Bunny hop

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
kajhpc
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1017
Lid geworden op: vr 18 april 2008, 10:49

Nimbus schreef:Toch die camera functie eens gebruiken, beetje buiten gespeeld, diverse oefeningen en wat gefilmd. Hier de bunny hop hindernis, volledig in hoogte verstelbaar, doorrijdbaar, lichtgewicht. :tong

http://youtu.be/eBdt2XTil8o" onclick="window.open(this.href);return false;

De rest voor de liefhebbers staat in mijn SYS...
Goed dat je er op deze manier mee bezig bent. Hoe vind jij dat het gaat als je het filmpje bekijkt?

Schroef eens een set flats op je fiets, en probeer het nog eens.
Gebruikersavatar
vin100
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 561
Lid geworden op: do 24 november 2011, 10:21
Mijn mountainbike: Transition Sentinel, Nordest Bardino, Genesis Longitude

serieus met flats proberen. Je gaat dan zoveel beter leren omgaan met je fiets...

ik heb een trailclinic gevolgd bij mtbclinic.nl en daar mocht je geen gebruik maken van klikpedalen, simpelweg omdat je anders de techniek niet juist aanleert. Het gevaar van jouw ding is overigens dat als je te langzaam gaat je dan met je achterwiel alsnog de hindernis raakt.

Overigens leer je met bunny hop oefenen ook direct het gevoel krijgen voor het rijden met een wheelie, das dan ook weer mooi meegenomen dacht ik zo...
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Dankjewel. Mwah, het is meer een plotselinge ruk opwaarts voor en achter. Als ik filmpjes op internet zie, gaan die mooi eerst de voorkant omhoog en dan achterkant, in een soort boog. Omdat ik wel hoogte wil halen, trek ik de fiets zo dicht mogelijk naar me toe. Dat werkt ook wel, maar de timing is erg kritisch dan. Ik zie dat ook wel een beetje als ik de front wheel lift maak ik trek het stuur naar mijn borst, op zich niet fout, maar waarschijnlijk kom ik een stuk hoger door meer achterwaartse beweging in te zetten.

Set flats heb ik liggen en heb ik al eens mee geoefend. Is wel erg leuk, de eerste keer wat frustrerend omdat het achterwiel helemaal niet los kwam van de grond, maar de keer erop extra belonend omdat het met goed oefenen dan wel wil.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Gebruikersavatar
vin100
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 561
Lid geworden op: do 24 november 2011, 10:21
Mijn mountainbike: Transition Sentinel, Nordest Bardino, Genesis Longitude

voor de wheelie moet je eigenlijk een dubbele beweging maken;
Je komt aanrijden en zorgt dat je een beetje met gebogen ellebogen rijdt en de trapper een beetje schuin naar voren (boven) hebt staan.
Je kan dan tegelijk met je voet een duw op de trapper geven en daarnaast je lichaam/romp naar achteren verplaatsen.
Dit geeft je in ieder geval het gevoel dat je wat meer controle over de fiets hebt.

Gevoelsmatig is de bunnyhop de volgende stap; je komt ergens aanrijden met gebogen armen en knieen, trekt je stuur omhoog en op het moment dat je dat gedaan hebt trek je de rest van de fiets mee.
Daarbij ga je dus eerst van gebogen naar rechtop om het voorwiel omhoog te krijgen en om de achterkant mee te krijgen hoef je eigenlijk alleen maar je voeten mee omhoog te trekken.

anyhow, nou ik het zo vertel realiseer ik me weer hoe 'makkelijk' ahum dit moet klinken ;-) wacht maar tot het lukt, dan denk je achteraf ook bij jezelf, jezus was dit nou alles...

ik begin steeds meer lol te krijgen in dat rijden met flats, misschien moet ik maar eens een 2e setje flatpedals kopen.
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Wheelie gaat al een stuk beter, vooral de laatste weken, aardig vaak aan het oefenen en na twee weken Alpen gaat het ook een stuk makkelijker. Balans lijkt ook beter, bij de trackstand ed.
Voorbeeld nam ik uit Mastering Mountain Bike Skills, daar staat het ook zo in.

Bij de bunny hop is het meer een manual of front wheel lift toch omdat je geen pedaalslag erbij maakt?
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Gebruikersavatar
vin100
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 561
Lid geworden op: do 24 november 2011, 10:21
Mijn mountainbike: Transition Sentinel, Nordest Bardino, Genesis Longitude

klopt ja, maar uiteindelijk gaat het er ook om waar jij je prettig bij voelt he. Ik bedoel; ik stap zelf ook nog regelmatig even af als de hop te hoog is, terwijl ik mtbdriver er laatst overheen zag vliegen... :-q
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

vin100 schreef:serieus met flats proberen. Je gaat dan zoveel beter leren omgaan met je fiets...

ik heb een trailclinic gevolgd bij mtbclinic.nl en daar mocht je geen gebruik maken van klikpedalen, simpelweg omdat je anders de techniek niet juist aanleert.
De heren instructeurs bij mtbclinic.nl zijn nogal overtuigd van het gebruik van flats. Zo erg dat ze inderdaad dit zeer duidelijke maken tijdens de clinics. Ik vindt dat iedereen lekker zelf moet doen wat ze willen en dat je niet "geforceerd" moet worden voor Flats te gaan.

Moet zeggen als het waar is dat ze dat "eisen" vindt ik dat wel belachelijk.

Overigens was ik ook wel van plan die trail clinic te volgen van Martin, maar dan toch echt wel met SPD's :tong
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Dat klopt wel, maar dan werkt een iets meer trial achtige oplossing ook nog wel eens als je niet wilt af stappen, als is het dan niet echt snel. ;)

Maar ik heb weer aardig wat tips, de flats zitten er al op en ik heb weer zin. :D
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Neeeee oefenen en techniek ontwikkelen doe je met flats Daan. Tijdens de ritten kun je dan gewoon je voetenbinders aan je fiets bouwen.
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

Het enige wat je met flats leert is je veters strikken :tong
Gebruikersavatar
vin100
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 561
Lid geworden op: do 24 november 2011, 10:21
Mijn mountainbike: Transition Sentinel, Nordest Bardino, Genesis Longitude

haha, kei mooi Daan.
ik moet eigenlijk niet voor hen praten, maar ik heb er een hoop geleerd... op zijn minst dat ik nog heeeeel veel moet gaan oefenen ;-).

Ik heb de trailclinic ook met Marten gehad, die jongen kan het wel ;-)

nog even serieus ontopic; ik begon pas na een rit of 15 a 20 te merken dat de flats me voordelen geven... Ik ben nog niet zo ver om de spd's de deur uit te gooien, maar wel bijna ;-). Het is alleen dat die pedalen zo verdomde zwaar zijn... (512gr per paar tov een paar candy's van 243gr per paar ofzo)
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Kon ik het toch niet laten, flats erop en weer naar buiten. Hebben de tips toch geholpen denk ik, kwam goed van de grond en ook meer een voor-achter beweging. De landing is dan ook veel subtieler.
Niet alleen je voeten met de tenen naar beneden en trekken helpt, maar vooral die achterwaartse beweging lijkt het hem te doen, waar ze het in die filmpjes over hebben.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

Een echt goede bunny hop lukt mij zo nu en dan dus ben verre van een expert, maar ik lees hier voornamelijk het omhoog trekken van de achterkant met je voeten (ff los van welke pedalen je gebruikt) maar door OOK een naar voren draaiende beweging aan je stuur te geven terwijl je voorkant al omhoog is zorgt er ook voor dat je achter makkelijker en hoger komt.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

vin100 schreef:nog even serieus ontopic; ik begon pas na een rit of 15 a 20 te merken dat de flats me voordelen geven... Ik ben nog niet zo ver om de spd's de deur uit te gooien, maar wel bijna ;-). Het is alleen dat die pedalen zo verdomde zwaar zijn... (512gr per paar tov een paar candy's van 243gr per paar ofzo)

Neem je toch lichtere schoenen is het gewichtsverschil ook weer opgeheven. :wink: Daarnaast zorg dat je goede flats neemt met serieuze pennen. Zeker niet te korte...
Anders spuit je helium in je band i.pl.v. lucht heb je ook weer een paar gram winst :tong
Gebruikersavatar
vin100
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 561
Lid geworden op: do 24 november 2011, 10:21
Mijn mountainbike: Transition Sentinel, Nordest Bardino, Genesis Longitude

ghehe ;-)
ik heb mooie fivetens gekocht, die rijden (en lopen) erg prettig. Ik denk dat de DMR v8's die ik heb best goede pedalen zijn, maar ten opzichte van de lichte candy's die ik heb wel een groot verschil in gewicht.. Ik ben nu aan het zoeken naar iets lichtere pedalen (dan de 512gr), maar blijf een beetje steken net onder de 400gr voor een redelijke set (diverse merken leveren pedalen met dat gewicht voor rond de 120,-.).
Gezien het feit dat ik nooit een wedstrijdrijder zal worden denk ik dat ik die dingen gewoon maar eens moet halen (en niet zo moet zeuren over het gewicht haha).
Plaats reactie