Ervaringen: van fully naar hardtail

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Bike Master
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 13 juni 2005, 09:23
Mijn mountainbike: Specialized stumpjumper sworks

Zelf een tijdje een Specialized Epic gereden. Fijne fiets zeker in de ardenen en marathons als bouillon. Later de overstap gemaakt naar een hardtail carbon met bredere banden, dit rijdt eigenlijk beetr en strakker. Zeker in NL
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

zenegroen schreef:Beste MTB vrienden,

Er bestaat al een topic over ervaringen van hardtail naar fully. Ik ben juist benieuwd over de ervaringen andersom, dus van fully naar hardtail. En dan geen ellenlange discussie over wat beter is, maar puur wat jouw ervaring erbij is. Misschien ook leuk te vermelden van welke fiets je komt en welke je nu op rijdt.

Ik ben sinds een maand overgestapt...
Alweer Sinds een paar jaar op de HT.
De FS reed lekker comfortabel, maar net als Zene werd ik verdrietig van het piepen, kraken en scheuren.
Van Cannondale HT naar een Giant NRS naar Santacruz SuperLight gegaan.
En eerlijk is eerlijk de Giant reed fijn, maar scheurde 1x per jaar. Dit ging "goed" tot de garantie om was.
Toen kwam de Santa, die scheurde ook, ondanks de eenvoudige single pivot constructie.
Ook garantie, maar de lol was er af.
De 29er HT (singlespeed) die in de schuur stond werd vanwege de gescheurde Santa omgebouwd naar geared en zo heb ik de liefde voor de HT herontdekt.
De Santa kon mij niet meer bekoren en is via MP vertrokken naar het noorden des lands.
De HT is lekker simpel en betrouwbaar (mits je niet tot op de laatste gram gaat).
De singlespeed is inmiddels weer singlespeed, de versnellingen zitten nu op een carbon HT, de On-One Lurcher.
Die is inmiddels in de Ardennen, Dolomieten en de Alpen geweest.
Ook 2x een uitstapje naar de Cote d'Azur heft 'ie zonder piepen, kraken en scheuren overleefd, me happy.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
fonzie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1611
Lid geworden op: zo 2 februari 2003, 18:29
Mijn mountainbike: een stalen

na jaren allerlei suspension fietsen gereden en sinds 2 jaar naar starre hardtail, niner met carbon vork, heerlijk.
Rijdt ook veel marathons van 70 tot 100km en is prima te doen, je moet wat meer opletten en mogelijk wordt je sneller moe,maar ik merk er niet veel van. ben er wel naar mijn mening betere fietser van geworden , meer anticiperen en betere lijnen zoeken, zou het niet doen op een 26er maar 29er met goede banden en de juiste banden spanning in combo met die carbon vork is best comfortabel, rug geen problemen en geen duur onderhoud, of ik terug ga na vering, nee
Here’s to alcohol: the cause of, and solution to, all of life’s problems.” –Homer Simpson
leonard40
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: do 4 februari 2010, 19:29

ik heb een tijd een cube ams fully gereden en dat was best comfortabel maar rij nu al een tijdje een cube hpc elite ht en moet zeggen dat dat ook prima bevalt en ik niet snel terug zou gaan naar een fully tenzij ik tegen een betaalbare racefully aanloop maar dan moet ik toch even wachten tot Gaston is langsgeweest!! :winkie:
Gebruikersavatar
speedrider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1575
Lid geworden op: do 13 mei 2004, 01:12

Na uitstapjes op een Cannondale Scalpel en een Specialized Epic rij ik alweer jaren op een HT 29er.
Ik ben nooit vrienden geweest met fully bikes en miste het "gevoel" op de een of andere manier.
Life is short.....................enjoy it!!!
zenegroen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 15:23

Ben blij te lezen dat er genoeg mensen zijn die deze overstap heb genomen en er ook geen spijt van hebben!
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

Ik heb net besloten om mijn fully weer te verkopen en terug te gaan naar een HT 29er. Ik heb nu sinds 3 maanden een Trek topfuel 26, top fiets, licht, geweldige onderdelen etc etc. maar ik kan er niet aan wennen. :-{ Ik krijg het juiste gevoel maar niet te pakken en heb zelfs rug en nekpijn gekregen door de luiere zit. Op de pedalen staan gaat/voelt niet fijn, zoals op mijn vorige HT 29er.(behalve in het afdalen dan)

Ja, ik was eigenlijk gewoon nieuwsgierig naar het rijden op een fully 26er, ik had daarvoor 3500 km gereden op een HT 29er. Goed, weet ik dus nu ook weer: een 26 fully is niks voor mij. Ga weer fijn naar de HT 29, zonder rugklachten..en weer meer plezier in het biken, het is nu een beetje frustratie aan het worden :-?
Vind het ergens wel jammer, vond de Trek een geweldig mooie machine en reed op wortelpaden en hobbelige afdalingen wel super, en gooien en smijten ook erg fijn. Maar het totaal gevoel, daar gaat het om en dat is op een Ht 29 er voor mij een stuk beter.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Xfries schreef:Goed, weet ik dus nu ook weer: een 26 fully is niks voor mij.
Bovenstaande klinkt voor mij meer als iets dat specifiek voor die Trek geldt, niet voor een (26") fully in het algemeen. Blijkbaar is het voor jou gewoon niet de juiste maat, misschien zou je conclusie heel anders geweest zijn als je een vergelijkbare zithouding had kunnen vinden als op je eerdere hardtail.

Enne, niemand dwingt je om te gaan zitten op een fully op paden waar je met een ht zou blijven staan ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
SugarFree
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 698
Lid geworden op: di 6 oktober 2009, 08:29
Mijn mountainbike: Als zo'n beest dat zich aan elke omgeving kan aanpassen. Op het eerste gezicht knalgroen.

Grappig topic! Steeds als het topic "van hardtail naar fully" las, dacht ik dat ik de enige was die de move andersom heeft gemaakt. Nu kan ik eindelijk m'n hardgekookte eitje kwijt ;).

Had eerst een Gary Fisher Sugar. Op een gegeven moment voorzien van een betere achterdemper (Monarch 4.-nogwat). Was op zichzelf een prima fiets. Destijds een fully gekocht vooral vanwege m'n rug (had eerder al m'n racefiets om die reden verkocht).

Op enig moment vond ik de Sugar te oud worden; de onderhoudskosten zouden m.i. te hoog worden en je wilt wel eens wat nieuws. Ik heb proefgereden op een GT Sensor en een Santa Cruz Chameleon. Eerlijk gezegd vond ik de Santa Cruz op voorhand de mooiste van de twee (bevooroordeeld dus), maar... had ik er op gerekend dat ik de GT zou kiezen, vanwege het comfort.

Of de keuze rationeel of emotioneel gemaakt is, ik weet het niet, maar ik koos voor de Santa Cruz, nu bijna 3 jaar geleden. Het ding knalde vanaf de eerste meter over het parcours zoals ik niet eerder had gevoeld. Misschien zijn het ook wel de 'sobere' looks van een HT die ik erg kan waarderen. Daarbij de lagere onderhoudskosten (lagers vervangen elk jaar kost, als je het niet zelf doet, al gauw een 'meier') en het lagere gewicht vond ik alleen maar positieve bijkomstigheden. Niet in de laatste plaats de directheid van een HT - je voelt wat er gebeurt. Ik ben overigens niet uit geweest om de snelste boscrosser te vinden, want dan had het weer iets anders geworden.

De 29" optie is (in elk geval in 2011) nog langs me heen gegaan; het is uiteraard een 26". Zie evt. mijn SYS hier op het forum voor meer info over de bike.

Om kort te zijn: mijn (LT)HT is een bike om lang van te blijven houden; biedt heul veul plezier en is 'multi'-inzetbaar.
Kracht door eenvoud
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

kermit schreef:Enne, niemand dwingt je om te gaan zitten op een fully op paden waar je met een ht zou blijven staan ;-)
Dat is so-wie-so met stip de meest gemaakte denkfout; dat HT users die op een fully stappen denken dat ze onder welke omstandigheden dan ook, nooit meer uit het zadel hoeven.
Lekker met dat lichaam in zoutzak positie, alle spieren in standje siliconenrubber :o en vervolgens maar hopen dat je veersystemen het weerbarstige terrein voor je opslurpen :bier: .
Ja, dan krijg je inderdaad met pijnlijke tegenvallers te maken.

Ook met een fully moet je lichaam bij een beetje MTB parcours flink in actie komen.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Jan Willem schreef:
kermit schreef:Enne, niemand dwingt je om te gaan zitten op een fully op paden waar je met een ht zou blijven staan ;-)
Dat is so-wie-so met stip de meest gemaakte denkfout; dat HT users die op een fully stappen denken dat ze onder welke omstandigheden dan ook, nooit meer uit het zadel hoeven.
Lekker met dat lichaam in zoutzak positie, alle spieren in standje siliconenrubber :o en vervolgens maar hopen dat je veersystemen het weerbarstige terrein voor je opslurpen :bier: .
Ja, dan krijg je inderdaad met pijnlijke tegenvallers te maken.

Ook met een fully moet je lichaam bij een beetje MTB parcours flink in actie komen.
Vrij logisch toch? Anders kun je beter op een "hometrainer" gaan zitten.

Maar het wordt hier zo vaak gezegd ( en ook door de LBS-en :-{ ) "last van je rug met fietsen, dan moet je een fully kopen" :~ Imho is dat erg kortzichtig.
Vind de opmerking van Kermit ook wel een goeie :lol:
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Gebruikersavatar
Rhazer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 3 juni 2011, 16:00
Mijn mountainbike: Cube Elite HPC pro 29

Ik heb vorige week mijn 26 fully (cube) ingeruild voor een 29 HT. (cube elite)
Ik heb ermee op Dorst gereden en de dag erna een TT..
Eerste indruk? Geweldig, een totaal andere fiets, en compleet andere rijeigenschappen.
En ik heb eind 2012 mijn rug gebroken, maar ik was niet bang om over te stappen, want ik denk dat als je een HT op de juiste manier gebruikt ( wat actiever dan op een fully ) je er helemaal geen hinder van hoeft te ondervinden. Tuurlijk voel je wat meer gestuiterd en gehobbel, maar goed... Dat hoort bij de eigenschap "mountainbiken" juist omdat ik van een 26 naar een 29 ben gegaan maakt het ook wat aangenamer..

Voor mij geen nadelen gevoeld in de afgelopen 2 ritten, ik voel me zekerder, sneller, de fiets is ook ruim 3 kilo lichter. Dus elke trap op de pedaal is raak... Ik ben tevree
Deze ruimte niet beschrijven.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik rijd alles door elkaar. Mijn favoriete hardtail met dikke vork rijd ik het meest, maar zit bijvoorbeeld op de afdalingen in Schoorl gewoon op een maximale snelheid op de hobbelige stukken. Kan gewoon niet harder en word zo nu en dan opgejaagd door vol geveerde rijders. Dat overkomt me op een dubbelgeveerde fiets gewoon niet, snelheid ligt een stuk hoger en het zou nog harder kunnen.

Beleving op de HT is wel dat je harder gaat. Tot er dus iemand in je nek zit te hijgen, dan blijkt gewoon dat je langzamer bent.

Ligt er maar net aan waar je de nadruk op legt, wat je het meest belangrijk vindt. Ik ben niet zo van het vol aanzetten na een bocht, dus dat een FS dan wat langzamer aanvoelt (niet is...!) maakt mij weinig uit.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

Jan Willem schreef:
kermit schreef:Enne, niemand dwingt je om te gaan zitten op een fully op paden waar je met een ht zou blijven staan ;-)
Dat is so-wie-so met stip de meest gemaakte denkfout; dat HT users die op een fully stappen denken dat ze onder welke omstandigheden dan ook, nooit meer uit het zadel hoeven.
Lekker met dat lichaam in zoutzak positie, alle spieren in standje siliconenrubber :o en vervolgens maar hopen dat je veersystemen het weerbarstige terrein voor je opslurpen :bier: .
Ja, dan krijg je inderdaad met pijnlijke tegenvallers te maken.

Ook met een fully moet je lichaam bij een beetje MTB parcours flink in actie komen.
Dat is ook echt wel duidelijk en ik zit zeker niet als een zoutzak maar het staand trappen vind ik gewoon ruk aanvoelen. Het gaat op een of andere manier gewoon niet lekker. Ik heb juist altijd een hele actieve rijstijl gehad en dat wil gewoon niet lukken met de fully.
Ieder zijn meug zeg ik maar dit gaat me te kort door de bocht: "zoutzak positie, spieren in siliconenruber stand" no way! Ik wil juist uit het zadel :lol: 8)
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

kermit schreef:
Xfries schreef:Goed, weet ik dus nu ook weer: een 26 fully is niks voor mij.
Bovenstaande klinkt voor mij meer als iets dat specifiek voor die Trek geldt, niet voor een (26") fully in het algemeen. Blijkbaar is het voor jou gewoon niet de juiste maat, misschien zou je conclusie heel anders geweest zijn als je een vergelijkbare zithouding had kunnen vinden als op je eerdere hardtail.

Helaas.. alles geprobeerd, de zithouding exact nagebootst met alle denkbare variabelen. Hielp in eerste instantie wel maar op lange afstanden kwam de pijn pas en bleef dagenlang zeuren. Kostte me echt het plezier in het biken. En ik heb daarnaast ook zeker wel de voordelen van een goede fully ervaren, daarom baal ik er ook echt van, ach, shit happens. :tong

Enne, niemand dwingt je om te gaan zitten op een fully op paden waar je met een ht zou blijven staan ;-)

+1 en niemand houdt mij tegen om over te stappen naar een HT :winkie:
Plaats reactie