal fietsende mtb-ers. Deze zullen zich meer gaan concentreren op de nieuwe tracks. Ook zal het starters aantrekken, welke een niet te moeilijke track willen, of mooie waarschuwingen bij elke drop o.i.d.
fianke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 554
Lid geworden op: di 18 maart 2003, 18:42
Mijn mountainbike: Liteville 301 MK14
Contacteer:

Zoek de samenwerking, gemeente, grondbezitters andere gebruikers etc. We hebben dat in Haaksbergen ook gedaan. Let wel dit kost tijd, bij ons zat er tussen de eerste ideeën en de eerste schop in de grond bijna 10 jaar!! Als je met minder partijen te maken hebt kan het een stuk sneller. Bovendien is de tijd veranderd en zijn gemeentes en grondbezitters meer bekend met MTB routes. T.a.v. het technisch maken, zolang de gebruiker weet wat hij kan verwachten kun je veel bouwen. 3 meter drops na een blinde bocht op een papa en mama route zijn dus niet handig. Een aparte lus met moeilijkere stukken zoals ze in Sleen gedaan hebben kan wel prima en kan ook dan ook leuk en moeilijk zijn. Veel succes!
http://www.fianke.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Redbulletje
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: ma 11 november 2013, 12:10
Mijn mountainbike: Redbull NPL Altanium 6013 Marathon + Cross Hybride

Hier in de Apeldoornse bossen e.o. mag ik niet klagen vwb (single)tracks. Wel zou het onderhoud daarvan meer/beter bijgehouden mogen worden. Er liggen hier en daar flink wat bomen/takken die met wat inspanning kunnen worden verwijderd. Binnenkort ga ik met m'n zaagje & touw eens op pad.

Volunteers ??

THx.
''If you don't know where you going, any Road Will take you there''
Gebruikersavatar
Axium
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3348
Lid geworden op: vr 19 november 2010, 17:07
Mijn mountainbike: Merida TFS Matts XT-Edition(RS SID/BRm775)

ik fiets voornamelijk 'wild' en ik loop regelmatig met de honden door de zuid oostelijke bossen, en als je ziet hoe snel een trail verlegd is als er een erg grote boom, modderpoel of leuke afsnijroute van de bocht is, denk ik dat je niet speciaal een bouwdag moet maken ofzo.

als je met zijn 20en om een boom heenrijd om een boom te ontwijken is het pad hier vaak permanent veranderd. toch ga ik welleens na een storm met de honden, een bijl en een zaagje mijn routes af om wat bomen op te ruimen. meestal doet sbb de rest.
Plaats reactie