ATB Route brunssum

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
reemster
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: za 10 augustus 2013, 20:49
Mijn mountainbike: specialized enduro comp 2004

Laatste weken rij ik alleen maar de atb route in brunssum,heerlen en landgraaf.
Heeft iemand nog routes in zuid limburg wat ik echt gereden moet hebben??
Het gaat niet om de fiets maar wie er op zit.
marco-turn-me-on
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 4 januari 2011, 19:46
Mijn mountainbike: turner flux 2009 / cotic BFe 2011 / salsa el mariachi 2013
Contacteer:

Klein beetje moeite doen en even het forumoverzicht nakijken.
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 10&t=38185" onclick="window.open(this.href);return false;

Brunssum is wel het toppertje van de Limburgse vaste routes.
Maar in principe zijn bijna alle vaste routes mooi, maar niet allemaal even technisch.
En zoals gezegt, de discovery route is het neusje van de zalm en alle anderen zijn in ieder geval in technisch opzicht minder maar daarom niet minder leuk om te rijden.
Gewoon eens allemaal uitproberen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Oude Voerstreekroute,
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... treekroute" onclick="window.open(this.href);return false;
Alleen op GPS dus: http://connect.garmin.com/course/3648431" onclick="window.open(this.href);return false;.

Nieuwe Vijlenroute, nu nog even alleen op GPS, binnenkort uitgepijld:
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... uwe+vijlen" onclick="window.open(this.href);return false;
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
reemster
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: za 10 augustus 2013, 20:49
Mijn mountainbike: specialized enduro comp 2004

bedank voor de reacties jammer dat er geen technischere routes zijn in zuid limburg
Het gaat niet om de fiets maar wie er op zit.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Uhhhh... daarom noem ik de Oude Voerstreekroute juist, en de Nieuwe Vijlenroute. Maar je vroeg sowieso ten eerste waar je nog meer 'gereden moet hebben'. Je moet niks, maar de twee routes die ik noemde zijn prachtig.

En wat versta jij dan precies onder technisch, wat wens je?
In de Oude Voerstreekroute zitten lange stenige klimmen en afdalingen, je komt wortels bergop tegen en bergaf, smalle singletrails met hoog gras ter weerszijde...
In de Nieuwe Vijlenroute zit de langste stenige afdaling van Nl, ook een paar venijnige steile klimmen, een enkele met losse stenen en wortels...
Plak deze 2 routes aan elkaar en je hebt ongeveer 75km bikegenot en iets van 1650hm, door een van de mooiste streken van het land/Zuid-Limburg!
Die routes zijn wat dat betreft dus ook technisch. Maar het is niet draaien en keren. Als je echt wil draaien en keren tot je ons weegt kun je eens naar Horst gaan. Daar wordt je (lekker) gek van de bochtjes, maar meer dan 3hm per klimmetje kom je er niet tegen. Is dus ook technisch, maar weer anders.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
marco-turn-me-on
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 4 januari 2011, 19:46
Mijn mountainbike: turner flux 2009 / cotic BFe 2011 / salsa el mariachi 2013
Contacteer:

eigenlijk gewoon op de fiets en uitproberen.
Heb je meteen wat te doen de komende tijd.
Ik neem aan dat je met routes de permanent uitgezette routes bedoeld.
Dan valt de oude voerstreekroute af.
De nieuwe is stukken minder maar evengoed mooi.
Ik zie dat je nr 4 van de Discovery route nog niet hebt gereden?
Schijnt ook mooi te zijn.
Met alle respect maar ik denk dat je wat vaste nog bestaande routes betreft erg verwend bent.
Toevallig vorige week de lussen 1 2 en 3 weer eens gereden en ze steken met kop en schouders boven alle alle routes uit.
De hoeveelheid technische stukken, het onderhoud ervan en uitdaging zijn in geen enkele andere Limburgse (NL B) vaste route terug te vinden.
Je bent gewoon een verwend nest. :winkie:
Nogmaals lekker uitproberen en dan zelf beoordelen.
@ Aurelius , krijg jij betaald voor de promotie van de Vijlenroute, ik wil ook wel wat beunen :D
univers11
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: ma 3 augustus 2009, 17:05
Mijn mountainbike: Trek 6000 '09, Trek 8500 '10 beide custom build
Contacteer:

Er is genoeg moois te vinden in Limburg, zolang je de paatjes maar weet te vinden ;)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

@Marco, nee hoor. De OUDE route is/was echter prachtig, de nieuwe vind ik waardeloos. Niet het meest westelijke deel, da's nog wel goed, maar wel al dat nieuwe asfalt oostelijk. Alle mooie paadjes zijn eruit gehaald!
Vandaar dat ik de OUDE op GPS op het forum heb gezet. Is Voeren niet blij mee wellicht, maar hoop de MTB-ers er een plezier mee te doen. Krijg dus niet betaald door Voeren, krijg eerder een bon als ik niet uitkijk :winkie: . Heb ik wel voor jullie over :wink: ...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Paul Rush
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 18:59
Mijn mountainbike: Staal:Ritchey P29, Genesis Croix de Fer 20

Als je uitgekeken bent op Zuid Limburg kun je natuurlijk altijd overwegen om te emigreren want beter wordt het niet in NL.
En wat is hier het praktisch nut van?
marco-turn-me-on
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 4 januari 2011, 19:46
Mijn mountainbike: turner flux 2009 / cotic BFe 2011 / salsa el mariachi 2013
Contacteer:

Mag je dan niet meer mtb-en op de paden buiten de nieuwe voerstreekroute?
Ben toch wel eens politie tegengekomen op de oude route die alleen maar stoer naast hun motor en auto stonden te kijken maar verder niks deden.
Wordt steeds gekker dan.
Straks is heel het zuiden een No-Go voor mtb-ers.
Worden we straks allemaal reetfietsers :~
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Formeel mag je in Blg ergens niet fietsen, had ik ooit gehoord, tenzij specifiek staat aangegeven dat je er wel mag fietsen... Valt natuurlijk niet te handhaven, als dit dus al waar is.

Enfin, op de nieuwe MTB route kaart van de gemeente Voeren staat vaag dat je buiten de bestemde paden 'eigenlijk' niet mag fietsen, dat er 'eventueel' tegen opgetreden kan worden. Stellen ze dus niet hard!
En op mijn oude kaart, de enige die ik natuurlijk ken en waar ik me trouw en netjes aan hou :winkie: , staat echter nagenoeg de gehele OUDE route, zoals... die nu op GPS staat.

Maar Voeren heeft dus de MTB-ers beperkt, zet meer in op wandeltoerisme. Vraagt nu ook voor toertochten een klein bedrag per deelnemer, als je toestemming vraagt om over hun grondgebied te fietsen met een tocht. MH2D, BBC, LM, etc. etc., we hebben er allemaal last van, tochten dus voor racefietsers en MTB-ers.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
roger.canisius
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 202
Lid geworden op: di 24 april 2012, 12:23
Mijn mountainbike: CUBE 29er Stero 140 Super HPC/Focus JAM2 6.8 nine

In Belgie (Duits gedeelte bij Aken (Preusswald etc.) en Voerstreek) mag je id niet zomaar overal door het bos fietsen. Zelf al aangehouden door de Belgische Forster, 3 man sterk en bewapend! In het Belgische gedeelte bij het 3-landenpunt. Kwam weg met een waarschuwing, de volgende keer zou het 100 euro kosten! En gelukkig had ik mijn ID-kaart bij me, want als je je niet kunt identificeren kun je de fiets achterllaten!!
Maarja, toch rijd ik er want hier zijn gewoon de super (technische) trails!
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Het heeft niets met de route in Brunssum te maken maar ik snap de gemeente Voeren niet. Vooral het westen is druk met wandelaars. Dan zou je verwachten. Dat je meer inzet om de bikers in het oosten betere routes aan te bieden eventueel in samenwerking met Sibbenaken/ Hombourg. Nu worden de routes juist hier minder aantrekkelijk gemaakt. Ik ken de problemen in de omgeving Teuven/ Remmerdaal. Maar zelfs dan zou het mogelijk moeten zijn om een fatsoenlijke route in elkaar te draaien.
marco-turn-me-on
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 4 januari 2011, 19:46
Mijn mountainbike: turner flux 2009 / cotic BFe 2011 / salsa el mariachi 2013
Contacteer:

roger.canisius schreef:In Belgie (Duits gedeelte bij Aken (Preusswald etc.) en Voerstreek) mag je id niet zomaar overal door het bos fietsen. Zelf al aangehouden door de Belgische Forster, 3 man sterk en bewapend! In het Belgische gedeelte bij het 3-landenpunt. Kwam weg met een waarschuwing, de volgende keer zou het 100 euro kosten! En gelukkig had ik mijn ID-kaart bij me, want als je je niet kunt identificeren kun je de fiets achterllaten!!
Maarja, toch rijd ik er want hier zijn gewoon de super (technische) trails!

Dat deel wist ik wel, ben daar zelf ook een keer door die booskijkende, plotseling geen nederlands sprekende bij moeilijke vragen ,bewapende boswachters aangehouden en gewaarschuwd (inclusief officiële waarschuwing in de brievenbus).
Maar de paden buiten de voerstreekroute is geheel nieuw voor mij.

Maar goed, er vanuitgaande dat de topicstarter het over officiële vaste routes heeft zou ik hem nogmaals adviseren om in het andere topic over de vaste routes te lezen en ze gewoon één voor één uit te proberen.
Zitten enkele eenvoudige tussen maar ook wat spannendere.
Gaan met die banaan. :winkie:
Zumpelvelder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1927
Lid geworden op: di 16 oktober 2007, 22:58
Mijn mountainbike: Stumpjumper 29"
Contacteer:

Epen/Vijlen, Meerssen en de Gulpen route bieden toch wel genoeg uitdaging vind ik... Je moet alleen geen lange singletracks verwachten zoals op de Brunssumerheide, maar technisch gezien gewoon leuke routes!

Denk zelfs dat deze routes lastigere beklimmingen en afdalingen bevatten dan je op de Parkstadroute (B'heide lus 1 t/m4) tegenkomt, de skiberg even buiten beschouwing gelaten...
Plaats reactie