Ervaringen: van fully naar hardtail

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
zenegroen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 15:23

Beste MTB vrienden,

Er bestaat al een topic over ervaringen van hardtail naar fully. Ik ben juist benieuwd over de ervaringen andersom, dus van fully naar hardtail. En dan geen ellenlange discussie over wat beter is, maar puur wat jouw ervaring erbij is. Misschien ook leuk te vermelden van welke fiets je komt en welke je nu op rijdt.

Ik ben sinds een maand overgestapt van een Scalpel 29 naar een Stumpjumper HT CARBON 29. Een van de redenen was het vele onderhoud en gepiep en gekraak waar ik geen zin in had. Destijds had ik een fully aangeschaft voor rugproblemen maar door mijn luie zit werd het alleen maar erger :-{

Nu weer terug op de hardtail merk ik dat ik weer in de benen moet. Voordeel bij mijn overstap vond ik toch wel echt het gewicht. Ongeveer van 13KG naar 10.4KG gegaan.

Het minste spijt heb ik bij het klim- en bochtenwerk. Ik denk nog wel eens terug aan mijn fully bij de bospaadjes met veel wortels en kuiltjes en/of de ruigere afdalingen. Maar hierdoor ga ik wel meer staan. Kleine oneffenheden worden opgevangen door lage bandenspanning (met dank aan tubeless rijden).

Tot nu toe ben ik erg tevreden over mijn overstap.
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Haha....ik denk dat er best wel wat bikers zijn die van een FS naar een HT gegaan zijn. Veelal van een 26"FS naar een 29"HT.
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Gebruikersavatar
Rhazer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 3 juni 2011, 16:00
Mijn mountainbike: Cube Elite HPC pro 29

Ik zit in de overgansfase :lol: Heb nu inderdaad een 26" FS en wil naar een 29" HT gaan..
Ik ga dit topic even volgen :-q
Deze ruimte niet beschrijven.
Francois
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1195
Lid geworden op: wo 2 augustus 2006, 19:00
Mijn mountainbike: Gifgroene Stalen 29" en een Mosterdgele Gravelracer

Ik heb er na 2 jaar 29" Fully, een 26" HT bijgenomen...9 speed :-) eerste ritje was weer even wennen aan het stuiteren...maar wel een stuk speelser. Het heeft allebei z'n voors en tegens.
Specialized Epic, Croix de Fer en een race masjien
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

Gister ook na 2jaar FS eerste ritje op de HT

Rocky Mountain Element Team rsl 650b van 10,5kg vs On-one 456 carbon 650b van 9,8kg

Verschil in gewicht is dus niet zo groot. Ervaring hetzelfde als de Zenegroen, erg wennen. Zal meer uit het zadel moeten komen en actiever met de bennen moeten zijn om in de buurt van de snelheid van de FS te komen.

Geloof echter dat de snelheid en de daarbij horende comfort van een goede FS toch altijd mijn voorkeur zal hebben. Toch geeft het rijden met een HT weer nieuwe uitdagingen en een stuk minder onderhoud natuurlijk.
Gebruikersavatar
Dennis1974
All rounder
All rounder
Berichten: 118
Lid geworden op: di 12 april 2011, 19:42
Mijn mountainbike: Scott Spark 910 '15, Cannondale F-si, Scott Scale 930 '15 & Ghost HTX 29

Sinds vorige week wegens voorvorkproblemen van mn Fuel met mn Ghost HTX 29, die ik normaal alleen gebruik op asfalt met SuperMoto, de tracks opgegaan. Even slikken in t begin, maar lage bandenspanning en n goed zadel doen wonderen. Ik overweeg nu om de Fuel in te ruilen op een Epic, ga eerdaags ff een goeie proefrit maken. Heb laatst al snel een kort rondje in de buurt van mn lbs gemaakt op een Epic expert en ja.....wat een fiets, zeg! Voor mij denk ik dat die fiets het beste totaalpakket heeft, want op sommige paden mis ik die achtervering toch echt wel. :-q
Fun is not a straight line....
lenf
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1299
Lid geworden op: do 29 november 2007, 20:48
Mijn mountainbike: My bike is Fly!

Heel herkenbaar verhaal, hier hetzelfde.
Dan van een 26 fully Ghost naar een Trek Superfly hardtail 29. De 29er is lichter, ik weet niet hoeveel.
Ook juist minder rugproblemen omdat de fiets een actievere rijstijl vraagt. Ik sta nu meer, en
dat voelde met de fully altijd een beetje vreemd, m.n. door het pompen van de vering.
Misschien een beetje verlies van snelheid op erg hobbelige stukken/afdalingen, maar dat maakt de hardtail in de klim wel weer goed.
Over kleinere hobbels vind ik een 29 er beter doorrollen dan de fully.
Het onderhoud is veel sneller klaar en minder werk.
Rij nu een jaar met de 29 er en ben er blij mee :-q
Dieser Weg wird kein leichter sein, Dieser Weg wird steinig und schwer...
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Zal ik dan ook mijn duit ff in het zakje doen;
Ik ben gegaan van een hardtail 26" naar een Fully 26" ( scalpel ) vond dat een geweldige overgang. Ik kon het veel langer volhouden en kwam na langere tochten minder lichamelijk vermoeid van de fiets. Nou is de scalpel meer een softtail die naar mijn idee alleen maar de scherpe randjes eraf haalt.

Toen kreeg ik het idee om een starre stalen 29er op te bouwen ( Salsa ) Ik vond dit een geweldige toevoeging aan mijn 26er fully. Ik vond het zelfs veel leuker om op de starre 29er te gaan dan op de scalpel 26er ( nu weet ik niet of dit kwam door de rijeigenschappen of dat ik de 29er helemaal zelf opgebouwd heb en hier ook wel erg van genoten heb )

Doordat ik dus alleen maar op de starre 29er ging rijden, de scalpel maar verkocht. En omdat ik toen een lege plaats in de garage had :winkie: en er toch wel iets geveerds bij wilde hebben besloten dat er als aanvulling op mijn starre 29er een ( hoe logisch eigenlijk ) 29er fully moest komen voor de echt langere tochten. Dit is een Salsa Spearfish geworden en ook deze fiets bevalt me super, lekker lange afstanden toeren met deze fiets. Ik ben erg blij dat ik dus kan kiezen tussen HT of FS.

Eigenlijk zou je gewoon beide moeten hebben :winkie: een starre HT voor je trainingen ( techniek, bochtenwerk en de actieve rijstijl ) en de FS voor de lange tochten. En het "advies" dat ik hier zo vaak lees dat je een fully moet kopen om van je rugklachten af te komen vind ik echt zo nutteloos. ( maar dat is een andere discussie :D )

Ik heb de starre HT nu opgebouwd als SS en dat bevalt ook wonderbaarlijk goed, dat is voor de aankomende natte periode echt lekker fietsen en pas echt makkelijk in het onderhoud :-q

Maar ja, ook hier geld weer ; zoveel mensen zoveel meningen :bier:
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Gebruikersavatar
vin100
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 561
Lid geworden op: do 24 november 2011, 10:21
Mijn mountainbike: Transition Sentinel, Nordest Bardino, Genesis Longitude

baardmans heeft gesproken ˆ_ˆ. (points to rilson)

maar zonder dollen; ik heb sinds kort een hardestaart fiets (sys komt nog) en dat is echt een mooie aanvulling op mijn 130mm 29er fully.

De fully is veel vergevingsgezinder dan de hardtail. Ik merk wel dat mijn techniek verbeterd is door de fully net zoals ik verwacht dat met het rijden op mijn stalen hardtail mijn techniek ook weer zal verbeteren.

Ik rij bij voorkeur op technisch terrein en ben er niet vies van om eens flink gas te geven, maar beleef er weinig lol aan om dat gas geven continue te doen. Ik heb in het verleden nog wel eens gedacht om wedstrijden te gaan rijden, maar helaas past dat dus niet bij mijn rijstijl (en lichaamsbouw haha).

Overgang van Fully naar Hardtail is goed, mits je ook maar terug van de Hardtail naar de Fully kan gaan ;-).
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

vin100 schreef:baardmans heeft gesproken ˆ_ˆ. (points to rilson)
Waar zit de "vind ik leuk" knop :lol: Maar je ziet wel weer, eigenlijk kun je nooit genoeg fietsen hebben :winkie: En schiet nu maar eens op met die SYS...
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

Ik ben van een Scalpel 29er overgestapt op een Giant XTC Composite 29er.

Dat ding ging een stuk sneller, maar de klappen aan de achterzijde waren behoorlijk. Een beetje aanslag op mijn zwakke rug. Uiteindelijk ging het frame stuk, maar ik had al eerder de beslissing genomen dat er een 27,5 fully bij zou komen (Giant). Dit plan is iets aangepast door het frame, en dus heb ik een Anthem X 29er gekocht.
Die is wel wat zwaarder (Met een Conti Xking en de vering in totaal 1 kg zwaarder. 11.5 kg weegt ie nu)
Maar hij fiets voor mij een stuk prettiger dan de XTC. IK heb er in ieder geval geen spijt van.
Mijn rondetijden in Sint Oedenrode zijn er volgens mij niet slechter van geworden.

Ik denk dat ik moe werd van de klappen in mijn rug van de starre achterzijde en dat dit dermate veel energie kostte dat ik met de Anthem sneller ben.
Wel heb ik met de hardtail weer ouderwets leren sturen :)
cyberdriver
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 13 mei 2013, 19:27
Mijn mountainbike: SJ Marathon

Vanwege omstandigheden heb ik de afgelopen maanden op verschillende leenfietsen gereden waarbij de Epic mij niet beviel (kan liggen aan het iets te grote frame). Terug de Stumpjumper op voelde dat als een verademing. Levendig, direct en weer in full control. Binnen NL voor mij de HT, en de wortelpaden neem ik dan voor lief.
Gerrie Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 739
Lid geworden op: do 13 augustus 2009, 13:37
Mijn mountainbike: handgemaakt

Heb de afgelopen 10 jaar alleen nog maar fully gereden, 26" Trek Fuel, 29" Gary Fisher Sugar en nu een 29" Trek Superfly. Ik heb de keuze voor de fully gemaakt vanwege het comfort op langere tochten. Ik ben ook zeer tevreden met de fiets als apparaat voor lange tochten of een dag in de bergen.
Maar aangezien de laatste paar jaar in mijn omgeving nogal wat mensen een singlespeed opgebouwd hebben en de lokale ritjes steeds meer gedomineerd worden door de singlespeeders. Heb ik begin dit jaar besloten ook een singlespeed op te bouwen.
Hiervoor heb ik een oud stalen Gary Fisher hardtail (aquila) opgebouwd als singlespeed.

En heel eerlijk, die hardtail bevalt erg goed. De fiets is veel "harder" en vraagt meer van je techniek dan een fully. Dat maakt het een leuke speelfiets, de fiets is heel direct, dat maakt het een perfecte fiets om je techniek te trainen en bij te schaven. Waar je met de 29" fully overheen vliegt, moet je met de 26" hardtail zelf overheen zien te komen.
Het mag dan wel duidelijk zijn dat de hardtail voor mij niet de fiets is voor lange ritten (50+ km), maar ik vermaak me er prima mee.
De hardtail is een leuke aanvulling op de fully en omgekeerd, gelukkig hoef ik geen keuze tussen beide te maken...
Ins
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 16 september 2012, 10:18

Ik heb beide en vind dit ideaal.
Een 29" racekanon met vaste vork voor de korte maar krachtige ritten en een 29" fully voor de marathons en technische ritten.
Greyfox
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: za 10 augustus 2002, 12:52
Mijn mountainbike: Specialized Epic

Ik ben vorig jaar van 26" Epic naar 29" Flash gegaan, maar ik ga weer terug naar de Epic (nu een 29-er).
De HT Flash is een superlichte fiets die in de klimmen veel voordeel heeft, maar ik kon niet wennen aan het gebrek aan comfort de rest van de rit.
Ik vind het namelijk wel leuk om hard over paadjes te gaan, zonder dat ik alle kanten op stuiter.
Lage bandenspanning vind ik niet prettig om mee te rijden en ik ben meer een 'zitter'.
Daarnaast rij ik op zo'n fiets geen alpen marathon en aangezien ik geen 3 fietsen in de garage wil, heb ik gekozen voor 1 hele goeie fiets
Salzkammergut Trophy 2011 A-Strecke finisher :-)
Grand Raid 2011 finisher
Transalp 2021 finisher
2023 - Stoneman Arduenna + Stoneman Glaciara
Plaats reactie