Bunny hop

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RaMoNNeKe
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
Mijn mountainbike: is geel

vin100 schreef:ghehe ;-)
ik heb mooie fivetens gekocht, die rijden (en lopen) erg prettig. Ik denk dat de DMR v8's die ik heb best goede pedalen zijn, maar ten opzichte van de lichte candy's die ik heb wel een groot verschil in gewicht.. Ik ben nu aan het zoeken naar iets lichtere pedalen (dan de 512gr), maar blijf een beetje steken net onder de 400gr voor een redelijke set (diverse merken leveren pedalen met dat gewicht voor rond de 120,-.).
Gezien het feit dat ik nooit een wedstrijdrijder zal worden denk ik dat ik die dingen gewoon maar eens moet halen (en niet zo moet zeuren over het gewicht haha).
Heb eventueel nog een setje Da Bomb Barebones liggen (343gr) voor weinig (€50 inc verzenden). Als je interesse hebt, pb me maar. Ben zondag weer terug uit de alpen (met mtbclinic :winkie: ) en kan dan evt fotootje maken.
Ride a bike!
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7384
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ik kan wel begrijpen dat men het gebruik van flats voorschrijft om het te leren (maar dat zal waarschijnlijk niet verbazen), wat iedereen daarna doet moeten ze inderdaad lekker zelf weten. Zou in den beginne vooral op de beweging focussen en niet op de hoogte, wanneer de beweging goed is komt de hoogte vanzelf wel.

Als je lichte flats wilt die niet te duur zijn: Wellgo MG-1's uit Azie importeren (~370g). Indien dat niet genoeg is de MG-1's met titanium as nemen, dan zit je absoluut op SPD niveau qua gewicht...
Afbeelding

Grip is geen Crupi Square maar IMHO voldoende (heb de normale), inclusief voor een FR fiets in het terrein waarvoor zo'n ding bedoeld is...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Capablanca
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 16 mei 2011, 21:26
Mijn mountainbike: Canyon Nerve XC 6.0, Canyon AL 9.9

Helemaal eens. Ik heb deze ook, en ze doen het uitstekend. Ik slip vrijwel nooit van de pedalen af. Als dat wel gebeurt, is het wel pijnlijk door de pinnetjes die erop zitten.

Ik heb de beweging sinds twee weken (eindelijk :winkie:) door en ik kan al op de juiste manier over kleine hoogtes springen. Ik zal je advies volgen en de techniek nog verder verbeteren, want ik merk wel dat als ik de totale beweging te snel wil doen, dat het dan juist mislukt. Ik focus me nu vooral op het goed naar achter bewegen van mijn lichaam zodat ik het voorwiel goed omhoog kan krijgen. Als me dat lukt, gaat het laten volgen van het achterwiel daarna veel makkelijker.

Als je eenmaal een beginnetje hebt, dan wordt het pas echt leuk! Tot die tijd is het soms wel frustrerend. Wat bij mij ook geholpen heeft om het leren is heel veel filmpjes kijken, waarin de beweging goed wordt uitgevoerd. Op de een of andere manier lukt het dan op een gegeven moment om het na te doen...
Beter een halve spreuk...
BBC2012, DH2013, BBC2013
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Nog een leuk en verhelderend filmpje, althans dat vond ik:

http://www.youtube.com/watch?v=DWNFkMiDtEg" onclick="window.open(this.href);return false;
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
patrick91
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: zo 25 maart 2012, 22:11
Mijn mountainbike: Bulls copperhead 29plus 2012 / Gilbertson titanium cyclocrosser

Vroeger op de bmx reden we ook zonder spd.. kwam toen voor mijn gevoel echt serieus hoog met een hopje, die fiets was natuurlijk lichter en de berijder ook, alle kilo's moeten omhoog natuurlijk! Spreek dan over mijn kinderjaren tot een jaar of 13 trouwens.
Ga ook nog wel eens aan de flats, het voordeel van spd op de mtb is me niet helemaal duidelijk eigenlijk, het "trekken" aan je pedaal bij bijv klimmen schijnt toch ook niet zoveel op te brengen las ik eens, maar dat is een andere discussie en hoort hier niet thuis natuurlijk.
Ik wil ook een clinic gaan volgen in elk geval bij mtbclinic, lijkt me erg leerzaam!
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

DaanCramer schreef:Een echt goede bunny hop lukt mij zo nu en dan dus ben verre van een expert, maar ik lees hier voornamelijk het omhoog trekken van de achterkant met je voeten (ff los van welke pedalen je gebruikt) maar door OOK een naar voren draaiende beweging aan je stuur te geven terwijl je voorkant al omhoog is zorgt er ook voor dat je achter makkelijker en hoger komt.

Sterker nog, je moet helemaal niet met je voeten de achterkant omhoog tillen. Eerst til je de voorkant in de lucht en vervolgens " duik je explosie naar voren" (gewicht verplaatsen naar de voorkant van de bike) om de bike weer horizontaal te krijgen.
in die beweging trek je de achterkant automatisch mee omhoog, dit gaat eigenlijk vanzelf.
Omdat je voorwiel nog in de lucht is kom je in zijn geheel los. hoe hoger je het wiel krijgt des te hoger je kan hoppen.

Als je het eenmaal door hebt kan je proberen te spelen met je ballans, als ik te veel naar voren duik land ik om mijn voorwiel en bij te weinig weer op mijn achterwiel.
Met snelheid is het leuk maar juist het voordeel van een bunny hop ten opzichte van een copycat is dat je ook bij lage snelheid over dingen heen kan springen. omdat je eerst je voorwiel over bv een boomstam tilt en daarna pas je achterwiel. Bij een copycat (zoals in het filmpje) ben je altijd met twee wielen tegelijk los, op lage snelheid kom je dan nooit over een boomstam heen.
De bunny hop kan je zelfs in stilstand doen, denk aan trial riders die hem gebruiken om bv zijwaarts een steen op te springen.

Ander gevaar van een copycat is dat al je hem niet haalt en je met je voorwiel het obstakel raakt je heel hard OTB gaat, bij een Bunny hop is dit niet erg en kan je juist je voorwiel hoger in de lucht krijgen door het obstakel even aan te tikken.

Je kan de beweging ook vergelijken met een ollie op een skateboard/ (voor de skateboarders onder ons)
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Aha. Mijn achterkant komt bijna nooit mee als ik de voorkant optrek en die naar voren/beneden druk. Als ik aan de pedalen trek clip of flat dan wel. Maar dan vaak tegelijk, zo'n mooie boog met eerst het voorwiel dan achterwiel wil nog (steeds) niet lukken. Twijfel of ik mijn voorwiel hoog genoeg krijg of dat het meer in de draai/voorwaartse/neerwaartse beweging van het stuur zit.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

je moet hem niet naar beneden drukken maar naar voren.
stap 1: Om je voorwiel hoog genoeg te krijgen maak je je eerst klein, (door je ellebogen en knieën zakken)
stap 2: vervolgens moet je gewicht naar achter te verplaatsen (door jezelf te strekken).
stap 3: Bij het "explosief naar voren duiken" maak je jezelf weer klein , trek je knieën in maar leg daarbij niet de focus op aan je pedalen trekken (dit gaat als vanzelf)
stap 4: Tijdens de landing strek je je zelf weer uit.

Blijft lastig om dit tekstueel uit te leggen, ga anders een kijken bij een clinic, ik weet dat er genoeg zijn in Nederland waarbij ze je dit soort dingen kunnen leren.
Laatst gewijzigd door funride op za 31 augustus 2013, 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Ik zal wat verder experimenteren.

Clinic heeft niet zo mijn interesse, heb ik mijn twijfels bij. Iets al Filthy Trails lijkt me dan wel leuk en daar lees ik ook goede verhalen over, Lemmens ed.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Let wel een bunny hop is wel de basis van alles, ook in filthy trails heb je het nodig. dezelfde beweging gebruik je ook om een drop of jump beter te springen. maar mickeys bike adventures is zeker iemand die je dat kan leren.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Daar bedoelde ik die clinics die daar gegeven worden mee. Die lijken me wel wat De meeste die ik voorbij zien komen zijn of voor beginners of een beetje standaard NL XC boscrosser gericht...
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
RayB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 392
Lid geworden op: za 18 juni 2011, 03:03
Mijn mountainbike: Spec. Camber Elite 2011 26"

Een goed begin is om de front wheel manual goed te leren, dit blijkt in de praktijk ook nog lastiger dan op de filmpjes :D
Wanneer je dit goed beheerst kun je iig gecontroleerd je voorwiel omhoog krijgen (en houden) in de juiste beweging.

Dit valt daarna uit te bouwen met de bunny hop.
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Gisteren even met de MX-80 pedalen zonders spacers geoefend, veel meer grip. En daar kan ik wel een bunnyhop mee, maar nog wel vrij gelijktijdig met beide wielen, maar strikt gezien wel een bunnyhop. ;)

Vandaag nog even een rit gedaan, dus Eggbeaters erop en zoals RayB zegt, die manual helpt wel. Dacht van niet, maar op de terugweg, weliswaar met clips: manual, goed naar achter en dan die voorwaartse stuur beweging en naar voren en benen mee. :) Dat voelt veel belovend. Nu dat eens proberen met flats, als het nu ophoudt met regenen. :(

http://forums.mtbr.com/beginners-corner ... 74422.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.secretreality.com/?page_id=1048" onclick="window.open(this.href);return false;
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

eh,.......zodra je met twee wielen tegelijk van de grond komt is het nog geen echte bunnyhop, eerst voorwiel dan achterwiel.
Met twee wielen blijft het een coppycat. Maar blijven oefenen dan kom je er wel :-q
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Nee. Copycat is als je aan je pedalen trekt (clips). Bunny hop is loskomen zonder trekken, American bunny-hop is voor achter, althans zo staat het het meeste beschreven.

Toch?
Laatst gewijzigd door Nimbus op za 7 september 2013, 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Plaats reactie