27,5 (650b) een blijvertje?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1277
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

helemaal eens met aurelius..
Gebruikersavatar
Morsbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 09:24
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.7

of een 26" met een extra wielset maat 27,5 ... check dan wel of eea past met vork en ruimte bij achterbrug.
Vaak bu-j te bange!

Mijn bike
marco-turn-me-on
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 4 januari 2011, 19:46
Mijn mountainbike: turner flux 2009 / cotic BFe 2011 / salsa el mariachi 2013
Contacteer:

http://www.bikeradar.com/mtb/gear/artic ... ype-38058/" onclick="window.open(this.href);return false;

:lol: :lol:
Little
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: za 3 augustus 2013, 19:56
Mijn mountainbike: SCOTT

@ aurelius in de winkel hebben ze alleen nooit zulke kleine fietsen staan, dus doen een beetje moeilijk over proefritten.. Ik ben op zoek naar een carbon HT of een aluminium fully, zo rond de prijsklasse van een specialized rumor comp. Ik fiets meestal in brabant. Maar wil op mijn nieuwe mtb wel meer comfort, zodat ik ook is naar het buitenland kan gaan bijv.

@morsbiker, andere wielen op een 26 is ook wel een goeie optie als plan B :-q
Life begins at the end of your comfort zone
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

@Little, Ik zou zeker de nieuwe Giant 650b lijn eens afwachten, er is een dames Anthem en een dames XTC, om het zo maar even te zeggen. Even afwachten hoe de eerste recensies zullen zijn.

Daarnaast zijn de Scott Scale en Spark 650b natuurlijk niet te versmaden. Er loopt een topic over Scott en Giant 2014 met plaatjes en info. En in het 650b topic lees je over geconverteerde 26" bikes.

En op Bikerumor verscheen al eerder deze zeer lovende review (@Marco, ook even lezen :winkie: ): http://m.bikeradar.com/mtb/gear/categor ... 0-13-47370" onclick="window.open(this.href);return false;. Bestaat ook een goedkopere 740 van.

Die Rumor is al een echte trailbike overigens, wat mij betreft te zwaar geschut voor Brabant eo. Volgens mij moet je het meer zoeken in de race-marathonhoek. En Specialized heeft alsnog vol ingezet op 29" (heb zo het vermoeden dat ze nog wel bijdraaien, ze durven de nieuwe stoomboot vast niet te missen... Dreigen ze nu wel al te doen... Nou ja, herkansing voor 2015 dan maar).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Little
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: za 3 augustus 2013, 19:56
Mijn mountainbike: SCOTT

@ aurelius dankje! Ik zal t is gaan lezen en bekijken.
Jaa inderdaad, veel merken die een herkansing nodig hebben, cannondale ookal.
Life begins at the end of your comfort zone
marco-turn-me-on
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 4 januari 2011, 19:46
Mijn mountainbike: turner flux 2009 / cotic BFe 2011 / salsa el mariachi 2013
Contacteer:

Gooi ook alleen maar de knuppel in het hoenderhok. :winkie:
Tuurlijk rijdt een gloedjenieuw model lekker tov een ouder model.
En de 650b zal er samen met de 29" ook wel doorgedrukt worden ten nadele van 26".
Zeker nu de gangbare merken allemaal overstappen naar grotere (650b en 29") wielen.
Een paar kleine niche merken daargelaten zal over een jaar of twee niemand meer 26" aanbieden.
Ik geloof ook graag dat het goed fietst, maar ik persoonlijk denk dat 80% van de grotere wielen rijders niet op de limiet van hun fiets rijden en de volledige voor en/of nadelen ondervinden en het potentieel van hun fiets benutten (net als 26" rijders btw).
Als iedereen maar hard genoeg roept dat het beter is zal het wel moeten is meer de slogan.
Ik heb je soort van test tov je 26" wielen gelezen maar sinds ik ook een grote wielen fiets in mijn bescheiden bikeparkje heb fiets ik nog steeds niet sneller of beter.
Klimmen voelt iets makkelijker aan maar ik zie op mijn huisrondjes ondanks de lichtere en in theorie snellere fiets geen andere gemiddeldes.
Mijn 29" wielset met dezelfde naven en spaken en velgen weegt nog een dikke 400 gram meer ondanks de racy bandjes tov de AM MKII 26" wielen.
Nu zal het gewichtsverschil tussen 26" en 650b minder zijn maar ook de voor en nadelen zijn moeilijker te onderscheiden.
Persoonlijk blijf ik van mening dat veel van de halleluja verhalen tussen de oren zitten.
Waarschijnlijk zal ik er tzt ook aan geloven (de nieuwe flux is ook 650b) maar het zijn tenslotte nog altijd de beentjes die het m moeten doen.
Maar goed, de economie moet uit het slop, de gesponsorde pagina's in de bike blaadjes moeten natuurlijk ook van positieve verhalen worden voorzien dus lekker allen aan de nieuwe fietsen met grotere wielen.
Time wil tell :winkie:
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Las net een aardig stukje, de Duitse Bike benaderde 30 fabrikanten en 15 komponentenbouwers:
57% Vd fietsbouwers kon zich voorstellen dat 3 maten wielen naast elkaar konden bestaan
73% Vd componentenbouwers had geen probleem met het bestaan van 3 maten naast elkaar
87% van de fietsfabrikanten biedt in 2014 nog 26" aan. 2/3 daarvan echter alleen nog als instaphardtail of in het gravitysegment!!
80% van de komponentenleveranciers zal zeker nog 3 jaar 26" benodigdheden in het assortiment hebben
13% van de fietsfabrikanten wil over 3 jaar nog 26" fietsen maken die niet behoren tot instaphardtails of gravitysegment
13% van fiets- en komponentenbouwers gaat ervan uit dat er in de toekomst een te beperkte hoeveelheid aan reservekomponenten voor 26" zou kunnen bestaan

Om even aan te geven hoe hard het gaat met 650b (en 29" natuurlijk) heb ik 1 regel even onderstreept.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1277
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

Little schreef:@ aurelius in de winkel hebben ze alleen nooit zulke kleine fietsen staan, dus doen een beetje moeilijk over proefritten.. Ik ben op zoek naar een carbon HT of een aluminium fully, zo rond de prijsklasse van een specialized rumor comp. Ik fiets meestal in brabant. Maar wil op mijn nieuwe mtb wel meer comfort, zodat ik ook is naar het buitenland kan gaan bijv.

@morsbiker, andere wielen op een 26 is ook wel een goeie optie als plan B :-q
laat je in ieder geval niet zomaar een 29er aansmeren omdat het toevallig in de winkel staat! Vooral met jouw lengte is het gewoon niet optimaal. Ik heb zelf meerdere 29ers geprobeerd (ik ben 1m65) en me er nooit echt thuis op gevoeld. Ik wil niet zeggen dat ik niet vooruit kwam op die 29ers, misschien zelfs nog wel beter dan op mijn 26er, maar het is gewoon een kwestie van feeling, ik zat toch teveel op het achterwiel dus wel grote stabiliteit in de afdalingen, maar de fiets had toch de tendens om rechtdoor te gaan in plaats van de bocht om (en natuurlijk kun je de wendbaarheid aanpassen met een kortere stuurpen enzovoort, maar het bleef voor mij het gevoel van een olifant in een kast met porselein). Toen ik terugstapte op een 26er, voelde ik me direct weer thuis, het gaf me meer vertrouwen in technische trails. Daarentegen heb ik sinds kort een Scott Genius met dus 27,5 wielen, maar deze fiets heb ik vooral gekocht voor het ruigere werk, dus all-mountain/enduro. Ik zie wel in dat het een mooi compromis is deze maat wielen voor mij, maar ik heb het natuurlijk niet getest op een HT meer gericht op XC/marathon (kan helaas niet de wielen zetten in mijn 26er, gewoon niet genoeg ruimte voor het achterwiel)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

+1 Julie :-q !
(Mooie fiets trouwens, die Genius! Ik loer met een scheef oog naar de Spark 650b en de Anthem 650b... de eerste testberichten maar eens afwachten... en of ze frame-only komen...)
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Morsbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 09:24
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.7

+2. Scott rules 8) 8)
Vaak bu-j te bange!

Mijn bike
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

aurelius schreef:Om even aan te geven hoe hard het gaat met 650b (en 29" natuurlijk) heb ik 1 regel even onderstreept.
Tja, het gaat natuurlijk hard als alternatieven verdwijnen, en daar hebben fabrikanten meer controle over dan wij. Wij kopen het toch wel, we moeten iets als 26" niet meer te krijgen is. Maar ik geloof dat Specialized er nog niet echt fiducie in heeft...

http://www.pinkbike.com/news/Pinkbike-P ... while.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ach ja, de LP speler bestaat ook nog, terwijl er heel veel 'betere' manieren zijn om muziek te luisteren.
Het is hier geen ponykamp!
Schorem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3943
Lid geworden op: ma 12 maart 2007, 13:16
Mijn mountainbike: Pantsman® 29-er
Contacteer:

Afbeelding

:wink:
Gebruikersavatar
Morsbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 09:24
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.7

Ach ja .. time will tell. Er zijn genoeg merken die nu veel geld investeren in de verdere ontwikkeling van 650b. En het is voor de gebruiker om te bepalen of het wat is voor hem\haar. En niet af te gaan op marketingpraat maar een eigen mening vormt.. Mijn mening is: wil je een mtb aanschaffen? Test en probeer dan alle maten en oordeel zelf. Je kunt de centen maar keer uitgeven
Vaak bu-j te bange!

Mijn bike
Steppenwolf
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: do 2 december 2010, 17:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic S-Works World Cup 650B 2012, Specialized Comp Carbon 29er 2014
Contacteer:

Je kunt de centen maar keer uitgeven
Precies daarom heb ik 2 specialized 26 inch bikes bewust gekocht en van 650b wielen voorzien.
Rijdt lekker speels en is net wat sneller uit de voeten dan met de 26 inch wielen.

Dit onder het mom van twee voor de prijs van één 29er uit dezelfde klasse.
Stumpie met meer ruimte bij de brug gebruik ik voor natte en ruige omstandigheden najaar/winter de S-Works met minimale ruimte droge tot licht natte condities zoals voorjaar/zomer/najaar

Voor mij dus een blijvertje :-q

Afbeelding
Kleur is overigens rood maar komt niet goed over op de foto
Epic S-Works FSR Carbon 2012 World Cup (26 --> 27,5 inch)
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-3BTTLRKG.jpg

Stumpjumper Comp HT Carbon 2014 (29er)
http://www.mijnalbum.nl/Foto360-OYP6UY8R.jpg

Use BRAINS get SPECIALIZED
Plaats reactie